Kraków: 800 lat żywej szopki – franciszkanie zapraszają do wspólnego świętowania
800 lat temu św. Franciszek wystawił w Greccio we Włoszech pierwszą żywą szopkę i z tej okazji krakowscy franciszkanie zapraszają mieszkańców i turystów do wspólnego świętowania od niedzieli do wtorku.
Żywą szopkę przy klasztorze franciszkanów w Krakowie w pełni będzie można podziwiać od niedzieli godz. 22.30. W poniedziałek i wtorek od godz. 13.30. W stajence będzie tradycyjnie święta rodzina oraz kucyk, lamy, kozy, osiołek użyczone franciszkanom przez zoo.
„W tym roku szczególnie zapraszamy do podziwiania żywej szopki i do udziału w innych wydarzeniach – wspólnym kolędowaniu z gwiazdami i mniej znanymi, ale utalentowanymi zespołami, także do obejrzenia jasełek. Szczególnie – ponieważ przypada 800-lecie wystawienia pierwszej żywej szopki przez św. Franciszka z Asyżu” – powiedział PAP franciszkanin ojciec Jan Maria Szewek.
W niedzielę wieczorem ma inauguracji żywej szopki życzeniami świątecznymi i opłatkiem podzieli się z mieszkańcami metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski. Odbędzie się wspólne kolędowanie. Następnie zakonnicy zapraszają na Pasterkę do pobliskiej bazyliki. Program poniedziałkowych obchodów to przede wszystkim koncerty i wspólne kolędowanie. Przy żywej szopce zaśpiewa m.in. Magdalena Steczkowska.
Reklama
We wtorek zaś odbędzie się koncert wokalisty grupy TSA Marka Piekarczyka. Tego dnia franciszkanie wystawią też jasełka. „Zależy nam, aby oddawać chwałę Bogu. Zwierzęta w szopce są dodatkiem, wspólnym uwielbieniem pana Boga” – zaznaczył Jan Maria Szewek. Przypominając historię wystawienia pierwszej żywej szopki w Greccio podkreślił, że św. Franciszkowi zależało, aby pokazać miłość Boga do człowieka, który syna swego zesłał na ziemię, by ten zbawił ludzi oddając życie za nich.
„Jezus narodził się w stajence. Miłość, pokora, ubóstwo – na to zwrócił uwagę św. Franciszek z Asyżu” – powiedział zakonnik. Żywą szopkę przyrówna również do Biblii pauperum, czyli biblii dla ubogich – druku nie było, dzięki żywej szopce wierni mogli poznać historię przyjścia Chrystusa na świat.
Św. Franciszek 24 grudnia 1223 r. w grocie w Greccio we Włoszech przygotował pierwszą żywą szopkę. Na żłobku wyłożonym sianem złożono drewnianą rzeźbę Jezusa. W Świętą Rodzinę wcielili się mieszkańcy Greccio. Przy żłobku stanęły wół i osioł. Franciszek przygotował szopkę, aby ciekawie przybliżyć ludziom historię zbawienia. Zakon franciszkanów kontynuował zwyczaj budowania szopek betlejemskich przed Bożym Narodzeniem i tradycja ta rozpowszechniła się w całej Europie, także w Polsce.(PAP)
Czas Bożego Narodzenia obfituje w jasełka, szopki i kolędowania. W Tyrawie Wołoskiej wikariusz ks. Sebastian postanowił zbudować żywą szopkę, która jest nie lada atrakcją, a także sposobem przekazu prawdy o Wcieleniu Syna Bożego.
Pomysł zrodził się spontanicznie. Najpierw było zdumienie nad tajemnicą Narodzenia, a potem zachwyt nad szopkami odwiedzanymi już wcześniej, i w końcu decyzja, by jak św. Franciszek niegdyś w Grecio unaocznić miejsce i warunki, w których rodził się Zbawiciel. O inspiracjach mówi ks. Sebastian Lasota, pomysłodawca i organizator żywej szopki w Tyrawie Wołoskiej: – Kiedyś przy kawie, podczas luźnej rozmowy z dyrektorem szkoły w Zręcinie, Pawłem Przetacznikiem wpadliśmy na pomysł, aby stworzyć żywą szopkę przy kościele. Zresztą od zawsze chodziło mi to po głowie, aby w okresie Bożego Narodzenia zorganizować żywą szopkę na wzór szopki franciszkańskiej. Kiedy jako dziecko i nastolatek odwiedzałem tego typu szopki, bardzo mi się to podobało. Jeszcze wtedy nawet nie myślałem, że zostanę księdzem i coś takiego stworzymy – podkreśla ks. Sebastian, który w tym roku będzie budował żywą szopkę już szósty raz.
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Paweł i Barnaba wrócili do Listry, do Ikonium i do Antiochii, umacniając dusze uczniów, zachęcając do wytrwania w wierze, «bo przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego». Kiedy w każdym Kościele wśród modlitw i postów ustanowili im starszych, polecili ich Panu, w którego uwierzyli. Potem przeszli przez Pizydię i przybyli do Pamfilii. Głosili słowo w Perge, zeszli do Attalii, a stąd odpłynęli do Antiochii, gdzie za łaską Bożą zostali przeznaczeni do dzieła, które wykonali. Kiedy przybyli i zebrali miejscowy Kościół, opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.