Reklama

W festiwalowym tyglu religii i kultur

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, jaki już po raz 18. odbywać się będzie w Częstochowie w dniach 1-6 maja, przyzwyczaił wiernych słuchaczy do swych dwóch podstawowych nurtów - promocji współczesnej muzyki sakralnej i ekumeniczności, której służą prezentacje muzyki różnych kultur i religii. Drugi z festiwalowych nurtów idealnie wpisuje się w ogłoszony na rok 2008 europejski Rok Dialogu Międzykulturowego, jego stali bywalcy mogliby jednak z pewnością zaryzykować twierdzenie, iż to właśnie Rok Dialogu wpisuje się w ideę i program Festiwalu. - Festiwal „Gaude Mater”, który zawsze był pomostem porozumienia między narodami, w tegorocznej edycji najlepiej pokazuje, że tak jest - podkreśla jego dyrektor Małgorzata Zuzanna Nowak. - My tak naprawdę naszego festiwalowego programu nie musieliśmy dostosowywać do Roku Dialogu Międzykulturowego, ponieważ minione 17 lat Festiwalu „Gaude Mater” było tym dialogiem. Z pewnością jednak Festiwal „Gaude Mater” jest w Polsce największym wydarzeniem muzycznym przeżywanym w ramach tego Roku.
Organizator Festiwalu, którym jest Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, zadbał jednak, by program jego 18. edycji wpisał się w Rok Dialogu Międzykulturowego w sposób idealny. Postarano się, by towarzysząca Festiwalowi idea ekumeniczności podana była tam, gdzie było to możliwe, w nowej, ciekawej formie. - Program Festiwalu staraliśmy się tak skonstruować, aby nie tylko w poszczególnych koncertach pokazać różne narody, religie i kultury, ale żeby doprowadzić w tych projektach do bezpośrednich konfrontacji różnych kultur i narodowości - dzieli się z Czytelnikami „Niedzieli” Małgorzata Zuzanna Nowak. Program kilku koncertów został tak zbudowany, by wzięli w nich wspólnie udział wykonawcy z dwóch krajów. Jednym z przykładów takiej formuły jest Koncert inauguracyjny, podczas którego zabrzmi „Wielka Msza h-moll” J. S. Bacha - utwór ekumeniczny, msza katolicka napisana przez protestanckiego kompozytora, do której wykonania zaproszono reprezentujących protestantyzm muzyków z Niemiec i reprezentujących katolicyzm muzyków z Polski. Projekt tego koncertu, który będzie można usłyszeć 1 maja o godz. 18 w Bazylice Jasnogórskiej, wspierany jest przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. Podobnym projektem jest Koncert muzyki brytyjskiej i polskiej w dniu 3 maja (godz. 16, Kościół Seminaryjny), w którym w połowie rozbrzmiewać będzie polska, a w połowie brytyjska muzyka w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego „Schola Cantorum Gedanensis” Jana Łukaszewskiego i „Sinfonietty Cracovia” oraz Stephena Laytona z Wielkiej Brytanii - jednego z najlepszych europejskich dyrygentów. „Schola Cantorum Gedanensis” wystąpi również w kolejnym tego typu projekcie festiwalowym - Koncercie muzyki szwedzkiej i polskiej, jaki będzie miał miejsce 4 maja o godz. 18 w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego - gdzie towarzyszyć jej będzie wybitny dyrygent ze Szwecji, 90-letni Eric Ericson. Podczas tego koncertu muzykę polską reprezentować będzie twórczość K. Pendereckiego, H.M. Góreckiego i A. Blocha.
Kolejnym koncertem, który zaplanowany jest jako koncert wspólny utworów, to Koncert muzyki Kościołów Wschodu, 4 maja, godz. 21, kościół św. Jakuba Apostoła, podczas którego w wykonaniu muzyków z Ukrainy, Rosji i Armenii będzie można usłyszeć zarówno muzykę cerkiewną, jak i muzykę ormiańską. - Na tym chcieliśmy bazować podczas Festiwalu. Żeby ten dialog międzynarodowy, międzykulturowy miał miejsce nie tylko podczas koncertów, ale już w trakcie ich przygotowywania - podkreśla Dyrektor „Gaude Mater”. Ponieważ nie dało się zaplanować w ten sposób wszystkich koncertów, oczywiście, są też i takie koncerty, które pokazują liczną grupę różnych religii i kultur, ale są koncertami samodzielnymi. Jedną z takich prezentacji festiwalowych jest Koncert marokańskich pieśni sakralnych - muzyki islamu, w którym 1 maja o godz. 21 w kościele Najświętszego Imienia Maryi wystąpi „Anass Habib and Ensemble” z Maroka, a kolejną - Koncert muzyki synagogalnej, reprezentującej judaizm, 5 maja, godz. 21, Teatr im. A. Mickiewicza, podczas którego usłyszymy kantora Azi Schwartza ze Stanów Zjednoczonych.
W jednym z projektów Festiwalu wezmą udział wykonawcy z jedenastu krajów świata i jest to chyba najlepszy przykład, jak można stworzyć rewelacyjny zespół z przedstawicieli tylu narodowości. Będzie to prezentowany 2 maja o godz. 18 w Kościele Seminaryjnym Koncert muzyki W. A. Mozarta w wykonaniu m.in. „Morphing Vienna Chamber Orchestra” - zespołu, którego członków pochodzących niemal ze wszystkich kontynentów łączy to, że ukończyli studia w Wiedniu i Wiedeń stał się miejscem ich zamieszkania.
W tegorocznym programie Festiwalu warto też zwrócić uwagę na Koncert sakralnych pieśni cygańskich (2 maja, godz. 21, kościół św. Jakuba Apostoła). Jest on nowością, gdyż nigdy na Festiwalu tego rodzaju muzyki nie prezentowano. Dyrektor Małgorzata Zuzanna Nowak zapewnia, iż wszyscy, którzy przyjdą na ten koncert, będą zaskoczeni in plus, bo nie będzie to muzyka cygańska, jaką znamy z wykonania polskich Romów. W muzyce francuskiego zespołu „Tekameli” bowiem, który przyjedzie na Festiwal z leżacego na granicy z Hiszpanią Perpignan, usłyszeć będzie można nuty typowe dla sewillany i flamenco.
Wśród imprez towarzyszących „Gaude Mater” prawdziwym wydarzeniem będzie z pewnością spektakl Leszka Mądzika (3 maja, godz. 21, kościół ewangelicko-augsburski), choćby z tego powodu, iż twórca ten poza swoją Sceną Plastyczną KUL-u nie ma zbyt wielu premier. - Bardzo się cieszymy, że podjął wyzwanie przygotowania, specjalnie dla Festiwalu i w ramach Roku Dialogu Międzykulturowego, premierowego spektaklu o znaczącym tytule „Tygiel” - mówi Małgorzata Zuzanna Nowak.
Widać bardzo wyraźnie, iż tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie będzie prawdziwym muzycznym tyglem religii i kultur, stając się już po raz 18. wielkim wydarzeniem zarówno dla melomanów, jak i dla krzewicieli idei dialogu i ekumenizmu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„A taki był ładny, amerykański”

2025-04-12 09:29

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Rafał Trzaskowski zaliczył w tej kampanii polityczną katastrofę, której nie da się już zrelatywizować ani zamieść pod dywan. Sytuacja z debatą to nie tylko „niefortunne nieporozumienie” – to seria świadomych decyzji, które obnażyły tchórzostwo, manipulację i brak szacunku do wyborców. I choć sztab kandydata Koalicji Obywatelskiej próbował to ubrać w elegancki garnitur „dialogu ponad podziałami” i „nowych standardów”, to wyszło coś zupełnie odwrotnego: polityczny obciach i bolesna porażka wizerunkowa.

To już samo w sobie wyglądało jak paniczny unik konfrontacji – jakby bał się, że nie wytrzyma zwarcia. A potem, gdy już odpowiedział, postawił warunki tak absurdalne, że nikt przy zdrowych zmysłach nie potraktował tego jako poważnej propozycji. Debata miała się odbyć tylko wtedy, gdy zorganizują ją trzy konkretne stacje – TVP (w likwidacji), TVN i Polsat. To miało wyglądać jak próba pogodzenia interesów, ale tak naprawdę było próbą ustawienia sobie debaty w kontrolowanym środowisku. Problem w tym, że nie kupili tego ani wyborcy, ani media, ani nawet polityczni sojusznicy.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Brat Albert pokonał depresję

2025-04-11 07:58

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

mat. prasowy

Ciekawym porównaniem jest proces tworzenia fortepianów Steinway, które powstają po długim i skomplikowanym procesie, pełnym wyzwań. Podobnie jak drewno, które musi przejść przez wiele prób, aby stać się instrumentem muzycznym o doskonałym brzmieniu, tak i nasze życie, poddane cierpieniu, może stać się źródłem piękna i dobra. Przykłady wielkich artystów i myślicieli, którzy zmagali się z problemami psychicznymi, pokazują, że cierpienie może być drogą do głębszego zrozumienia i twórczości.

Przykład życia Adama Chmielowskiego, znanego jako Brat Albert, ilustruje jak cierpienie może prowadzić do odkrycia głębszego sensu życia. Choć jego życie było pełne trudności, w tym utraty rodziców i zmagania z chorobą psychiczną, to właśnie przez te doświadczenia odkrył swoje powołanie do służby najbiedniejszym. Jego decyzja o porzuceniu kariery malarskiej na rzecz pomocy innym pokazuje, jak cierpienie może być przekształcone w coś pięknego i wartościowego.
CZYTAJ DALEJ

Tryptyk o Pasterzu - spektakl Duszpasterstwa Akademickiego „PIATKA” w 20. Rocznicę premiery

2025-04-13 10:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

W auli Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi odbyła się kinowa premiera spektaklu Tryptyk o Pasterzu w reżyserii Grzegorza Małeckiego przygotowanego w 2006 roku przez Duszpasterstwo Akademickie PIĄTKA.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję