Reklama

Niedziela Wrocławska

Jak rozumieć św. Ignacego?

Od 20 maja 2021 roku w Towarzystwie Jezusowym trwa Rok Ignacjański. Przebiega pod hasłem "W Chrystusie ujrzeć wszystko na nowo". Jezuita, o. Jan Konior w rozmowie z Grzegorzem Kryszczukiem wyjaśnia jak ważne w życiu św. Ignacego było nawrócenie i co my, współcześni możemy zaczerpnąć od tego świętego.

Grzegorz Kryszczuk/Niedziela

O. Jan Kazimierz Konior

O. Jan Kazimierz Konior

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak rozumieć hasło tego Roku Ignacjańskiego?

Posłużę się słowami generała zakonu jezuitów o. Arturo Sosy, który w specjalnym przesłaniu napisał, że Rok Ignacjański jest dla nas wielką okazją, którą powinniśmy w pełni wykorzystać i jej nie przegapić. Jest on wezwaniem skierowanym do nas, abyśmy pozwolili Panu dokonać w nas nawrócenia. Prosimy Pana o łaskę przeżycia odnowy. Pragniemy odkryć nowy entuzjazm wewnętrzny i apostolski, nowe życie, nowe drogi podążania za Panem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dlaczego podkreśla się fakt, że św. Ignacy ciągle się nawracał?

Ignacy zostawił nam największa perełkę, a jest to książeczka„Ćwiczenia duchowe”, czyli vademecum do nawracania się, przepis na szczęśliwe życie, jak odpowiednio ustawić duchowy kompas, aby bez błędów poznać i wypełnić wolą Bożę. Podstawowa zasada, tzw. fundament, brzmi „Człowiek jest po to stworzony, aby Boga, Pana naszego, chwalił, czcił i Jemu służył, przez to zbawił swoją duszę”. Nie dokona się to bez nawrócenia serca, ponieważ pierwsza rzecz, którą powinniśmy robić, to ewangelizować nasze serca, które nieraz pozostają pogańskie.

Nasze serca, czyli... Kogo ma na myśli ojciec?

Dotyczy to wszystkich: papieża, biskupów, kapłanów, zakonników, sióstr zakonnych i świeckich. Nie wolno mi ewangelizować innych, jeśli moje serce pozostaje pogańskie. Ignacy był czujny i uważny na obecność Bożą. Chociaż po nawróceniu nie powracał już do dawnych grzechów, będąc wówczas uomo mondano, człowiekiem światowym, to jednak nie ufał sobie i nieustannie badał swoje sumienie poprzez pięciopunktowy rachunek sumienia.

Jak rozumieć zatem nawrócenie?

Ignacy położył akcent na duchowość, osobistą odpowiedzialność przed Bogiem i przełożonymi, w rozwoju duchowym i intelektualnym, aby być towarzyszem Jezusa tu i teraz. Nawracać się dla jezuity, oznacza trudzić się w swoim powołaniu, mając świadomość, że jezuita to grzesznik, ale powołany przez Pana Boga, którego celem jest zawsze Bóg i stawia Go na pierwszym miejscu w swoich wyborach małych i dużych. Dokłada starań, aby Gloria Dei, chwała Boża była owocem jego bezinteresownej służby.

Reklama

Ignacy miał ambicję zostać wielkim rycerzem, posługiwać królowi, chciał mieć piękną kobietę z arystokratycznej rodzin, ale Bóg miał inne plany. Czasem może nam się wydawać, że Bóg chce nas ukarać zabierając "takie dobra".

To ludzkie myślenie nie raz staje się dominantą boskiego. W każdym z nas pozostaje pewien procent ludzkiego myślenia, ale chodzi o to, abyśmy byli jezusowi, w Jego stylu myślenia, działania i czynu. Niepokalana, którą Ignacy nazywa Nuestra Seńora wyprosiła mu łaskę czystości, dlatego od niej rozpoczyna potrójne kolokwium, prosząc Ją o pomoc. Następnie z Maryją idzie do Jezusa Jej Syna, później razem przedstawiają Oni nasze prośby Bogu Ojcu. Ojciec Ignacy został przyjęty pod sztandar krzyża, gdy usłyszał w swojej mistycznej wizji nad rzeką Cardonerem „Chcę ,abyś nam służył”.

W testamencie św. Ignacego czytamy, że „Bóg prowadził mnie za rękę przez całe życie”. Jak odkryć takie prowadzenie w swoim życiu?

Nikt z nas nie rodzi się świętym, bo świętym się zostaje. Ignacy z grzesznika zostaje świętym. Uczył się znajdować Boga we wszystkich rzeczach, a wszystkie rzeczy w Bogu. Uczy się Go słuchać sercem, rozeznawać natchnienia duchowe, czy pochodzą od złego czy dobrego ducha, czy przynoszą turbulencje, czy też niepokój i zamęt. Do czego mnie prowadzą. Jakie owoce rodzą, a po owocach się poznaje drzewo. Tak jak Ignacy, tak i my potrzebujemy Bożego prowadzenia, byśmy się nie pogubili. Potrzebujemy również towarzysza duchowego, ponieważ wszyscy jesteśmy subiektywni i sugestywni zarazem. Dlatego tak istotna jest obiektywizacja naszych myśli, słów i czynów. Sami z siebie nic nie możemy uczynić, tak jak czytamy w piętnastym rozdziale Ewangelii św. Jana, wers piąty.

Reklama

Przekazy mówią, że św. Ignacy będąc w Rzymie robił rachunek sumienia co godzinę. Czy jest to warunek konieczny aby osiągnąć świętość?

[Śmiech] Nie, nie jest to konieczne.

Gdyby ktoś zapytał na czym polega Duchowość Ignacjańska i misja Towarzystwa Jezusowego? To co by ojciec odpowiedział?

Ignacy, jako człowiek duchowy, wiernie naśladował Jezusa w zadaniu wysyłania uczniów. Sposób rozesłania był dla niego punktem wyjściowym instrukcji misyjnej, nastawionej na to, by szukać pola pracy (przestrzeni misyjnej) i większej chwały Bożej. Wierzył, że misja otrzymana od papieża zaowocuje łaskami i błogosławieństwami wszędzie tam, gdzie będzie realizowana – w Etiopii, w Indiach, w Irlandii, na Korsyce, w Niemczech oraz w innych krajach europejskich i nieeuropejskich. Jezus, dając instrukcje swoim uczniom, zalecał im stosowanie ostrożności i cierpliwości, Ignacy podobnie – z naciskiem prosił o modlitwę i kontemplację. Pierwsi jezuici wysłani przez niego na misje, Simone Rodriguez i Franciszek Ksawery, mając w świadomości przykład apostołów, wyróżniali się stylem życia.

Ekstrawagancko się ubierali? Coś musiało być na rzeczy, skoro zwykły lud to zauważył?

Nie była to tylko opinia ludzi, ale również króla Portugalii, Giovanniego III, który widząc ich przechodzących pod jego oknem, powiedział do nich: „Wyglądacie na apostołów”, a następnego dnia raz jeszcze potwierdził swoją opinię: „są, apostołami, są apostołami”. Ignacy w swoich instrukcjach zawarł zasadniczą myśl, pozwalającą zrozumieć sens jezuickiej misji: „Wchodząc twoimi drzwiami, wychodzimy naszymi”. To słynne zdanie Ignacego mieli wziąć sobie do serca jezuici Broet i Salmeron podczas trudnej misji w Manda, gdzie miało im ono pomagać „chwycić kogokolwiek do naszej sieci dla większej służby Boga, naszego Pana”.

Reklama

Mówi się, że św. Ignacy był człowiekiem słowa – zarówno mówionego, jak i pisanego oraz znał jego wartość.

Sam napisał (względnie podyktował swojemu sekretarzowi Polanco) około 7000 listów, choć oczywiście jego uwaga bardziej kierowała się na Słowo Boże, które „kochał, naśladował, wcielał w życie w uniwersalnej misji zbawienia”. Ale był też człowiekiem czynu – w tym kontekście rozpatrywać należy jego nieustanne „rozeznawanie”.

To rzeczywiście słynne rozeznawanie ignacjańskie…

Jeśli raz coś rozeznał i podjął konkretną decyzję, już jej nigdy nie cofnął. Fundamentalnym aspektem przekazywania przez niego wiary była obrona jej w myślach, słowach i czynach, a przede wszystkim – w transparentnym świadectwie własnego życia, zgodnie z modelem przekazanym przez samego Jezusa. Ignacy pragnął podzielić się ze wszystkimi swoją duchowością. Dlatego dzisiaj jezuici też dzielą się ze wszystkim pięknym charyzmatem św. Ignacego.

2021-08-25 10:06

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego trzeba spowiadać się przed kapłanem?

2024-03-27 08:03

[ TEMATY ]

spowiedź

Magdalena Pijewska

Skąd wzięła się spowiedź w Kościele? Dlaczego trzeba spowiadać się przed kapłanem? Na czym polega dobrze przeżyta spowiedź? Na te i inne pytania odpowiada nowa książka „Dar przebaczenia. O spowiedzi dla wątpiących” wydana nakładem Wydawnictwa Serafin.

„Dar przebaczenia. O spowiedzi dla wątpiących” to książka wielu autorów. Bogata jest w teksty doświadczonych duchownych: ks. Przemysława Artemiuka, ks. Mariusza Rosika, o. Kazimierza Fryzła CSSR, br. Adama Gęstwy OFMCap, br. Błażeja Strzechmińskiego OFMCap, br. Luisa Dri OFMCap. Nie zabrakło także spojrzenia osoby świeckiej - swoim doświadczeniem podzieliła się publicystka Magdalena Urbańska. Poniżej przedstawiamy fragment książki:

CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas do kapłanów: biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem

2024-03-28 13:23

[ TEMATY ]

Abp Adrian Galbas

Episkopat News/Facebook

Biskup nie jest dozorcą księdza, ani jego strażnikiem. Jeśli ksiądz prowadzi podwójne życie, jakąkolwiek postać miałoby ono mieć, powinien to jak najszybciej przerwać - powiedział abp Adrian Galbas do kapłanów. Metropolita katowicki przewodniczył Mszy św. Krzyżma w katedrze Chrystusa Króla w Katowicach. Podczas liturgii błogosławił oleje chorych i katechumenów oraz poświęca krzyżmo.

W homilii metropolita katowicki zatrzymał się nad znaczeniem namaszczenia, szczególnie namaszczenia krzyżmem, „najszlachetniejszym ze wszystkich dziś poświęcanych olejów, mieszaniną oliwy z oliwek i wonnych balsamów.” Jak zauważył, olej od zawsze, aż do naszych czasów wykorzystywany jest jako produkt spożywczy, kosmetyczny i liturgiczny. W starożytności był także zabezpieczeniem walczących. Namaszczali się nim sportowcy, stający do zapaśniczej walki. Śliski olej wtarty w ciało stanowił ochronę przed uchwytem przeciwnika.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję