Reklama

Nie wierzę już tej rzece

Z plantacji chmielu zostały tyczki. W sadach ocalały tylko starsze drzewa, młode trzeba wykarczować. Pszczoły potopiły się w ulach. Nie wiadomo jeszcze, ile domów ocalało, bo jak schną, to pękają. Wały przeciwpowodziowe dewastują ciężarówki. Jak zacznie lać, to znów popłyniemy

Niedziela Ogólnopolska 32/2010, str. 34-35

GRAZIAKO

Tak wyglądają domy w gminie Wilków

Tak wyglądają domy w gminie Wilków

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stoję na wale wiślanym we wsi Zastów Karczmiski, gmina Wilków. Razem z Ireną z Kępy Choteckiej i Reną z Zastowa - obie są nauczycielkami w miejscowych szkołach. Obie dotknęła powódź. Zresztą w promieniu kilkunastu kilometrów nie ma innych ludzi. Gmina Wilków w czasie tegorocznej powodzi ucierpiała najbardziej w całej Polsce. 4 tys. ludzi straciło dobytek, utonęło 95 proc. gminy. W zasadzie nie ocalał nikt. W mniejszym lub większym stopniu ludziom rozsypało się życie.
- Wiele zależy od tego, gdzie stał dom. Na przykład ten domeczek niedaleko rzeki, to na podpałkę można porąbać. Calutki. Miał pecha - dostał frontalnie - poszło na niego główne uderzenie wody, kiedy rzeka wyrwała dziurę w wale na Wiśle - mówi Irena.
Zastów Karczmiski i Zastów Polanowski to dwie duże wsie w gminie Wilków, obie leżą blisko wałów wiślanych i w obu ludzie nie pamiętają powodzi. Przynajmniej nie takiej.
- Mówili nam, że nie będzie źle. My tu od pradziada siedzimy, wcześniej nas nie zalewało, więc uwierzyliśmy. A tu wody w rzece więcej i więcej. Wszyscy stali na wałach. Pracowaliśmy jak wariaci. Nawet staruszki i dzieci. Najmłodsze pochodnie trzymały. Jakieś 5 km jest tych wałów. Niby niewiele, ale roboty huk. Mówili, że w jednym miejscu wał jest mocny. Żeby sobie dać z nim spokój. Nikt z naszych tego kawałka nie pilnował. I patrz, pani, dziwnym trafem właśnie tam pękł... U nas mówi się tak: Poświęcili nas, żeby Kazimierz Dolny uratować, a może i Warszawę. Myśleli - dwie wsie, wielkie rzeczy - odszkodowania się popłaci i po sprawie. Ale widać na mapy dobrze nie popatrzyli, bo Zastów leży wyżej niż Wilków i inne wsie. I jak woda runęła, to najpierw szła tam, gdzie niżej. Potopiło ludzi, że strach. I już nas czapką zakryć się nie udało. Cała Polska widziała...
O dziwo, domy drewniane lepiej się mają niż murowane. Otworzysz okna i drzwi, to przeciąg dom wysuszy. Murowane stękają, trzeszczą i pękają. Na którymś podwórku kilku mężczyzn ogląda elewację domu. - Niedobrze - mówią - tynk ozdobny, trzeba odkuwać, bo zimą ściany rozsadzi.
Stanisław: - Jest coraz gorzej. Do mnie przyszedł inspektor budowlany, obejrzał mury i mówi, że jestem szczęściarz - dom w porządku. Podpisał papiery i poszedł. Za tydzień wołam drugiego. Pokazuję, jak pękają mi ściany. Najpierw paznokieć wchodził w szczelinę, teraz cały palec wsadzam. Normalnie słychać, jak ściany pojękują. Strach mieszkać. Inspektor napisał: dom rozebrać. I tak zostałem - na dwoje babka wróżyła. Zawołałem więc z drugiej wsi starego majstra - pooglądał, popukał tu i tam i gada: - Fundamenty masz mokre, że można wykręcać - musisz poczekać, bo jak fundament ocaleje, ocaleje dom... Nawet ściany mogą się na powrót zejść. To czekam z dwoma decyzjami inspektorów...
Marian: - Przyszedł człowiek z PZU. Jak popatrzył, co mi z domu zostało, to się chłop popłakał. Mówił, że takiego nieszczęścia ludzkiego to w życiu nie widział. Że psychicznie nie daje rady. Ale co mi z tego jego płakania, jak wycenił mi szkody na minimum. A wyglądał na dobrego człowieka. Zresztą nie wiem, może tak mu kazali...
Rena: - Pierwsza fala przyszła od strony pasieki. Syn Piotr miał tam ponad 70 uli odziedziczonych po dziadku. Utopiły się chłopakowi wszystkie. Druga fala przyszła od Wisły, trzecią dostaliśmy od sąsiadów. Mieliśmy tu taki trójkąt zastawski. Jak się kury zaczęły topić, mąż mówi: - Nie będę tego słuchać - i popłynął łódką kurom na ratunek. Na stryszek je upchaliśmy. Na pięterko uciekła cała rodzina, plus dwa psy i kot. Potem widzieliśmy, jak woda robiła, co chciała. Patrzyłam i modliłam się, żeby przestała. Wypłynęliśmy łódką, a wokoło jak na oceanie. Niczego nie poznawałam. Szeroko, jasno, woda miała kolor kawy z mlekiem. Cisza. Na wsi zawsze coś poszczekuje, gdacze, chrząka. A tu cisza.
Dałam się ewakuować, mąż został... Jak wróciłam, pomyślałam: - Matko jedyna, mam tylko błoto i smród. Ale dobra, teraz bierzemy się ostro do pracy. Damy radę! Na Boże Ciało poszłam, wstyd powiedzieć, w kaloszach. Poszliśmy na wały, do zalanych wsi z Panem Jezusem. Zobaczyłam rzeczy, których lepiej nie widzieć. A potem przyszła druga fala. Próbowaliśmy uciekać. Ładowaliśmy na naczepę resztki dobytku, gdy nam się traktor razem z naczepą zapadł w grząskiej ziemi... I ani drgnął.
Irena: - Dlatego nie dziwcie się, że nas emocje zjadają, że ludzie nie wytrzymują. Ile można znieść? Jedna apokalipsa po drugiej? Jak jakaś babcia czuje się teraz bezpieczniejsza, bo ma w tej swojej mokrej chałupie pięć kołder, to niech je ma. Nie ma jej czego zazdrościć, naprawdę.
Ks. Krzysztof Szcześniak, proboszcz w Wilkowie: - Na dzwonnicy kościelnej ktoś przy dacie 1833 zaznaczył poziom wody z tamtej powodzi. Teraz my w bramie zaznaczyliśmy tegoroczną. Nie pobiła tamtej. Zastanawiam się więc czasem, co działo się tutaj dwa wieki temu. Jak przetrwali ją tamci ludzie, skoro my nie dajemy rady.
Rozmawiamy przed zabytkowym kościołem, obłupanym w środku do kamienia na wysokość wody. Konserwatorzy zabytków zabrali już naczynia liturgiczne, zabytkowe świeczniki i kilka innych rzeczy. Reszta suszy się, w upalnym lipcowym skwarze: figury święte, ławki, konfesjonały rzeźbione w winne grona, feretrony, baldachim na Boże Ciało.
Rena: - Tylko ludzka dobroć jest wielka. Obcy ludzie przyjeżdżają. Ile darów, ubrań, jedzenia, wody, chemii... Ja pani coś opowiem o dobrych ludziach: Kobieta z tego drewnianego domu jest chora na stwardnienie rozsiane. Jak ich woda utopiła, to ona biedaczka w przyczepie kempingowej wylądowała. Jak kłoda w tym łóżku. Bez opieki, bo mąż też staruszek. Ani lekarza, ani opieki. Nagle pojawili się jacyś ludzie, zaopiekowali się jak swoją; zabrali stąd. Wiele jest takich przykładów. Rodzina, gdzieś z Polski wybiera sobie jedną z tutejszych rodzin. Czasem pewnie od ust sobie odejmują. To są święci ludzie. Nie, ja takiego szczęścia nie miałam…
Ks. Krzysztof: - Za wolno to wszystko się dzieje. Urzędnicy, komisje, papiery, nie wiadomo, co wolno porządkować, a co zechcą zobaczyć ci z komisji. Przetargi ogłaszają, zamiast drogi reperować, mosty naprawiać. A tu jesień idzie…
Czego nam w tej chwili najbardziej potrzeba? Nie będę ukrywał, że pieniędzy, specjalistycznego sprzętu do osuszania i wolontariuszy do pracy. Bo roboty jest tu nie do przerobienia, ciężkiej roboty, np. przy odkuwaniu tynków. Jestem pełen podziwu dla młodych z Lubelskiego Centrum Wolontariatu, którzy poświęcają nam swoje wakacje. Jestem pełen podziwu dla prof. Kazimierza Szałaty i jego fundacji. Profesor przyjechał do nas jako jeden z pierwszych i jest z nami cały czas. Nie chodzi tylko o to, że pomaga i jak pomaga, ale że rozmawia z ludźmi, słucha ich, nie szczędzi dobrego słowa, rady. Więcej takich trzeba tutaj…
Jak odrestaurować kościół i dwie wiejskie kaplice w parafii, w której ludzie potracili wszystko? Dobre pytanie. Przecież ich nie poproszę. Jednak w tej chwili głowę zajmuje tylko to, jak logicznie organizować pomoc, jak dzielić sprawiedliwie dary.
Irena: - Pamiętam, jak stałam na balkonie i patrzyłam, jak woda wchodzi mi do domu. Pomyślałam - jestem bezradna. Żadna moc ludzka nie zagrodzi tej wodzie drogi. Mogę tylko patrzeć. Miałam w domu w godzinę 80-90 cm wody, ale innym w stołowym woda stała na 3 metry. Wielu z nas nie ma nic albo niewiele. Wielu kazano rozebrać dom, jak kościelnemu. Nie jest łatwo podnieść się po takim ciosie. Kiedy mówimy - straciliśmy wszystko, to wiem, że po jakimś czasie to zdanie brzmi pusto. A prawda jest taka, że nie ma ani mebli, ani pościeli, ani podłogi. Okna i drzwi się nie domykają. W nocy kapie z sufitów, ze ścian. Nie ma pieniędzy, więc pozostaje czekać. Czekanie jest najgorsze. Dlatego ludzie nieustannie sprzątają, żeby czymś zająć ręce. Trzeba nam odnaleźć w sobie nadzieję. Mówię naszym, popatrzcie, ile płynie do nas dobra. Dzieciom z naszej gminy, a mamy ich ponad 300, obcy ludzie zafundowali wakacje. Mamy rozpisane turnusy do końca sierpnia. Bo obok zła, tragedii i nieszczęścia pojawiło się wiele dobra… Zobaczmy i to!
Stanisław: - Nie wierzę już tej rzece. Nie wierzę w zapewnienia władzy. Wał jest rozwalony, byle woda go rozmyje. Mówią o przesiedleniach - ja się chętnie dam przesiedlić. Kocham ten zakątek świata, ale drugi raz tego nie wytrzymam ani moja rodzina. To zostaje w człowieku, w samym środku. I jest obawa, że jak o nas zapomnicie, to my się będziemy z tej biedy strasznie długo podnosić. Jak o nas zapomnicie…

Pomagamy powodzianom
Serwis „Niedzieli” poświęcony pomocy powodzianom
powodz.niedziela.pl

Ofiary dla powodzian
można przesyłać na konto:
Caritas Polska
Bank PKO BP S.A. 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526
z dopiskiem: „Powódź Południe”

Caritas Diecezji Lubelskiej
Kredyt Bank SA O/Lublin 79 1500 1520 1215 2000 9121 0000
Pekao S.A. O/Lublin 46 1240 1503 1111 0000 1752 8351

Wpłaty na pomoc powodzianom można przekazywać pod adresem: Fundacja Polska Raoula Follereau, ul. Rembielińska 10/24, 03-343 Warszawa, numer konta: 87 1240 1082 1111 0000 0387 2932, z dopiskiem: Powódź.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Włochy: Premier Meloni przyjęła kardynała Stanisława Dziwisza

2024-04-29 14:22

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Giorgia Meloni

W. Mróz/diecezja.pl

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Kard. Stanisław Dziwisz w swoim rzymskim kościele tutularnym - Bazylice Santa Maria del Popolo

Premier Włoch Giorgia Meloni przyjęła w swojej kancelarii, Palazzo Chigi, kardynała Stanisława Dziwisza - poinformował rząd w poniedziałkowym komunikacie. Spotkanie odbyło się w związku z obchodzoną w sobotę 10. rocznicą kanonizacji Jana Pawła II.

Rząd w Rzymie podkreślił, że w czasie spotkania szefowa rządu i emerytowany metropolita krakowski wspominali polskiego papieża 10 lat po jego kanonizacji.

CZYTAJ DALEJ

W czasie Roku Świętego 2025 nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego

W czasie Roku Świętego nie będzie specjalnego wystawienia Całunu Turyńskiego. Zorganizowane zostaną jednak przy nim specjalne czuwania przeznaczone dla młodzieży. Jubileuszową inicjatywę zapowiedział metropolita Turynu, abp Roberto Repole.

- Chcemy, aby odkrywanie na nowo Całunu, niemego świadka śmierci i zmartwychwstania Jezusa stało się dla młodzieży drogą do poznawania Kościoła i odnajdywania w nim swojego miejsca - powiedział abp Repole na konferencji prasowej prezentującej jubileuszowe wydarzenia. Hierarcha podkreślił, że archidiecezja zamierza w tym celu wykorzystać najnowsze środki przekazu, które są codziennością młodego pokolenia. Przy katedrze, w której przechowywany jest Całun Turyński powstanie ogromny namiot multimedialny przybliżający historię i przesłanie tej bezcennej relikwii napisanej ciałem Jezusa. W przygotowanie prezentacji bezpośrednio zaangażowana jest młodzież, związana m.in. z Fundacją bł. Carla Acutisa, który opatrznościowo potrafił wykorzystywać internet do ewangelizacji.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję