Reklama

Media - obrońcy rodziny?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Środki społecznego przekazu w ciągu kilkudziesięciu lat stały się nierozerwalnym elementem współczesnego świata. „Do niedawna rodzina składała się z rodziców, dzieci […], dzisiaj ten krąg rodzinny stał się w pewnym sensie dostępny dla „towarzystwa”, składającego się zazwyczaj ze spikerów, aktorów, komentatorów politycznych i sportowych, ważnych i sławnych osób reprezentujących różne zawody, ideologie i narodowości” - pisał Jan Paweł II w Orędziu na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu z 1980 r.
Jaki jest efekt takiego rozwoju mediów? Z jednej strony niewątpliwie media są bardzo cennym źródłem informacji, wzbogacania wiedzy o świecie, pozwalają na uczestniczenie w wydarzeniach, czy to ze świata polityki, czy religijnych. Środki społecznego przekazu mogą stać się punktem wyjścia do dyskusji, rozmowy o rzeczach ważnych, mogą uczyć życzliwości i wrażliwości na problemy drugiego człowieka. Jednak do właściwego korzystania z mediów trzeba być przygotowanym.

Rodzina - podmiot działań mediów

Media muszą nieustannie pamiętać, że człowiek i rodzina to podmioty ich działalności, a nie przedmiot manipulacji. Oczywiście, aby rodzina ustrzegła się przed złym wpływem mediów, musi być do tego przygotowana. Rodzice muszą przyjąć aktywną postawę wobec przekazywanych wiadomości, to oni mają obowiązek zrozumienia i oceny zawartości medialnych przekazów. Dotyczy to wszystkich rodzajów środków społecznego przekazu. Nie można także dopuścić, aby telewizja zdominowała życie rodzinne, a internet zastąpił czytanie książek i prasy. Dla Jana Pawła II środki masowego przekazu stanowiły „jedną z tych wielkich sił, które modelują świat”. Tylko to modelowanie musi iść w odpowiednim kierunku, czyli dziennikarze to jeden z tych zawodów, który wymaga „dużej energii, poświęcenia, całkowitego oddania i odpowiedzialności”.
Rodzina i jej funkcjonowanie nie może być podporządkowana mediom, które nie mogą wyznaczać trybu życia, narzucać poglądów, wtłaczać fałszywego obrazu rzeczywistości. Rodzina nie może żyć życiem serialowych postaci, a dzieci mają wiedzieć, jak nazywał się bohater Sienkiewiczowskiego „Potopu”, a nie zwycięzca kolejnego wątpliwej jakości talk-schow. Muszą swoim przykładem pokazywać, jak właściwie korzystać z mediów, wskazać ich miejsce w rodzinie. Najgorszym przykładem dla dziecka są rodzice godzinami przesiadujący z pilotem w ręce lub surfujący po internecie. Media nie mogą zastąpić rozmowy, wspólnych wyjazdów, nie mogą ukraść czasu, który powinien być przeznaczony dla siebie.
Media weszły do rodzin i zajęły w niej swoje miejsce. Tego nie da się już zmienić, a patrząc na pozytywne strony środków społecznego przekazu - nie można. Trzeba jednak mądrze korzystać z ich pracy i dorobku, one mają wspomagać rodzinę, a nie zastępować jej funkcje, np. w wychowaniu dzieci. „Rodzina jest postawiona w samym centrum dobra wspólnego w jego różnych wymiarach” - mówił w styczniu 1979 r. na jednej z audiencji generalnych Jan Paweł II. Jest ona również „sanktuarium życia”. Jeśli rodzina będzie świadoma swoich zadań i swojej niepowtarzalności, to niewłaściwy wpływ mediów nie będzie jej szkodził. Swoją postawą pokaże również wszystkim odpowiedzialnym za media, że muszą zmienić swój przekaz.

Papieskie „wytyczne”

„Zauważamy, że małżeństwo i rodzina są atakowane i ośmieszane na różne sposoby. Jednak zdrowa moralnie rodzina jest i musi być fundamentem społeczeństwa. […] To, że ktoś próbuje narzucać obce style, zasady nie do przyjęcia, dziwne związki - nie oznacza, że mamy wszyscy to wspierać czy to przemilczeć” - mówił bp Górny - przewodniczący Rady ds. Rodziny KEP - w jednym z wywiadów przed VI Światowym Spotkaniem Rodzin w Meksyku. Niestety w tym ośmieszaniu i atakowaniu rodziny biorą udział niektóre media, choć powinny ją wspierać i służyć.
Bardzo mocno sprawa ataków mediów m. in. na rodzinę bolała Jana Pawła II. Wskazywał mediom ich prawdziwe zadania i priorytety. Zwracał uwagę na etos zawodu dziennikarza i stworzył swoisty kodeks etyczny tego zawodu. Dziennikarz powinien umieć „wsłuchiwać się w człowieka”, co oznacza okazywanie szacunku, występowanie na rzecz jego praw i dostarczanie rzetelnych informacji. Jest on „specjalistą w dziedzinie przekazu” i powinien traktować pracę dziennikarską jako „pełnienie apostolstwa”.
„Wy dziennikarze macie rolę szczególnie odpowiedzialną: ze względu na charakter waszej misji, miejsce, jakie zajmujecie oraz wpływ, jaki możecie wywierać na społeczeństwo” - mówił w 1984 r. na audiencji dla dziennikarzy prasy zagranicznej we Włoszech. Papież bardzo mocno podkreślał, że informacja, myśl, refleksja czy opinia, puszczona w kanały informacyjne, przestaje być kwestią osobistą, a staje się własnością społeczną. I każdy dziennikarz musi zdawać sobie sprawę, że od jakości informacji zależy, czy będzie ona źródłem idei i refleksji, które będą kształtowały pozytywnie opinię publiczną - jedno z najważniejszych zjawisk społecznych. Jest on w jakiejś mierze odpowiedzialny za wytwarzanie moralnie zdrowej opinii publicznej w sprawach, które łączą się z dobrem ludzkości. Zaliczyć tutaj można wartość ludzkiego życia, rodziny, pokoju, czy sprawiedliwości.
Dziennikarz ma żyć i pracować z realistyczną wizją dzisiejszego świata i zachodzących w nim wydarzeń. Jednocześnie musi mieć głęboko zakorzenione wartości ideowe, w świetle których wydarzenia można oceniać i osądzać. Na mocy tych wartości każdy bez wyjątku człowiek jest ukonstytuowany i postrzegany w swej najautentyczniejszej ludzkiej godności. W przeciwnym razie obraz świata będzie wypaczony i tym samym szkodliwy dla odbiorcy.
Czas najwyższy, aby „sanktuarium życia”, jakim jest rodzina, upomniała się o swoje prawa i swoją podmiotowość. Ludzie mediów mają olbrzymie zadanie w zakresie walki o prawo człowieka do życia, „Otoczmy troską życie” - hasło roku duszpasterskiego w naszej diecezji stawia im odpowiedzialne zadanie mówienia prawdy o życiu, a nie przytakiwanie „modnym” i „postępowym” opiniom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Być skałą

Niedziela Ogólnopolska 8/2016, str. 22-23

[ TEMATY ]

święto

katedra

Włodzimierz Rędzioch

Katedra jest znakiem ciągłości. Nie jest ważne, kto na niej zasiądzie. Piotr nie stał się skałą ze względu na osobiste przymioty, lecz z mocy ustanowienia Bożego, czyli stał się tym, czym nie był według krwi i ciała

Święto Katedry św. Piotra w Rzymie obchodzone było już w III wieku. Z przekazów późniejszych, dotyczących lat trzydziestych IV stulecia, dowiedzieć się możemy, że obchodzone było 22 lutego. Kościół skupiał się w nim na szczególnej więzi, jaka łączyła Piotra z Chrystusem, będącej źródłem prymatu Apostoła i jego następców. Treści obchodów nie wiązano jeszcze z żadnym materialnym atrybutem tej władzy. Ważny był sens obchodów, który wyrażał powszechne przekonanie, że Stolica Piotrowa jest znakiem jedności Kościoła. Papież św. Damazy polecił zawrzeć to w słowach umieszczonych na watykańskiej chrzcielnicy: „Una Petri sedes, unum verumque lavacrum”.
CZYTAJ DALEJ

Miłujcie waszych nieprzyjaciół

2025-02-18 13:38

Niedziela Ogólnopolska 8/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Heroizm odpowiedzi na to wezwanie rozumieją tylko ci, którzy doświadczywszy dotkliwych skutków wrogości, postanowili naśladować Jezusa Chrystusa w tym, co naprawdę najtrudniejsze. Nie chodzi bowiem jedynie o to, abyśmy jako wyznawcy Chrystusa miłowali się wzajemnie, ani nawet o to, żeby wyzbyć się pragnienia odwetu i zemsty i na tym poprzestać, ale chodzi o tak głęboką wewnętrzną przemianę, która zaowocuje postawą miłości wobec naszych prześladowców i wrogów. Żaden człowiek własnymi siłami nie jest do tego zdolny. Wezwania do miłowania nieprzyjaciół nie ma w żadnej innej religii, nawet w tych, które jako monoteistyczne, czyli judaizm i islam, są pod wieloma względami najbliższe chrześcijaństwu. Jedna i druga dopuszczają odwet i zemstę, co widać w dramatycznej sytuacji politycznej na Bliskim Wschodzie, gdzie obowiązuje zasada: „oko za oko, ząb za ząb, siniec za siniec”.

Często i słusznie podkreśla się konieczność i wartość cnoty sprawiedliwości. Nakazuje ona, żeby każdemu oddać to, co mu się słusznie należy. O ile jednak w sprawach materialnych jest to wymierne, o tyle w sprawach duchowych sytuacja staje się zdecydowanie bardziej złożona. W sprawach materialnych można – i często trzeba – przezwyciężyć sprawiedliwość np. przez darowanie czy zmniejszenie długu, co zakłada rezygnację z pewnej części należnych mi dóbr, bez których mogę się obyć. W sprawach duchowych to, co najważniejsze, odbywa się we wnętrzu człowieka i potrzebuje gruntownej przemiany umysłu i serca. Poczucie wyrządzonej krzywdy może być tak wielkie, że domaga się ukarania krzywdziciela, a nawet odwzajemnienia doznanej krzywdy. I właśnie wtedy miejsce sprawiedliwości powinno zająć miłosierdzie. Motywacja sprawiedliwości jest z gruntu naturalna, motywacja miłosierdzia natomiast ma charakter nadprzyrodzony. Jezus Chrystus idzie jeszcze dalej i uczy trudnej prawdy: nie ma sprawiedliwości bez miłosierdzia, ale nie ma miłosierdzia bez przebaczenia. Dopiero na gruncie przebaczenia wyrasta postawa miłowania nieprzyjaciół.
CZYTAJ DALEJ

O misji Ruchu Światło-Życie podczas 50. Kongregacji na Jasnej Górze

2025-02-22 19:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Ruch Światło‑Życie

kongregacja

JasnaGoraNews

50. kongregacja ruchu oazowego na Jasnej Górze

50. kongregacja ruchu oazowego na Jasnej Górze

O misji Ruchu Światło-Życie w kontekście minionych pięćdziesięciu lat oraz wyzwań współczesnego świata, a także o niezmiennym przesłaniu Ewangelii przekazywanym w nowoczesnej formie dostosowanej do aktualnych potrzeb - to główne tematy 50. kongregacji ruchu oazowego, zapoczątkowanego przez ks. Franciszka Blachnickiego. Wydarzenie, odbywające się na Jasnej Górze, gromadzi około tysiąca osób odpowiedzialnych za różne gałęzie formacyjne i diakonie, czyli formy służby na rzecz wspólnoty i Kościoła.

Jak zauważa ks. Marek Sędek, moderator generalny Ruchu Światło-Życie w Polsce, pięćdziesięciolecie, w którym przyszło działać ruchowi to czas zmian i politycznych, i gospodarczych, kulturowych, i cywilizacyjnych, wymaga wciąż głoszenia tego co niezmienne - Ewangelii - w nowy sposób. Ruch jest skierowany do Kościoła lokalnego, pomaga kształtować wyrazistą tożsamość chrześcijańską indywidualną i wspólnotową.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję