O historii obrazu i okolicznościach, w jakich znalazł się w katedrze wrocławskiej mówi ks. Paweł Cembrowicz, proboszcz parafii katedralnej. – Jedna z historii mówi, że autorem obrazu jest Giovanni Battista Salvi, który malował obraz w latach 1670-1685. W 1713 r. obraz został podarowany przez papieża Klemensa XI synowi królewskiemu Aleksandrowi Sobieskiemu. Otrzymał on obraz 30 lat po zwycięstwie swojego ojca pod Wiedniem – tak żywa była pamięć o ocaleniu Europy przez Jana III Sobieskiego przed Turkami i islamem. Aleksander Sobieski zmarł w 1714 r. i wtedy obraz trafił do drugiego syna królewskiego, Jakuba Sobieskiego, na zamek w Oławie. Po 40 latach hrabia Michael von Altan kupił ten obraz i umieścił w prezbiterium kościoła w Międzylesiu. W międzyczasie została ufundowana sukienka, którą nałożono na wizerunek. Po wymianie wystroju kościoła w 1831 r. , obraz osadzono w bogatej ramie i przeniesiono na boczną ścianę. W tym miejscu w nawie bocznej kościoła w Międzylesiu wisi dzisiaj kopia obrazu Matki Bożej Adorującej z 1966 r., gdyż oryginał 8 kwietnia 1951 r. znalazł swoje miejsce w katedrze wrocławskiej. Obraz ma kilka tytułów – Matka Boża Bolesna, Matka Boża Sobieskich albo Sobieskiego, Matka Boża Zwycięska, bo związana ze zwycięstwem pod Wiedniem, Matka Boża Wodząca Oczami, bo artysta tak namalował oczy Maryi, że zawsze spoglądają na wiernych. I w końcu Matka Boża Adorująca. Ten ostatni tytuł nadany został przez Jana Pawła II – mówi ks. Paweł Cembrowicz.
Nadanie tytułu miało miejsce 31 maja 1997 r., kiedy Papież przyjechał do katedry na zakończenie Kongresu Eucharystycznego. Obraz otrzymał tytuł „Mater Adorans”, Matka Boża Adorująca, a na skronie Maryi Jan Paweł II nałożył koronę. – Wtedy, kiedy koronował obraz, nie wyjaśnił, co ten tytuł znaczy. My dzisiaj to coraz bardziej rozumiemy, również w związku z adoracją Najświętszego Sakramentu w katedrze. Kluczem jest na pewno encyklika Jana Pawła II o Eucharystii i jej ostatni rozdział „W szkole Maryi, >Niewiasty Eucharystii<” – podkreśla ks. Cembrowicz.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
W każdą środę o godz. 18 przed obrazem wierni modlą się nowenną do Matki Bożej Adorującej. – Przez tę nowennę również przygotowujemy się do jubileuszu. Chcę podkreślić, że w pierwsze środy miesiąca w czasie nowenny będziemy się modlić szczególnie za tych, którzy stracili wiarę – mówi proboszcz parafii katedralnej.
Kolejnym punktem przygotowań są niedzielne Msze św. z homiliami. – Począwszy od października w pierwsze niedziele miesiąca na Mszach św. będą głoszone specjalne kazania – jest to kolejny punkt przygotowań do obchodów jubileuszowych. Będzie je wygłaszał ks. Dariusz Amrogowicz, dyrektor Caritas Archidiecezji Wrocławskiej.
Powstają też pieśni do Matki Bożej. – Autorem jednej z nich jest ks. prof. Kądziela, następnej ks. prał. Mirosław Drzewiecki, muzykę zaś napisał nasz organista p. Jakub Duch. 12 września będzie natomiast premiera teledysku, którego autorem jest ks. Rafał Jaworski.
Pieśni będzie można usłyszeć w katedrze, premiera teledysku będzie miała miejsce na kanale youtube – wyjaśnia ks. Cembrowicz i dodaje: – Chcemy też zbierać świadectwa tych, którzy otrzymali łaski za pośrednictwem Matki Bożej, gromadząc się tutaj przy tym obrazie. Ludzie modlą się bowiem i na nowennie i prywatnie. Nie ma spisanych świadectw łask, ale wota, które zawieszają wokół obrazu świadczą o nich. I stąd też jest okazja, żeby w tym czasie przygotowania zebrać świadectwa i zarejestrować wota.
W przyszłym roku obraz poddany będzie konserwacji, po czym prawdopodobnie zostanie wystawiony w Muzeum Narodowym, gdzie będzie go można dokładnie zobaczyć.