Reklama

Niedziela w Warszawie

W archikatedrze warszawskiej zawieszono stacje Drogi Krzyżowej

Na ścianach warszawskiej archikatedry zawisły w piątek stacje Drogi Krzyżowej, pierwsze w kilkusetletniej historii tej świątyni. Stacje zostały poświęcone przez kard. Kazimierza Nycza, następnie bp Michał Janocha poprowadził nabożeństwo, do którego rozważania przygotował autor i wykonawca projektu artysta rzeźbiarz Łukasz Krupski. – Jestem jest imieniem Boga; istnienie, życie jest Jego imieniem. I to jest najważniejsze przesłanie tej Drogi Krzyżowej, która nie jest drogą śmierci, ale życia – mówił artysta.

[ TEMATY ]

Warszawa

Droga Krzyżowa

archikatedra warszawska

PAP/Marcin Obara

Bp Michał Janocha na mszy świętej z okazji poświęcenia nowych stacji drogi krzyżowej w archikatedrze warszawskiej

Bp Michał Janocha na mszy świętej z okazji poświęcenia nowych stacji drogi krzyżowej w archikatedrze warszawskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czternaście stacji jest ściśle związanych z historią Warszawy oraz architekturą świątyni. Są one dużych rozmiarów 110 x 45 cm, zostały zawieszone na kolumnach, gdyż na ścianach świątyni znajdują się liczne tablice epitafijne i pamiątkowe. Wykonane zostały z beżowego piaskowca.

Na tablicach męce i śmierci Chrystusa towarzyszy wizerunek miasta, które stopniowo wraz z z przebiegiem Drogi Krzyżowej ulega także zniszczeniu; w XII stacji Chrystus umiera na krzyżu wśród ruin Warszawy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Przed poświęceniem stacji rzeźbiarz Łukasz Krupski opowiedział o swojej artystycznej koncepcji i podzielił się refleksami na temat pasji Chrystusa, cierpienia i wpisanej w pasję historii miasta i świątyni.

PAP/Marcin Obara

Metropolita warszawski, kardynał Kazimierz Nycz święci nowe stacje drogi krzyżowej w archikatedrze warszawskiej

Metropolita warszawski, kardynał Kazimierz Nycz święci nowe stacje drogi krzyżowej w archikatedrze warszawskiej

Artysta dziękując wszystkim, którzy wspierali go w pracy, zwłaszcza biskupowi Michałowi Janosze, oraz swojej rodzinie, powiedział, że w tym miejscu szczególnie myśli o swoim ojcu, „którego życie i świadectwo bardzo łączy się z drogą krzyżową. W tej świątyni od 12 lat sprawowana jest co miesiąc Eucharystia również w jego intencji. Bardzo za tę modlitwę dziękuję”.

Krupski zwrócił uwagę uczestnikom tej pierwszej Drogi Krzyżowej na wyjątkowość miejsca, jakim jest warszawska archikatedra: – To miejsce jest świadkiem, ale tak jak katedra na Wawelu czy kaplica jasnogórskiego obrazu miejsce, będąc świadkiem historii, było również jego bohaterem. Podkreślił, że bardzo mu zależało, by ta Droga Krzyżowa była opowieścią o tym, co stanowi fundament wiary i sens tego miejsca, bo warszawska archikatedra "jest niezwykłym znakiem odrodzenia się ze śmierci do życia”.

Autor przypomniał słowa Ewangelii św. Jana, towarzyszące mu podczas pracy, w których jako imię Boga pojawia się wielokrotnie słowo: „Jestem”.

– Jestem jest imieniem Boga; istnienie, życie jest Jego imieniem, obecność jest Jego imieniem. I to jest najważniejsze przesłanie tej Drogi Krzyżowej, która nie jest drogą śmierci, ale życia – podsumował.

Reklama

– Autor Drogi Krzyżowej doskonale wyczuł intencje odbudowujących tę katedrę. Z jednej strony stacje wpisują się w stylistykę tej świątyni, ale z drugiej – nawiązują do historii miasta – wyjaśnia Piotr Kopszak, historyk sztuki i dyrektor Muzeum Archidiecezji Warszawskiej.

- Często wykorzystywane są motywy z dawnej sztuki romańskiej, z ikon, czasami to odwołania do Rublowa – zaznacza Piotr Kopszak i dodaje: Katedra otrzymuje wybitne dzieło sztuki, jednocześnie istotne dla kościoła, bo trudno sobie wyobrazić kościół katolicki, a zwłaszcza katedrę bez Drogi Krzyżowej.

Do września w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej, znajdującym się w zaułku obok katedry, będzie prezentowane inne dzieło Łukasza Krupskiego pt. "Katedra", która przedstawia Pustą Pietę. To odlew rzeźby, której oryginał znajduje się w parku przy Cmentarzu Powstańców Warszawskich na Woli.

33-letni Łukasz Krupski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Najbardziej znany jest jego alegoryczny pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w kościele akademickim św. Anny w Warszawie. Jest autorem kilkunastu rzeźb nawiązujących do jubileuszu 1050-lecia chrztu Polski.

W czasie Powstania Warszawskiego archikatedra warszawska była terenem walk. Warszawiacy walczyli w obronie każdego metra, ale Niemcy i tak zdołali wprowadzić do świątyni czołg naładowany materiałami wybuchowymi. Po upadku powstania zniszczono 90 procent murów świątyni. W czasie ingresu do Warszawy, w kazaniu wygłoszonym w ruinach stolicy w 1946 roku, Prymas Polski kard. August Hlond powiedział: „Odbudujcie Warszawę jako świętość narodu”. Natomiast w 1947 roku powołał Radę Odbudowy Kościołów Warszawy, która również po jego nagłej śmierci w 1948 roku kontynuowała, pod przewodnictwem kard. Stefana Wyszyńskiego, odbudowę archikatedry.

Archikatedrę odbudowano w stylu gotyku mazowieckiego, według projektu Jana Zachwatowicza. W świątyni umieszczono ocalałe zabytki, a wśród nich m.in. Krucyfiks Baryczków, otoczony od wieków kultem przez mieszkańców Warszawy. Konsekracja odbudowanej archikatedry warszawskiej nastąpiła 9 czerwca 1960 roku. Dokonał jej kardynał Stefan Wyszyński.

2023-03-17 20:53

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jubileuszowa uczta dla ucha

[ TEMATY ]

koncerty organowe

archikatedra warszawska

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

W każdą niedzielę od 2 lipca do 17 września 2023 w archikatedrze św. Jana na warszawskim Starym Mieście będą odbywały się koncerty w ramach 30. Festiwalu Muzyki Organowej ORGANY ARCHIKATEDRY. Do Warszawy przyjedzie czołówka europejskich muzyków. Wśród nich znajdą się przedstawiciele: Niemiec, Belgi, Szwajcarii, Hiszpanii, Polski i Włoch.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „ORGANY ARCHIKATEDRY” zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali i najpoważniejszych festiwali organowych w Europie. Powstał w 1994 r. z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

CZYTAJ DALEJ

10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-27 07:11

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

© Wydawnictwo Biały Kruk/Adam Bujak

W sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji Jana Pawła II, który został wyniesiony na ołtarze wraz z innym papieżem Janem XXIII. Była to bezprecedensowa uroczystość w Watykanie, nazwana „Mszą czterech papieży”, ponieważ przewodniczył jej papież Franciszek w obecności swego emerytowanego poprzednika Benedykta XVI.

O godz. 17 w bazylice Świętego Piotra Mszę św. z okazji kanonizacji papieża Polaka odprawi dziekan Kolegium Kardynalskiego, jego wieloletni współpracownik kardynał Giovanni Battista Re.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję