1 czerwca, podczas Archidiecezjalnego Kongresu Eucharystycznego w Lublinie, abp Józef Życiński przewodniczył Mszy św. sprawowanej w parafii św. Michała. W homilii zwrócił uwagę na narastające kontrasty ekonomiczne, zaapelował o działania na rzecz najbardziej potrzebujących i skrytykował wyzysk panujący w większości lubelskich hipermarketów.
Przywołał słowa z encykliki Jana Pawła II Centesimus annus, mówiące o obowiązku podejmowania działań na rzecz wyeliminowania haniebnych zjawisk wyzysku, przede wszystkim wobec pracowników najsłabszych czy żyjących na marginesie społecznym.
Jako przykład nowej formy „żenującego wyzysku” abp Życiński wskazał system wynagrodzeń stosowanych w większości hipermarketów Lublina. Podkreślił, że praktykuje się w nich ciągłą wędrówkę po obrzeżach prawa, wykorzystując dramatycznie trudną sytuację rodzinną samotnych matek, ubogich studentek zarabiających na opłacenie kosztów studiów czy zagrożonych bezrobociem jedynych żywicieli rodziny.
Metropolita Lubelski mówił, iż zdarza się, że osoby pracujące w pełnym wymiarze godzin formalnie zatrudniane są na pół etatu, a za pozostały czas pracy otrzymują jedynie stawki godzinowe. Pracownicy ci pozbawieni są należnych im świadczeń zdrowotnych.
Abp Życiński zwrócił uwagę, że w niemal żadnym z lubelskich hipermarketów nie funkcjonuje związek zawodowy, mimo iż pracownicy podejmowali próby ich zorganizowania.
„Próba zatrzymywania czasu przez ignorowanie polskich przemian i nawiązywanie do najbardziej prymitywnych wzorców kapitalizmu z połowy XIX wieku obarcza odpowiedzialnością moralną przede wszystkim działających w Polsce członków zarządów hipermarketów” - powiedział abp Życiński.
Metropolita Lubelski zwrócił się do przedstawicieli mediów o pomoc w ujawnianiu skandalicznych warunków pracy kobiet zatrudnionych w lubelskich sieciach hipermarketów. Równocześnie zapewnił, iż Kościół obejmie opieką każdą z kobiet, która zostałaby zwolniona z pracy w wyniku ujawnienia prawdy o nieludzkich warunkach zatrudnienia.
Abp Życiński zapowiedział także, iż jeśli warunki te nie ulegną zmianie, Kościół wystąpi z apelem, aby wierni nie dokonywali zakupów w tych supermarketach, które w najbardziej rażący sposób łamią zasady sprawiedliwości społecznej.
Założył kilkanaście eremów-pustelni. Jest patronem kamedułów.
Pochodził z Rawenny. Wstąpił do Zakonu Benedyktynów, ale tęsknił za samotnym życiem. Dlatego po 3 latach opuścił ów klasztor. Spragniony był doskonalszego skupienia, więc podjął życie pustelnicze. W tym celu udał się na pogranicze Francji i Hiszpanii. Wstąpił do klasztoru benedyktyńskiego w Cuxa. On sam i jego towarzysze, nawiązując do pierwotnej Reguły św. Benedykta, żyli w oddzielnych domkach, uprawiali ziemię i gromadzili się tylko na wspólny posiłek i pacierze. Święty Romuald zakładał pustelnie również we Włoszech. Najsłynniejszy był erem w Camaldoli, stąd nazwa Zakonu Kamedułów. Z czasem Romuald miał coraz więcej uczniów i naśladowców. Do jego uczniów należeli m.in.: św. Bruno z Kwerfurtu (Bonifacy) – kapelan cesarza Ottona III, św. Benedykt z Benewentu i św. Jan z Wenecji, których św. Bruno zabrał ze sobą do Polski, gdzie też obaj ponieśli śmierć męczeńską († 1003), oraz św. Piotr Damiani († 1072).
W katechezie podczas audiencji generalnej, Papież nawiązał do ewangelicznej sceny uzdrowienia paralityka. Wyjaśnił, że odnosi się ona do wielu współczesnych sytuacji, w których człowiek czuje się bezsilny, zrezygnowany i rozczarowany. Zapewnił, że także dziś Jezus chce go uzdrowić, a Kościół porównał do biblijnej sadzawki, przy której chorzy szukali cudu uzdrowienia, a której nazwa Betesda oznacza „dom miłosierdzia”.
Kontynuując cyklu jubileuszowych katechez o Chrystusie jako nadziei, Papież odniósł się do fragmentu Ewangelii wg św. Jana, opowiadającego o uzdrowieniu paralityka przy sadzawce Betesda. Podkreślił, że jest to aktualna opowieść, mówiąca o doświadczeniu, bliskim wielu osobom.
Większość biskupów w Polsce, w tym metropolici: warszawski, gnieźnieński, wrocławski, gdański, białostocki i lubelski, wydali dekrety dotyczące dyspensy od wstrzemięźliwości spożywania pokarmów mięsnych w piątek 20 czerwca. Wiernych zobowiązano w zamian np. do modlitwy za pokój na świecie lub jałmużny.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów w Kościele katolickim należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.