Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach

Hymn na cześć zwycięskiego Pana i Zbawiciela

Niedziela Ogólnopolska 15/2003

AG/AP/Massimo Sambucetti

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej, 2 kwietnia 2003r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 42, 10-16 - z Jutrzni na poniedziałek IV tygodnia
Audiencja generalna, 2 kwietnia 2003 r.

1. W Księdze noszącej imię proroka Izajasza uczeni rozpoznają obecność różnych głosów, którym patronuje wielki prorok, żyjący w VIII wieku przed Chrystusem. Tak jest w pełnym życia hymnie radości i zwycięstwa, który został przed chwilą proklamowany, wziętym z liturgii Jutrzni IV tygodnia. Egzegeci odnoszą go do tzw. Drugiego Izajasza, proroka żyjącego w VI wieku po Chrystusie, w czasie powrotu Żydów z niewoli babilońskiej. Hymn otwiera się wezwaniem do "śpiewania w Panu pieśni nowej" (por. Iz 42, 10), jak to dzieje się również w innych Psalmach (por. Ps 96 [95], 1; 98 [97], 1).
"Nowość" śpiewu, do którego zaprasza Prorok, odnosi się zapewne do otwarcia się horyzontu wolności jako radykalnej odmiany w historii ludu, który poznał ucisk i pobyt w obcej ziemi (por. Ps 137 [136]).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2. "Nowość" ma często w Biblii posmak rzeczywistości doskonałej i ostatecznej. Jest niemal znakiem narodzin epoki pełni zbawienia, która pieczętuje burzliwą historię ludzkości. Pieśń Izajasza niesie z sobą ten wysoki ton, który dobrze pasuje do modlitwy chrześcijańskiej. Do wznoszenia "nowej pieśni" na cześć Pana zaproszony jest cały świat, który obejmuje ziemię, morze, wyspy, pustynię i miasta (por. Iz 42, 10-12). Zaangażowana jest cała przestrzeń, ze swymi najdalszymi krańcami horyzontów, które obejmują również przestrzenie nieznane, z ich wymiarem wertykalnym, jak i pustynną równinę, gdzie znajdują się plemiona nomadów z Kedar (por. Iz 21, 16-17), i dociera aż do gór. Tam, u góry, można umieścić miasto Sela, przez wielu utożsamiane z Petra na terytorium Edomitów, miasta położonego pośród skalnych szczytów. Wszyscy mieszkańcy ziemi są zaproszeni do utworzenia jakby ogromnego chóru, aby śpiewać Panu z radością i oddać Mu chwałę.

3. Po uroczystym zaproszeniu do śpiewu (por. Iz 42, 10-12) Prorok wprowadza na scenę Pana przedstawionego jako Bóg Wyjścia, który uwolnił swój lud z niewoli egipskiej: "Jak bohater posuwa się Pan, i jak wojownik" (w. 13). Sieje On strach wśród przeciwników, którzy uciskają innych i popełniają niesprawiedliwości. Również pieśń Mojżesza ukazuje Pana podczas przejścia przez Morze Czerwone jako "wojownika" gotowego do wyciągnięcia swojej potężnej prawicy i podeptania nieprzyjaciół (por. Wj 15, 3-8). Wraz z powrotem Żydów z niewoli babilońskiej dokonuje się nowe wyjście i wierni powinni być pewni, że historia nie jest w ręku jakiegoś fatum, chaosu czy wrogich mocy: ostatnie słowo należy do sprawiedliwego i potężnego Boga. Śpiewał już Psalmista: "Przyjdź nam z pomocą przeciw nieprzyjacielowi, bo ludzkie ocalenie jest zawodne" (Ps 60 [59], 13).

Reklama

4. Gdy Pan ukazuje się, przemawia, a Jego gwałtowne słowa (por. Iz 42, 14-16) niosą ze sobą sąd i zbawienie. Rozpoczyna On przypomnieniem, że "milczał od długiego czasu", to znaczy nie interweniował. Boże milczenie często jest motywem zakłopotania dla sprawiedliwego, a nawet skandalem, jak świadczy o tym potężny i długi krzyk Hioba (por. Hi 3, 1- 26). Nie chodzi tu o milczenie, które wskazuje na nieobecność, jakby historia pozostawiona była przewrotnym, zaś Pan byłby obojętny i nieczuły. W rzeczywistości milczenie to zamienia się w reakcję podobną do bólu rodzącej, która się niepokoi, brak jej tchu i krzyczy. Jest to sąd Boży nad złem, przedstawiony pod obrazem pustki, zniszczenia i pustyni (por. Iz 42, 15), który ma jako cel życie i obfitość. Pan sprawia, że powstaje nowy świat, era wolności i zbawienia. Temu, który był ślepy, otwierają się oczy, aby cieszył się światłem, które rozbłyska. Wędrowanie staje się łatwe i rozkwita nadzieja (por. w. 16), można więc nadal pokładać ufność w Bogu, z nadzieją na przyszłość w Bożym pokoju i szczęściu.

5. Wierzący powinien umieć każdego dnia rozpoznawać znaki Bożego działania, również wtedy, gdy jest ono ukryte w biegu wydarzeń, pozornie monotonnych i bez celu. Jak pisał ceniony współczesny autor chrześcijański: "Ziemię ogarnia kosmiczna ekstaza: istnieje w niej rzeczywistość i wieczna obecność, która jednak normalnie drzemie pod zasłoną przyzwyczajeń. Rzeczywistość odwieczna powinna teraz się objawić, jakby w epifanii Boga, przez to wszystko, co istnieje" (R. Guardini, Sapiensa dei Salmi, Brescia, 1976, s. 52). Odkrycie oczami wiary tej Bożej obecności w przestrzeni i w czasie, ale także w nas samych, jest źródłem nadziei i ufności, również wtedy, gdy nasze serca są niespokojne i wstrząsane, "jak drżą od wichru drzewa w lesie" (por. Iz 7, 2). Pan bowiem przychodzi, aby panować i osądzić "świat sprawiedliwie, z wiernością swą - narody" (Ps 96 [95], 13).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 9.): Odnowa i od nowa

2024-05-08 21:09

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat. prasowy

Czy Jezus gorszy się wypaleniem? Co zrobić z kryzysem powołania? Gdzie na nowo odnaleźć odwagę, radość i siłę do obowiązków? Zapraszamy na dziewiąty odcinek „Podcastu umajonego”, w którym ks. Tomasz Podlewski opowiada o tym, że przy Maryi da się zacząć od nowa.

CZYTAJ DALEJ

Niemcy: 2,5 roku więzienia za kradzież pektorału Benedykta XVI

2024-05-08 13:02

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

Grzegorz Gałązka

Mężczyzna, który w czerwcu ubiegłego roku ukradł krzyż pektoralny papieża Benedykta XVI z kościoła w Traunstein w Górnej Bawarii, został skazany na dwa i pół roku więzienia. Tak orzekł sąd rejonowy w Traunstein w Górnej Bawarii, podała agencja KNA. Wyrok nie jest jeszcze prawomocny.

Według sądu sprawca, 53-letni obywatel Czech, chce mieć pewność, że krzyż, który obecnie znajduje się u znajomego, zostanie zwrócony. Wcześniej milczał na temat miejsca pobytu pektorału. Jego wartość nie może być dokładnie określona, szacuje się, że wynosi co najmniej 800 euro i ma dla wiernych bardzo dużą wartość symboliczną. Benedykt XVI zapisał go w testamencie swojej rodzinnej parafii św. Oswalda. To właśnie tutaj odprawił swoją pierwszą Mszę św. jako neoprezbiter w 1951 roku.

CZYTAJ DALEJ

Najpiękniejszy w Polsce pomnik żołnierzy niezłomnych

2024-05-09 02:38

ks. Łukasz Romańczuk

Wiele lat oczekiwano na ten pomnik. I stało się. Na skwerze u zbiegu ulic Glinianej Borowskiej i Dyrekcyjnej stanął pomnik żołnierzy niezłomnych. Oficjalnego otwarcia dokonała mjr Wanda Kiałka ps. Marika, łączniczka i sanitariuszka 5. Wileńskiej Brygady AK.

Uroczyste odsłonięcie pomnika przy obecności dużej rzeszy Wrocławian, rozpoczęło się 8 maja o godz. 21:00, co było spowodowane chęcią pokazania iluminacji świetlnej przygotowanej na pomniku, który ukazywał postacie żołnierzy niezłomnych w skali 1:1 odlane ze szkła artystycznego. Wyjątkowość tego pomnika nie dotyczy tylko aspektu historycznego, ale całej otoczki przy jego powstawaniu. Trwało to kilkanaście lat i sam pomnik powstał pomimo wielu przeszkód “po drodze”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję