Reklama

Wiadomości

Prof. Roszkowski: krytyka „Historii i teraźniejszości” wynika z rewolucji obyczajowej

Krytyka, z jaką spotkał się podręcznik „Historia i teraźniejszość” jest efektem współczesnej rewolucji obyczajowej, która przerodziła się w wojnę kulturową – stwierdził autor opracowania prof. Wojciech Roszkowski. Spotkanie z historykiem odbyło się w redakcji tygodnika „Niedziela” w ramach XI Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie.

[ TEMATY ]

spotkanie

prof. Wojciech Roszkowski

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prof. Roszkowski ubolewał nad tym, że ograniczone zostało nauczanie historii, zwłaszcza najnowszej, w ostatnich klasach liceum po reformie edukacji z 1999 r. Podkreślił, że zamiast dostarczyć uczniom wystarczający zakres wiedzy, postawiono akcent na umiejętność dyskusji, która wskutek braku wiadomości nie miała wartości merytorycznej.

Gość spotkania odniósł się do fali krytyki, z jaką spotkał się po opublikowaniu pierwszego tomu podręcznika „Historia i teraźniejszość”. Uzasadnił to współczesną rewolucją obyczajową, która przerodziła się w wojnę kulturową, i reprezentowanym przez jej środowiska „relatywizmem histerycznym”. – Histeryczny, bo strasznie krzyczą, a relatywizm, ponieważ ich zdaniem, wszystko jest dowolne i względne. Ja nie uważam, że wszystko jest względne i raczej staram się nie podnosić głosu. Tym się różnimy – wyjaśnił.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Karol Porwich/Niedziela

Prof. Wojciech Roszkowski

Prof. Wojciech Roszkowski

Historyk przyznał, że z wydawcą podręcznika „Historia i Teraźniejszość” doszedł do wniosku o konieczności podania uczniom również ocen pewnych wydarzeń i zjawisk przy jednoczesnym dostarczeniu większej ilości informacji.

– To są moje oceny. To jest podręcznik autorski. Między autorem podręcznika a uczniem jest nauczyciel. Nauczyciel może mnie nienawidzić, ale może używać tego podręcznika i komentować jego treść. Ja nie mam na to żadnego wpływu. Po co więc go wyrzucać albo palić, jak chcieli niektórzy? Ktoś zorganizował też happening, który polegał na zniszczeniu tej książki w niszczarce. To jest barbarzyństwo. Jeżeli ktoś się nie zgadza z treścią podręcznika, niech napisze inny i wprowadzi go do użytku – mówił zdecydowanie prof. Roszkowski.

Autor podręcznika pozytywnie wyraził się o wprowadzeniu do szkół przedmiotu historia i teraźniejszość. – Mnie się ten pomysł bardzo podoba, ponieważ młode pokolenie nie zna najnowszej historii, nie miało okazji poznać prawie nic z okresu po 1945 r., bo na lekcjach nie starczało na to czasu – wskazał. – Ale jeżeli chce się nauczyć młodych ludzi tej historii, to niedobrze – ironizował.

Karol Porwich/Niedziela

Reklama

Prof. Roszkowski zaznaczył, że „młode pokolenie powinno się uczyć myślenia”. Tłumaczył, że zamysłem napisania podręcznika „Historia i Teraźniejszość” było przedstawienie historii w formie opowieści.

Podziel się cytatem

Wyrażając wdzięczność autorowi za jego bogaty dorobek, abp Wacław Depo, zacytował fragment wiersza Karola Wojtyły pt. „Ewangelia”: „Prawda musi boleć/ (...) (coraz mniej w tych ulicach prawdy? Czy coraz więcej?)”. – To stwierdzenie i te pytania powracają. Ten wiersz zawiera prawdę o naszej rzeczywistości, która dotyczy nie tylko życia duchowego, ale przede wszystkim odpowiedzialności za to, czy żyjemy w prawdzie, jak ją rozpoznajemy i jakie dajemy jej świadectwo – ocenił metropolita częstochowski.

Reklama

Karol Porwich/Niedziela

XI Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie odbywają się pod hasłem: „Blask prawdy – św. Jan Paweł II”. Na program wydarzenia składają się wystawy, koncerty, pokazy filmów, spektakle i konferencje naukowe.

Honorowym patronatem objęli je abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, i o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Głównym patronem medialnym jest Instytut Niedziela.

Wydarzenie powraca po wielu latach nieobecności z inicjatywy Klubu Inteligencji Katolickiej w Częstochowie.

Karol Porwich/Niedziela

Pierwsze Tygodnie Kultury Chrześcijańskiej organizowane były w latach 60. i 70. XX wieku przez duszpasterstwo akademickie diecezji częstochowskiej pod kierunkiem ks. Ireneusza Skubisia. Pomysłodawcą odnowionej formuły Dni Kultury Chrześcijańskiej w Częstochowie w 2003 r. był śp. ks. Grzegorz Ułamek, duszpasterz Środowisk Twórczych Archidiecezji Częstochowskiej.

2023-10-28 17:23

Ocena: +11 -3

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wprowadzenie w chrześcijaństwo

Niedziela łódzka 37/2017, str. 4

[ TEMATY ]

spotkanie

Archiwum kursu Alpha

Alpha to seria spotkań wyjaśniających podstawy wiary

Alpha to seria spotkań wyjaśniających podstawy wiary

W obliczu wielu wyzwań i problemów katolikom praktykującym swoją wiarę nierzadko brakuje wiedzy i argumentów, by móc podjąć rozmowy dotyczące problemów współczesnego świata. Kursy Alpha pomagają lepiej zrozumieć siebie i Pana Boga, lepiej Go doświadczyć i poznać

Na terenie archidiecezji łódzkiej takie spotkania prowadzone są m.in. w: Tomaszowie Maz. Aleksandrowie, Lutomiersku, Łodzi, a ostatnio także w Łasku-Kolumnie.

CZYTAJ DALEJ

Prośmy Pana Boga, aby pomnażał naszą wiarę

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 14, 7-14.

Sobota, 27 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję