Reklama

Tygodnik

Przełomowy rok dla edukacji w polskich szkołach

Od początku roku szkolnego nie cichną głosy i opinie wokół tematu „edukacji włączającej” będącej częścią rządowego programu „Dostępność Plus”. 1 września 2022 we wszystkich placówkach oświatowych weszły w życie nowe przepisy znacznie poszerzające dostęp do specjalistycznej pomocy dla dzieci. Dla MEiN niezwykle istotnym jest prezentacja założeń i obalanie mitów narosłych wokół nowych rozwiązań.

[ TEMATY ]

szkoła

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współpraca, dostępność, różnorodność w polskich szkołach

Edukacja włączająca ma na celu:

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- zapewnienie pełnej dostępności procesu nauczania-uczenia się

- zagwarantowanie wszystkim uczniom warunków pozwalających na wszechstronny rozwój i naukę zgodnie z potrzebami i umiejętnościami, a także wsparcie w pokonywaniu trudności

- umożliwienie wszystkim dzieciom rozwinięcie indywidualnych mocnych stron i talentów, w celu lepszego przygotowania do dorosłości i włączania w życie społeczne, m.in. dzięki współpracy nauczycieli–specjalistów, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci, którzy powinni mieć aktywny udział w życiu szkoły oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi w środowisku lokalnym.

„Tak jak zmienia się medycyna, zmieniają się sposoby leczenia, rozwija się społeczeństwo, tak też musi ewoluować edukacja, by móc dawać jak największej liczbie dzieci szansę na dobrostan i spełnienie w dorosłym życiu.” – tłumaczy Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w MEiN.

Działania legislacyjne MEiN

17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych ustaw, w której znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, wprowadzanych etapowo od 1 września 2022 r.

Reklama

Ponadto w roku 2022 r. z budżetu państwa na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł, w tym 180 mln, które pozwolą na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych, oraz 520 mln zł na realizację standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w przedszkolach i szkołach. W kolejnych 10 latach będzie to kwota 25 mld zł.

„Rządowe programy wsparcia w edukacji skierowane są do osób w każdym wieku. (…) dziś używamy słowa „dostępna szkoła” i „edukacja włączająca”, (…) bo tak naprawdę włączenie dotyczy nie tylko małego dziecka, ale też człowieka dorosłego. Chcemy, żeby jak najmniej osób było na marginesie normalnego życia zawodowego, rodzinnego i społecznego. W Ministerstwie Edukacji i Nauki duży nacisk kładziemy na programy wspierające dzieci i ich rozwój już od urodzenia” – mówi Marzena Machałek.

Wsparcie szyte na miarę

W edukacji włączającej nauczyciel dba o elastyczność nauczania, by z tymi samymi treściami dotrzeć do wszystkich uczniów. Nazywa się to „projektowaniem uniwersalnym”, które może dotyczyć np. przyjaznego tekstu polecenia (polecamy: https://zpe.gov.pl/a/materialy-latwe-do-czytania-i-zrozumienia/D1APaQCI5), uproszczonych lub skontrastowanych grafik, podawania poleceń jako komunikat dźwiękowy oraz wyświetlany tekst. 

Reklama

„Wokół słowa WŁĄCZENIE narosło bardzo dużo błędnych określeń, definicji lub niczym nieuzasadnionych przeczuć. (…) nie chcemy likwidować szkół specjalnych, czy przymuszać dzieci, by przechodziły z nich do placówek ogólnodostępnych. Edukacja włączająca nie wyklucza racjonalnych dostosowań/usprawnień (…). Nie zawsze bowiem jest możliwe takie zaprojektowanie środowiska uczenia się, aby było ono w pełni dostępne dla wszystkich uczniów.” – kontynuuje Marzena Machałek.

Asystent ucznia

Dzieci w szkole muszą być bezpieczne, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Aklimatyzacja ucznia z niepełnosprawnością w nowym środowisku może zająć więcej czasu niż jego pełnosprawnym kolegom. Włączanie w życie szkoły musi być umiejętne, a grupa rówieśnicza przygotowana do współpracy. Tu niezwykle pomocne jest niepedagogiczne stanowisko Asystenta ucznia, który nie wchodzi w kompetencje nauczyciela oraz specjalisty, a raczej współpracuje z nimi. Do zadań asystenta należy m.in. troska o komfort podopiecznego oraz wszystkich pozostałych dzieci.

Zintegrowany System Kwalifikacji

Reklama

Zintegrowany System Kwalifikacji (https://kwalifikacje.edu.pl) to nowoczesna odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce oraz rozwiązanie wspierające rozwój kapitału ludzkiego w Polsce i ideę uczenia się przez całe życie. Głównym narzędziem wykorzystywanym w ZSK jest Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji - publiczny zbiór wszystkich kwalifikacji możliwych do nabycia w trakcie edukacji formalnej i pozaformalnej. ZSK to narzędzie dla wszystkich, którzy pragną potwierdzić umiejętności zdobyte samodzielnie, podczas pracy zawodowej, przebytych kursów, czy dzięki samodzielnej nauce albo hobby. Z powodzeniem mogą korzystać z niego osoby kończące szkołę podstawową, branżową, średnią czy wyższą, aby jak najwcześniej zacząć aktywnie kształtować swoją ścieżkę kariery. Jest to też rozwiązanie wygodne dla pracodawców, ponieważ umożliwia łatwe i obiektywne porównanie umiejętności i kwalifikacji poszczególnych kandydatów.

Zintegrowana Platforma Edukacyjna

Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE) to darmowe treści edukacyjne dostępne dla każdego, z dowolnego miejsca na świecie o każdej porze – przez 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, wspomagające zarówno stacjonarną naukę w szkole, jak i kształcenie zdalne. Szereg narzędzi tej platformy pozwala na tworzenie lekcji interdyscyplinarnych, autorskich wersji podręcznika, ponadto ułatwia ona pracę grupową, jak i kształcenie indywidualne. Materiały ZPE obejmują wszystkie etapy edukacji - od wczesnoszkolnej aż po szkoły ponadpodstawowe (również branżowe).

Więcej informacji znajduje się na stronie https://edukacjawzasiegureki.pl/

Ogólnopolska kampania informacyjno-promocyjnej realizowana jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Hasłem przewodnim kampanii jest „Edukacja w zasięgu ręki” Zobacz

Kampania „Edukacja w zasięgu ręki” została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz budżetu państwa.

2022-12-14 08:03

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Częstochowa: Dni otwarte w Katolickiej Szkole Podstawowej

Serdecznie zapraszamy na dni otwarte, które odbędą się 6 i 7 marca 2019 r. w Katolickiej Szkole Podstawowej prowadzonej przez Siostry Nazaretanki w Częstochowie.

Szkoła Podstawowa powstała w 2000 r. Właścicielem i organem prowadzącym jest Archidiecezja Częstochowska. Archidiecezję reprezentuje delegat wyznaczony przez Arcybiskupa Metropolitę Częstochowskiego.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joachim i św. Anna - rodzice, dziadkowie i wychowawcy

Imiona rodziców Maryi i zarazem dziadków Jezusa są nam dobrze znane. Wynika to z faktu, że ich kult w Polsce jest dość rozpowszechniony. Zapewne powodem tego jest nasze, pełne sentymentu, podejście do kobiecej części rodu Jezusa. Kochamy mocno Najświętszą Maryję Pannę i swą miłość przelewamy również na Jej matkę - św. Annę. Dlatego liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima cieszy się u nas tak dużymi względami. Współcześnie czcimy rodziców Maryi wspólnie, choć początkowo przeważał kult św. Anny. Przywędrował on do Polski już w XIV wieku, kiedy Stolica Apostolska ustaliła datę święta na 26 lipca. Zawsze wyjątkową czcią otaczano babcię Jezusa na Śląsku. Do dziś największej czci doznaje ona na Górze św. Anny k. Opola, gdzie znajduje się cudowna figura tej Świętej. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję i Jezusa, dlatego powszechnie jest nazywana Świętą Anną Samotrzecią - co można tłumaczyć „we troje razem”. O św. Joachimie i św. Annie nie wiemy jednak za dużo. Pismo Święte o nich nie wspomina. Trochę więcej światła na te postaci rzuca jeden z apokryfów - Protoewangelia Jakuba z końca II wieku. Z niego właśnie dowiadujemy się o imionach dziadków Jezusa. Wiemy też, że byli oni długo bezdzietni. Dopiero wytrwała modlitwa Joachima przez czterdzieści dni na pustyni wyjednała łaskę u Boga. Dar dany im w podeszłym wieku został przepowiedziany przez anioła, który określił mającą się narodzić córkę jako „radość ziemi”. Zapewne św. Joachim i św. Anna byli dobrymi rodzicami, czego bezdyskusyjnym przykładem jest Maryja. Właśnie Ona przyjęła w pokorze Boże wybranie, spełniając Jego wolę wobec siebie. Podkreślił to sługa Boży Jan Paweł II 21 czerwca 1983 r. właśnie na Górze św. Anny, kiedy powiedział, że: „Syn Boży stał się człowiekiem dlatego, że Maryja stała się Jego Matką”. W wielkiej mierze Maryja mogła stać się Matką Zbawiciela dzięki dobremu wychowaniu, które otrzymała w domu rodzinnym. Warto więc postawić pytanie: Czy my potrafimy wyciągnąć z tego właściwe wnioski dla nas samych? Trzeba nam pytać o styl wychowywania naszych pociech. Z niego wynika ich stosunek do sacrum, do świata Bożych planów wobec każdego z naszych dzieci. Św. Joachim i św. Anna na pewno mieli świadomość tego, że ich obowiązkiem jest dobre przygotowanie Maryi do wypełnienia zadań, które Bóg przed Nią postawił.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież przyjął wysokiego przedstawiciela Patriarchatu Moskiewskiego

2025-07-26 17:31

PAP

Ojciec Święty przyjął dziś rano na audiencji Jego Eminencję Antoniego, metropolitę wołokołamskiego, odpowiedzialnego za stosunki zewnętrzne Patriarchatu Moskiewskiego - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Było to pierwsze spotkanie wysokiego przedstawiciela Patriarchatu Moskiewskiego z Ojcem Świętym. Wcześniej uczestniczył on w uroczystościach pogrzebowych papieża Franciszka. Tradycyjnie nie opublikowano po tym spotkaniu komunikatów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję