Reklama

Kościół

Bp Skomarowski: wiara daje nam moc, aby przetrwać i dalej walczyć

Życie na Ukrainie jest bardzo trudne, ale nie poddajemy się i dzięki modlitwie oraz solidarności świata nie tracimy nadziei. W rozmowie z Radiem Watykańskim wskazuje na to bp Witalij Skomarowski. Przewodniczący łacińskiego episkopatu Ukrainy podkreśla, iż losy tej wojny nie decydują się jedynie na poziomie militarnym, trwa też walka duchowa. „Wiara w Chrystusa daje nam moc, aby przetrwać i dalej walczyć” - mówi bp Skomarowski. I dodaje: „Mam nadzieję, że świat nie zmęczy się modlitwą o pokój”.

[ TEMATY ]

biskup

wiara

Ukraina

Rkc.org.ua

bp Witalij Skomarowski

bp Witalij Skomarowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Beata Zajączkowska: Mija 10 lat od rosyjskiej agresji na Ukrainę, o czym wielu zapomina. Jak wygląda sytuacja w waszej ojczyźnie?

Bp Witalij Skomarowski: Te rocznice są smutne, chciałoby się ich już nie musieć odznaczać, ale wojna w formie pełnoskalowej trwa drugi rok, a w sumie już dziesięć lat. Nigdy sobie nie wyobrażałem, że właśnie tak to będzie wyglądać i że wypadnie nam żyć w czasach wojny, ale tak jest. Nie chcemy tej wojny, oczywiście modlimy się o pokój, aby jak najrychlej nastał, ale musimy w tym po prostu żyć. Jeśli popatrzeć na nasze życie, to na pewno jest ciężko. Ale już długi czas w tym żyjemy i musimy jakoś przetrwać, walczyć. Dzięki Bogu, że tak dużo pomocy jest ze strony naszych przyjaciół, braci i innych ludzi dobrej woli z całego świata. Najbardziej bolesne nie są trudności ekonomiczne i inne ograniczenia, najtrudniejsza jest śmierć. Śmierć naszych obrońców, naszych żołnierzy. Kolejne pogrzeby. Kiedy żony tracą swoich mężów, dzieci tracą swoich ojców, matki swoich synów. To jest najbardziej bolesne. Prosimy Pana Boga o miłosierdzie, aby jak najprędzej nastał pokój.

Na jakie największe trudności napotykacie i czego najbardziej obecnie potrzebujecie?

Wojna trwa już dwa lata, dlatego pomoc i praca naszej Caritas jest bardziej uporządkowana. Nasze organizacje bardziej znają potrzeby ludzi i mają konkretne programy wsparcia. Jednak to, czego potrzebujemy najbardziej, to modlitwa. Oczywiście tak długi czas trudno jest wytrwać w tej modlitwie, ale mam nadzieję, że nasi bracia w wierze nie zmęczą się tym. Słyszałem, że gdy w latach 70. XX wieku w Stanach Zjednoczonych modlono się o nawrócenie Rosji, to całe rodziny odmawiały różaniec w tej intencji jako odpowiedź na prośby Matki Bożej w objawieniach w Fatimie i nie ustawały w tej modlitwie. Właśnie ta nieustająca modlitwa, która płynie z serca, jest dla nas teraz najważniejsza, a potem oczywiście materialne potrzeby. Dla nas wierzących jest jasne, że losy tej wojny decydują się nie tylko na poziomie militarnym, ale i płaszczyźnie duchowej. To jest też duchowa walka. Dużo ludzi na Ukrainie dziękuje Panu Bogu za to, że trwamy tyle czasu i że te plany, które miał agresor, szybkiego zajęcia naszej ojczyzny, nie urzeczywistniły się. Na pewno jest to cud Boży. Tak to oceniamy i za to bardzo Bogu dziękuję.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jak wojna zmieniła życie duszpasterskie?

To zależy oczywiście od regionu, dlatego że w tych diecezjach, gdzie trwają walki, np. w charkowsko-zaporoskiej i odeskiej, jest inna sytuacja. Są parafie pozostające pod okupacją i niektórzy pozbawieni zostali opieki duszpasterskiej. Inaczej jest, jeżeli linia frontu przebiega bardzo blisko. W innych miejscach duszpasterstwo też się zmieniło, dlatego że bardzo dużo naszych parafian wyjechało, uciekali od wojny, całe rodziny, matki z dziećmi. To zmieniło sytuację w parafiach. Kolejna rzecz, to fakt, że na zachodnią i centralną Ukrainę przyjechało bardzo dużo ludzi z ewakuacji, z tych gorących miejsc. Samo duszpasterstwo może się nie zmieniło, ale pojawiła się potrzeba pomocy tym ludziom. Parafie i diecezje bardzo pracują nad tym, żeby uchodźcom pomóc, tym czym możemy. Na początku była to woda, produkty żywnościowe i higieniczne. Wszystko, co mieliśmy, to rozdawaliśmy potrzebującym. Teraz bardziej zajmuje się tym Caritas, pomoc jest bardziej uporządkowana, ale wciąż ma duże znaczenie. Natomiast praca duszpasterską została taka jak zawsze: żeby dać ludziom siłę, nadzieję, pokrzepić ich duchowo. Jest to bardzo ważne, abyśmy mogli dalej żyć i pracować na tej ziemi.

Na całej Ukrainie trwa teraz nowenna do patrona waszej ojczyzny, to jemu szczególnie zawierzacie sprawę pokoju?

Ten rok Konferencja Episkopatu Ukrainy ogłosiła Rokiem Świętego Michała Archanioła, który jest patronem naszej ojczyzny. Na centralnym placu w Kijowie, tam, gdzie zaczął się Majdan, czyli rozpoczęła się walka o naszą godność, o niepodległość, o godność człowieka, jest brama, na której stoi figura Świętego Michała Archanioła. I to jemu zawierzamy nasze trudności, prosimy o jego obronę. Każdego 29 dnia miesiąca, modlimy się za jego wstawiennictwem wielką nowenną. I czyni to cały kościół w Ukrainie. Słyszałem bardzo dużo świadectw o tym, że ktoś doświadczył cudownej obrony w trudnych sytuacjach walki. Mówiono mi, że na froncie nie ma ludzi niewierzących. To też jest nasza siła, siła naszej wiary. Wiary chrześcijańskiej, która daje nam tą moc, aby przetrwać, aby też dalej walczyć.

2024-02-21 19:30

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wiara jest łaską

Człowiek wierzący, który wychował się w takiej rodzinie, przekonuje się z czasem, że nie wszyscy ludzie wierzą. Żyje i pracuje wśród ludzi o różnych przekonaniach i poglądach. Jest to dla niego okazja do zastanowienia się nad istotą wiary i jej potrzebą. Podobnie człowiek, który dochodzi do wiary już jako dorosły, rozumie, że wiara nie jest czymś oczywistym. Doświadcza w ten sposób wiary jako daru, który trzeba pielęgnować i wciąż na nowo rozbudzać, bo nie otrzymujemy jej raz na zawsze. Wiara jako doświadczenie obecności Boga jest obietnicą dla wszystkich. Bóg do każdego człowieka, na różne sposoby, stara się dotrzeć, żeby go do siebie doprowadzić.
Niektórzy twierdzą (z przekonaniem lub bez), że „nie została im dana łaska wiary”. Jeżeli takie przekonanie wynika z postawy poszukiwania wiary, trzeba je przyjąć z osobowym szacunkiem, jeśli jednak wypływa z cynicznego zamknięcia się przed Bogiem, budzi nasz sprzeciw. Czy jest w ogóle możliwe, aby Bóg jednym dał łaskę wiary, a drugim jej odmówił? Z tego, że wiara jest łaską, nie wynika, iż Bóg daje ją jedynie niektórym. Tak czasem się sądzi, że gdyby dawał łaskę wszystkim, to łaska nie byłaby łaską. Tymczasem pozostaje ona łaską nawet wtedy, kiedy jest dana wszystkim. Sposób działania Boga jest zależny od tego, jak zostaliśmy wychowani, w jakiej żyjemy tradycji, jaką mamy historię.
Kiedy mówimy o relacji między człowiekiem a Bogiem, zawsze trzeba pamiętać, że Bóg pierwszy nas ukochał, że inicjatywa zawsze należy do Niego: „Nie wyście Mnie wybrali, ale Ja was wybrałem i przeznaczyłem was na to, abyście szli i owoc przynosili” (J 15, 16). Jeśli my Go szukamy, to dlatego, że On pierwszy zaczął nas szukać. Człowiek niekiedy czuje odwrotnie: wydaje mu się, że to on zaczął szukać Boga. Jednak skoro tylko Go znajdzie, sam widzi, że przecież cały czas był prowadzony dyskretną ręką Boga.
Bóg stworzył człowieka jako istotę rozumną i zdolną do wolności. Wobec tego nasza natura w żadnym razie nie jest czymś konkurencyjnym dla łaski, bo jedno i drugie pochodzi od Boga. Wręcz przeciwnie, Bóg przychodzi do nas z łaską nie wbrew, ale w oparciu o naszą rozumność i wolność. Łaska Boża naszą rozumność i wolność oczyszcza i poszerza. Wszystko to jest możliwe dlatego, że nieskończenie kochający Bóg ma pełny dostęp do mojego wnętrza i swoją łaską działa we mnie właśnie od wewnątrz. Pięknie wyraził to św. Augustyn: „Bóg jest nam bliższy niż my sami sobie”.
Człowiek przez swoje wybory, decyzje i czyny może świadomie i dobrowolnie wchodzić w grzech, który go diametralnie odcina od łaski. Przez swoją niewierność może się zupełnie zamknąć na łaskę, popełniając w ten sposób grzech przeciwko Duchowi Świętemu (por. Mt 12, 30-32), kiedy np. nie chce pojednania i postanawia trwać w grzechu. Niewierność łasce jest zawsze jego wolnym wyborem, tak jak i wierność. Pierwsza dokonuje się wbrew łasce, druga zaś dzięki łasce. Jedna i druga postawa ostatecznie są dobrowolnym i własnym wyborem człowieka.
Na wierność i niewierność łasce trzeba patrzeć w perspektywie powszechnej woli zbawczej. Bóg obejmuje wszystkich swoją zbawczą mocą, „pragnie, by wszyscy ludzie zostali zbawieni” (1 Tm 2, 4). Jako ludzie wierzący musimy zatem prosić naszego Ojca w niebie, aby wypełniła się Jego wola. Bóg wszystkich powołuje do wiary. Jest ona wielkim darem, który umożliwia nam spotkanie z Bogiem (Benedykt XVI).

CZYTAJ DALEJ

Panie! Spraw, by moje życie jaśniało Twoją chwałą!

2024-04-26 11:09

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Człowiek nierzadko boi „odsłonić się” w pełni, pokazać, kim w rzeczywistości jest, co myśli i w co wierzy, co uważa za słuszne, czego chciałby bronić, a co odrzuca. Obawia się, że ewentualna szczerość może mu zaszkodzić, zablokować awans, przerwać lub utrudnić karierę, postawić go w złym świetle itd., dlatego woli „się ukryć”, nie ujawniać do końca swoich myśli, nie powiedzieć o swoich ukrytych pragnieniach, zataić autentyczne cele, prawdziwe intencje. Taka postawa nie płynie z wiary. Nie zachęca innych do jej przyjęcia. Chwała Boga nie jaśnieje.

Ewangelia (J 15, 1-8)

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję