Reklama

Seniorzy w Kościele

Niedziela Ogólnopolska 43/2011, str. 39, 41

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. JACEK MOLKA: - Czym jest starość?

KS. ROBERT BIELEŃ: - Starość umownie zaczyna się po 60. roku życia. Zwana jest często trzecim wiekiem, w zestawieniu z okresem wzrostu i dorosłości. Tak samo jak dwa poprzednie okresy życia starość jest normalną częścią ludzkiego bytowania na ziemi i - będąc naturalnym etapem rozwoju ludzkiego - stanowi dopełnienie tegoż życia. Starość, którą kończy śmierć człowieka, jest więc także „pomostem” prowadzącym do wieczności. Okres starości jest zatem przede wszystkim czasem „zbierania owoców”, ale też okresem zmniejszania się sprawności psychofizycznej i częstego pojawiania się niepełnosprawności oraz czasem odchodzenia z tego życia, z czym wiążą się problemy cierpienia i śmierci oraz problem pozostawienia najbliższych, zwłaszcza współmałżonka.
Jednak okres starości ma też w pewnym stopniu barwy życia podobne do młodości i dorosłości. Ma swoje radości i smutki. A czy starość będzie pogodna, czy pochmurna, zależy najwięcej od zakorzenienia danego seniora w Bogu i w swojej rodzinie, a w dalszej kolejności - w społeczeństwie lokalnym. Następnym bardzo ważnym czynnikiem jest czynnik losu - w tym przypadku chodzi o kondycję zdrowotną seniora i jego współmałżonka. Dlatego patrząc ogólnie na okres starości, należy zauważyć, że jest on bardzo zróżnicowany, a w związku z tym różnie przeżywany przez seniorów.

- W jaki sposób Kościół we współczesnych czasach wspiera ludzi starszych?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Starość we współczesnym świecie nabiera coraz większego znaczenia ze względu na proces starzenia się społeczeństwa. Kościół katolicki, chcąc adekwatnie odpowiadać na ten znak czasu, podejmuje odpowiednie działania. Najpierw uważnie analizuje sytuację życiową ludzi starszych, w tym również osób chorych lub/i owdowiałych. Następnie głosi naukę Bożą na temat starości, służąc w ten sposób pomocą zarówno seniorom, jak i ich rodzinom oraz tym, którzy ich wspierają. W konsekwencji Kościół wskazuje adekwatne i różnorodne działania, które powinny być lub są realizowane przez duszpasterstwo Kościoła wobec tej kategorii osób.

- Jak wygląda duszpasterstwo seniorów? Czy istnieje w Polsce jakaś odgórnie zorganizowana forma duszpasterstwa ludzi starszych?

- Działalność duszpasterska wobec osób starszych była prowadzona przez Kościół katolicki od początków chrześcijaństwa, aczkolwiek jej znaczenie zwiększyło się współcześnie ze względu na starzenie się społeczeństwa oraz znaczną procentową reprezentację osób starszych korzystających ze wsparcia duszpasterskiego Kościoła, zwłaszcza Mszy św. i nabożeństw oraz różnych form zagospodarowania aktywności własnej, w tym spędzania wolnego czasu. Duszpasterstwo Kościoła w kontekście starości jest skierowane do wszystkich wierzących i oddziałuje bezpośrednio na osoby starsze.
W pierwszym przypadku chodzi o promowanie chrześcijańskiej wizji starości, o stałe monitorowanie sytuacji ludzi starszych oraz o wsparcie seniorów przez dorosłych i młodych. W drugim przypadku należy mówić o konkretnym wsparciu okazywanym przez Kościół osobom starszym, w tym o formacji do przeżywania starości oraz o angażowaniu seniorów do pracy apostolskiej. Szczególnym momentem tego działania jest duszpasterstwo wdów i wdowców oraz duszpasterskie przygotowanie wierzących do ich własnej śmierci.
Te ogólnoświatowe działania Kościoła są realizowane także w Polsce. Większość z tych działań przebiega w ramach tzw. duszpasterstwa ogólnego. Zorganizowaną strukturą jest duszpasterstwo wdów i wdowców oraz duszpasterstwo chorych, które obejmuje również osoby w wieku młodzieńczym i dorosłym.

Reklama

- Jak pomóc duchowo osobom, które utraciły żonę czy męża?

- Duszpasterskie wsparcie wdów i wdowców powinno objąć wszystkie cztery etapy wdowieństwa - śmierć, pogrzeb współmałżonka, żałobę oraz życie po żałobie. Owdowienie związane jest z traumatycznym momentem śmierci współmałżonka oraz przygotowaniami do pogrzebu i samym pogrzebem. Etap żałoby jest potrzebny do pogodzenia się ze śmiercią współmałżonka i rozpoczęcia życia bez niego. Okres wdowieństwa po żałobie przede wszystkim wymaga rozwoju duchowości wdowiej. Na każdym z wymienionych etapów potrzebna jest delikatna, otwarta i aktywna obecność duszpasterska księdza oraz przedstawicieli wspólnoty parafialnej. A więc - bycie fizyczne przy osobie owdowiałej, jak również wsparcie modlitewne. W dalszej kolejności należy organizować okolicznościowe spotkania modlitewno-towarzyskie, specjalne rekolekcje oraz grupy wsparcia. Osoby owdowiałe rozwinięte duchowo należy zapraszać do wstąpienia do stanu wdów i wdowców konsekrowanych.

- W jaki sposób seniorzy mogą być aktywni w parafialnym duszpasterstwie?

- Kościół zaprasza seniorów do pracy duszpasterskiej, zwłaszcza do pracy z rodzinami oraz w ramach zrzeszeń religijnych. Ich wielkim atutem duszpasterskim jest „historyczna pamięć” oraz wychowawcza rola jako dziadków. Pracując apostolsko w strukturach duszpasterstwa, seniorzy wnoszą dużo dobra w liturgię i działalność charytatywną. Z kolei osoby owdowiałe mają możliwość dawania świadectwa wobec pozostałych wierzących o naturalnej potrzebie przygotowania się do utraty współmałżonka i życia bez niego, jak również przygotowywania się do śmierci własnej.

* * *

Ks. Robert Bieleń - salezjanin, honorowy obywatel miasta Oświęcim; rektor kościoła seminaryjnego w Krakowie-Dębnikach; wykładowca teologii pastoralnej w WSD TS w Krakowie. Założyciel i pierwszy dyrektor Salezjańskiego Centrum dla Dorosłych w Oświęcimiu na Zasolu.

2011-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ghana: nie ma kościoła, w którym nie byłoby obrazu Bożego Miłosierdzia

2024-04-24 13:21

[ TEMATY ]

Ghana

Boże Miłosierdzie

Karol Porwich/Niedziela

Jan Paweł II odbył pielgrzymkę do Ghany, jako pierwszą na Czarny Ląd, do tej pory ludzie wspominają tę wizytę - mówi w rozmowie z Radiem Watykańskim - Vatican News abp Henryk Jagodziński. Hierarcha został 16 kwietnia mianowany przez Papieża Franciszka nuncjuszem apostolskim w Republice Południowej Afryki i Lesotho. Dotychczas był papieskim przedstawicielem w Ghanie.

Arcybiskup Jagodziński opowiedział Radiu Watykańskiemu - Vatican News o niezwykłej wierze Ghańczyków. „Sesja parlamentu zaczyna się modlitwą, w parlamencie organizowany jest też wieczór kolęd, na który przychodzą też muzułmanie. Tutaj to się nazywa wieczorem siedmiu czytań i siedmiu pieśni bożonarodzeniowych" - relacjonuje. Hierarcha zaznacza, że mieszkańców tego kraju cechuje wielka radość wiary. „Ghańczycy we wszystkim, co robią, są religijni, to jest coś naturalnego, Bóg jest obecny w ich życiu we wszystkich jego aspektach. Ghana jest oczywiście państwem świeckim, ale to jest coś naturalnego i myślę, że moglibyśmy się od nich uczyć takiego entuzjazmu w przyjęciu Ewangelii, ale także tolerancji, ponieważ obecność Boga jest dopuszczalna i pożądana przez wszystkich" - wskazał.

CZYTAJ DALEJ

Beata Kempa dla portalu niedziela.pl: Przyglądałam się temu szaleństwu Zielonego Ładu z niedowierzaniem

2024-04-25 10:01

[ TEMATY ]

Łukasz Brodzik

Beata Kempa

Archiwum Beaty Kempy

Beata Kempa

Beata Kempa

Ostatnia kadencja Parlamentu Europejskiego obfitowała w szereg absurdalnych dyskusji - powiedziała portalowi niedziela.pl Beata Kempa. Jak podkreśliła europoseł Suwerennej Polski kompletną aberracją było m.in. ponad sto debat, które łajały Polskę tylko dlatego, że w naszym kraju były konserwatywne rządy.

Beata Kempa dodaje, że w Europie jest sporo problemów gospodarczych spowodowanych nie tylko wojną na Ukrainie, ale także Zielonym Ładem. A to pcha elity europejskie, bojące się teraz własnych wyborców, do debat, które mocno elektryzują społeczeństwa ideologicznie.

CZYTAJ DALEJ

Abp S. Budzik: dialog Kościołów Polski i Niemiec jest na najlepszej drodze

2024-04-25 16:33

[ TEMATY ]

Polska

Polska

Niemcy

abp Stanisław Budzik

Episkopat News

„Cieszymy się, że nasz dialog przebiegał w bardzo sympatycznej atmosferze, wzajemnym zrozumieniu i życzliwości. Mówiliśmy także o różnicach, które są między nami a także o niepokojach, które budzi droga synodalna” - podsumowuje abp Stanisław Budzik. W dniach 23-25 kwietnia br. odbyło się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania był metropolita lubelski, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

W spotkaniu grupy kontaktowej wzięli udział: kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii, bp Wolfgang Ipold z Görlitz oraz szef komisji Justitia et Pax dr Jörg Lüer; ze strony polskiej obecny był abp Stanisław Budzik, metropolita lubelski i przewodniczący Zespołu ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec, kard. Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, bp Tadeusz Lityński, biskup zielonogórsko-gorzowski, ks. prałat Jarosław Mrówczyński, zastępca Sekretarza Generalnego Konferencji Episkopatu Polski oraz ks. prof. Grzegorz Chojnacki ze Szczecina. W spotkaniu nie mógł wziąć udziału współprzewodniczący grupy kontaktowej biskup Bertram Meier z Augsburga, a jego wystąpienie zostało odczytane podczas obrad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję