Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Królestwo pokoju i błogosławieństw

Niedziela Ogólnopolska 52/2004

Grzegorz Gałązka

Choinka na Placu św. Piotra w Rzymie, grudzień 2004 r.

Choinka na Placu św. Piotra w Rzymie, grudzień 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 72 [71], 12-19 - z Nieszporów na czwartek II tygodnia
Audiencja generalna,15 grudnia 2004 r.

1. Liturgia Nieszporów, którą rozważamy, analizując cykl należących do niej Psalmów, proponuje nam w dwóch oddzielnych częściach Psalm 72 [71], będący królewskim hymnem mesjańskim. Po medytacji pierwszej części (por. w. 1-11) mamy teraz przed sobą część drugą, poetycką i duchową, tej pieśni, poświęconej chwalebnej postaci króla - Mesjasza (por. w. 12-19). Musimy jednak od razu zasygnalizować, iż zakończenie, czyli dwa ostatnie wersety (por. w. 18-19), w rzeczywistości są późniejszym dodatkiem liturgicznym do Psalmu.
Chodzi tutaj o krótkie, ale bardzo intensywne błogosławieństwo, które miało przypieczętować drugą z pięciu ksiąg, na które tradycja judaistyczna podzieliła zbiór 150 Psalmów: ta druga księga rozpoczynała się Psalmem 42 [41], który mówił o spragnionej łani, świetlanym symbolu duchowego pragnienia Boga. Teraz jest to pieśń nadziei na czas pokoju i sprawiedliwości, który kończy tę serię Psalmów, zaś słowa błogosławieństwa końcowego są wysławianiem skutecznej obecności Pana, zarówno w historii ludzkiej, gdzie „czyni [On] cuda” (Ps 72 [71], 18), jak i we wszechświecie stworzonym i pełnym Jego chwały (por. w. 19).

Reklama

2. Jak już jawiło się to w pierwszej części Psalmu, decydującym elementem poznania postaci króla mesjańskiego jest przede wszystkim sprawiedliwość i Jego miłość do ubogich (por. w. 12-14). Mają oni jako punkt odniesienia i źródło nadziei tylko Jego, który jest widzialnym przedstawicielem ich jedynego obrońcy i pana, czyli samego Boga. Historia Starego Testamentu uczy, iż władcy Izraela w rzeczywistości zbyt często zawodzili, pełniąc swoje obowiązki, uciskając biedaków, ubogich i bezbronnych. Dlatego też spojrzenie Psalmisty kieruje się teraz na króla sprawiedliwego, doskonałego, ucieleśnionego przez Mesjasza, jedynego władcę gotowego uwolnić od „krzywdy i ucisku” bezbronnych i ubogich (por. w. 14)., Użyte tutaj słowo hebrajskie jest terminem prawniczym, określającym obrońcę prześladowanych i uciemiężonych, przypisywanym również Izraelowi „wyzwolonemu” z niewoli, gdy był uciśniony przez potęgę faraona.
Pan jest pierwszym „wyzwolicielem - odkupicielem”, który działa w sposób widzialny przez króla - Mesjasza, chroniąc „życie i krew” ubogich, swoich poddanych. Teraz „życie” i „krew” są fundamentalną rzeczywistością osoby, reprezentują prawa i godność każdego człowieka, prawa często gwałcone przez możnowładców i panów tego świata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Psalm 72 [71] kończy się, w swym oryginalnym tekście, przed antyfoną końcową, która została już wspomniana, zawołaniem na cześć króla - Mesjasza (por. w. 15-17). Jest ono podobne do dźwięku trąby, która towarzyszy chórowi błogosławieństw dla panującego, życząc mu dobrobytu oraz błogosławieństwa i pamięci o nim na wieki. Oczywiście, mamy przed sobą elementy należące do stylu właściwego dworowi, z typową dla niego emfazą. Jednakże te słowa nabierają właściwej prawdy w działaniu doskonałego króla, wyglądanego i oczekiwanego Mesjasza.
Zgodnie z charakterystyką pieśni mesjańskich, cała natura zaangażowana jest w przemianę, która ma przede wszystkim charakter społeczny: owoc żniw będzie tak obfity, że stanie się jakby morzem kłosów, które falują aż po szczyty gór (por. w. 16). Jest to znak błogosławieństwa Bożego, które rozciąga się w pełni na całą ziemię obdarzoną ładem i pokojem. Cała ludzkość, usuwając i wykreślając wszelki podział, zdążać będzie ku temu sprawiedliwemu władcy, wypełniając w ten sposób wielką obietnicę poczynioną przez Pana Abrahamowi: „Przez ciebie będą otrzymywały błogosławieństwo ludy całej ziemi” (w. 17; por. Rdz 12, 3).

4. W obliczu tego króla - Mesjasza tradycja chrześcijańska widziała obraz Jezusa Chrystusa. Św. Augustyn w swym wykładzie na temat Psalmu 72 [71], odczytując tę właśnie pieśń w kluczu chrystologicznym, tłumaczy, że biedni i ubodzy, którym Chrystus przychodzi z pomocą, są „ludem wierzącym w Niego”. Przypominając królów, których Psalm wcześniej wspominał, precyzuje, że „do tego ludu należą również królowie, którzy Go adorują. Nie wahali się oni być biednymi i ubogimi, to znaczy pokornie wyznać własne grzechy i uznać potrzebę chwały i łaski Boga, ażeby ten Król, Syn Króla, wyzwolił ich od możnego”, to znaczy od Szatana, „kłamcy”, „mocarza”.
Jednakże nasz Zbawiciel upokorzył kłamcę, wszedł do domu mocarza, zabrał jego bogactwa, zakuwając go wpierw w łańcuchy; On „wyzwolił wołającego biedaka, ubogiego i bezbronnego”. „Nie mogła tego dokonać żadna stworzona potęga: ani jakikolwiek człowiek sprawiedliwy, ani nawet anioł. Nikt nie był w stanie nas zbawić; i oto, przyszedł On osobiście i zbawił nas” (por. Ps 72 [71], 14: Nuova Biblioteca Agostiniana, XXVI, Rzym 1970, s. 809.811).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Hiszpania: Departament Środowiska chce usunąć symboliczny krzyż pod pretekstem ekologicznym

2025-03-13 21:34

[ TEMATY ]

Hiszpania

Adobe Stock

Peña de la Cruz

Peña de la Cruz

Departament Środowiska poinformował o usunięciu dużego żelbetowego krzyża znajdującego się w Peña de la Cruz, znanym punkcie widokowym w gminie Bezas (Teruel) - informuje serwis infovaticana.com.

Według władz decyzja o usunięciu krzyża została podyktowana kwestiami bezpieczeństwa, gdyż konstrukcja pełni funkcję naturalnego piorunochronu ze względu na materiał, z którego została wykonana, oraz wysokość, co stwarza zagrożenie zarówno dla środowiska, jak i dla turystów. Powołują się one na to, że we wrześniu 2024 r. w krzyż uderzył piorun, w wyniku czego jego część odłupała się, a odłamki spadły w pobliżu strażnika leśnego, który przebywał w pobliskiej wieży strażniczej.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego warto odprawiać nabożeństwo drogi krzyżowej?

2025-03-14 10:27

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

pixabay.com

Droga krzyżowa jest jednym z nabożeństw odprawianych w czasie Wielkiego Postu. Podczas niej wierni przybliżają się do tajemnicy Chrystusowej śmierci. Skąd wzięła się ta tradycja i na co trzeba zwrócić uwagę modląc się w ten sposób? Zapytaliśmy o to ks. dr. Rafała Wilkołka, teologa i prezesa Fundacji Collegium Voytylianum.

Droga krzyżowa w formie znanej współcześnie pochodzi z przełomu XVII i XVIII w. Swoimi korzeniami sięga do czasów starożytnej Jerozolimy. To miejsce bowiem wierni odwiedzali i tam rozważali tajemnicę męki Chrystusa. – Powstanie nabożeństwa drogi krzyżowej związane jest z działalnością Zakonu Braci Mniejszych, czyli franciszkanów. Wprowadzili oni do pobożności ludowej zwyczaj odprawiania nabożeństwa zwanego„upadki Jezusa”. Posłani do posługi w Ziemi Świętej, odkryli również „bolesne drogi” (viae dolorosae), które trzynaście wieków wcześniej przemierzał Chrystus: od pałacu Piłata aż na Golgotę. Gdy połączono te dwa nurty wrażliwości religijnej, stworzono ostatecznie drogę Krzyża (via Crucis), mniej więcej w takim kształcie, w jakim znamy ją obecnie – wyjaśnia teolog dogmatyk, ks. dr Rafał Wilkołek.
CZYTAJ DALEJ

Ks. prof. Walencik o zmianach w organizacji nauczania religii i sytuacji nauczycieli religii

2025-03-14 20:47

[ TEMATY ]

religia

nauczyciele religii

zwolnienia z pracy

Adobe Stock

O zmianach w organizacji nauczania religii w publicznych szkołach i przedszkolach oraz sytuacji nauczycieli religii mówił podczas 400. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie ks. prof. Dariusz Walencik, profesor na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego oraz konsultor Rady Prawnej KEP.

Odnosząc się do kwestii nauczania religii w publicznych szkołach i przedszkolach ks. Walencik stwierdził, że nowelizacje rozporządzeń z 26 lipca 2024 roku i z 17 stycznia 2025 roku wprowadziły istotne zmiany w organizacji nauczania religii w publicznych szkołach i przedszkolach. „Oba rozporządzenia nowelizujące zostały wydane bez zachowania trybu przewidzianego w art. 12 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty, stąd też Konferencja Episkopatu Polski, korzystając z przysługującej jej uprawnień, złożyła petycję do Pierwszej Prezes Sądu Najwyższego z prośbą o złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie konstytucyjności i legalności tych rozporządzeń” - przypomniał duchowny.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję