Reklama

Kościół

Otworzyć się na moc Ducha

– Musimy dostrzec, że przez wieki, szczególnie do X stulecia, Kościół funkcjonował w poszanowaniu jedności w różnorodności – przekonuje Karol Sobczyk, lider wspólnoty Głos na Pustyni, który wchodzi w skład zespołu inicjującego Krajową Służbę Komunii CHARIS w Polsce.

Niedziela Ogólnopolska 2/2021, str. 22-23

[ TEMATY ]

wiara

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To nawiązanie do zainicjowanej przez papieża Franciszka watykańskiej służby CHARIS, której celem jest wypracowanie sposobów współdziałania na drodze do jedności. – Krajowa Służba Komunii jest częścią watykańskiej służby CHARIS – informuje Karol Sobczyk i wyjaśnia: – Jej zadaniem jest służyć na rzecz budowania i umacniania jedności wierzących w Chrystusa ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy są częścią ruchu charyzmatycznego, tego strumienia łaski Pięćdziesiątnicy. Lider wspólnoty dodaje, że zadaniem zespołu inicjatywnego jest praca na rzecz powstania Krajowych Służb Komunii w Polsce, co formalnie ma nastąpić w marcu, po posiedzeniu Konferencji Episkopatu Polski, podczas którego zagadnienie to będzie podjęte. W skład grupy inicjatywnej wchodzą: biskupi, kapłani i świeccy liderzy wywodzący się z różnych nurtów charyzmatycznej części Kościoła katolickiego w Polsce.

Efekt rozpoznania

Maciej Wolski z Fundacji 24/7, prowadzącej m.in. Dom Modlitwy w Warszawie i konferencję Serce Dawida, podczas której co roku odbywa się Forum Dialogu, przyznaje, że inicjatywa CHARIS jest efektem rozpoznania tego, w jaki sposób działa Duch Święty w Kościele.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Myślę, że papież Franciszek przypomina nam, iż Duch Święty jest odpowiedzialny za to, aby prowadzić cały Kościół do pełni – stwierdza Wolski i powołuje się m.in. na Ewangelię wg św. Jana, w której znajdziemy wiele wypowiedzi Jezusa na temat jedności chrześcijan, w tym Jego modlitwę przed śmiercią przede wszystkim o jedność.

Moi rozmówcy są przekonani, że na drodze do jedności wśród chrześcijan szczególną rolę ma do spełnienia ruch charyzmatyczny. Lider Głosu na Pustyni przekonuje: – Doświadczenie odnowy pokazuje, że jest możliwe pogodzenie tradycji katolickiej z odnową charyzmatyczną, która tę tradycję może ożywić, oczyścić i jednocześnie ukazać jej piękno, wydobyć je z życia z Duchem Świętym na co dzień.

Reklama

Za istotne uważają oni szukanie u naszych braci, wyznawców Chrystusa, tego, co nas łączy. Przypominają m.in. Pierwszy List św. Pawła Apostoła do Koryntian, w którym autor naucza, że jesteśmy jednym ciałem Chrystusa, choć każdy z nas ma różne zadania do spełnienia (por. 12, 12n.). – Musimy dostrzec, że przez wieki Kościół funkcjonował w takiej koncepcji jedności w różnorodności, gdzie w tych najważniejszych, zasadniczych kwestiach byliśmy jednością, a mimo to Kościół był różnorodny – przekonuje Sobczyk.

Wymiana darów

Odwołując się do doświadczeń wyniesionych m.in. z organizowania Forum Dialogu, w którym uczestniczą katolicy, protestanci i prawosławni, Maciej Wolski zaznacza, że głównym celem na drodze do jedności chrześcijan jest stworzenie przestrzeni spotkania z Panem Bogiem i ze sobą nawzajem. Wyjaśnia: – W związku z tym, że gromadzimy się wokół Jezusa jako naszej Głowy, tworzymy uprzywilejowaną przestrzeń spotkania z Panem Bogiem, aby pokazać, iż jako ludzie różnych środowisk, nurtów czy tradycji jesteśmy w stanie się spotkać na modlitwie uwielbienia, słuchania słowa Bożego, ale też celebrowania naszych odmienności w sensie postrzegania ich jako bogactwa.

Czy Krajowa Służba Komunii CHARIS trafi w Polsce na dobry grunt? – Myślę, że największym wyzwaniem dla nas jest uświadomienie, iż nie musimy się ze sobą zgadzać, żeby iść razem – stwierdza Karol Sobczyk. Zauważa, że nauczyliśmy się budować wspólną tożsamość wyłącznie z tymi, z którymi się zgadzamy. I przekonuje: – Przecież poza tożsamością katolicką mamy także tożsamość chrześcijańską, którą dzielimy z naszym rodzeństwem, wierzącym w Jezusa Chrystusa. Wszyscy budujemy na Nim, On jest naszym fundamentem. To On jest Prawdą, której szukamy. Wierzę, że Bóg rozdzielił między nas swoje dary, żebyśmy mogli zostać uzależnieni od siebie nawzajem jako rodzina Boga, aby służyć tym obdarowaniem, które otrzymaliśmy, oraz przyjmować dary, które Pan dał innym. Jeśli to potrafimy, będziemy w stanie tworzyć taką jedność, o jakiej marzył Bóg. To dlatego Jan Paweł II definiował ekumenizm jako wymianę duchowych darów.

Reklama

Kontynuacja

– Dużo zależy od inicjatyw, od pasterzy, liderów, od osób, które w jakiś sposób pomagają moderować życie w naszych parafiach, wspólnotach – stwierdza Maciej Wolski i przekonuje, że otwartość na działanie Ducha Świętego jest obecnie na różnych poziomach. Odnosząc się do inicjatywy watykańskiej, zaznacza: – Papież Franciszek kontynuuje dzieło Jana Pawła II i Benedykta XVI, którzy wielokrotnie podkreślali moc Ducha Świętego. Czyni to z ogromną pokorą. Myślę, że trzeba za nim podążać.

Nie tylko moi rozmówcy przekonują, że budowanie jedności wśród wyznawców Chrystusa przez otwarcie się na moc Ducha Świętego trwa. To od nas zależy, czy pojmiemy Jego rolę na naszej drodze.

W przybliżeniu idei służby CHARIS może pomóc projekt „Nie wszystko jedno”, którego celem jest przypomnienie o tym, że wyznawcy Chrystusa powinni dążyć do jedności. Na prowadzonej przez Karola Sobczyka stronie: www.niewszystkojedno.pl zainteresowani znajdą materiały, które służą przybliżeniu i zrozumieniu idei jedności w Kościele.

2021-01-05 11:49

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

O. prof. Kowalczyk: Bóg może udzielać łaski pozasakramentalnie

[ TEMATY ]

wiara

Bóg

niesakramentalni

Synod o rodzinie

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ/facebook.pl

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ

Osoby rozwiedzione żyjące w nowych związkach pozbawione są łaski sakramentalnej ale nie muszą być z definicji pozbawieni w ogóle łaski Bożej, której Bóg może udzielać pozasakramentalnie – podkreśla jezuita, o. prof. Dariusz Kowalczyk. Komentując sobotnie wystąpienie synodalne abp. Stanisława Gądeckiego, teolog wyraził opinię, że przystępując do Komunii św. osoby rozwiedzione żyjące w nowych związkach "nie tylko sprzeniewierzyłyby się wewnętrznej logice łaski sakramentalnej, ale także mogłyby zniweczyć łaskę otrzymaną pozasakramentalnie".

Publikujemy komentarz o. prof. Dariusza Kowalczyka SJ, dziekana Wydziału Teologii Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego do wystąpienia abp. Stanisława Gądeckiego:

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: aborcja to temat zastępczy, świetny na kampanię

2024-04-19 08:54

[ TEMATY ]

aborcja

Andrzej Duda

PAP/Radek Pietruszka

Tematy, które bazują na społecznych emocjach, są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię - powiedział prezydent Andrzej Duda, pytany w wywiadzie dla TV Republika o projekty liberalizujące przepisy aborcyjne.

"Tematy, które bazują na społecznych emocjach są tematami bardzo wygodnymi, zastępczymi, świetnymi na kampanię. Zostały wyjęte jak przysłowiowy +króliczek z kapelusza+, po to, by się nimi posługiwać" - powiedział prezydent RP Andrzej Duda w czwartkowym wywiadzie, udzielonym TV Republika w Nowym Jorku.

CZYTAJ DALEJ

Ks. Halík na zgromadzeniu COMECE: Putin realizuje strategię Hitlera

2024-04-19 17:11

[ TEMATY ]

Putin

COMECE

Ks. Halík

wikipedia/autor nieznany na licencji Creative Commons

Ks. Tomas Halík

Ks. Tomas Halík

Prezydent Rosji Władimir Putin realizuje strategię Hitlera, a zachodnie iluzje, że dotrzyma umów, pójdzie na kompromisy i może być uważany za partnera w negocjacjach dyplomatycznych, są równie niebezpieczne jak naiwność Zachodu u progu II wojny światowej - powiedział na kończącym się dziś w Łomży wiosennym zgromadzeniu plenarnym Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej (COMECE) ks. prof. Tomáš Halík. Wskazał, że „miłość nieprzyjaciół w przypadku agresora - jak czytamy w encyklice «Fratelli tutti» - oznacza uniemożliwienie mu czynienia zła, czyli wytrącenie mu broni z ręki, powstrzymanie go. Obawiam się, że jest to jedyna realistyczna droga do pokoju na Ukrainie”, stwierdził przewodniczący Czeskiej Akademii Chrześcijańskiej.

W swoim wystąpieniu ks. Halík zauważył, że na europejskim kontynentalnym zgromadzeniu synodalnym w Pradze w lutym 2023 roku stało się oczywiste, że Kościoły w niektórych krajach postkomunistycznych nie przyjęły jeszcze wystarczająco Vaticanum II. Wyjaśnił, że gdy odbywał się Sobór Watykański II, katolicy w tych krajach z powodu ideologicznej cenzury nie mieli lub mieli minimalny dostęp do literatury teologicznej, która uformowała intelektualne zaplecze soboru. A bez znajomości tego intelektualnego kontekstu niemożliwe było zrozumienie właściwego znaczenia soboru. Dlatego posoborowa odnowa Kościoła w tych krajach była przeważnie bardzo powierzchowna, ograniczając się praktycznie do liturgii, podczas gdy dalszych zmian wymagała mentalność.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję