Reklama

150. rocznica ogłoszenia Dogmatu o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny

Przywilej Niepokalanego Poczęcia a Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny

Niedziela Ogólnopolska 33/2004

Kraków. Kościół Mariacki. Ołtarz Wita Stwosza

Kraków. Kościół Mariacki. Ołtarz Wita Stwosza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jednym ze skutków grzechu Adama i Ewy była utrata daru nieśmiertelności. Wyjęci uprzednio spod prawa śmierci, Adam i Ewa po swoim upadku poddani zostali prawu powodującemu naturalny kres ich życia.
Zgodnie z przekonaniem podzielanym już przez pierwszych chrześcijan, Maryja, Matka Zbawiciela, została z duszą i ciałem przeniesiona do Nieba - a Jej śmierć była śmiercią pozorną i nazywano ją „przejściem” lub „zaśnięciem”. Nie łączono jednak tego faktu z przekonaniem o Jej niepokalanym poczęciu, o wyjęciu Jej spod prawa dziedziczenia skutków grzechu pierworodnego, a więc i prawa śmierci. Przekonanie o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny uformowało się bowiem wiele lat później niż wiara w Jej wniebowzięcie.
Teologowie, zwłaszcza wschodni, postrzegali wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny jako udział w zmartwychwstaniu i wniebowstąpieniu Chrystusa; jako antycypację i zapowiedź powszechnego zmartwychwstania. Maryja jako pierwsza z ludzi otrzymała pełnię darów wysłużonych dla ludzi przez Jej Syna. Jest pierwszą, która uczestniczy z duszą i ciałem w pełni chwały uwielbionego człowieczeństwa Jej Syna. Jej wniebowzięcie jest zapowiedzią oczekującego także nas udziału w chwale zmartwychwstałego Chrystusa. Ojcowie Soboru Watykańskiego II w Konstytucji dogmatycznej o Kościele nazwali Maryję „obrazem i początkiem rzeczywistości mającej stać się udziałem wszystkich członków Kościoła” (por. nr 68).
Związek pomiędzy prawdą o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny a Jej wniebowzięciem podkreślił wyraźnie dopiero papież Pius XII w encyklice Fulgens corona (1953 r.), wydanej trzy lata po ogłoszeniu dogmatu o wniebowzięciu. Czytamy w niej: „Wydaje się, że odtąd wszyscy chrześcijanie mogą zwrócić swoje umysły i serca w głębszy i skuteczniejszy sposób do samej tajemnicy Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Dziewicy. Na skutek bowiem najściślejszej łączności, jaka zachodzi między tymi dwoma dogmatami, uroczyste ogłoszenie i postawienie w należytym świetle Wniebowzięcia Maryi Panny, będącego jakby koroną i dopełnieniem poprzedniego przywileju Maryjnego, sprawiło, że w większej pełni i jasności ukazała się najmędrsza harmonia Bożego planu, według którego Bóg chciał, aby Najświętsza Maryja była wolna od wszelkiej zmazy pierworodnej. Ze względu bowiem na te dwa niezwykłe przywileje, udzielone Bogurodzicy, tak początek Jej ziemskiej pielgrzymki, jak i jej koniec rozbłysły jasnym światłem. Doskonałej niewinności Jej duszy, wolnej od wszelkiej zmazy, odpowiada w sposób niezwykle harmonijny najpełniejsze uwielbienie Jej dziewiczego ciała, a Ona jak była złączona ze swym Jednorodzonym Synem w walce przeciwko piekielnemu wężowi, tak razem z Nim uczestniczy w chwalebnym triumfie nad grzechem i jego przesmutnymi następstwami”.
Według apokryficznych przekazów, świadkami wniebowzięcia Maryi mieli być wszyscy Apostołowie, którzy na ten dzień zostali zgromadzeni w cudowny sposób przy Jej łożu i asystowali przy złożeniu Jej ciała do grobu, który następnego dnia okazał się pusty. Tradycja lokowała te wydarzenia na jerozolimskiej górze Syjon i w Dolinie Jozafata. Upamiętniały je wznoszone na tym miejscu kolejne kościoły. W krypcie aktualnej Bazyliki Wniebowzięcia na Syjonie znajduje się urocza rzeźba spoczywającej na śmiertelnym łożu Matki Zbawiciela.
W jednym ze starożytnych apokryfów, który przypisywano Józefowi z Arymatei, apostoł Tomasz, przeniesiony w cudowny sposób na ów dzień z Indii do Jerozolimy - podobnie jak inni Apostołowie z krajów, w których głosili Ewangelię - ujrzał Maryję unoszoną do nieba. Kiedy błagał Ją o znak potwierdzający prawdziwość widzenia, Maryja rzuciła mu swoją przepaskę. W późnym średniowieczu czczono tę „relikwię” we Włoszech w katedrze w Prato, a malarze florenccy prześcigali się w przedstawianiu tej legendy na licznych obrazach.
Podobne powyższemu opowiadania o wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny wywarły wielki wpływ na chrześcijańską wyobraźnię. Liczni artyści, najpierw w Grecji, Kapadocji, Egipcie, a potem we Włoszech, Francji i Hiszpanii, przedstawiali wniebowzięcie Maryi na barwnych ikonach czy na iluminacjach umieszczanych w średniowiecznych rękopisach. Sceny Jej „zaśnięcia” lub „wniebowzięcia” znajdujemy w ornamentacji licznych świątyń romańskich, gotyckich i barokowych. Do najbardziej znanych należy wykonana w XII w. mozaika w Bazylice S. Maria Maggiore w Rzymie oraz mozaika w rzymskiej Bazylice św. Pawła za Murami.
W licznych polskich kościołach przedstawienie wniebowzięcia znajduje się na obrazach umieszczonych w nastawach głównych ołtarzy, na sklepieniach licznych świątyń. Do najbardziej znanych należy kompozycja rzeźbiarska „zaśnięcia” Matki Bożej Wita Stwosza w krakowskiej Bazylice Mariackiej (r. 1489) oraz kompozycja „wniebowzięcia” umieszczona w ołtarzu Bazyliki Jasnogórskiej (1728 r.).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tatrzański PN idzie w zaparte i podtrzymuje mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie

2025-04-12 20:01

[ TEMATY ]

Giewont

mandaty

Agata Kowalska

Po nałożeniu mandatów na dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II rozświetliły krzyż na Giewoncie, na Tatrzański Park Narodowy spadła fala internetowego oburzenia i krytyki. Dyrektor TPN Szymon Ziobrowski podkreśla jednak, że ochrona przyrody musi pozostać priorytetem i zapowiada wzmocnienie nocnych patroli na szlakach.

"Nie planujemy zmian w regulaminie w odpowiedzi na presję medialną czy emocjonalne komentarze. Przepisy, które obowiązują na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), służą ochronie przyrody i zapewnieniu bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Przeciwnie – planujemy zwiększenie nocnego nadzoru, zwłaszcza w okresach, w których dochodziło w przeszłości do łamania przepisów. Zdajemy sobie sprawę z emocji, jakie towarzyszą sprawie, jednak naszym obowiązkiem jest konsekwentne przestrzeganie zasad, które chronią Tatry – miejsce ukochane także przez Jana Pawła II" - powiedział PAP dyrektor Ziobrowski.
CZYTAJ DALEJ

Papież polecił wydanie dekretów w sprawach kanonizacyjnych. Kogo dotyczą?

2025-04-14 12:40

[ TEMATY ]

papież Franciszek

dekrety

sprawy kanonizacyjne

PAP/EPA

Papież Franciszek

Papież Franciszek

W poniedziałek 14 kwietnia Ojciec Święty Franciszek przyjął na audiencji kardynała Marcello Semeraro, prefekta Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Podczas audiencji Papież upoważnił tę dykasterię do promulgowania dekretu o cudzie do beatyfikacji, o męczeństwie, również do beatyfikacji oraz czterech dekretów o heroiczności cnót.

Dekrety te dotyczą:
CZYTAJ DALEJ

Kanonizacja "patrona internetu" i nietypowe wydarzenie w Warszawie

2025-04-14 16:07

[ TEMATY ]

Warszawa

młodzież

bł. Carlo Acutis

patron internetu

Agata Kowalska

Carlo Acutis

Carlo Acutis

Młodzi z Warszawy będą świętować zapowiadaną na 27 kwietnia kanonizację "patrona internetu" nietypowym wydarzeniem - „HOTSPOT - Wiara w zasięgu” w parafii św. Barnaby Apostoła połączy koncert uwielbienia, sztukę i autentyczne rozmowy w duchu bł. Carlo Acutisa. - Można przyjść takim, jakim się jest - niezależnie od tego, gdzie się teraz jest w życiu. Carlo pokazuje, że Bóg jest zawsze blisko. On był jednym z nas - mówi Julia Dąbrowska parafialnej wspólnoty młodzieży.

Już w niedzielę 27 kwietnia w parafii św. Barnaby Apostoła w Warszawie odbędzie się wyjątkowy wieczór dla młodych - HOTSPOT - Wiara w zasięgu. Wydarzenie jest odpowiedzią na jedno z najważniejszych wydarzeń w Kościele ostatnich lat - kanonizację bł. Carlo Acutisa, nastolatka, który pokazał światu, że świętość jest możliwa także dziś: w dżinsach, z plecakiem i smartfonem w dłoni.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję