Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Kolędowe święto z sukcesem 10-latka

Grand Prix dla solisty Filipa Płażalskiego – to decyzja jurorów największego przeglądu kolęd w Europie, który po raz 28. odbył się w Będzinie.

Niedziela sosnowiecka 5/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Międzynarodowy Festiwal Kolęd i Pastorałek

Będzin

Piotr Wyparło/MFKiP

Wolontariusze i pracownicy festiwalu z biskupem i ks. Pilśniakiem

Wolontariusze i pracownicy festiwalu z biskupem i ks. Pilśniakiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziesięciolatek, który wokalnie szkoli się od dwóch lat, do Będzina przyjechał z Drawska Pomorskiego. Swoim wykonaniem „Cichej nocy” i „Lulajże Jezuniu” wzruszył dogłębnie całą publiczność. – Jestem przeszczęśliwy. Na początku myślałem, że nie mam szans, bo tak wiele tu talentów. To jest naprawdę bardzo duże wyróżnienie – mówił Filip Płażalski.

Wraz z tytułem zdobywcy Grand Prix Festiwalu Filip otrzymał też nagrodę w wysokości 10 tys. zł, ufundowaną przez prezydenta Będzina Łukasza Komoniewskiego. To najwyższa z festiwalowych nagród, ale i pozostali uczestnicy nie mają prawa narzekać – pula nagród przyznawanych w poszczególnych kategoriach wyniosła w tym roku rekordowe 100 tys. zł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wśród laureatów pierwszych miejsc, w kategorii zespoły folklorystyczne, znalazł się też Zespół Pieśni i Tańca Kortowo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. – To bardzo ważne wyróżnienie. Jesteśmy tutaj pierwszy raz i będziemy bardzo miło wspominać to wszystko, co się tutaj działo. Repertuar w autorskich aranżacjach zaczęliśmy ćwiczyć już we wrześniu. Nasza grupa łączy studentów i absolwentów wszystkich kierunków. To 70 osób, choć w Będzinie gościła jedynie część składu – mówi Natalia Bałdyga, chórmistrz zespołu. – Śpiewanie kolęd nas zbliża i jest bardzo ważne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach – dodaje.

Reklama

Najlepszych śpiewaków wyłoniła komisja, której przewodniczyła prof. dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny z Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu i Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Wraz z nią ocen dokonywali profesorowie muzycznych uczelni z Lublina i Katowic – Teresa Krasowska, Ewa Biegas i ks. Paweł Sobierajski.

– Wart podkreślenia jest wspaniały poziom artystyczny tegorocznej edycji. Mieliśmy wielką przyjemność wysłuchać licznych, dopracowanych w najdrobniejszych szczegółach prezentacji nowych kompozycji lub autorskich, ambitnych aranżacji znanych nam kolęd i pastorałek – powiedziała przewodnicząca festiwalowego jury. – Cieszy fakt, że festiwal w Będzinie jest miejscem na muzycznej mapie Polski, będącym źródłem inspiracji dla artystów w każdym wieku. To dzięki oryginalnym wykonaniom, których posłuchać można na festiwalowej estradzie, artyści coraz częściej zamiast sięgać po łatwo dostępne instrumentacje i kopiować popularnych wykonawców mają chęć i motywację do podnoszenia swoich kompetencji oraz do prezentowania swojej indywidualności i niepowtarzalności artystycznej – dodała prof. Franków-Żelazny.

Reklama

Przebieg festiwalu od lat jest podobny. Wszystko rozpoczynają grudniowe eliminacje, które w 40 ośrodkach w Polsce, Białorusi, Litwie i Ukrainie zgromadziły ponad 12 tys. uczestników zebranych w ponad tysiącu jednostek wykonawczych. Następnie – w tym roku między 13 a 15 stycznia odbyły się przesłuchania finałowe finalistów. Na scenę w Będzin Arenie, gdzie w tym roku odbył się cały festiwal, weszło ponad 130 wykonawców, a kolejnych 17 (głównie z zagranicy) jurorzy i widzowie oglądali w formie przesłanych nagrań. Łącznie przez trzy dni przesłuchań finałowych w Będzinie wybrzmiało ponad 350 kolęd. Dodatkowym akcentem festiwalu był poniedziałkowy koncert inauguracyjny w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny. Pokazał on znakomicie, jak bardzo tradycja kolędowa nierozerwalnie spleciona jest z narodową i obecna w folklorze różnych regionów.

Jak zawsze całość zakończył Koncert Galowy w reżyserii Dariusza Wiktorowicza. Można było usłyszeć i zobaczyć na nim pełną paletę festiwalowych barw – wykonawców reprezentujących różne style muzyczne i kategorie wiekowe oraz śpiewających zróżnicowany repertuar – kolędy dawne i współczesne rockowe aranżacje, opracowania ludowe, pastorałki tradycyjne i autorskie. Na koncercie wystąpiły też zdobywczynie głównej festiwalowej nagrody sprzed dwóch lat – zespół Szalone Małolaty z Elbląga. Całości dopełniły opowieści o bożonarodzeniowych zwyczajach związanych z dekoracją choinki. Swoje dekoracje przygotowali też wykonawcy, malując po występie przygotowane bombki.

Jak zawsze nie zawiodła też festiwalowa publiczność – przez widowiskowo-sportową halę (która w czasie Koncertu Galowego została poświęcona przez bp. Grzegorza Kaszaka) przewinęło się kilka tysięcy melomanów, a ponad 20 tys. łączyło się w internetowej transmisji (nagrania przesłuchań i obu koncertów są wciąż dostępne na stronie www.mfkip.pl). Nowe miejsce, gdzie odbywał się festiwal (przez lata przesłuchania i koncerty odbywały się w kościele Świętej Trójcy, Teatrze Dzieci Zagłębia, a ostatnio w będzińskiej szkole muzycznej i sanktuarium Polskiej Golgoty Wschodu na os. Syberka) okazało się znakomitą i łatwo dostępną przestrzenią, a dla wykonawców szansą występu na prawdziwie profesjonalnej, koncertowej scenie.

– Ten festiwal tworzymy z myślą o wszystkich, których łączą kolędy. Czas festiwalu jest wyjątkowym momentem prawdziwego święta, powiewem Bożego Narodzenia w połowie stycznia, opromienionym betlejemską gwiazdą. Gdy stojąc co roku na zakończenie Koncertu Galowego śpiewam kolędę „Bóg się rodzi” naprawdę mam wrażenie, że uniesiona ręka Dzieciątka błogosławi temu dziełu. Bez tego nie byłoby wokół festiwalu tak wielu wspaniałych ludzi – mówi ks. Piotr Pilśniak, dyrektor festiwalu, składając podziękowania mecenasom, wolontariuszom i wszystkim związanym z przygotowaniem eliminacji i finału.

Partnerem strategicznym 28. edycji festiwalu była Grupa Lotos. Festiwal odbywał się pod patronatem medialnym Tygodnika Katolickiego Niedziela.

2022-01-25 11:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Muzyczny Będzin

Niedziela sosnowiecka 3/2022, str. VI

[ TEMATY ]

Będzin

Noworoczny Koncert Organowy

Archiwum organizatorów

Wykonawcy i organizatorzy koncertu

Wykonawcy i organizatorzy koncertu

W 1. niedzielę roku w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Będzinie-Łagiszy, przy dźwiękach organów, klarnetu i skrzypiec, odbył się Noworoczny Koncert Organowy.

Licznie zgromadzonych na koncercie gości powitał proboszcz parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Będzinie-Łagiszy, ks. Grzegorz Rozpończyk. Noworoczny Koncert Organowy swoim komentarzem i wiedzą muzyczną ubogaciła Magdalena Ręka.
CZYTAJ DALEJ

Klucz do otrzymania łaski

2025-04-01 17:21

Niedziela Ogólnopolska 14/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Liturgia Słowa z dzisiejszego dnia przypomina nam, kim jest Ten, który do nas przemawia. Zwraca ona naszą uwagę na to, że Bóg jest wszechpotężny, że jest Tym, który ma moc zniszczyć naszego wroga, abyśmy mogli być wolni. A co to za wróg? Bynajmniej nie jest to opcja polityczna przeciwna moim poglądom, nie jest to złośliwy sąsiad ani bezwzględny pracodawca, który wydawałoby się, pozbawiony jest ludzkich uczuć. Moim wrogiem jest wszelkie zło, które siedzi we mnie, zaczyn wszelkiego grzechu, mój nieprzemieniony jeszcze przez łaskę Chrystusa sposób myślenia i postępowania. Mówiąc językiem biblijnym – jest to stary człowiek we mnie, którego nie ukrzyżowałem w sobie, aby mieć prawdziwe życie w sobie – życie, które daje Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję