Reklama

Wiadomości

W coniedzielnej Mszy św. uczestniczy 29,5% katolików - najnowsze dane ISKK

W 2022 r. w coniedzielnej Mszy św. uczestniczyło w Polsce 29,5% zobowiązanych do tego katolików, zaś przystępujących do Komunii św. było 13,9%. Jest też 10,3 tys. parafii, 23,7 tys. księży i prawie 16 tys. sióstr zakonnych, a na lekcje religii uczęszcza średnio 80% uczniów - wynika z najnowszych danych zaprezentowanych we wtorek przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC.

[ TEMATY ]

raport

Maciej Orman/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rocznik Statystyczny Kościoła katolickiego w Polsce „Annuarium Statisticum Ecclesia in Polonia" jest publikowany przez ISKK co roku. Zawierają istotne informacje statystyczne dotyczące parafii, duchowieństwa i osób konsekrowanych, życia sakramentalnego, poradni rodzinnych, bibliotek parafialnych i edukacji religijnej.

Zgodnie z najnowszymi danymi (za 2022 rok), w coniedzielnej Mszy św. uczestniczyło w Polsce w 2022 r. 29,5% zobowiązanych do tego katolików, zaś przystępujących do Komunii św. było 13,9%. Rok wcześniej - 12,9%.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Najwięcej katolików uczestniczyło w Mszy św. w diecezji tarnowskiej (61,5%), rzeszowskiej (52%) i przemyskiej (49,5%). Z kolei najwięcej przystępujących do Komunii św. było również w diecezji tarnowskiej (25,6%), archidiecezji białostockiej (20,5%) i zamojsko-lubaczowskiej (19,6%).

- W przypadku dominicantes mamy do czynienia ze wzrostem o ponad jeden punkt procentowy z porównaniu z rokiem 2021 - powiedział dyrektor ISKK dr hab. Marcin Jewdokimow. Przypomniał, że w 2021 r. badania były prowadzone w sytuacji obostrzeń sanitarnych związanych z pandemią, które wpłynęły na niższą obecność wiernych w kościołach. Lekkiego wzrostu dominicantes nie da się jednak - jak zaznaczył - porównać ze stanem z 2019 r., gdy na niedzielną Mszę św. przychodziło prawie 37% wiernych.

Reklama

Jak dodał, na coniedzielną Mszę przychodzi więcej kobiet (średnia krajowa 64%) niż mężczyzn (prawie 40%).

Zarówno w przypadku dominicantes, jak i communicantes, utrzymuje się geograficzna różnica między bardziej religijnym południem i wschodem kraju, a mniej religijnymi terenami północno- i południowo-zachodnimi.

Wskaźnik dominicantes oblicza się jako odsetek katolików uczęszczających na niedzielną Eucharystię w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych. Zobowiązani to katolicy powyżej 7. roku życia z wyłączeniem osób obłożnie chorych oraz osób starszych o ograniczonych możliwościach poruszania.

Z kolei wskaźnik communicantes oblicza się jako odsetek katolików przyjmujących Komunię św. w trakcie niedzielnej Eucharystii w odniesieniu do ogólnej liczby zobowiązanych.

W Polsce, jak wskazuje rocznik ISKK, jest ponadto 10 357 rzymskokatolickich parafii, z czego 676 to parafie zakonne. Do diecezji inkardynowanych jest 23 765 księży, w tym 18 629 księży posługujących w parafiach. W seminariach duchownych przygotowuje się do kapłaństwa 1165 alumnów diecezjalnych, jest ponadto 99 diakonów stałych.

"Liczba księży w ostatnich latach zaczęła spadać, natomiast liczba parafii utrzymuje się na stałym, w miarę podobnym poziomie" - mówił podczas prezentacji ks. dr hab. Wojciech Sadłoń, wicedyrektor ISKK.

W Polsce jest też 15 940 sióstr zakonnych w 107 zgromadzeniach żeńskich, 1254 mniszki w zakonach kontemplacyjnych, ponadto 10 538 zakonników w 60 zgromadzeniach męskich.

Reklama

W 2022 r. sakrament chrztu udzielono 302,2 tys. osobom, czyli o 4,2% mniejszej liczbie osób niż w roku poprzednim. Do I Komunii św. przystąpiło niespełna 337,2 tys. osób. Sakrament bierzmowania przyjęło 304,7 tys. osób. Sakrament małżeństwa został udzielony 87,9 tys. parom.

Rocznik ISKK gromadzi także m.in. dane dotyczące frekwencji na lekcjach religii w polskich szkołach - wynosi ona średnio (we wszystkich typach szkół) 80,5%. Lekcje te prowadzi 29 086 katechetów.

W roczniku prezentowane są również informacje o przyparafialnych organizacjach Kościoła katolickiego - wskazując ich wiek, zakres działalności, odbiorców działań oraz najważniejsze wyzwania.

Działalność wydawnicza parafii jest prezentowana w podziale na wydania papierowe, elektroniczne i prowadzenie strony internetowej parafii. Publikacje w formie papierowej wydawało 24,7% parafii, zaś w formie elektronicznej 15,4%. Własną stronę internetową posiada 60,3% parafii.

W tym wydaniu rocznika ISKK opublikowano ponadto wybrane dane w ujęciu globalnym. W odniesieniu do okresu referencyjnego (1970 rok) liczba parafii z rezydującym proboszczem wzrosła ze 191 tys. do 218 tys. w 2020 roku, a liczba katolików z 653,6 mln do 1 mld 045 mln w 2020 r. O ile liczba sióstr zakonnych spadła z ponad miliona w 1970 r. do prawie 620 tys. w 2020 r., a braci zakonnych z 79 tys. do 50,5 tys. w 2020 r., to liczba diakonów stałych wzrosła z 300 do aż 48 tys. Liczba księży ogółem spadła o 9 tys. (z prawie 420 tys. w 1970 r. do 410,5 tys. w 2020 r.), jednak liczba księży diecezjalnych w tym okresie wzrosła o 10 tys., a zakonnych spadła o 21 tys.

Reklama

Zaprezentowane dane skomentował badający polską religijność od lat prof. Krzysztof Koseła, kierownik Katedry Metodologii i Teorii Socjologicznej w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Socjolog zwrócił uwagę na pewną nieadekwatność przedstawiania za pomocą cyfr tak trudno mierzalnych zjawisk jak wiara. Jak podkreślił, dane nie pozwalają na formułowanie tezy o sekularyzacji w polskim społeczeństwie, natomiast pokazują, że Kościół w Polsce nie wrócił do stanu sprzed pandemii. W jej trakcie nastąpiło pewne zerwanie organizacyjne oraz zerwanie ciągłości rutynowych praktyk. Polacy przenieśli się z kościołów przed ekrany i skutki tego zjawiska wciąż są odczuwalne.

Prof. Koseła zaznaczył, że badanie ISKK jest badaniem na użytek wewnętrzny, kościelny, przeprowadzanym po to, by z jego wyników korzystać mogli duszpasterze. Zwrócił przy tym uwagę na wyjątkowość tego badania w skali świata.

Socjolog stwierdził, że raport pokazuje przede wszystkim organizacyjną działalność Kościoła. Szukając odpowiedzi na pytania o zjawiska dotyczące Ludu Bożego, np. na pytania o młodzież - trzeba sięgnąć do innych źródeł.

Odpowiadając na pytanie o szersze przyczyny spadku liczby wiernych zaangażowanych w życie Kościoła, prof. Koseła powiedział o zjawisku sekularyzacji, o wzroście zamożności w społeczeństwie polskim, o zmieniających się priorytetach oraz innych akcentach w wychowaniu dzieci. Nawiązując do danych międzynarodowych podkreślił m.in., że rodzice dziś dużo rzadziej niż kiedyś oczekują, że ich dzieci będą osobami religijnymi.

2023-12-19 11:19

Oceń: +13 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oświadczenie Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej

[ TEMATY ]

raport

oświadczenie

nadużycia seksualne

TOMASZ LEWANDOWSKI

Po lekturze opublikowanego przez fundację „Nie lękajcie się” „Raportu nt. naruszeń prawa świeckiego lub kanonicznego w działaniach polskich biskupów w kontekście księży sprawców przemocy seksualnej wobec dzieci i osób zależnych”, a szczególnie opisanej na s. 10-11 „Sprawy księdza Pawła Kani” stwierdzam, że autorzy tekstu posłużyli się daleko idącą manipulacją.

Pominęli milczeniem fakt, iż pierwszy prawomocny wyrok w sprawie w/w księdza, wydany przez sąd państwowy w kwietniu 2009 r. był wyrokiem uniewinniającym. Został on poddany kasacji i dopiero w jej wyniku w 2010 r. uznano duchownego za winnego posiadania materiałów zakazanych prawem. Wówczas został on wycofany z pracy duszpasterskiej i odsunięty od wszelkiej posługi wobec dzieci i młodzieży.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

5 najczęstszych błędów przy planowaniu przestrzeni magazynowej

2025-04-30 14:12

[ TEMATY ]

planowanie

przestrzeń magazynowa

błędy

Materiał sponsora

Jak planować przestrzeń magazynową?

Jak planować przestrzeń magazynową?

Planowanie przestrzeni magazynowej zdecydowanie nie jest niczym prostym. Tymczasem, nie powinno się ignorować, a to z uwagi na fakt, że mowa jest o strategicznym zadaniu, którego udana realizacja przekłada się na wzrost wydajność firmy jako całości, w tym m.in. na tempo realizacji zamówień. To jeszcze nie wszystko, ponieważ praktyka pokazuje, że umiejętne planowanie przestrzeni magazynowej pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo pracy. Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy podczas planowania przestrzeni w magazynie? Poniżej znajdują się podstawowe informacje na ten temat.

Towar towarowi nierówny. Jednym z błędów, jakie na co dzień popełniają przedsiębiorcy na etapie planowania przestrzeni magazynowej, jest ignorowanie tego, jaki jest rodzaj przechowywanych towarów. Tymczasem specyfika tych towarów nie pozostaje bez wpływu np. na tempo ich rotacji w magazynie. Zakładanie, że wszystkie kategorie towarów można potraktować tak samo, jest absolutnie błędne, a podczas podejmowania decyzji trzeba brać pod uwagę takie czynniki jak np.:
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję