Reklama

Włochy

Wystartowały „Studia Janopawłowe” na rzymskim Angelicum

Instytut Kultury św. Jana Pawła II na rzymskim Angelicum wchodzi w nowy rok akademicki (2021/22) z unikatowym programem studiów „JP2 Studies”. Grono wykładowców Instytutu stanowią wybitni intelektualiści z całego świata.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Już 22 października – we wspomnienie liturgiczne św. Jana Pawła II – wykład otwarty pt. „Religia – źródło pokoju czy niepokojów w społeczeństwie” wygłosi Lord John Alderdice z University of Oxford. Tego samego dnia na Angelicum uroczyście otwarta zostanie wystawa zdjęć pt. „Z Krakowa do Rzymu. Jan Paweł II na fotografiach Adama Bujaka”.

Z inicjatywy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II wystartowały na Angelicum interdyscyplinarne roczne „Studia Janowpawłowe” („JP2 Studies”), których wykładowcami są: George Weigel, Rémi Brague, Francis Russell Hittinger, Jarosław Kupczak OP, Cezary Binkiewicz OP, Marek A. Cichocki, Michał Gierycz, Jarosław Kilian, Rowan Williams.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W tym roku akademickim kontynuowana będzie ciesząca się uznaniem seria comiesięcznych wykładów otwartych („JP2 Lectures”). Zainauguruje ją wykład Lorda Johna Alderdice’a z University of Oxford, który wygłoszony zostanie na Angelicum 22 października (o godz. 16.00).

W ramach tegorocznego cyklu „JP2 Lectures” kolejne wykłady wygłoszą: Lord John Alderdice, Jean-Luc Marion, George Weigel, Andrea Riccardi, John Milbank, Carl A. Anderson, Ewa Thompson, Stanisław Grygiel.

Wykłady z cyklu „JP2 Lectures” odbywać się będą stacjonarnie na Angelicum i zostaną udostępnione w internecie. Również w polskiej wersji językowej.

Reklama

Wystawa zdjęć pt. „Z Krakowa do Rzymu. Jan Paweł II na fotografiach Adama Bujaka” zostanie otwarta na Angelicum 22 października o godz. 18.00. Jej uruchomienie było możliwe dzięki współpracy kilku instytucji: Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Polskiego w Rzymie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Angelicum oraz Fundacji Świętego Mikołaja.

1.Startują „JP2 Studies”

Podziel się cytatem

Wśród wykładowców „JP2 Studies” znaleźli się wybitni intelektualiści z całego świata, dla których dziedzictwo intelektualne Jana Pawła II stanowi istotny punkt odniesienia dla zrozumienia problemów współczesności. W tym roku prowadzić je będą m.in.: George Weigel, Rémi Brague, Francis Russell Hittinger, Jarosław Kupczak OP, Cezary Binkiewicz OP, Marek A. Cichocki, Michał Gierycz, Jarosław Kilian, czy Rowan Williams. Wszystkie zajęcia w ramach „JP2 Studies” odbywać się w języku angielskim.

– „JP2 Studies” to bardzo oryginalne i świeże podejście do osoby i nauczania Jana Pawła II – mówi rektor Angelicum Thomas Joseph White OP. – Te roczne studia są próbą wyjścia naprzeciw potrzebom wielu osób poszukujących w myśli św. Jana Pawła II odpowiedzi na dylematy współczesności. Bardzo się cieszę, że Angelicum może oferować tak interdyscyplinarny, a zarazem unikalny program – dodaje rektor Angelicum.

W międzynarodowym gronie słuchaczy „Studiów Janopawłowych” znalazła się 6-osobowa grupa studentów z Polski, którzy zdobyli stypendia w drodze Konkursu Papieskiego przeprowadzonego w wakacje przez Instytut Tertio Millenio oraz Fundację Świętego Mikołaja.

Reklama

„JP2 Studies” to roczny interdyscyplinarny program studiów nad myślą i dziełem św. Jana Pawła II, przygotowanych przez Instytut Kultury św. Jana Pawła II – jednostkę naukowo-dydaktyczną, powołaną z inicjatywy dwóch polskich fundacji – Fundację Świętego Mikołaja i Fundację Futura-Iuventa – na Wydziale Filozofii Papieskiego Uniwersytetu Św. Tomasza z Akwinu (Angelicum), na którym Jan Paweł II napisał swój doktorat.

– Wspinamy się na drugi 8-tysięcznik. Rok po inauguracji Instytutu Kultury św. Jana Pawła II, kiedy to organizacja pozarządowa założyła instytucję naukową na jednej z najsłynniejszych uczelni papieskich, i po bardzo udanym pierwszym roku aktywności, otwieramy interdyscyplinarne studia Janopawłowe, śmiało można powiedzieć, jedne z najlepszych na świecie – mówi Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja i dyrektor programowy Instytutu Kultury św. Jana Pawła II. – Próbujemy spłacić dług, którego i tak spłacić się nie da. Wszystkim, którzy robią to z nami z całego serca dziękujemy – dodaje Karłowicz.

W trakcie dwóch semestrów program „JP2 Studies” obejmuje łącznie ponad 230 godzin wykładowych, w tym zajęcia obowiązkowe i fakultatywne, za które student będzie mógł uzyskać do 50 punktów ECTS. Kursy będą skupione w trzech blokach:

[1] Myśląc o św. Janie Pawle II (kursy podstawowe obejmujące wiedzę o życiu, pracy i działalności Jana Pawła II, o czasach w których żył i wzrastał, a także o najważniejszych elementach jego nauczania);

[2] Myśląc ze św. Janem Pawłem II (obejmą wykłady i zajęcia praktyczne skoncentrowane na kluczowych zagadnieniach i wyzwaniach współczesnego świata i Kościoła w świetle nauczania św. Jana Pawła II);

Reklama

[3] Konteksty Janopawłowe (kursy wybrane z aktualnego programu nauczania Angelicum, które pomogą uzupełnić i poszerzyć wiedzę o nauczaniu św. Jana Pawła II w szerszym kontekście filozoficznym i teologicznym).

2.Lord Alderdice otwiera nowy cykl „JP2 Lectures”

Podziel się cytatem

Rozszerzenie programu „JP2 Studies” stanowi prowadzony od ubiegłego roku program wykładów otwartych „JP2 Lectures”. W roku akademickim 2020/21, w jego ramach miały miejsce wykłady m.in. Johna Cavadiniego. Marka Cichockiego, Chantal Delsol, Johna Finnisa, Dariusza Gawina, kardynała Gianfranco Ravasiego, czy Rowana Williamsa, które cieszyły się ogromnym powodzeniem.

W tegorocznej edycji „JP2 Lectures” wśród wykładowców znajdą się: Jean-Luc Marion, George Weigel, Andrea Riccardi, John Milbank, Carl A. Anderson, Ewa Thompson, Stanisław Grygiel. Cykl zainauguruje wykład Lorda Johna Alderdice’a z University of Oxford pt. „Religia – źródło pokoju czy niepokojów w społeczeństwie”, który odbędzie się 22 października o godz. 16.00 – w Auli, w której młody ks. Karol Wojtyła miał obronę swej pracy doktorskiej.

3.Wystawa zdjęć Adama Bujaka

Podziel się cytatem

Tego samego dnia – 22 października – o godz. 18.00 zostanie otwarta wystawa zdjęć pt. „Z Krakowa do Rzymu. Jan Paweł II na fotografiach Adama Bujaka”, przygotowana dzięki współpracy: Instytutu Adama Mickiewicza, Instytutu Polskiego w Rzymie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Instytutu Kultury św. Jana Pawła II na Angelicum oraz Fundacji Świętego Mikołaja.

Reklama

Na prawie dwustu fotografiach zgromadzonych na wystawie przedstawione zostaną wyjątkowe momenty współczesnej historii Polski, którym towarzyszyła wspólna euforia, a jednocześnie skupienie oraz jedność, będące w tym czasie największą siłą Polaków. Fotografie są świadectwem drogi krakowskiego kardynała na tron Stolicy Apostolskiej, a także zbiorowym portretem Polaków oraz Krakowa. – Chciałbym żeby tę siłę zobaczyli ludzie, którzy sobie nie zdają sprawy, że takie wielkie wydarzenia miały miejsce w Krakowie – podkreśla Adam Bujak, autor zdjęć, a zarazem uczestnik przełomowych wydarzeń z udziałem Jana Pawła II.

Poza zbiorowym portretem Polaków postacią centralną jest Karol Wojtyła, którego Adam Bujak fotografował przez ponad 40 lat i jak sam podkreśla, najważniejszym tematem jego twórczości stała się właśnie jego osoba. Dzięki temu, podobnie jak Arturo Mari, przez wielu postrzegany jest jako osobisty fotograf papieża.

Dzięki fotografiom Adama Bujaka ponownie możemy stanąć obok tłumu i jeszcze raz przyjrzeć się zbiorowym emocjom podczas Tysiąclecia Chrztu Polski, zdjęciom z budowy Arki Pana, procesji na Skałkę czy Białemu Marszowi. Nie zabraknie też prywatnych zdjęć z pokoju kardynała Wojtyły w Pałacu biskupim czy ujęć ze spontanicznych spotkań z ludźmi. Przedstawiających go, jako zwykłego człowieka, ceniącego sobie skromność i minimalizm.

2021-10-21 19:00

Oceń: +3 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przekazać świat wartości

Niedziela wrocławska 38/2020, str. IV

[ TEMATY ]

studia

uczelnia

Biuro Promocji PWT

Papieski Wydział Teologiczny

Papieski Wydział Teologiczny

Pod koniec tych studiów pracodawcy sami zgłaszają się po studentów. Co takiego sprawia, że można bez większych problemów realizować się zawodowo zaraz po obronie pracy dyplomowej? O propozycji dydaktycznej na nowy rok akademicki oraz o zaletach studiowania na PWT z Arkadiuszem Cichoszem, rzecznikiem prasowym uczelni rozmawia Grzegorz Kryszczuk.

Grzegorz Kryszczuk: Jest wrzesień. Dzieci poszły do szkół, studenci i maturzyści mają jeszcze kilkanaście dni wolnego. Zazdrość jest grzechem, ale tęsknić do czasu wolnego możemy.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Podano datę startu misji Ax-4 z polskim astronautą

2025-04-29 17:01

[ TEMATY ]

nauka

lot w kosmos

Archiwum ESA

Start misji Ax-4 z polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) odbędzie się 29 maja – podała we wtorek firma Axiom Space.

Podczas wtorkowej konferencji prasowej firmy Axiom Space i Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) podano również godzinę startu: będzie to 1.03 ET (Eastern Time), czyli 19.03 czasu polskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję