Reklama

Wiadomości ze świata

Niedziela Ogólnopolska 43/2003

Polacy zgromadzeni na audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Polacy zgromadzeni na audiencji generalnej 15 października 2003 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jan Paweł II do Polaków

„Pozdrawiam moich rodaków z Polski i ze świata, kardynałów i biskupów. Wszystkim serdecznie dziękuję za obecność - tę dzisiejszą i tę w ciągu dwudziestu pięciu lat mojego pontyfikatu.
Dziękuję za modlitwy i za wszelkie wyrazy życzliwości i jedności. Cieszę się, że mogę liczyć na Wasze duchowe wsparcie. Zawieźcie moje pozdrowienie Waszym rodzinom i bliskim”.

Audiencja generalna 15 października 2003 r.

Adhortacja o posłudze biskupa

16 października 2003 r., w 25. rocznicę swego wyboru na papieża, Jan Paweł II podpisał adhortację apostolską Pastores gregis, poświęconą posłudze i zadaniom biskupów w Kościele. Jest to owoc przemyśleń i wniosków X Zgromadzenia Zwyczajnego Synodu Biskupów, który obradował w Watykanie w dniach 30 września - 27 października 2001 r. nt. Biskup sługą Ewangelii Jezusa Chrystusa dla nadziei świata.
Adhortacja Pastores gregis przedstawia teologiczne rozumienie, kim jest biskup i jaką pełni posługę, zwracając szczególną uwagę na kolegialność episkopatu. Papież pisze, że podstawowym zadaniem biskupa jest „głoszenie światu nadziei” (Ef 1, 18; 1 Kor 2, 9). Biskup „powinien wzbudzać ufność i uzasadniać wobec wszystkich nadzieję chrześcijańską” (1 P 3, 15). Pomocą służy mu „światło i pociecha Ewangelii”. Adhortacja zawiera analizę potrójnego wymiaru zadań pasterskich: posługi głoszenia, uświęcania i rządzenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rosja

Reklama

W Moskwie odbyły się uroczystości z okazji 25. rocznicy wyboru kard. Karola Wojtyły na Papieża. 15 października br. miała miejsce konferencja pt. Jan Paweł II - inspirator nadziei, z udziałem przedstawiciela Stolicy Apostolskiej przy rządzie Federacji Rosyjskiej - abp. Antonio Menniniego i metropolity moskiewskiego - abp. Tadeusza Kondrusiewicza, a także została odprawiona uroczysta Msza św. w moskiewskiej katedrze pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Dzień wcześniej - 14 października br. odbyła się prezentacja zbioru dzieł filozoficzno-teologicznych Jana Pawła II w języku rosyjskim. Jest to pierwsze tak obszerne wydanie twórczości Ojca Świętego w tym języku, ale bez dzieł papieskich: dokumentów i przemówień. 12 października br. abp Mennini wraz z abp. Kondrusiewiczem w stołecznej katedrze odprawili Mszę św. dziękczynną za 25 lat Pontyfikatu Jana Pawła II. Mimo trudności w stosunkach między Watykanem a Rosyjskim Kościołem Prawosławnym - patriarcha moskiewski i Wszechrusi Aleksy II wystosował do Jana Pawła II z okazji jubileuszu depeszę gratulacyjną.

Ukraina

Eucharystią w konkatedrze św. Aleksandra w Kijowie zakończył się 12 października br. I Kongres Katolików Świeckich Europy Wschodniej. Głównym koncelebransem był kard. James Francis Stafford, do niedawna przewodniczący Papieskiej Rady ds. Świeckich. Podczas Mszy św. odczytano Przesłanie Kongresu, w którym wyrażono wdzięczność Bogu za historyczne przemiany, które zaowocowały darem wolności w tej części świata. Autorzy zobowiązali się również przekazać jego treść swoim wspólnotom chrześcijańskim, a zwłaszcza świeckim, aby umacniać świadomość powołania wszystkich ochrzczonych. Każdy z uczestników otrzymał adhortację apostolską Christifideles laici (o miejscu i zadaniach świeckich w Kościele), jako rodzaj busoli wskazującej drogę chrześcijańskiego zaangażowania, oraz różaniec - dar Ojca Świętego.

Wietnam

Według amerykańskiej organizacji obrony praw człowieka Center for Religious Freedom, chrześcijańska mniejszość na północy Wietnamu jest prześladowana. W specjalnym raporcie stwierdzono, że w powiecie Xin Min jednostka policji chodziła od domu do domu, zmuszając chrześcijan należących do ludu Hmong do podpisywania deklaracji o wyrzeczeniu się wiary chrześcijańskiej. „Lokalne władze zostały upoważnione do stosowania najbardziej barbarzyńskich środków represji w celu wykorzenienia wiary chrześcijańskiej wśród Hmongów” - twierdzi organizacja.

Słowacja

W Bratysławie odbyło się międzynarodowe sympozjum pt. Etyka życia w chrześcijańskiej perspektywie. Honorowym gościem był kard. Alfonso Lopez Trujillo - przewodniczący Papieskiej Rady ds. Rodziny, który przemawiał na temat wyzwań, jakie stoją przed współczesną rodziną. Podczas obrad głos zabrał m.in. ks. prof. Andrzej Szostek, rektor KUL, który wygłosił referat nt. Regulacja płodności i antykoncepcja. Przemawiał także m.in.: abp Carlo Caffarra, założyciel i pierwszy przewodniczący Papieskiego Instytutu im. Jana Pawła II. Jego wystąpienie było poświęcone małżeństwu i rodzinie. Sympozjum zorganizowały Episkopaty Austrii, Węgier i Słowacji w ramach Środkowoeuropejskich Dni Katolików.

Tydzień na świecie

Jan Paweł II przyjął na audiencji w Watykanie przedstawicieli Zgromadzenia Parlamentarnego Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).

Przy Papieskim Instytucie Małżeństwa i Rodziny Uniwersytetu Laterańskiego w Rzymie została otwarta katedra Karola Wojtyły. Szefem tej nowej jednostki naukowej, która ma się zajmować promocją myśli Karola Wojtyły i jej wpływu na antropologię filozoficzną i teologiczną, jest wieloletni wykładowca tej uczelni - prof. Stanisław Grygiel z Krakowa.

W watykańskim Biurze Prasowym odbyła się promocja włoskiego przekładu pism filozoficznych Karola Wojtyły, które ukazały się nakładem wydawnictwa Bombiani pod redakcją prof. Giovanni Reale i ks. prof. Tadeusza Stycznia.

Radni Rzymu zaapelowali, by władze Wiecznego Miasta poparły postulat umieszczenia w przyszłej konstytucji Unii Europejskiej odwołania się do tradycji chrześcijańskiej. O inicjatywie tej poinformowano w czasie uroczystego posiedzenia Rady z okazji 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II, które odbyło się w Auli Juliusza Cezara na Kapitolu.

O szczególne uznanie chrześcijańskich korzeni Europy w preambule przyszłego traktatu konstytucyjnego Unii Europejskiej zaapelowali ponownie przedstawiciele Kościołów naszego kontynentu na spotkaniu w Rzymie z premierem Włoch Silvio Berlusconim.

W katedrze katolickiej w stolicy Szwecji odbyły się obchody 50-lecia istnienia diecezji sztokholmskiej. Osobistym wysłannikiem Jana Pawła II na te uroczystości był arcybiskup Westminsteru i katolicki prymas Anglii - kard. Cormac Murphy-O’Connor.

Shirin Ebadi, irańska prawniczka, obrończyni praw człowieka, otrzymała pokojową Nagrodę Nobla. Została wyróżniona za wkład w demokratyzację Iranu oraz walkę o większe prawa dla kobiet i dzieci.

Stany Zjednoczone zawetowały uchwalenie przez Radę Bezpieczeństwa ONZ rezolucji potępiającej izraelskie plany wznoszenia murów dzielących terytoria palestyńskie i budowania na tych terenach nowych osiedli żydowskich.

Kościół oraz obrońcy praw człowieka w Boliwii potępili masakrę demonstrantów w położonej niedaleko stolicy kraju miejscowości El Alto. Na rozkaz prezydenta Gonzalo Sánchez de Lozada wojsko i policja otworzyły ogień do protestujących przeciw budowie gazociągu na terytorium Chile, którym ma być przesyłany gaz do USA i Meksyku. Miasto w większości zamieszkane jest przez ubogich i bezrobotnych Indian.

Co najmniej 300 tys. osób wzięło udział w tradycyjnym marszu pokoju z Perugii do Asyżu. Hasło spotkania, którego początki sięgają lat 60. brzmiało w tym roku: „Europa siłą pokoju”.

Zdecydowany sprzeciw wobec eutanazji wyraził przewodniczący Konferencji Biskupów Francji, arcybiskup Bordeaux - Jean-Pierre Ricard. Komunikat ten wydany został w kontekście narastającej we Francji dyskusji wokół ewentualnej legalizacji eutanazji.

Fundamentaliści islamscy na oczach wojsk koalicyjnych w Iraku atakują chrześcijan. Jak informuje misyjna agencja „Fides”, coraz częściej obiektem aktów przemocy stają się wierni Kościoła chaldejskiego. Są ofiary śmiertelne.

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Pójdź za mną”!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 57-62.

Środa, 1 października. Wspomnienie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, dziewicy, doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Realizm duchowy św. Teresy od Dzieciątka Jezus

Niedziela Ogólnopolska 28/2005

[ TEMATY ]

święta

pl.wikipedia.org

Wielką zasługą św. Teresy jest powrót do ewangelicznego rozumienia miłości do Boga. Niewłaściwe rozumienie świętości popycha nas w stronę dwóch pokus. Pierwsza - sprowadza się do tego, iż kojarzymy świętość z nadzwyczajnymi przeżyciami. Druga - polega na tym, że pragniemy naśladować jakiegoś świętego, zapominając o tym, kim sami jesteśmy. Można do tego dołączyć jeszcze jedną pokusę - czekanie na szczególną okazję do kochania Boga. Ulegając tym pokusom, często usprawiedliwiamy swój brak dążenia do świętości szczególnie trudnymi okolicznościami, w których przyszło nam żyć, lub zbyt wielkimi - w naszym rozumieniu - normami, jakie należałoby spełnić, sądząc, iż świętość jest czymś innym aniżeli nauką wyrażoną w Ewangelii. Teresa nie znajdowała w sobie dość siły, aby iść drogą wielkich pokutników czy też drogą świętych pełniących wielkie czyny. Teresa odkrywa własną, w pełni ewangeliczną drogę do świętości. Jej pierwsze odkrycie dotyczy czasu: nie powinniśmy odsuwać naszego kochania Boga na jakąś nawet najbliższą przyszłość. Któraś z sióstr w klasztorze w Lisieux „oszczędzała” siły na męczeństwo, które notabene nigdy się nie spełniło. Dla Teresy moment kochania Boga jest tylko teraz. Ona nie zastanawia się nad przyszłością, gdyż może się czasami wydawać zbyt odległa lub zbyt trudna. Teraz jest jej ofiarowane i tylko w tym momencie ma możliwość kochania Boga. Przyszłość może nie nadejść. „Dobry Bóg chce, bym zdała się na Niego jak maleńkie dziecko, które martwi się o to, co z nim będzie jutro”. Czasami myśl o wielu podobnych zmaganiach w przyszłości nie pozwala nam teraz dać całego siebie. Zatem właśnie chwila obecna i tylko ta chwila się liczy. Łaska ofiarowania czegoś Bogu lub przezwyciężenia jakiejś pokusy jest mi dana teraz, na tę chwilę. W chwili wielkiego duchowego cierpienia Teresa pisze: „Cierpię tylko chwilę. Jedynie myśląc o przeszłości i o przyszłości, dochodzi się do zniechęcenia i rozpaczy”. Rozważanie, czy w przyszłości podołam podobnym wyzwaniom, jest brakiem zdania się na Boga, który mnie teraz wspomaga. „By kochać Cię, Panie, tę chwilę mam tylko, ten dzień dzisiejszy jedynie” - pisze Teresa. Jest to pierwsza cecha realizmu jej ducha - realizmu ewangelicznego, gdyż Chrystus mówi nieustannie o gotowości i czuwaniu. Ten, kto zaniedbuje teraźniejszość, nie czuwa, bo nie jest gotowy. Wkłada natomiast energię w marzenia, a nie w to, co teraz jest możliwe do spełnienia. Chrystus przychodzi z miłością teraz. To skoncentrowanie się na teraźniejszości pozwala Teresie dostrzec wszystkie możliwe okazje do kochania oraz wykorzystać je. Do tego jednak potrzebne jest spojrzenie nacechowane wiarą, iż ten moment jest darowany mi przez Boga, aby Go teraz, w tej sytuacji kochać. Nawet gdy sytuacja obecna jawi się w bardzo ciemnych barwach, Teresa nie traci nadziei. „Słowa Hioba: Nawet gdybyś mnie zabił, będę ufał Tobie, zachwycały mnie od dzieciństwa. Trzeba mi jednak było wiele czasu, aby dojść do takiego stopnia zawierzenia. Teraz do niego doszłam” - napisze dopiero pod koniec życia. Teresa poznaje, że wielkość czynu nie zależy od tego, co robimy, ale zależy od tego, ile w nim kochamy. „Nie mając wprawy w praktykowaniu wielkich cnót, przykładałam się w sposób szczególny do tych małych; lubiłam więc składać płaszcze pozostawione przez siostry i oddawać im przeróżne małe usługi, na jakie mnie było stać”. Jeśli spojrzeć na komentarz Chrystusa odnośnie do tych, którzy wrzucali pieniądze do skarbony w świątyni, to właśnie w tym kontekście możemy uchwycić zamysł Teresy. Nie jest ważne, ile wrzucimy do tej skarbony, bo uczynek na zewnątrz może wydawać się wielki, ale cała wartość uczynku zależy od tego, ile on nas kosztuje. Zatem należy przełamywać swoją wolę, gdyż to jest największą ofiarą. Przezwyciężając miłość własną, w całości oddajemy się Bogu. Były chwile, gdy Teresa chciała ofiarować Bogu jakieś fizyczne umartwienia. Taki rodzaj praktyk był w czasach Teresy dość powszechny. Jednak szybko się przekonała, że nie pozwala jej na to zdrowie. Było to dla niej bardzo ważne odkrycie, gdyż utwierdziło ją w przekonaniu, że nie trzeba wiele, aby się Bogu podobać. „Dane mi było również umiłowanie pokuty; nic jednak nie było mi dozwolone, by je zaspokoić. Jedyne umartwienia, na jakie się zgadzano, polegały na umartwianiu mojej miłości własnej, co zresztą było dla mnie bardziej pożyteczne niż umartwienia cielesne”. Teresa nie wymyślała sobie jakichś ofiar. Jej zadaniem było wykorzystanie tego, co życie jej przyniosło. Umiejętność docenienia chwili, odkrycia, że wszystko jest do ofiarowania - tego uczy nas Teresa. My sami albo narzekamy na trudny los i marnujemy okazję do ofiarowania czegoś trudnego Bogu, albo czynimy coś zewnętrznie dobrego, ale tylko z wygody, aby się komuś nie narazić lub dla uniknięcia wyrzutów sumienia. Intencja - to jest cały klucz Teresy do świętości. Jak wyznaje, w swoim życiu niczego Chrystusowi nie odmówiła, tzn. że widziała wszystkie okazje do czynienia dobra jako momenty wyznawania swojej miłości. Inną cechą, która przybliża ją do nas, jest naturalność jej modlitwy. Teresa od Dzieciątka Jezus, która jest córką duchową św. Teresy od Jezusa, jest jej przeciwieństwem odnośnie do szczególnych łask na modlitwie. Złożyła nawet z tych łask ofiarę, bo czuła, że w nich można szukać siebie. Jej życie modlitwy było często bardzo marne, gdyż zdarzało się jej zasypiać na modlitwie. Po przyjęciu Komunii św. zamiast rozmawiać z Bogiem, spała. Nie dlatego, że chciała, ale dlatego, że nie potrafiła inaczej. Ważny jest fakt, iż nie martwiła się za bardzo swoją nieumiejętnością modlenia się. Wierzyła, że i z takiej modlitwy Chrystus jest zadowolony, gdyż ona nie może Mu ofiarować nic więcej poza swoją słabością. Aby się przekonać, jak daleko lub jak blisko jesteśmy przyjmowania Ewangelii w całej jej głębi, zastanówmy się, jak podchodzimy do niechcianych prac, mniej wartościowych funkcji, momentów, gdy nie jesteśmy doceniani, a nawet oskarżani. Czy widzimy w tym okazję, aby to wszystko ofiarować Chrystusowi, czy też walczymy o to, aby postawić na swoim lub zwyczajnie zachować twarz? Jak postępujemy wobec osób, które są dla nas przykre? Czy je obgadujemy, czy też widzimy w tym okazję, aby im pomóc w drodze do Boga? Teresa powie, gdy nie może już przyjmować Komunii św. ze względu na zaawansowaną chorobę, że wszystko jest łaską. Czy każda trudna sytuacja, trudny człowiek jest dla mnie łaską?
CZYTAJ DALEJ

Czynią dobro dla miłości Pana

2025-10-01 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

W 1924 r. prowincjał o. Jacek Misiak zakupił dom przy ul. Krótkiej 12 w Łodzi, planując budowę szpitala i rozpoczęcie dzieła dobroczynności. Rok później powstał Konwent Bonifratrów, a dziś zakonnicy świętują 100-lecie obecności w diecezji łódzkiej oraz 25-lecie powrotu szpitala św. Jana Bożego do zakonu.

– Doczekaliśmy pięknego jubileuszu. Nasz Ojciec Jan Boży mawiał: „Bracia, czyńmy dobro dla miłości Pana”. Te słowa kieruję do naszych współpracowników, którzy na co dzień pomagają chorym – podkreślił br. Ambroży Pietrzkiewicz OH.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję