Reklama

Korzenie

Horst Koehler prezydent Niemiec

Nasiliły się obecnie w Niemczech ze strony niektórych organizacji, m.in. tzw. Powiernictwa Pruskiego, żądania odszkodowań od Polski dla obywateli niemieckich, przesiedlonych po ostatniej wojnie z woli mocarstw zwycięskiej koalicji. Nie wspomina się w Republice Federalnej Niemiec o setkach tysięcy Polaków wypędzonych po 1 września 1939 r. przez gestapo, żandarmerię i Wehrmacht z Wielkopolski, Pomorza, z Gdyni, Łodzi oraz z wielu innych miast i wsi polskich do tzw. Generalnej Guberni, z której jednocześnie wywożono Polaków nie tylko na przymusowe, niewolnicze roboty do Niemiec, ale również do obozów koncentracyjnych, z KL Auschwitz włącznie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najbardziej dotkliwie niemieckie władze okupacyjne obeszły się z Zamojszczyzną. Wysiedlono z niej od listopada 1941 r. do sierpnia 1943 r. 110 tys. osób z 297 wsi i miast. Na ich miejsce sprowadzono Niemców m.in. z Bośni, Serbii, Słowenii i Związku Sowieckiego oraz Besarabii.
Z Besarabii Niemców przewieziono w Zamojskie, po wypędzeniu w nocy z 27 na 28 listopada 1942 r. ze wsi Skierbieszów i innych miejscowości, łącznie 33 832 Polaków, z których większość zdołała uciec. Resztę, 9 777 osób, czyli 28,9% deportowano do obozu - Umwanderzentrale Lager - w Zamościu, który miał się nazywać Himmlerstadt. Stąd znaczną ich część zesłano do KL Auschwitz. W tym samym czasie, gdy Polacy ze Skierbieszowa i innych miejscowości transportowani byli do obozu przejściowego w Zamościu, nadjeżdżały do tych wsi wozy z osadnikami niemieckimi. W nocy z 27 na 28 listopada 1942 r. wypędzany przez żandarmerię niemiecką opuszczał wraz z rodziną swoje gospodarstwo w Skierbieszowie Józef Węcławik. Nad ranem posiadłość tę, wydartą Polakowi, zajęła przybyła z Besarabii, z miejscowości Glückstal, niemiecka rodzina Koehlerów. Przejęła ona zasobne gospodarstwo: okazały dom drewniany z gankiem, budynki gospodarcze z inwentarzem żywym, sad, pasiekę z 20 ulami. Stała się ona niewątpliwie beneficjentem procesu germanizacji ziem polskich, prowadzonej przez Rzeszę Niemiecką. Skierbieszów odtąd miał się nazywać Heidenstein - Pogański Kamień. Każdy z osiedlonych w nim Niemców, także ojciec Koehlera, uzbrojony został w broń zarówno krótką, jak i karabin do obrony przed polskimi „bandytami”, czyli polską partyzantką aktywną w okolicy. Z relacji korespondentów prasy niemieckiej, którzy odwiedzili Skierbieszów, po wyborze Horsta Koehlera na prezydenta RFN wynika, że niektórzy z mieszkańców tej miejscowości pamiętają jego rodziców. Jeden z nich cenił ojca prezydenta za „niewywyższanie się nad Polaków”. Nie zmienia to jednak faktu, że rodzina Józefa Węcławika poniosła, w związku z przejęciem ich gospodarstwa przez Koehlerów, nie tylko materialne straty. Deportowano ją do obozu w Zamościu, a stamtąd do KL Auschwitz, gdzie część jej wymordowano głównie zastrzykami fenolu. Syn Józefa Węcławika, Antoni, poniósł śmierć w KL Auschwitz już 8 lutego 1943 r. Jego żona Marianna, ewakuowana z Auschwitz do obozu koncentracyjnego w Ravensbrück, po wyzwoleniu obozu powróciła do Skierbieszowa.
Kilka dni po zamordowaniu w KL Auschwitz Antoniego Węcławika, w domu, w którym on do momentu wypędzenia zamieszkiwał, zajętym przez rodzinę Eduarda i Elizabeth Koehlerów, urodził się im 22 lutego 1943 r. syn. Nadano mu imię Horst, popularne w narodowo-socjalistycznych Niemczech. Nieco wcześniej w KL Auschwitz od zastrzyku fenolu utracił życie brat Józefa Węcławika, przedwojenny wójt gminy Skierbieszów - Jan Węcławik. Zginął on w Auschwitz wraz z żoną Anną i ich synem, zamordowanym w obozie 14 stycznia 1943 r. Ich córka, Salomea Węcławik, ewakuowana z KL Auschwitz do KL Ravensbrück, później do obozu Bergen-Belsen, przeżyła.
Horst Koehler w Skierbieszowie, w domu zagrabionym rodzinie Józefa Węcławika, zamieszkiwał jako dziecko ponad rok. Korzystał on wraz z rodzicami i rodzeństwem z owoców przejętej polskiej ziemi i z niewolniczej pracy Polaków, pozostawionych na wsi do pomocy Niemcom. Jako bardzo małe dziecko nie mógł on być wówczas świadomy tych faktów. Ale, gdy dorósł, czy nie dowiadywał się o tym od rodziców? Wiemy, że rodzina jego, podobnie jak rodziny innych Niemców osadzonych w Skierbieszowie, nie zaznawała spokoju. Niepokoiły osadników niemieckich oddziały partyzanckie. Zresztą już wiosną 1944 r. rodzina Koehlerów, wraz z innymi osadnikami, pospiesznie opuściła Skierbieszów, ewakuując się przed nacierającą Armią Czerwoną. Koehlerowie przenieśli się do Łodzi, noszącej wówczas niemiecką nazwę Litzmanstadt. Stamtąd przedostali się oni do Niemiec Wschodnich, w okolice Lipska. Horst Koehler uczęszczał tam, w ówczesnej NRD, do przedszkola, a następnie do szkoły podstawowej.
Około Wielkanocy 1953 r. cała rodzina Koehlerów, poprzez Berlin Zachodni, przedostała się z Niemiec Wschodnich do RFN.
Za rzecz oczywistą należy uznać, że prezydent Horst Koehler nie mógł zapamiętać swego dzieciństwa spędzonego w Skierbieszowie. Obecnie dzięki przekazom rodzinnym i informacjom medialnym jego wiedza o tamtym okresie jest już zapewne głębsza. Media światowe, prasa niemiecka podały wiele wiadomości o losie rodziny Koehlerów w latach ostatniej wojny. Korespondencje ze Skierbieszowa przekazywały gazety niemieckie, najobszerniej Frankfurter Algemeine Zeitung. Naturalnie, obecny prezydent Niemiec może nie wiedzieć wszystkiego o losach wojennych rodziny Węcławików pod okupacją niemiecką. Wiadomości jednak, że prawowici właściciele gospodarstwa w Skierbieszowie, w którym Horst Koehler się urodził, ich dzieci i najbliżsi zaraz po wypędzeniu powędrowali do KL Auschwitz - powinny już chyba dotrzeć do obecnego prezydenta RFN, chociażby z łamów prasy niemieckiej czy z internetu. Jawi się więc pytanie: Dlaczego dotąd prezydent Horst Koehler, który zaraz po swym wyborze odwiedził Polskę - co uznać należy za piękny gest - nie zainteresował się Skierbieszowem, a w nim losem potomków rodziny Józefa Węcławika, których gospodarstwo go żywiło?
Na spotkanie z prezydentem Niemiec, gdyby odwiedził on miejsce swego urodzenia i najwcześniejszego dzieciństwa, przybyłoby niewątpliwie wielu członków rodziny Węcławików, zamieszkujących w Skierbieszowie i w innych częściach Polski. Należy być przekonanym, że przybyłaby również Salomea, jedyna do dziś żyjąca osoba z rodziny Węcławików, która przetrwała KL Auschwitz. Słowo „przepraszam” za przejęcie przez rodziców w latach wojny gospodarstwa Węcławików, gdyby przy takim spotkaniu padło z ust prezydenta RFN, uczyniłoby dla zbliżenia polsko-niemieckiego więcej niż oficjalne państwowe wizyty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bądźmy stróżami piękna liturgii!

2025-03-29 17:30

Marzena Cyfert

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej

Wielkopostny dzień skupienia dla organistów i muzyków kościelnych archidiecezji wrocławskiej rozpoczął się w kościele św. Marcina adoracją Najświętszego Sakramentu. Po niej sprawowana była Msza św., której przewodniczył ks. Igor Urban, duszpasterz organistów.

W homilii ks. Urban przypomniał, jaki był stan muzyki kościelnej pod koniec XVIII wieku, kiedy to utwory wykonywane w trakcie nabożeństw pozbawione były charakteru sakralnego, a tym bardziej ducha liturgicznego. Ten stan zapoczątkował powstanie w Kościele wielkiego nurtu odnowy liturgii i muzyki, nazywanego ruchem cecyliańskim.
CZYTAJ DALEJ

Panie! Ucz mnie wychodzić naprzeciw potrzebom bliźnich!

2025-03-27 09:40

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Prawdziwym grzechem jest żyć przekonaniem, że gdzie indziej żyje się lepiej, wygodniej, przyjemniej. Przekonanie, jakoby „wszędzie było dobrze tylko nie we własnym domu”.

W owym czasie przybliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie, mówiąc: «Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi». Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: «Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy z nich rzekł do ojca: „Ojcze, daj mi część własności, która na mnie przypada”. Podzielił więc majątek między nich. Niedługo potem młodszy syn, zabrawszy wszystko, odjechał w dalekie strony i tam roztrwonił swoją własność, żyjąc rozrzutnie. A gdy wszystko wydał, nastał ciężki głód w owej krainie, i on sam zaczął cierpieć niedostatek. Poszedł i przystał na służbę do jednego z obywateli owej krainy, a ten posłał go na swoje pola, żeby pasł świnie. Pragnął on napełnić swój żołądek strąkami, którymi żywiły się świnie, lecz nikt mu ich nie dawał. Wtedy zastanowił się i rzekł: „Iluż to najemników mojego ojca ma pod dostatkiem chleba, a ja tu przymieram głodem. Zabiorę się i pójdę do mego ojca, i powiem mu: Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i względem ciebie; już nie jestem godzien nazywać się twoim synem: uczyń mnie choćby jednym z twoich najemników”. Zabrał się więc i poszedł do swojego ojca. A gdy był jeszcze daleko, ujrzał go jego ojciec i wzruszył się głęboko; wybiegł naprzeciw niego, rzucił mu się na szyję i ucałował go. A syn rzekł do niego: „Ojcze, zgrzeszyłem przeciw Niebu i wobec ciebie, już nie jestem godzien nazywać się twoim synem”. Lecz ojciec powiedział do swoich sług: „Przynieście szybko najlepszą szatę i ubierzcie go; dajcie mu też pierścień na rękę i sandały na nogi! Przyprowadźcie utuczone cielę i zabijcie: będziemy ucztować i weselić się, ponieważ ten syn mój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”. I zaczęli się weselić. Tymczasem starszy jego syn przebywał na polu. Gdy wracał i był blisko domu, usłyszał muzykę i tańce. Przywołał jednego ze sług i pytał go, co to ma znaczyć. Ten mu rzekł: „Twój brat powrócił, a ojciec twój kazał zabić utuczone cielę, ponieważ odzyskał go zdrowego”. Rozgniewał się na to i nie chciał wejść; wtedy ojciec jego wyszedł i tłumaczył mu. Lecz on odpowiedział ojcu: „Oto tyle lat ci służę i nie przekroczyłem nigdy twojego nakazu; ale mnie nigdy nie dałeś koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę”. Lecz on mu odpowiedział: „Moje dziecko, ty zawsze jesteś ze mną i wszystko, co moje, do ciebie należy. A trzeba było weselić się i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się”».
CZYTAJ DALEJ

Ks. prałat Władysław Jagustyn uhonorowany statuetką „Miłosiernego Samarytanina”

2025-03-30 17:35

Archiwum Caritas Diecezji Rzeszowskiej

Ks. Władysław Jagustyn z bp. Janem Wątrobą

Ks. Władysław Jagustyn  z bp. Janem Wątrobą

Prosząc Księdza Biskupa o wręczenie statuetki – dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała przytoczył słowa śp. ks. prof. Andrzeja Garbarza, który z okazji 20-lecia rzeszowskiej Caritas – wspominając ks. Władysława Jagustyna – tak napisał: „Ksiądz prałat Władysław Jagustyn jest osobą powszechnie znaną w Rzeszowie i diecezji. Ten niezwykle aktywny i gorliwy kapłan od lat, można powiedzieć od zawsze, zajmuje się działalnością charytatywną” („Świadectwo mocy miłości”, Rzeszów 2012). Rozwijając tę myśl – ks. Potyrała powiedział: „Ks. prałat Władysław Jagustyn od 1992 r. był wicedyrektorem Caritas Diecezji Rzeszowskiej. Współpracując z ks. prał. Stanisławem Słowikiem od początku był zatroskany o ewangeliczny profil działalności Caritas, o formację pracowników i wolontariuszy; o rekolekcje, spotkania formacyjne. Brał też udział w codziennych działaniach Caritas. W szczególny sposób angażował się w pomoc dzieciom polonijnym, zwłaszcza na Ukrainie, w organizację zimowisk i kolonii wakacyjnych dla dzieci z ubogich rodzin; dla ofiar kataklizmów w Polsce i za granicą, zwłaszcza podczas powodzi. Będąc duszpasterzem rzemieślników – włączał także ich w służbę i pomoc biednym, głodnym, bezdomnym, potrzebującym… Czy to jako ojciec duchowny kleryków w Wyższym Seminarium Duchownym w Rzeszowie, czy podczas Pieszej Pielgrzymki na Jasną Górę, czy w duszpasterstwie parafialnym – zawsze przypominał, że trzeba mieć miłosierne oczy, uszy, ręce, serce… Nigdy nie brał za to wynagrodzenia; czynił to wszystko jako wolontariusz – z serca, dla biednych…

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję