Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Oto Panna pocznie i porodzi Syna

Niedziela szczecińsko-kamieńska 51/2015, str. 3

[ TEMATY ]

Biblia

Boże Narodzenie

Adam Łazar

Boże Narodzenie według nieznanego artysty malarza w kościele w Starym Dzikowie (fragment)

Boże Narodzenie według nieznanego artysty malarza w kościele w Starym Dzikowie (fragment)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stary Testament był przepełniony adwentem, okresem oczekiwania na przyjście obiecanego przez Boga Zbawiciela. Jego przyjście na ziemię z wielowiekowym wyprzedzeniem przepowiadali prorocy. Izajasz (VIII w. przed Chr.) jak żaden z proroków tak szczegółowo opisał postać przyszłego Mesjasza, że jego księgę, stanowiącą około sześć procent całego Starego Testamentu, nazwano „piątą ewangelią”. To on przepowiedział narodzenie Mesjasza z Matki Dziewicy (Iz 7,14).

Oto jak przedstawiają się okoliczności tego proroctwa, które zostało wygłoszone w 734 r. przed Chrystusem. Achaz, król Judy, potomek Dawida, naraził się na wojnę z królami Syrii i Samarii, ponieważ nie chciał przystąpić do koalicji przeciwko rosnącej potędze Asyrii. Wojska sprzymierzonych królów wyruszyły przeciwko Achazowi, dążąc do podbicia jego ziem. W obliczu kryzysu Achaz zwrócił się o pomoc do pogańskiego króla asyryjskiego. Wówczas przed królem Judy stanął prorok Izajasz, który wezwał go do położenia całkowitej ufności w Bogu i zapewnił, że zamysły wrogów nie dojdą do skutku. Widząc nieufność Achaza, Izajasz zaproponował, aby wybrał jakiś nadzwyczajny znak potwierdzający prawdziwość obietnicy Bożej. Król odrzucił tę propozycję, tłumacząc się wykrętnie, że nie chce wystawiać wszechmocy Bożej na próbę. Wówczas odpowiedział Izajasz:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Słuchajcie więc, domu Dawidowy:

Reklama

Czyż mało wam uprzykrzać się ludziom, iż uprzykrzacie się także mojemu Bogu? Dlatego Pan sam da wam znak: Oto PANNA pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem EMMANUEL” (Iz 7,13-14).

Reklama

Słowa wygłoszone przez proroka pozostawały przez długi czas niezrozumiałe. Św. Mateusz, który przy każdej sposobności stara się wykazać, jak Stary Testament wypełnia się w Nowym, wyjaśnienie tego proroctwa zamieszcza w swojej Ewangelii, we fragmencie mówiącym o śnie Józefa (Mt 1,18-25). Anioł Pański, który ukazał się św. Józefowi przeżywającemu rozterki z powodu brzemienności Maryi, wyjaśnił tajemnicę Jej cudownego macierzyństwa: „Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło” (Mt 1,20). Słowa te mówią, że cudowne poczęcie Jezusa nastąpiło bez udziału człowieka, lecz dzięki interwencji Ducha Świętego. Następnie anioł podał pewne szczegóły, które utwierdziły Józefa w przekonaniu, że tym, którego Maryja porodzi, będzie Zbawiciel świata: „Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów” (Mt 1,21). Następnie Ewangelista dodaje wyjaśnienie: „A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: «Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel», to znaczy: «Bóg z nami»” (Mt 1,22-23). Dopiero w Betlejem wyjaśniło się, na czym miał polegać cudowny znak od Boga, o którym mówił prorok ponad siedem wieków wcześniej. Niewierność króla Achaza była tylko okazją do objawienia przełomowego wydarzenia w dziejach ludzkości: narodzenia Jezusa Chrystusa, prawdziwego Mesjasza Emmanuela.

Od najdawniejszych czasów dostrzegano związek między fragmentem Księgi Izajasza, a odniesieniem do Maryi i Jej Syna. Wskazywał na to już św. Ireneusz, biskup Lyonu (II w.), w swoim dziele „Przeciw herezjom”: „Słowami proroka anioł chciał przekonać Józefa i usprawiedliwić Maryję, pokazując, że właśnie Ona była tą dziewicą, o której Izajasz mówił, że wyda na świat Emmanuela” (IV, 23, 1).

Pisał o tym również św. Justyn, męczennik i apologeta chrześcijański: „Posłuchajcie, jak Izajasz słowo w słowo zapowiada dziewicze narodzenie. Mówi: «Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem: Bóg z nami» (Iz 7,14). Co było nie do wiary i co ludzie uważali za niemożliwe, to sam Bóg przepowiedział przez proroczego Ducha, zanim to miało nastąpić, aby nie wątpili, lecz uwierzyli, gdy się to stanie [...]. Powiedział: «Oto Panna pocznie», znaczy, że Panna porodzi w sposób dziewiczy. Bo gdyby z kim współżyła, już by nie była panną. Ale moc Boża zstąpiła na Pannę, zacieniła Ją i sprawiła, że poczęła, bez naruszenia dziewictwa. Posłany też do Panny anioł zaniósł Jej wieść radosną: «Oto poczniesz z Ducha Świętego i porodzisz Syna. On będzie nazywany Synem Najwyższego. Dasz Mu imię Jezus, gdyż zbawi swój lud od grzechów». (...) Jezus jest imieniem hebrajskim i znaczy «Zbawiciel». Dlatego anioł rzekł do Panny: «Dasz Mu imię Jezus, gdyż zbawi swój lud od grzechów» (Mt 1,21)”.

Prawdę o dziewiczym poczęciu i narodzeniu Chrystusa uroczyście zdefiniował sobór chalcedoński w 451 r.: „Przed wiekami zrodzony z Ojca jako Bóg, w ostatnich czasach narodził się dla nas i dla naszego zbawienia jako człowiek z Maryi Dziewicy, Bożej Rodzicielki”.

2015-12-16 12:12

Ocena: +5 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Naaman

Słowa Jezusa z dzisiejszego fragmentu Ewangelii przywołują postać Naamana, wysokiego rangą oficera króla syryjskiego, który został dotknięty chorobą trądu. Przywołane przez Chrystusa starotestamentalne wydarzenie wypowiedziane w synagodze w Nazarecie wobec swoich rodaków doprowadziło ich do strasznego gniewu, tak, że postanowili strącić Chrystusa ze skały. Jaka więc postawa pogańskiego wodza stała się dla nich wyrzutem? Otóż ten pogański żołnierz stał się przykładem zaufania i wiary. Gdy zachorował na nieuleczalną chorobę, a lekarze okazali się bezradni, za namową swojej żydowskiej służącej przybył do kraju Izraela, aby spotkać się z prorokiem Elizeuszem. Prorok bez uciekania się do magicznych praktyk ani kontrowersyjnych terapii, nie żądając także wygórowanej zapłaty, polecił mu jako lekarstwo na chorobę rytualne obmycie w wodach Jordanu. Tak proste rozwiązanie wydało się w pierwszej chwili Naamanowi zbyt naiwne, oczekiwał bowiem czegoś spektakularnego i chciał zlekceważyć słowa proroka. Za namową jednak swoich towarzyszy zanurzył się siedem razy w Jordanie, według słowa męża Bożego, a ciało jego na powrót stało się jak ciało małego chłopca i został oczyszczony (2 Krl 5,14). Po cudownym uzdrowieniu Naaman poczuł nie tylko potrzebę wyrażenia wdzięczności prorokowi, ale także w jego sercu zrodziła się chęć nawrócenia do jedynego Boga. Gdy tylko wyszedł uzdrowiony z wód Jordanu, rzekł: „Oto przekonałem się, że na całej ziemi nie ma Boga poza Izraelem!” (2 Krl 5,15).
CZYTAJ DALEJ

Klucz do otrzymania łaski

2025-04-01 17:21

Niedziela Ogólnopolska 14/2025, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Liturgia Słowa z dzisiejszego dnia przypomina nam, kim jest Ten, który do nas przemawia. Zwraca ona naszą uwagę na to, że Bóg jest wszechpotężny, że jest Tym, który ma moc zniszczyć naszego wroga, abyśmy mogli być wolni. A co to za wróg? Bynajmniej nie jest to opcja polityczna przeciwna moim poglądom, nie jest to złośliwy sąsiad ani bezwzględny pracodawca, który wydawałoby się, pozbawiony jest ludzkich uczuć. Moim wrogiem jest wszelkie zło, które siedzi we mnie, zaczyn wszelkiego grzechu, mój nieprzemieniony jeszcze przez łaskę Chrystusa sposób myślenia i postępowania. Mówiąc językiem biblijnym – jest to stary człowiek we mnie, którego nie ukrzyżowałem w sobie, aby mieć prawdziwe życie w sobie – życie, które daje Bóg.
CZYTAJ DALEJ

Co zrobić, kiedy doświadcza się, że modlitwa nie pomaga?

2025-04-06 20:42

[ TEMATY ]

modlitwa

Katechizm

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś co nieco o modlitwie.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję