Reklama

Porady prawnika

Pomoc prawna przed sądem administracyjnym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reforma sądownictwa administracyjnego wprowadziła instytucję pomocy. Reguluje ją ustawa z 30 sierpnia 2002 r. - prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - DzU nr 153, poz. 1270. Ustawa ta przewiduje pomoc dla osoby fizycznej lub prawnej oraz jednostki organizacyjnej, która nie posiada osobowości prawnej w postępowaniuprzed sądem administracyjnym. Pomoc taka może być przyznana przed tokiem postępowania rozpoznawczego lub w trakcie; obejmuje również postępowanie egzekucyjne. Pomoc przed wszczęciem postępowania oznacza zwolnienie nas od opłacenia wpisu sądowego, bez którego skarga nie zostanie dopuszczona na wokandę, natomiast w trakcie postępowania - dotyczy przyznania nam profesjonalnego pełnomocnika do reprezentowania naszego interesu przed sądem.
Prawo pomocy zostanie nam przyznane po złożeniu stosownego wniosku. Jest nim specjalny formularz, który można otrzymać w każdym sądzie administracyjnym lub możemy go ściągnąć ze strony internetowej Naczelnego Sądu Administracyjnego: www.nsa.gov.pl. O wniosek ten możemy również zapytać w urzędzie gminnym, ale wówczas zapłacimy za każdą stronę 50 gr.
Jeżeli zatem zamierzamy wnieść skargę do sądu administracyjnego lub sprawa nasza już się toczy, możemy skorzystać z pomocy, którą przyznaje nam prawo. Pamiętajmy jednak, że jest ona ściśle związana z naszą sytuacją materialną, bowiem przysługuje tylko osobom, które nie są w stanie ponieść kosztów postępowania przed sądem. Podobnie jak w postępowaniu przed sądem cywilnym, pomoc może mieć charakter całkowity lub może być tylko częściowa. Sąd może też przyznaną nam pomoc cofnąć (rozstrzyga o tym na posiedzeniu niejawnym), jeśli nie zachodzą już okoliczności, na podstawie których pomoc nam przyznano.
Sąd wydaje wówczas postanowienie w tej sprawie, a my, jeśli się z nim nie zgadzamy, możemy wnieść zażalenie.
Formularz wniosku składa się z 4 stron, z których ostatnia jest pouczeniem. Trudności może sprawiać nam rubryka dotycząca przedmiotu zaskarżenia. Wpisujemy w niej dane dotyczące decyzji czy postanowienia, które skarżymy, lub bezczynność organu administracyjnego w konkretnej sprawie. A zatem wpisujemy datę wydania decyzji lub postanowienia, numer, nazwę organu, który decyzję (lub postanowienie) wydał, czego ona dotyczy oraz wartość przedmiotu zaskarżenia, jeśli taka w naszej sprawie zaistnieje (np. zaległości, które wyliczył organ podatkowy w wydanej decyzji). We wniosku musimy określić, o jaką pomoc wnosimy. W przypadku pomocy całkowitej prosimy o zwolnienie od kosztów sądowych oraz ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego. Pomoc częściowa obejmuje zwolnienie od opłat sądowych (w całości lub w części) lub od wydatków albo od opłat i wydatków lub tylko dotyczy ustanowienia profesjonalnej pomocy prawnej. Pamiętajmy również, by nasz wniosek uzasadnić. Nie wystarczy stwierdzenie, że nie mamy pieniędzy - konieczne będzie zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia, honorariów oraz innych należności, które otrzymaliśmy w przeciągu dwóch ostatnich lat, zaświadczenie o sytuacji rodzinnej wnioskodawcy wydane przez opiekę społeczną, jeśli z jej pomocy korzystamy, lub właściwej instytucji do spraw zdrowia, jeśli członek rodziny lub wnioskodawca leczy się.
Musimy także wypełnić rubrykę dotyczącą majątku rodziny - w skład członków rodziny wchodzą wszystkie osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie. Na stan majątkowy rodziny składają się nieruchomości, pieniądze, papiery wartościowe oraz inne przedmioty o wartości powyżej 3 tys. euro. Wypełniony formularz podpisujemy i składamy w biurze podawczym sądu lub wysyłamy pocztą.

(E)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Fatima: sanktuarium udostępniło możliwość rezerwacji noclegu przez internet

2024-05-02 15:55

[ TEMATY ]

turystyka

Fatima

Ks. Krzysztof Hawro

Przed Bazyliką w Fatimie

Przed Bazyliką w Fatimie

Władze Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie ogłosiły uruchomienie witryny internetowej booking.fatima.pt, za pośrednictwem której można zarezerwować nocleg w placówkach hotelowych prowadzonych w tym miejscu kultu maryjnego. Pielgrzymi mogą za pośrednictwem portalu dowiedzieć się również o historii tych miejsc, służących zarówno jako nocleg oraz miejsce rekolekcji.

Rektorat portugalskiego sanktuarium na uruchomionym portalu udostępnia też możliwość rezerwacji przestrzeni na organizację większych wydarzeń. Za pośrednictwem strony można m.in. zamówić audytorium w Centrum Duszpasterskim im. Pawła VI, które zostało zainaugurowane w 1982 r. przez Jana Pawła II, podczas jego pierwszej podróży apostolskiej do Portugalii.

CZYTAJ DALEJ

Słowo Jezusa i Jego przykazania są miłością

2024-04-15 13:22

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-11.

Czwartek, 2 maja. Wspomnienie św. Atanazego, biskupa i doktora Kościoła

CZYTAJ DALEJ

Watykan/ Autorzy książki o rodzinie Ulmów odznaczeni polskim Złotym Krzyżem Zasługi

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

książka

ks. Paweł Rytel‑Andrianik

rodzina Ulmów

złoty Krzyż Zasługi

Episkopat.news

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Ks. Paweł Rytel-Andrianik

Autorzy książki o błogosławionej rodzinie Ulmów "Zabili także dzieci": watykanistka włoskiej agencji prasowej Ansa Manuela Tulli i szef polskiej redakcji watykańskich mediów Vatican News ks. Paweł Rytel-Andrianik zostali w czwartek odznaczeni Złotym Krzyżem Zasługi, przyznanym przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

Ceremonia wręczenia odznaczeń odbyła się w ambasadzie RP przy Stolicy Apostolskiej, a Krzyże Zasługi wręczył ambasador Adam Kwiatkowski.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję