Reklama

Zdrowie

Dr Karniej: Ministerstwo Zdrowia zmienia narrację w walce z paleniem

Na antenie Radia Plus rzecznik Ministerstwa Zdrowia, Wojciech Andrusiewicz, odnosząc się do profilaktyki antynikotynowej, przywołał działania rządu Wielkiej Brytanii. Brytyjski resort zdrowia otwarcie stawia na redukcję szkód spowodowanych paleniem papierosów, rozdając m.in. darmowe e-papierosy milionowi palaczy (patrz: Wielka Brytania: rząd w ramach walki z papierosami rozda milionowi palaczy darmowe e-papierosy). Rzecznik polskiego ministerstwa przyznał, że „e-papierosy są zdrowsze niż tradycyjny papieros” i zapowiedział kampanię edukacyjną, zachęcającą Polaków do rzucania nałogu.

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Wypowiedź Rzecznika Ministerstwa Zdrowia nie do końca trzyma się reguł językowych. W kontekście wyrobów nikotynowych możemy mówić co najwyżej o skali ich szkodliwego wpływu na zdrowie, a nie o tym, czy są one „zdrowe” albo „zdrowsze”. Dostrzegam jednak w tej wypowiedzi dość istotną zmianę w narracji samego Ministerstwa Zdrowia” – mówi w rozmowie z ISB Zdrowie dr Piotr Karniej, ekonomista i specjalista ds. zdrowia publicznego, członek Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, Uniwersytet WSB MERITO Wrocław i Universidad de La Rioja, Fundacja „Trzy Końce” w Katowicach.

Ekspert podkreśla, że Ministerstwo Zdrowia prezentowało dotąd albo krytyczny stosunek do produktów alternatywnych dla papierosów, albo unikało wprost stwierdzeń na temat skali ich szkodliwości w porównaniu z papierosami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

„Ministerstwo Zdrowia zazwyczaj zasłaniało się brakiem jednoznacznych danych naukowych, które dokumentowałyby niższą szkodliwość alternatyw w porównaniu z papierosami. Takie dane są jednak dostępne. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Japonii, Holandii czy Belgii od lat prowadzi się nad nimi badania. Robią je albo wyspecjalizowane agendy rządowe tamtejszych ministerstw zdrowia, albo naukowe jednostki badawcze. W Polsce nie doczekaliśmy się jeszcze żadnego systemowego rozwiązania, które pozwoliłoby naszym badaczom na własną rękę ustalić stopień toksyczności różnych wyrobów z nikotyną. A do takich badań wzywa nas dzisiaj choćby Parlament Europejski. Na razie możemy więc polegać tylko na ustaleniach tych krajów, które takie badania robią” – mówi dr Piotr Karniej.

Jego zdaniem wypowiedź rzecznika Ministerstwa Zdrowia może być początkiem dyskusji na temat racjonalnej, opartej na dowodach naukowych, dyskusji na temat skutecznej polityki antypapierosowej w naszym kraju i potrzebie prowadzenia badań naukowych nad wyrobami alternatywnymi do papierosów nad Wisłą. Tym bardziej, że odsetek osób palących papierosy wzrósł u nas do 29%, zgodnie z ostatnim raportem Polskiej Akademii Nauk.

Reklama

„Wypowiedź rzecznika resortu daje nadzieję, że argumenty naukowe trafiły w końcu do decydentów w resorcie zdrowia. Być może przyczyniły się do tego liczne apele środowisk zaangażowanych w zdrowie publiczne, wzywające do potrzeby uregulowania statusu alternatywnych wyrobów z nikotyną, który byłby inny niż w przypadku papierosów” – dodaje dr Karniej.

Wskazuje, że dotychczasowe dowody naukowe w postaci prac laboratoryjnych, metaanaliz, ocen społecznych czy opinii instytucji rządowych z różnych krajów dowodzą, że wyroby alternatywne mogą ograniczać zdrowotne następstwa palenia papierosów.

„Powoli zaczynamy dostrzegać, że polityki antynikotynowe podejmowane przez różne rządy, często pod auspicjami instytucji międzynarodowych, takich jak WHO czy Unia Europejska, są dziś albo mało skuteczne, albo wręcz nieskuteczne” – wyjaśnia dr Piotr Karniej.

Jak podkreśla, środowisko lekarskie jednogłośnie zaznacza, że wszystkie wyroby z nikotyną wiążą się z ryzykiem dla zdrowia. Choćby tym związanym z podtrzymaniem stanu uzależnienia od nikotyny.

„Trzeba umieć ważyć to ryzyko zdrowotne wynikające z używania wyrobów z nikotyną. Trzeba też rozumieć, że największym zagrożeniem dla zdrowia palaczy, ale też osób niepalących, jest nie tyle sama nikotyna, co związki wchodzące w skład dymu papierosowego” – przypomina dr Karniej.

Według analiz WHO, związki rakotwórcze wchodzące w skład dymu papierosowego są promotorem nawet 15 różnych rodzajów nowotworów. W przypadku wyrobów alternatywnych zawartość związków rakotwórczych jest znacznie niższa niż w papierosach, co w przypadku zachęcania palaczy do zastępowania nimi papierosów pozwoliłoby ograniczyć wydatki na onkologię i leczenie w długofalowej perspektywie.

Reklama

W ocenie dr Piotra Karnieja, aktualnym priorytetem polityki zdrowotnej resortu powinno być dążenie do ograniczenia zapadalności na nowotwory. W szczególności te, w których głównym modyfikowalnym czynnikiem ryzyka jest palenie papierosów. Jak przekonuje ekspert, takie działanie pozwoliłoby zmniejszyć dług zdrowotny spowodowany pandemią w kolejnych latach.

„Potrzebujemy racjonalnego podejścia do profilaktyki. Takiego, które brałoby pod uwagę nie tylko rekomendacje WHO czy Unii Europejskiej, lecz także dobre praktyki innych krajów, takich jak Czechy, gdzie doświadczenia w walce z nałogami są zbliżone do naszych. Polityka zdrowotna musi działać na rzecz dobra całego społeczeństwa. Również tych osób, które nie chcą rzucić nałogu. I choćby z tego powodu trzeba podjąć rzetelną dyskusję nad redukcją szkód spowodowanych paleniem” – tłumaczy dr Piotr Karniej.

Zgodnie z ostatnim badaniem Eurobarometru, blisko połowa (49%) palaczy w Unii Europejskiej nie zamierza rzucać nałogu. Wobec tych osób terapie nikotynozastępcze, zakazy administracyjne czy nawet podwyższanie podatków – mogą po prostu okazać się nieskuteczne.

„Nie możemy ciągle żyć wspomnieniami i wracać do minionych sukcesów. Nasze historyczne osiągnięcia, jak np. przyjęcie w 1996 r. ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, były nowatorskie, ale na swoje czasy. Dziś są już niestety przestarzałe. To samo dotyczy Konwencji Ramowej WHO o Ograniczeniu Użycia Tytoniu z 2003 r., czyli już sprzed 20 lat. Ten dokument, tak jak każdy inny, wymaga dziś modernizacji. Brakuje w nim choćby uznania potencjału alternatywnych wyrobów z nikotyną, które przyczyniają się do wyhamowania papierosowej epidemii. Cieszyć może fakt, że ten potencjał zaczęło dostrzegać również nasze Ministerstwo Zdrowia” – dodaje dr Piotr Karniej.

W listopadzie b.r. państwa, które podpisały Ramową Konwencję Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu (WHO FCTC), w tym Polska, będą mogły wymienić się swoimi doświadczeniami w walce z paleniem podczas szczytu WHO FCTC w Panamie.

2023-05-24 11:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Maryja działa natychmiast

Historia Anny jest dowodem na to, że Bóg może człowieka wyciągnąć z każdej trudnej życiowej sytuacji i dać mu spełnione, szczęśliwe życie. Trzeba tylko się nawrócić.

Od dzieciństwa była prowadzona przez mamę za rękę do kościoła. Gdy dorosła, nie miała już takiej potrzeby. – Mawiałam do męża: „Weź dzieci do kościoła, ja ugotuję obiad i odpocznę”, i on to robił. Czasem chodziłam do kościoła, ale kompletnie nie rozumiałam, co się na Mszy św. dzieje. Niekiedy słyszałam, że Pan Bóg komuś pomógł, ale myślałam: No, może komuś świętemu, wyjątkowemu pomógł, ale na pewno nie robi tego dla tzw. przeciętnych ludzi, takich jak ja.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Rycerze Kolumba podsumowali peregrynację ikony św. Józefa i inicjatywę pro-life

2024-04-30 09:21

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Rycerze Kolumba

Uroczystą Mszą świętą pod przewodnictwem biskupa kaliskiego Damiana Bryla sprawowaną w Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu Rycerze Kolumba podsumowali trwającą niemal dwa lata peregrynację ikon św. Józefa. Inicjatywa ta była jedną z najważniejszych, jaką wspólnota Rycerzy realizowała w Polsce w ostatnim czasie.

„Boże Ojcostwo odkrywamy także przez tego, który ma szczególne miejsce w posłannictwie Jezusa, a mianowicie przez św. Józefa” – powiedział bp Bryl w czasie homilii. Podkreślając szczególną cechę kaliskiego wizerunku Świętej Rodziny, wskazał, jak tę bliskość ukazał jego autor. „Twarz św. Józefa jest taka sama jak twarz Boga Ojca (...): Józef w swoim ojcostwie objawia nam ojcostwo Boga” – dodał i zobowiązał Rycerzy do dojrzałego rodzicielstwa, do którego „zaprasza mężczyzn” łaskami słynący obraz czczony w Sanktuarium w Kaliszu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję