Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: powołanie lub nawrócenie Szawła

Pytanie o to, jakie jest przesłanie tekstów o powołaniu albo nawróceniu Szawła pod Damaszkiem stawia bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Duchowny odwołuje się do narracji o wydarzeniu opisanym w opowiadaniu w Dziejach Apostolskich (Dz 9), ale także do dwóch innych podobnych tekstów z tej księgi – przemówienia do Żydów (Dz 22) oraz do Agryppy (Dz 26).

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Nawrócenie w drodze do Damaszku, Caravaggio, 1600-1601

Nawrócenie w drodze do Damaszku, Caravaggio, 1600-1601

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Różnią się te trzy teksty w nielicznych szczegółach. Faktycznie zaś pierwszorzędnym i najczęściej przywoływanym jest opowiadanie samego autora Dziejów Apostolskich. Uczestnik tego wydarzenia Szaweł, używając później także greckiego imienia Paweł, przedstawia to wydarzenie w formie autonarracji w Liście do Galatów, aby w ten sposób uzasadnić, że głoszona przez niego Ewangelia została objawiona mu przez Jezusa Chrystusa, a nie otrzymał jej od któregoś z wcześniejszych apostołów” – wyjaśnia.

Zdaniem biblisty, podstawowym pytaniem w kontekście analizowanych tekstów o powołaniu lub nawróceniu Szawła pod Damaszkiem jest ich przesłanie. Zauważa, że dla Pawła momentem zwrotnym w jego życiu jest objawienie Syna Bożego w nim. Wszystko po to, aby mógł głosić ewangelię o Jezusie Chrystusie poganom.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzieje Apostolskie moment zwrotny wiążą z objawieniem się Pana Szawłowi, aby przejrzał, przyjął chrzest i został napełniony Duchem Świętym. Z tego wynika radykalna zmiana w jego życiu, postępowanie i podjęcie misji. Można mówić, że chodzi o nawrócenie, ale na pewno nie w znaczeniu ideowym czy moralnym. Szaweł bowiem choć prześladował, to jednak w przekonaniu, że słusznie postępuje, a Prawa Bożego przecież jako gorliwy Żyd bardzo przestrzegał. Nie idzie więc o nawrócenie z grzechu do życia w łasce, jak mogłoby się wydawać. Nie jest to także nawrócenie ideowe w tym sensie, że zmieniłby się Szaweł z fanatyka religijnego, po jednej stronie barykady, na bojownika, ale już z drugiej” – zaznacza autor.

Na koniec biskup zwraca uwagę na niektóre trwałe przejawy oddziaływania tekstów o wydarzeniu pod Damaszkiem. W szczególności mówi o zakorzenionych w języku polskim zwrotach o „łuskach spadających komuś z oczu” lub o „odnalezieniu drogi do Damaszku” lub „wierzganiu przeciwko ościeniowi”.

Co ciekawe, osobne teksty w języku polskim poświęcone jedynie wydarzeniu pod Damaszkiem powstały wyłącznie w XX wieku i to jako utwory poetyckie. O ile najwięksi mistrzowie pędzla koncentrowali swoją uwagę na momencie olśnienia Pawła albo jego upadku, czasami z konia, na drodze do Damaszku, to poetyckie ujęcie tego wydarzenia przez polskich autorów odnosi się do różnych aspektów przemiany wewnętrznej Szawła” – stwierdza.

Reklama


https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-powolanie-lub-nawrocenie-szawla/

2023-05-17 23:47

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: jak i gdzie spotkać Zmartwychwstałego

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

Uczniowie w Emaus, Abraham Bloemaert, 1622.

„Nie tylko w Emaus można poznać Pana po łamaniu chleba” – tak bp Roman Pindel zatytułował najnowszy odcinek swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przedmiotem analizy duchowny uczynił fragment Ewangelii Łukaszowej (Łk 24 13-35) – najdłuższy tekst relacjonujący ukazywanie się Jezusa po zmartwychwstaniu. Opowiada on o dwóch uczniach idących do Emaus, którym towarzyszy Chrystus, dający się im poznać dopiero u kresu drogi.

Analizując fragment omawianego tekstu biskup precyzuje, że „z punktu widzenia narratologii istotna jest zmiana”, jaką można zauważyć w postrzeganiu Jezusa przez uczniów. „Na początku rozmowy z nieznajomym wydaje się im, że są doskonale poinformowani odnośnie faktów z ostatnich dni, nie mogą jedynie zrozumieć, dlaczego tak tragicznie zakończyła się działalność prorocka Jezusa. Nie wierzą w Jego zmartwychwstanie, nie wiedzą, co sądzić o fakcie pustego grobu i nie znają tego, co we wszystkich Pismach odnosi się do losu Mesjasza. Nieznajomego traktują wpierw jako pielgrzyma powracającego z Jerozolimy po świętach Paschy, który powinien coś wiedzieć o sprawie Jezusa” – zauważa i wskazuje na punkt zwrotny tej relacji – przywoływanie Pisma i łamanie chleba przez nieznajomego.

CZYTAJ DALEJ

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski - historia zawierzenia Matce Bożej

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

zawierzenie

Krzysztof Świertok

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej. Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

W czasie najazdu szwedzkiego, 1 kwietnia 1656 r. w katedrze lwowskiej, przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej, król Jan Kazimierz złożył uroczyste śluby, w których zobowiązywał się m.in. szerzyć cześć Maryi, wystarać się u papieża o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej, a także zająć się losem chłopów i zaprowadzić w państwie sprawiedliwość społeczną.

CZYTAJ DALEJ

Rzeszowskie spotkania maryjne

2024-05-03 21:00

Irena Markowicz

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

Pani Rzeszowska na osiedlu Staroniwa

W maju, miesiącu przesiąkniętym wdzięcznością do naszej Matki w Niebie łatwiej też

odnajdujemy ślady jej obecności w naszym otoczeniu. Kamienna figura Pani Rzeszowa na osiedlu Staroniwa, bliźniaczo podobna do tej, która objawiła się Jakubowi Ado w 1513 na gruszy w ogrodzie bernardyńskim...

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję