Reklama

„O, Sancta Caritas!” - oratorium o Bożym Miłosierdziu

Oratorium „O, Sancta Caritas!” powstało z okazji beatyfikacji Jana Pawła II. Muzykę do oratorium skomponował Artur Żalski, a słowa napisał ks. prof. Andrzej Witko. Uroczysta premiera dzieła miała miejsce podczas II Światowego Kongresu Bożego Miłosierdzia, który w dniach 1-5 października 2011 r. odbywał się w Krakowie

Niedziela Ogólnopolska 44/2011, str. 23

Okładka wydanego drukiem zapisu nutowego oratorium

Okładka wydanego drukiem zapisu nutowego oratorium

Każda z tajemnic ewangelicznych ma swój niepowtarzalny urok i blask. Za sprawą św. Siostry Faustyny i bł. Jana Pawła II czas, w którym przyszło nam żyć, w sposób szczególny naznaczony jest kontemplacją i rozważaniem prawdy o Bożym Miłosierdziu. Ta do głębi przenikająca prawda ma w sobie coś z radości ewangelicznej kobiety, która znalazła zgubioną drachmę, z ulgi marnotrawnego syna, wtulonego w ramiona ojca, z bezpieczeństwa zagubionej owcy, niesionej na powrót do owczarni przez troskliwego pasterza, czy wreszcie z nadziei na powrót do normalnego życia, jaka towarzyszyła człowiekowi napadniętemu przez zbójców na drodze z Jerozolimy do Jerycha, a uratowanemu przez miłosiernego Samarytanina. Można w niej usłyszeć taneczny tupot uzdrowionego paralityka, dostrzec łzy szczęścia niewidomego spod Jerycha i blask promieni płynących z przebitego boku Zmartwychwstałego Pana, rozpraszających ciemność niewiary uczniów w Wieczerniku. A wszystko to, niczym w Boskiej soczewce, skupia się w jednym zdaniu, znanym już bez mała na całym świecie: „Jezu, ufam Tobie”.
Melodyka przesłania Bożego Miłosierdzia opiewa nie tylko wizerunek Pana Jezusa, wykonany według wskazówek św. Siostry Faustyny, czczony w wielu kościołach i domach całego świata, ale nade wszystko każde ludzkie serce, które jest skłonne zatrzymać się i zanurzyć w kontemplacji tej nieogarnionej i niepojętej do końca prawdy. W tym właśnie miejscu, na styku łaski Bożej i ludzkiej wrażliwości, należy szukać źródła inspiracji powstałego dla uczczenia beatyfikacji Ojca Świętego Jana Pawła II pierwszego w Polsce i na świecie oratorium o Bożym Miłosierdziu „O, Sancta Caritas!” (O, Święta Miłości!), głoszącego ludziom i światu, że Bóg jest Miłością Miłosierną. Libretto do tego pełnego pietyzmu i żarliwości religijnej dzieła napisał znany i ceniony w kraju i za granicą piewca tajemnicy Bożego Miłosierdzia ks. prof. Andrzej Witko z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a pełną liryzmu, ale też i dramaturgii, muzykę skomponował warszawski kompozytor, pianista i dyrygent Artur Żalski, znany jako autor muzyki symfonicznej i kameralnej, twórca pieśni do wierszy współczesnych poetów, muzyki do dziecięcych bajek i dla gwiazd polskiej estrady.
Oratorium „O, Sancta Caritas!”, przeznaczone na organy, głos solowy i chór, jest fascynującą opowieścią o tajemnicy Bożego Miłosierdzia i ludzkiej grzeszności. Niosąc przesłanie pełne nadziei, jest jedynym w swoim rodzaju wezwaniem do miłości, ale także ciągłym odkrywaniem horyzontów miłosierdzia. Poprzez ufność w dar przebaczenia możemy dotknąć samego Boga i dokonać przemiany swojego życia, albowiem w momencie, gdy doświadczamy miłosierdzia, także my musimy być miłosierni wobec drugiego człowieka.
Oratorium składa się z czterech części. W pierwszej - „Miserere nobis” (Zmiłuj się nad nami) - wyrażona jest błagalna prośba człowieka o zlitowanie, skierowana do Boga. Głęboki akt uznania własnej słabości i niewystarczalności przysposabia nasze serce do przyjęcia daru miłosierdzia. Część druga - „Dives in misericordia” (Bogaty w miłosierdzie) - przez swój tytuł nawiązując do encykliki bł. Jana Pawła II z 30 listopada 1980 r., poświęconej Bożemu Miłosierdziu, stanowi misterną tkaninę, uplecioną z litanijnych wezwań określających przymioty Miłosiernego Boga, które podaje solista, a przeplata monumentalne zawołanie chóru: „Misericordia Domini” (Miłosierdzie Boże). Z kolei w części trzeciej - „In Te confido” (Ufam Tobie) - zawarto poetycko-muzyczny opis obrazu Pana Jezusa Miłosiernego „Jezu, ufam Tobie” i pełną wymowy symbolikę, widoczną w dekoracji części prezbiterialnej sanktuarium Bożego Miłosierdzia w krakowskich Łagiewnikach. Wreszcie czwarta część - „Beati misericordes” (Błogosławieni miłosierni) - stanowi żarliwą modlitwę tekstem Ośmiu Błogosławieństw (Mt 5, 3-10), którą na przemian zanosi solista z chórem. Dopełnieniem oratorium jest pieśń „Promienie Miłosierdzia”, będąca streszczeniem tych wszystkich prawd, wobec których staje dusza pobożna, chcąca rozważać tajemnice Bożego Miłosierdzia.
Zgodnie z założeniem twórców kompozycji, oratorium ma być przystępne dla szerokiej publiczności. Stąd też nie jest ono tylko wysmakowanym i wysublimowanym dziełem, przeznaczonym do jednorazowego wykonania, ale utworem, który ma szansę trafić pod strzechy, który może być wykonany przez przeciętny zespół parafialny dla ubogacenia i ożywienia celebracji ku czci Bożego Miłosierdzia. Temu też służy specjalnie przygotowany i wydany drukiem zapis nutowy dzieła. Podobną misję twórcy wyznaczyli dodanej do oratorium pieśni „Promienie Miłosierdzia”, która - przez żywą melodykę i prostotę bardzo wymownego tekstu - ma szansę na stałe wpisać się w repertuar śpiewanych w kościołach pieśni.
Oratorium zostało przygotowane przez Chór Kameralny Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Jego prawykonanie odbyło się w krakowskim kościele pw. Przemienienia Pańskiego Księży Pijarów 2 października 2011 r., podczas nabożeństwa Godziny Miłosierdzia w ramach II Światowego Kongresu Miłosierdzia Bożego. Samo nabożeństwo eucharystyczne ukazało jeszcze jeden walor i niezwykłą elastyczność kompozycji. „O, Sancta Caritas!” doskonale spełnia się także jako przestrzeń do kontemplacji i modlitwy, wraz z tekstem mówionym. Dobrze się stało, że to właśnie w tej świątyni przyszło po raz pierwszy wybrzmieć tej misternej kompozycji, która tak świetnie wpisała się w bogatą i pełną malarskiej iluzji dynamikę rokokowego wystroju krakowskiego kościoła Przemienienia Pańskiego, stwarzając sobie tylko właściwy klimat modlitwy i medytacji, wzbogacony wymownym i pełnym ekspresji wprowadzeniem autora libretta ks. prof. Andrzeja Witko. Z kolei następnego dnia, 3 października, oratorium zabrzmiało z pełną mocą w kaplicy zakonnej w Krakowie-Łagiewnikach, przed cudownym obrazem Bożego Miłosierdzia i przy relikwiach św. Siostry Faustyny.
„Gdyś umierał, o Jezu, za grzechy ludzkości,
Wówczas otwarto Twe Serce - źródło miłości,
A krew i woda, co wytrysnęła obficie,
Z miłosierdzia Twojego przyniosły nam życie” - głosi refren pieśni „Promienie Miłosierdzia”. Należy wyrazić nadzieję, że oratorium „O, Sancta Caritas!”, zgodnie z intencjami autorów, szybko zawędruje do polskich parafii, a służąc krzewieniu prawdy o Bożym Miłosierdziu, pomoże realizować wielkie pragnienie bł. Jana Pawła II, by współczesny świat szukał w Boskiej litości swojego ratunku i ocalenia.

AUTORZY ORTORIUM

Reklama

ARTUR ŻALSKI - kompozytor, pianista i dyrygent. Debiutował w połowie lat 60. XX wieku, odnosząc sukcesy w konkursach kompozytorskich. Komponował m.in. dla: Anny Jantar, Joanny Rawik, Teresy Tutinas, Elżbiety Wojnowskiej, Ireny Santor, Krzysztofa Krawczyka. Jest kompozytorem muzyki symfonicznej i kameralnej oraz teatralnej i filmowej. Stworzył oratorium „Sine Ira et Studio”.

KS. PROF. ANDRZEJ WITKO - teolog duchowości, dyrektor Instytutu Historii Sztuki i Kultury Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, członek Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hiszpanii, Komitetu Nauk o Sztuce PAN, Komisji Historii Sztuki Polskiej Akademii Umiejętności, Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN. Napisał ponad 30 książek, wydanych w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Irlandii i Słowacji, poświęconych głównie problematyce Bożego Miłosierdzia, historii kultury i sztuki. Jest laureatem pierwszej nagrody w ogólnopolskim konkursie krasomówczym, nagrody im. ks. Szczęsnego Dettloffa oraz nagrody Prezesa Rady Ministrów.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież skierował przesłanie do uczestników warszawskiego spotkania w sprawie ochrony małoletnich

2021-09-18 12:58

[ TEMATY ]

Franciszek

EVTNVatican screenshot

Do stawania się „pokornymi narzędziami Pana w służbie ofiarom wykorzystywania” zachęcił Ojciec Święty uczestników rozpoczynającego się jutro w Warszawie i spotkania zorganizowanego przez Papieską Komisję ds. Ochrony Małoletnich i przez Konferencje Episkopatów Europy środkowej i wschodniej: na temat „Ochrona dzieci Bożych naszą wspólną misją”.

Oto tekst papieskiego przesłania w tłumaczeniu na język polski:

CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Profanacja figury Matki Bożej w Aninie

2021-09-17 17:10

[ TEMATY ]

Warszawa

profanacja

figura

wPolityce

W nocy z czwartku na piątek w ogrodzie domu zakonnego Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Warszawie-Aninie zrzucono z cokołu przedwojenną figurę Matki Bożej. Brak ponad metrowej figury dostrzegły siostry wracające z Mszy św.

W rozmowie z Radiem Warszawa proboszcz parafii Matki Bożej Królowej Polski w Aninie ks. Marek Doszko wskazał, że na intencjonalne działanie sprawców wskazuje kabel telefoniczny owinięty wokół szyi figury Maryi. Na szczęście figura wylądowała ona na miękkiej ziemi i liściach, nie uległa więc poważnemu zniszczeniu.

CZYTAJ DALEJ

Misja dziennikarska to wzięcie odpowiedzialności za prawdę

Misja dziennikarska musi być traktowana nie jako zawód, ale wzięcie odpowiedzialności za prawdę, za siebie, rodziny, Ojczyznę i Kościół. Największym wrogiem prawdy jest zamęt – mówił w homilii w Kaplicy Matki Bożej na Jasnej Górze abp Wacław Depo, metropolita częstochowski i przewodniczący Rady ds. Środków Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski. 18 września odbyła się jubileuszowa 25. Pielgrzymka Czytelników, Pracowników i Współpracowników Tygodnika Katolickiego „Niedziela”na Jasną Górę, pod hasłem: „Zaszczytna jest służba Słowu” (bł. kard. Stefan Wyszyński).

Na początku Mszy św. o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry podziękował „Niedzieli” za szerzenie kultu Jasnogórskiej Pani. – Dziękujemy za obecność w Kościele Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Cieszymy się, że u Tronu Jasnogórskiej Pani czerpiecie siłę i moc do przekazywania słowa Bożego. To niezwykle wielka odpowiedzialność za głoszenie Ewangelii, która spoczywa na wszystkich redaktorach, ale także na nas czytelnikach. Chcemy, aby słowo Boże owocowało w naszym codziennym życiu – mówił o. Pastusiak.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję