Reklama

Listy Episkopatu z lat 1945-2000 ukazały się drukiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ukazały się Listy Pasterskie Episkopatu Polski wydawane w latach 1945-2000. "Jest to ważne wydarzenie historyczne, unikalny materiał źródłowy o problemach społeczeństwa, państwa, narodu i Kościoła" - ocenia kard. Józef Glemp, Prymas Polski.
Dwa tomy zawierają 375 Listów ukazujących stanowisko polskich biskupów w sprawach duszpasterskich i społeczno-politycznych. W pierwszej części opublikowano Listy - począwszy od orędzia z Jasnej Góry w sprawie instytucji małżeństwa z 1945 r., aż po List z okazji zakończenia Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. Na część drugą składają się dokumenty ukazujące prace Konferencji Episkopatu Polski, w tym memoriały kierowane do władz. Całość opatrzona jest wstępem historycznym ks. dr. Andrzeja Gałki na temat dziejów Kościoła w Polsce w drugiej połowie XX wieku.
Po Listy sięgną z pewnością nie tylko historycy, ale wszyscy, którym leży na sercu znajomość najnowszych dziejów ojczystego Kościoła - powiedział kard. Glemp, dodając, że niektóre Listy w czasach stalinizmu przekazywane były do poszczególnych parafii tylko w formie maszynopisów, gdy zaś uzyskiwano zgodę na ich publikację w szerszym zakresie, to ich treść najczęściej kaleczona była nożycami cenzorów.
Zdaniem Księdza Prymasa, publikacja jest doskonałym źródłem badań nad Episkopatem Polski. Wydawane zaś w czasie zebrań plenarnych Episkopatu komunikaty stanowią wykładnię polskiej teologii polityki, a więc refleksji ewangelicznej nad działaniami ustrojowymi.
Bp Piotr Libera, sekretarz generalny Episkopatu, twierdzi, że w Listach tych niczym w lustrze odbija się historia Kościoła w Polsce. "Przede wszystkim jednak są one przejawem miłości pasterzy wobec powierzonej im owczarni, próbą interpretacji odczytanych znaków czasu, a także świadectwem wrażliwości polskiego Episkopatu na problemy społeczeństwa. Biskupi bowiem zabierali głos w imieniu tych, którzy byli go pozbawieni" - twierdzi bp Libera.
Natomiast dr Jan Żaryn, historyk najnowszych dziejów Kościoła, podkreśla, że Listy pasterskie to dowód uczestnictwa Kościoła w dziejach Ojczyzny. "Są zakorzenione w konkretnej sytuacji społecznej, a zarazem dają perspektywę zbawienia". Za najciekawsze uznał listy dotyczące "polskich miesięcy" z lat 1968, 1970 (w tym nawiązujący do 50. rocznicy "cudu nad Wisłą" - za jego publikację władze groziły zamknięciem jednego z seminariów duchownych) oraz 1980.
To niewątpliwie ewenement na polskim rynku, choć w 1975 r. w pallotyńskich Editions du Dialogue w Paryżu ukazały się już Listy Pasterskie Episkopatu Polski z lat 1945-75, jednak była to publikacja niekompletna. Tym razem wydaniem zajęło się Wydawnictwo Michalineum: ul. Piłsudskiego 248/252, 05-261 Marki 4; tel. (0-22) 781-14-20, 781-16-40; fax (0-22) 771-36-15; e-mail: wydawnictwo@michalineum.pl.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Chrystus jest Światłem, które oświetla całe nasze życie

2025-03-10 13:50

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 8, 12-20.

Poniedziałek, 7 kwietnia. Wielki Post
CZYTAJ DALEJ

Bluźniercza dewastacja figurki św. Tereski w Swobnicy

2025-04-07 12:32

[ TEMATY ]

dewastacja

figurka

św. Tereska od Dzieciątka Jezus

Swobnica

Salezjanie - Facebook

Dewastacja figurki św. Tereski od Dzieciątka Jezus przy parafii pw. św. Kazimierza w Swobnicy

Dewastacja figurki św. Tereski od Dzieciątka Jezus przy parafii pw. św. Kazimierza w Swobnicy

Kolejny atak na miejsce kultu w Polsce. Tym razem wandale dokonali dewastacji figurki św. Tereski od Dzieciątka Jezus przy parafii pw. św. Kazimierza w Swobnicy.

O bluźnierczym napadzie poinformowali Salezjanie na profilu internetowym parafii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję