Reklama

Niedziela Świdnicka

Śmiech przez łzy. Spektakl Alchemii Teatralnej

Młodzi Alchemicy, łącząc ze sobą liczne konwencje i formy przekazu, dobitnie ukazali świat, w którym granica między prawdą a fikcją coraz bardziej się rozmazuje.

[ TEMATY ]

Świdnica

spektakl

Andrzej Błażewicz

Alchemia Teatralna

Hubert Gościmski

Poszczególne sceny ukazywały świat mediów w krzywym zwierciadle. Na zdjęciu scena z programu „Robert Gotuje” (w roli prowadzącej – Julia Krzesaj, a Roberta – Antoni Ciupiński).

Poszczególne sceny ukazywały świat mediów w krzywym zwierciadle. Na zdjęciu scena z programu „Robert Gotuje” (w roli prowadzącej – Julia Krzesaj, a Roberta – Antoni Ciupiński).

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Trzeba przyznać, że uczynili to z rozmachem, o czym mogli przekonać się widzowie, którzy przybyli 20 czerwca do Sali Teatralnej Świdnickiego Ośrodka Kultury. Le Cabaret Horror Show rozpoczął się… spotkaniem autorskim z Zuzanną Kleiną. I był to dopiero początek niespodzianek, gdyż z minuty na minutę na scenie pojawiało się coraz więcej emblematycznych postaci – z nieokiełzanym Jokerem w roli przewodnika na czele. Charyzmatyczna Gerda Messler zdawała w swoim show relację z przeprowadzanych w Polsce Krajowych Rewolucji. Dzielna reporterka usiłowała rozwikłać zagadkę tajemniczego Bartka Grabowca prześladującego mieszkańców Roztoki. Z powodu cięć budżetowych ekipa Naszego Nowego Bunkra połączyła siły z autorem formatu Robert gotuje, w efekcie czego kucharz przyrządzał oryginalne spaghetti w remontowanym bunkrze. A wyświetlane między kolejnymi scenami filmowe impresje tylko potęgowały pytanie: co jest prawdą, a co fikcją?

Hubert Gościmski

Podczas spektaklu mieszały się ze sobą różne formy sceniczne, w tym śpiew (na zdjęciu: Natalia Chojnacka).

Podczas spektaklu mieszały się ze sobą różne formy sceniczne, w tym śpiew (na zdjęciu: Natalia Chojnacka).

Precyzyjne szaleństwo

Nic dziwnego, że bogactwo artystycznych wrażeń w pewnych momentach mogło wywołać zagubienie. Reżyser spektaklu Andrzej Błażewicz wyjaśnia jednak, że był to zabieg celowy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Spektakl zaczyna się od sceny, która w ogóle nie przypomina spektaklu teatralnego. Bardzo zależało mi na tym, aby ilekroć kurtyna zostanie podniesiona lub opuszczona, publiczność nie będzie przygotowana na to, co wydarzy się dalej – mówi, określając pokaz mianem „precyzyjnie zaplanowanego szaleństwa”. Tłumaczy, że tytuł trochę przewrotnie odnosi się do świata mediów, w których powaga i groza przeplatają się z błahostkami. Przyznaje też, że Le Cabaret Horror Show różnił się od projektów, które wcześniej realizował z młodzieżową grupą, co było widać już podczas etapu przygotowań.

– Jako reżyser nakreśliłem konkretne kierunki, ale samo wymyślenie scenicznych światów oraz poszczególnych sekwencji odbywało się już na próbach. Alchemicy siadali w grupach i projektowali przebieg scen, potem improwizowaliśmy, co stało się podstawą scenariusza – wymienia. – Najtrudniejszy był etap selekcji: na scenie zaprezentowaliśmy może 30% materiału, który powstał w ramach prób – dodaje.

Symboliczne pożegnanie

Reklama

Co uważniejsi widzowie podczas spektaklu mogli wyłapać nawiązania: do serialu Sukcesja, filmu Tár, ale przede wszystkim – wcześniejszych pokazów grupy. W ten sposób podziękowano osobom, dla których Le Cabaret Horror Show był ostatnim występem w ramach młodzieżowej Alchemii Teatralnej.

Po gromkim aplauzie na scenie nie brakowało wzruszenia oraz słów wdzięczności. Koordynatorka projektu Halina Szymańska podkreśliła, że absolwenci młodzieżowej grupy często wracają do świdnickiego teatru już jako dorośli ludzie. Później wraz z Bożeną Kuźmą, dyrektorką ŚOK-u, i Andrzejem Błażewiczem wręczyła pamiątkowe Deski Sceniczne, które otrzymali: Natalia Chojnacka, Adam Cisek, Antoni Ciupiński, Patrycja Ćwiertnia, Zuzanna Kleina, Marcjanna Stencel, Miłosz Stolpiński i Julia Żydek.

Hubert Gościmski

Absolwenci Alchemii Teatralnej otrzymali pamiątkowe Deski Sceniczne. Wręczyła je Halina Szymańska (na zdjęciu) wraz z Bożeną Kuźmą i Andrzejem Błażewiczem.

Absolwenci Alchemii Teatralnej otrzymali pamiątkowe Deski Sceniczne. Wręczyła je Halina Szymańska (na zdjęciu) wraz z Bożeną Kuźmą i Andrzejem Błażewiczem.

Na końcu będzie raj

– Do grupy alchemicznej przyszedłem jako trzynastoletni chłopiec, zafascynowany sztuką, który chciał spróbować swoich sił na deskach teatru, rozwijać się, kreatywnie spędzać wolny czas, a przede wszystkim spełniać swoje marzenia – wymienia Adam Cisek, który w Alchemii Teatralnej spędził 6 lat. – Żegnam się z projektem niosąc ze sobą bagaż, wspaniałych przeżyć i miłych wspomnień, czując ogrom satysfakcji oraz wielką radość, że mogłem dorastać w teatrze i zawiązać wiele trwałych przyjaźni – wspomina, dodając że na zawsze zapamięta wspólne rozmowy przy kawie w pokoju socjalnym, które były nieodłącznym elementem każdej próby w teatrze. 

Hubert Gościmski

Spektakl spotkał się z entuzjastycznym odbiorem widzów.

Spektakl spotkał się z entuzjastycznym odbiorem widzów.

Za to Marcjanna Stencel, która spędziła w młodzieżowej grupie dwa lata, jako pierwsze skojarzenia przywołuje muzykę techno i wspólne jedzenie pizzy przed występami.

Reklama

– Alchemię tworzyli świetni ludzie i współpraca z nimi była czystą przyjemnością. Dzięki Andrzejowi otworzyłam się na nowe możliwości, wyszłam ze swojej strefy komfortu i stałam się bardziej odważna. Nauczyłam się wielu rzeczy, nie tylko na temat teatru i kultury, ale również własnych możliwości. Często na próbach było ciężko, ale zawsze szłam na nie z uśmiechem na ustach i świadomością, że na końcu będzie raj.

***

„Le Cabaret Horror Show” (2023);
reżyseria: Andrzej Błażewicz;
wystąpili: Natalia Chojnacka, Adam Cisek, Antoni Ciupiński, Patrycja Ćwiertnia, Dorota Droń, Natalia Droń, Bartek Grabowiec, Zuzanna Kleina, Julia Krzesaj, Karolina Okrzesik, Hanna Piasecka, Marcjanna Stencel, Miłosz Stolpiński, Liwia Żak i Julia Żydek.

Dzień przed spektaklem okazało się, że projekt Alchemia Teatralna nie otrzymał dofinansowania z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W związku z tym wielu widzów i sympatyków grupy zdecydowało się na zakup dobrowolnego biletu na spektakl i w ten sposób uzbierano 2370 zł.

2023-06-28 11:41

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szli, by walczyć o nasz dom, o wolność…

Niedziela rzeszowska 11/2020, str. I

[ TEMATY ]

patriotyzm

pamięć

Rzeszów

żołnierze wyklęci

spektakl

Izabela Fac

Pierwszy w Polsce pomnik upamiętniający Żołnierzy Wyklętych powstał w Rzeszowie

Pierwszy w Polsce pomnik upamiętniający Żołnierzy Wyklętych powstał w Rzeszowie

Zostali skazani na zapomnienie, na ciszę w podręcznikach historii, ale społeczeństwo „wyroku” nie wykonało, przechowało w sercach pamięć o Żołnierzach Wyklętych, aby w odpowiednim momencie upomnieć się o nich. Uchwalenie przez Sejm RP w 2011 r. ustawy o Narodowym Dniu Pamięci Żołnierzy Wyklętych stało się hołdem dla tysięcy tych, którzy zapłacili życiem za sprzeciw wobec narzuceniu Polsce i Polakom sowieckiego ustroju.

W niedzielę 1 marca 2020 r. w całej diecezji rzeszowskiej po raz kolejny oddano hołd kiedyś Wyklętym, dziś Niezłomnym. Tym, którzy poszli walczyć o nasz dom, o naprawdę wolną Polskę. W stolicy diecezji obchody rozpoczęła Msza św. kościele farnym pw. św. Wojciecha i św. Stanisława, koncelebrowana przez m. in. ks. inf. Wiesława Szurka, podczas której okolicznościową homilię wygłosił ks. prał. Ireneusz Folcik. Następnie uczestnicy przeszli pod pomnik płk. Łukasza Cieplińskiego, IV Zarządu Głównego Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość oraz Żołnierzy Wyklętych – pierwszy w Polsce pomnik upamiętniający Żołnierzy Wyklętych. Tutaj miały miejsce okolicznościowe wystąpienia wojewody podkarpackiej Ewy Leniart, w imieniu samorządu województwa członka zarządu Stanisława Kruczka, zastępcy prezydenta Andrzeja Gutkowskiego oraz dyrektora Oddziału Rzeszowskiego Instytutu Pamięci Narodowej Dariusza Iwaneczko. Apel Pamięci, salwa honorowa oraz składanie wieńców i wiązanek zakończyło tę część obchodów.
CZYTAJ DALEJ

Od września nowe przedmioty w polskich szkołach: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna

2025-03-07 18:00

[ TEMATY ]

edukacja

Andrzej Sosnowski

podstawa programowa

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Minister Edukacji Barbara Nowacka podpisała 6 marca projekty rozporządzeń dotyczące podstawy programowej dwóch nowych przedmiotów: edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej. Oba mają zostać wprowadzone do polskich szkół od 1 września 2025 roku. Choć MEN przedstawia je jako nowoczesne i potrzebne reformy, coraz więcej osób zauważa, że za tą decyzją kryje się daleko idąca zmiana w podejściu do wychowania młodego pokolenia.

Dotychczasowe przedmioty obejmujące zagadnienia zdrowia i seksualności, takie jak wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ), odwoływały się do fundamentalnych wartości – podkreślając znaczenie miłości, odpowiedzialności oraz więzi rodzinnych. Ich autorzy wskazywali, że seksualność człowieka nie jest jedynie biologiczną funkcją, ale ma także głęboki wymiar emocjonalny i duchowy. Nowa edukacja zdrowotna odchodzi od tego podejścia, promując narrację całkowitej swobody wyboru i oderwania seksualności od jakiejkolwiek normatywnej struktury.
CZYTAJ DALEJ

Lekka poprawa stanu zdrowia Papieża

2025-03-08 19:21

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Sytuacja zdrowotna Ojca Świętego w ostatnich dniach pozostawała stabilna, co świadczy o dobrej odpowiedzi na terapię. Odnotowano stopniową, lekką poprawę. Papież, po przyjęciu Komunii świętej, modlił w kaplicy prywatnego apartamentu, natomiast popołudnie spędził, na przemian odpoczywając i wykonując obowiązki służbowe

Sytuacja zdrowotna Ojca Świętego w ostatnich dniach pozostawała stabilna, co świadczy o dobrej odpowiedzi na terapię. Odnotowano stopniową, niewielką poprawę.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję