Reklama

Kościół

FRANCJA

Papieska Akademia Życia: aborcja nie może być prawem

Papieska Akademia Życia popiera stanowisko Konferencji Episkopatu Francji (CEF) w sprawie włączenia do francuskiej konstytucji gwarancji wolności kobiet do aborcji. „Właśnie w erze powszechnych praw człowieka nie może istnieć ‘prawo’ do odbierania ludzkiego życia” – czytamy w ogłoszonej 4 marca nocie papieskiej instytucji.

[ TEMATY ]

Francja

PAP

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Papieska Akademia Życia popiera w nocie stanowisko Konferencji Episkopatu Francji w sprawie wniosku, który ma być dziś poddany pod głosowanie w Kongresie. Proponuje się włączenie do francuskiej konstytucji gwarancji wolności kobiet do korzystania z aborcji. Propozycja została przyjęta przez Senat w pierwszym czytaniu i bez poprawek: 267 głosów za, 50 przeciw. Aby została ostatecznie zatwierdzona, będzie musiała zostać przegłosowana przez trzy piąte Zgromadzenia i Senatu, które spotkają się na sesji plenarnej w Kongresie w poniedziałek 4 marca.

Ochrona życia, pierwszy cel ludzkości

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

29 lutego w oświadczeniu biskupi powtórzyli, że „aborcja, która od samego początku pozostaje zamachem na życie, nie może być postrzegana wyłącznie z perspektywy praw kobiet”, ubolewając, że „rozpoczęta debata nie wspomniała o środkach wsparcia dla tych, którzy chcieliby zachować swoje dziecko”. Papieska Akademia Życia, kierowana przez abp. Vincenzo Paglię, której zadaniem jest „studiowanie, informowanie i szkolenie w zakresie głównych problemów biomedycyny i praw, związanych z promocją i obroną życia”, popiera episkopat Francji. W swoim oświadczeniu „apeluje do wszystkich rządów i wszystkich tradycji religijnych”, aby zrobiły wszystko, co w ich mocy, „aby na tym etapie historii ochrona życia stała się bezwzględnym pierwszeństwem, z konkretnymi krokami na rzecz pokoju i sprawiedliwości społecznej, ze skutecznymi środkami na rzecz powszechnego dostępu do środków, edukacji, zdrowia”. „Szczególne sytuacje życiowe oraz trudne i dramatyczne konteksty naszych czasów muszą być rozwiązywane za pomocą środków cywilizacji prawnej, która ma na celu przede wszystkim ochronę najsłabszych i najbardziej bezbronnych”, argumentuje Akademia, dodając, że „ochrona życia ludzkiego jest pierwszym celem ludzkości i może rozwijać się tylko w świecie wolnym od konfliktów i zranień, z nauką, technologią i przemysłem służącymi osobie ludzkiej i braterstwu”.

Reklama

Żadnej ideologii, ale rzeczywistość, która obejmuje wszystkich

W nocie Papieska Akademia Życia wskazuje następnie, że dla Kościoła katolickiego „obrona życia nie jest ideologią”, jak podkreślił Papież Franciszek podczas audiencji generalnej w dniu 25 marca 2020 r., ale „rzeczywistością ludzką, która jest udziałem wszystkich chrześcijan, właśnie dlatego, że są chrześcijanami i dlatego, że są ludźmi” oraz że „jest to sprawa działania na poziomie kulturowym i edukacyjnym, aby przekazać przyszłym pokoleniom postawę solidarności, troski, otwartości”. „Kultura życia nie jest wyłącznym dziedzictwem chrześcijan, ale należy do wszystkich, którzy pracując nad budowaniem braterskich relacji, uznają wartość każdej osoby, nawet kruchej i cierpiącej”.

2024-03-04 20:06

Ocena: +9 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Urlich: współodpowiedzialność świeckich za Kościół jest faktem

[ TEMATY ]

arcybiskup

Francja

Paryż

Wikipedia/Mory Hugo

Nowy arcybiskup Paryża: abp Laurent Ulrich

Nowy arcybiskup Paryża: abp Laurent Ulrich

Choć Kościół powszechny odkrywa dziś wymiar synodalności, we Francji współodpowiedzialność świeckich za Kościół jest już dobrze utrwaloną tradycją. Wskazuje na to w rozmowie z Radiem Watykański nowy arcybiskup Paryża. Kiedy byłem młody, Kościół zależał od biskupów i księży. Dziś nadal kierują oni Kościołem, ale pojawili się diakoni stali, którzy podejmują odpowiedzialność duszpasterską, a przede wszystkim wielka rzesza świeckich, którym Kościół powierza określoną misję – stwierdził paryski arcybiskup.

Tę przemianę, faktyczną synodalność, odkrył on również w Paryżu. 70-letni Laurent Ulrich zastąpił charyzmatycznego abp. Michela Aupetit, który w grudniu ubiegłego został usunięty z urzędu na skutek medialnej nagonki. Jego zdaniem powierzono mu tę misję ze względu na wieloletnie doświadczenie biskupie, które zdobył w poprzednich diecezjach. W Paryżu, jak przypuszcza, jednym z najważniejszych wydarzeń jego posługi będzie ponowne oddanie do użytku katedry Notre Dame. Jak na razie nie ma wielkich opóźnień, więc można zakładać, że termin ponownego otwarcia w 2024 r. zostanie dotrzymany – uważa abp Urlich.

CZYTAJ DALEJ

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc prawosławnych i wiernych innych obrządków wschodnich

2024-05-05 10:04

[ TEMATY ]

prawosławie

Piotr Drzewiecki

Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w niedzielę obchody Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadają u nich pięć tygodni później niż u katolików.

Data tego święta w Kościele katolickim wyliczana jest nieco inaczej niż w Kościele wschodnim, więc w tym samym terminie Wielkanoc przypada w obu obrządkach tylko raz na jakiś czas. Tak było np. w 2017 roku; przeważnie prawosławni świętują jednak Wielkanoc później, maksymalnie właśnie nawet pięć tygodni po katolikach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję