Reklama

Globalizacja i edukacja

Niedziela Ogólnopolska 3/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Globalizacja" czy też "mondializacja" - to słowa, które przykuwają uwagę świata współczesnego. Proces globalizacji stał się ważnym tematem wielu dyskusji odbywających się czy to w mass mediach, czy w świecie polityki. Fenomen globalizacji objawia się na różnych płaszczyznach życia ludzkiego. Dotyczy aspektów ekonomii, finansów, polityki. Coraz częściej mówi się o globalizacji rynków, technologii, szczególnie w dziedzinie informacji. Proces ten dotyka także kultury i codziennego życia człowieka. Wobec tego ważnego tematu staje także Kościół, dla którego globalizacja jest wyzwaniem. Zostaje ono podjęte w imię obrony godności człowieka, a także poprawy jego warunków egzystencji. Szczególnie ważne stanowisko zajmował w tej sprawie już wielokrotnie Jan Paweł II, który m.in. w przesłaniu do uczestników VII Sesji Plenarnej Papieskiej Akademii Nauk Społecznych 27 kwietnia 2001 r. podkreślił, iż "globalizacja nie jest a priori dobra ani zła. Będzie taka, jaką uczynią ją ludzie. Żaden system nie jest celem samym w sobie, należy zatem konsekwentnie głosić, że globalizacja, jak każdy inny system, musi służyć solidarności i dobru wspólnemu... Kościół będzie nadal współpracował z wszystkimi ludźmi dobrej woli, zabiegając o to, aby zwycięzcą w tym procesie była cała ludzkość, a nie tylko bogata elita kontrolująca naukę, technikę, środki łączności i zasoby planety ze szkodą dla ogromnej większości jej mieszkańców".
W podjęcie tego ważnego wyzwania włączają się, i powinny się włączać, uniwersytety katolickie. Związków globalizacji ze światem badań naukowych i jej wpływu na edukację dotyczyła międzynarodowa konferencja zorganizowana przez Kongregację ds. Wychowania Katolickiego (Seminariów i Instytutów Naukowych) i Międzynarodową Federację Uniwersytetów Katolickich (FIUC), która odbyła się w Watykanie w dniach 2-6 grudnia ub.r. pod hasłem: Globalizacja i wyższe szkolnictwo katolickie. Nadzieje i wyzwania. Na konferencję przybyli przedstawiciele uniwersytetów z pięciu kontynentów: Afryki, Ameryki Łacińskiej, USA, Azji i Europy - rektorzy uniwersytetów katolickich, odpowiedzialni za dziedzinę edukacji przy konferencjach episkopatów, przedstawiciele fundacji wspierających uniwersytety i pracownicy różnych dykasterii watykańskich. Warto podkreślić, że uniwersytety stanowią jeden z czterech sektorów, którymi zajmuje się Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego, pozostałe to: seminaria, szkoły katolickie i powołania kapłańskie.
Uniwersytetów katolickich na pięciu kontynentach jest ok. 950, gromadzą one ok. 3,8 mln studentów. Stąd ich bardzo ważna rola we właściwym odczytaniu i badaniu procesów globalizacji, o czym przypomniał kard. Zenon Grocholewski - prefekt wspomnianej Kongregacji podczas konferencji prasowej 28 listopada ub.r., zorganizowanej w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej. Przybliżył on w swoim wystąpieniu program, idee i znaczenie międzynarodowej konferencji nt. globalizacji i edukacji. Już Ojciec Święty Jan Paweł II w konstytucji apostolskiej z 15 sierpnia 1990 r. Ex corde Ecclesiae (Z serca Kościoła), uważanej za Magna Charta uniwersytetów katolickich, zwrócił uwagę na rolę uniwersytetów wobec procesów współczesności, wskazując na ich podstawowe zadania, które podczas konferencji prasowej przypomniał abp Giuseppe Pittau - sekretarz Kongregacji. Uniwersytet katolicki jest powołany, aby: przestudiować ważne problemy współczesności, takie jak godność życia ludzkiego, promocja sprawiedliwości dla wszystkich, życie osobiste i rodzinne, ochrona natury, poszukiwanie pokoju i stabilizacji politycznej. Uniwersytet powołany jest, aby przestudiować przyczyny problemów, zwracając szczególną uwagę na ich wymiary etyczne i religijne.
Uniwersytet katolicki powinien formować obywateli odpowiedzialnych i szlachetnych, którzy własnym życiem przyczynią się do promowania globalizacji, która będzie respektować człowieka w jego integralności. Jest to bardzo ważne, gdyż globalizacja dotyka wszystkich aspektów życia ludzkiego. O zadaniach uniwersytetów katolickich wobec globalizacji przypomniał także o. Jan Peters SJ - przewodniczący Międzynarodowej Federacji Uniwersytetów Katolickich.
Na konferencji podjęto rozważania nad procesami "planetaryzacji" współczesnego świata, przedstawiając aktualność tego wyzwania, postawionego Kościołowi i uniwersytetom katolickim. Problematyka globalizacji została zaprezentowana w perspektywie społeczno-ekonomicznej, chrześcijańskiej, a także w relacji do edukacji. Podjęto także tematykę wartości chrześcijańskich, ich ogromną rolę w dobie szybkiego procesu globalizacyjnego. Prelegenci, przypominając o godności osoby ludzkiej, postawili też zasadnicze pytanie dotyczące miejsca człowieka w dyskusji nad zjawiskiem mondializacji świata. Rozważali, w jaki sposób promować sprawiedliwość i solidarność na uniwersytetach katolickich, by realizować "wspólne dobro świata", nie zapominając o dużych obszarach nędzy zarówno tej materialnej, jak i duchowej.
Uniwersytety katolickie zostały zaproszone do tego, aby podejmować wyzwania i nadzieje globalizacji, tak żeby coraz bardziej humanizować globalizację, promować nowe technologie, szczególnie dotyczące dziedziny informacji, mając zawsze jako główny cel dobro człowieka.
W swym przesłaniu podczas audiencji 5 grudnia 2002 r. Jan Paweł II stwierdził, iż uniwersytety katolickie muszą czuwać, aby globalizacja i rozwój naukowy niosły decyzje autentycznie moralne i godne człowieka. Pełniąc ważną rolę w międzynarodowym świecie nauki, są wezwane do poszukiwania i rozwoju wiedzy, aby promować osobę i dobro ludzkości, szczególnie gdy pojawiają się nowe kwestie naukowe, wymagające ostrożności i właściwych, pogłębionych studiów. W dobie tak szybko zmieniającego się świata uniwersytet katolicki musi mieć odwagę, by być promotorem wartości chrześcijańskich.
Konferencja dała impuls do dialogu i dyskusji nad wyzwaniami globalizacji. Jest też ważnym krokiem w kierunku krytycznej refleksji nad fenomenem zbliżania się świata w świetle zasad etycznych i religijnych. Pogłębiła również pojęcie osoby ludzkiej i społeczeństwa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej z Lourdes

[ TEMATY ]

nowenna

Lourdes

Adobe Stock

Nowenna do odmawiania przed wspomnieniem Matki Bożej z Lourdes (2-10 lutego) lub w dowolnym terminie.

„Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie” (Mk 16, 18).
CZYTAJ DALEJ

Uczniowie w dzisiejszej Ewangelii zachwycili się Jezusem

2025-02-06 08:29

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Lorenzo Veneziano, Powołanie uczniów/pl.wikipedia.org

Uczniowie w dzisiejszej Ewangelii zachwycili się Jezusem. Zachwycili się mocą Jego słów, bo rzekł do Szymona: «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!», a kiedy to zrobił, zagarnął wielkie mnóstwo ryb.

Pewnego razu – gdy tłum cisnął się do Jezusa, aby słuchać słowa Bożego, a On stał nad jeziorem Genezaret – zobaczył dwie łodzie stojące przy brzegu; rybacy zaś wyszli z nich i płukali sieci. Wszedłszy do jednej łodzi, która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu. Potem usiadł i z łodzi nauczał tłumy. Gdy przestał mówić, rzekł do Szymona: «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!» A Szymon odpowiedział: «Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i nic nie ułowiliśmy. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci». Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać. Skinęli więc na współtowarzyszy w drugiej łodzi, żeby im przyszli z pomocą. Ci podpłynęli; i napełnili obie łodzie, tak że się prawie zanurzały. Widząc to, Szymon Piotr przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: «Wyjdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiekiem grzesznym». I jego bowiem, i wszystkich jego towarzyszy w zdumienie wprawił połów ryb, jakiego dokonali; jak również Jakuba i Jana, synów Zebedeusza, którzy byli wspólnikami Szymona. A Jezus rzekł do Szymona: «Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił». I wciągnąwszy łodzie na ląd, zostawili wszystko i poszli za Nim.
CZYTAJ DALEJ

Skandal! 75 dni aresztu dla... różańca

2025-02-08 09:09

[ TEMATY ]

różaniec

Karol Porwich/Niedziela

25 kwietnia 2024 roku osadzona urzędniczka Ministerstwa Sprawiedliwości, przebywająca w areszcie śledczym, otrzymała paczkę z książkami. Po jej otwarciu okazało się, że znajdują się tam także dwa różańce, które – jak twierdzi administracja więzienna – znalazły się tam bez zgody organu prowadzącego śledztwo.

Zamiast natychmiastowego przekazania tych przedmiotów osadzonej, zostały one zatrzymane i trafiły do magazynu depozytowego. Dopiero po 75 dniach i napisaniu specjalnej prośby, przedmioty kultu religijnego zostały jej zwrócone.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję