Reklama

Tertulian a świat antyczny

Niedziela łódzka 39/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z uznaniem należy odnotować ukazanie się ostatnio książki autorstwa ks. Romana Stawinogi, kapłana naszej archidiecezji, który od roku 1996 pełni funkcję kapelana Konwentu i Szpitala Bonifratrów w Łodzi. Przedmiotem refleksji Autora, znanego z tak rozległych zainteresowań humanistycznych, jest tym razem próba ukazania i oceny stanowiska wybitnego pisarza, apologety, przedstawiciela świata chrześcijańskiego - Tertuliana (ok. 160-240) wobec współczesnego mu świata grecko-rzymskiego. Autor w swoich zamiarach badawczych sięga jednak dalej poza ściśle historyczny kontekst, zakładając - jak sam pisze we wstępie - historyczną ciągłość cywilizacji europejskiej, powstałej w twórczym ostatecznie zetknięciu się chrześcijaństwa z życiem i myślą cywilizacji starożytnej, wyraża nadzieję, że krytyczne przeniesienie wniosków i ocen z jednego etapu procesu dziejowego w drugi, winno okazać się przydatne, mimo odległości epok, do wyrazistszego widzenia form rozwojowych i zasad współżycia ludzkiego, i pomocne aktualnie do obrania właściwej w tym względzie postawy. Pomijając niezwykle interesującą stronę książki, która w swej warstwie merytorycznej bliższa jest specjalistom z zakresu literatury wczesnochrześcijańskiej, należy zauważyć, że ze względu na styl publikacji i próbę aktualizacji problematyki, stanowi niezwykle interesującą lekturę dla szerszego kręgu czytelników. Na uwagę zasługuje próba znalezienia punktów stycznych i elementów, które są jakby "ponadczasowe" i mogą być użyteczne w dialogu, który chrześcijaństwo prowadzi dziś ze światem współczesnym, tym bardziej, iż Tertulian szczególnie w traktacie De testimonio Animae, należącym - jak się wydaje - do najbardziej oryginalnych i celnych dzieł, uważał, że chrześcijaństwo wyraża wierzenia i aspiracje samego ducha ludzkiego (por. H. Henson). Autor odwołuje się przy tym do odpowiednich dokumentów kościelnych Vaticanum II (np. Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae, Dekret o ekumenizmie Unitatis reintegratio, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate) oraz nauczania ostatnich papieży (m.in. encykliki Pawła VI Evangelii nuntiandi, Jana Pawła II Fides et ratio). Lektura stawia czytelnika wobec ważnego problemu dotyczącego każdego wierzącego chrześcijanina: bycia żarliwym obrońcą wiary i jej zasad oraz przyjaznej i pokojowej współpracy z wszystkimi innymi w budowaniu lepszego, opartego na porządku miłości świata. Na osobną wzmiankę, jak pisze w przedmowie do książki prof. dr hab. Anna Maria Komornicka, zasługuje piękna polszczyzna, klarowny styl, precyzja w definiowaniu nieraz zawiłych koncepcji, oryginalne piękno literackie, umiejętność przechodzenia od skomplikowanych komentarzy do swobodnego stylu, bliskiego publicystyce - w najlepszym tego słowa znaczeniu. Praca zainteresuje z pewnością nie tylko specjalistów z zakresu filologii klasycznej i teologii. Zapewne sięgnie po nią szeroki krąg czytelników, którym nieobce są problemy postulowanej przez Jana Pawła II nowej ewangelizacji w konkretnych warunkach społecznych i politycznych. Książka uczy nadto, jak sięgać i obficie czerpać z dorobku myśli wczesnochrześcijańskiej.

Ks. Roman Stawinoga. "Tertulian a świat antyczny". Kraków 2002.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Galbas: mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga

2024-03-29 07:59

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

flickr.com/episkopatnews

Bp Adrian Galbas

Bp Adrian Galbas

Mnie nieraz trudno jest wierzyć w Boga. Wiara bywa ciężka i męcząca, ale gdy słyszę o czyjejś śmierci, wówczas właśnie wiara jest pociechą - powiedział PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas.

W rozmowie z PAP metropolita katowicki abp Adrian Galbas wyjaśnił, że cierpienie samo w sobie nie jest człowiekowi potrzebne, ponieważ niszczy i degraduje. Jednak w momentach, gdy przeżywamy cierpienie, męka Chrystusa może być pociechą i wzmocnieniem.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Papież w rozważaniach Drogi Krzyżowej: Jezu, spraw, bym Cię pokochał w dzieciach nienarodzonych

2024-03-29 13:37

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

papież Franciszek

Włodzimierz Rędzioch

„Ojcze, miej miłosierdzie dla nas i świata całego”, „Jezu - zachowaj Kościół i świat w pokoju” - to słowa modlitwy papieża Franciszka z jego rozważań, które będą towarzyszyć Drodze Krzyżowej w rzymskim Koloseum w Wielki Piątek wieczorem. „Żyjemy w bezlitosnych czasach i potrzebujemy współczucia" - podkreślił.

Po raz pierwszy obecny papież jest autorem rozważań, które zostaną odczytane przy 14 stacjach podczas nabożeństwa w Koloseum, rozpoczynającego się o godz. 21.15.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję