Reklama

Polska

Nieszpory i ekumeniczne nabożeństwo Słowa Bożego w świątyni prawosławnej

[ TEMATY ]

prawosławie

KS. MARIUSZ FRUKACZ

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po raz pierwszy w historii częstochowskiej ekumenii nabożeństwo Słowa Bożego połączone z uroczystymi Nieszporami odbyło się wieczorem 20 stycznia w prawosławnej pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej w Częstochowie, w ramach obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.

Nabożeństwu w języku starosłowiańskim przewodniczył ks. mitrat Mirosław Drabiuk, proboszcz parafii prawosławnej pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej w Częstochowie.- Dziękujemy dzisiaj Bogu za dar tej wspólnej modlitwy na drodze do jedności chrześcijan- mówił na początku nabożeństwa ks. Drabiuk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas nabożeństwa kazanie wygłosił ks. dr hab. Sławomir Zieliński, przez wiele lat referent ds. ekumenizmu w archidiecezji częstochowskiej.- Przez sakrament chrztu świętego wszyscy przyoblekliśmy się w Chrystusa. Nie tylko reprezentujemy Chrystusa, ale przynależymy do Niego- mówił ks. Zieliński.

Ks. Zieliński wskazał na znaczenie ruchu ekumenicznego dla Europy i dzisiejszego świata - Poszukiwanie jedności i ruch ekumeniczny to wsłuchiwanie się w głos Ducha Świętego - podkreślił ks. Zieliński.

„Droga do przyszłości Europy może przebiegać jedynie przez drogi ekumenizmu. Obecny czas to godzina chrześcijańskiej ekumenii”- kontynuował ks. Zieliński przywołując słowa teologa protestanckiego Jürgena Moltmanna.

Reklama

Kaznodzieja przypomniał, że „ekumenizm to nie tylko dyplomacja, gościnność i akademicka wymiana myśli, ale to proces duchowy.”- Naszym celem jako chrześcijan jest nawrócenie nas wszystkich do Chrystusa. Wielką wartością jest wspólna modlitwa, wspólne działanie na rzecz ocalenia wartości chrześcijańskich, byśmy w oczach świata stali się wiarygodnymi jako chrześcijanie - mówił ks. Zieliński.

Były referent ds. ekumenizmu w archidiecezji częstochowskiej przywołał również postać teologa prawosławnego Oliviera Clément. - Ten wielki przyjaciel patriarchów Atenagorasa, Bartłomieja oraz bł. Jana Pawła II i br. Rogera z Taize’ promował dialog otwarty - podkreślił ks. Zieliński.

Przedstawiciele różnych kościołów chrześcijańskich modlili się o pokój na świecie, za Częstochowę, za młodzież oraz biednych, bezdomnych i bezrobotnych. Nabożeństwu towarzyszył śpiew chóru z rzymskokatolickiej parafii pw. Matki Bożej Częstochowskiej w Częstochowie.

Reklama

We wspólnej modlitwie wzięli udział mieszkańcy Częstochowy, alumni Niższego Seminarium Duchownego w Częstochowie, osoby życia konsekrowanego oraz duchowni: ks. dr Andrzej Przybylski rektor Wyższego Seminarium Duchownego Archidiecezji Częstochowskiej, ks. dr Jarosław Grabowski, dyrektor Referatu Dialogu Ekumenicznego, międzyreligijnego, z niewierzącymi Kurii Metropolitalnej w Częstochowie, ks. dr hab. Sławomir Zieliński i przedstawiciele różnych kościołów chrześcijańskich zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej: ks. mitrat Mirosław Drabiuk, proboszcz parafii prawosławnej pw. Cudotwórczej Częstochowskiej Ikony Matki Boskiej, ks. Adam Glajcar proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie, ks. Szczepan Rycharski z polskokatolickiej parafii Matki Bożej Królowej Apostołów w Częstochowie oraz ks. Tadeusz Ł. Ratajczyk proboszcz Starokatolickiej Parafii Mariawitów w Gniazdowie k. Koziegłów.

Cerkiew pod wezwaniem Częstochowskiej Ikony Matki Bożej w Częstochowie należy do dekanatu Kraków, diecezji łódzko-poznańskiej Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Kamień węgielny pod budowę cerkwi poświęcił patriarcha ekumeniczny Bartłomiej I w roku 1998. Pierwsze nabożeństwa odbyły się 1 lipca 2001 r.

Sama parafia prawosławna w Częstochowie ma długą historię, o jeszcze greckich korzeniach. To jedna ze starszych wspólnot prawosławnych, sięgająca XVIII wieku. W drugiej połowie XIX stulecia większość parafian stanowili przybysze z Rosji - urzędnicy, wojskowi, kupcy. Na ich użytek wybudowano pierwszą świątynię św. św. Cyryla i Metodego, wyświęconą w 1872 roku. Świątynię prawosławną wybudowano na miejscu zburzonego kościoła katolickiego pw. św. Jakuba Apostoła. Kościół św. Jakuba został zatem rozebrany w 1869 r. Ze względu na to, że rozbiórki odmówili częstochowscy robotnicy do tej pracy wykorzystano żołnierzy i robotników przywiezionych z Rosji. Budowę cerkwi rozpoczęto 10 maja 1870 r. A dnia 15 października 1872 r. warszawski archirej Joannikij dokonał jej poświęcenia. Gdy 11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość. Tego samego dnia Częstochowa stała się wolna od okupanta niemieckiego. Kościół św. Cyryla i Metodego przejęli katolicy dnia 8 grudnia 1918 r.

Po pierwszej wojnie światowej parafianie prawosławni przenosili się szereg razy, wynajmując pomieszczenia lub korzystając z gościny parafii ewangelickiej.

Obecną świątynię Częstochowskiej Ikony Matki Bożej zaprojektował białostocki architekt Michał Bałasz. Parafia obejmuje duży obszar, nie tylko Częstochowy i okolic, należy do niej sto kilkadziesiąt osób.

2013-01-21 11:02

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: jesteście dla nas darem

[ TEMATY ]

Watykan

prawosławie

papież Franciszek

Prawosławne Kościoły wschodnie krwią przypieczętowały wiarę w Chrystusa i nadal są ziarnami wiary i nadziei także w regionach, które często bywają naznaczone przemocą i wojną.

Słowa te Papież skierował do grupy młodych kapłanów i zakonników z tych wspólnot kościelnych.
CZYTAJ DALEJ

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję