„Boskiej komedii” jest poświęcona najnowsza wystawa w Muzeum Lat Szkolnych Stefana Żeromskiego, oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach. Jej otwarcie zaplanowano na czwartek, 27 maja. Potrwa do końca listopada br.
Kielecka wystawa nawiązuje do obchodów Roku Alighieri’ego, jakim 2021 został ogłoszony we Włoszech. Ma także wątki kieleckie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W ramach ekspozycji zaprezentowanych zostanie 99 drzeworytów polskiego grafika Stefana Mrożewskiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach. Wszystkie są ilustracjami do „Boskiej komedii” - poematu należącego do arcydzieł literatury światowej.
Ekspozycja wpisuje się w misję muzeum literackiego, które chce szerzyć informacje dotyczące literatury, w tym przede wszystkim tej z najwyższej półki. Sam Żeromski niezwykle cenił Dantego.
Boska komedia to najbardziej znany utwór Dantego. Poeta pracował nad nią od 1308 roku aż do śmierci w 1321 roku. Po raz pierwszy poemat ukazał się drukiem we włoskim Foligno w prowincji Perugia w 1472 roku. Polskiego przekładu dokonano w „Bibliotece Warszawskiej”, w 1853 roku ukazały się fragmenty, wydanie pełne w 1860 roku.
Po raz pierwszy w Polsce o Boskiej komedii wspomniał w Rocznikach, czyli kronikach sławnego Królestwa Polskiego Jan Długosz: „Poeta florencki Dante Aligheri umiera na wygnaniu w Rawennie w 56 roku życia. Ten po ogłoszeniu swego znakomitego, napisanego w rodzinnym włoskim języku dzieła, w którym bardzo ciekawie opisuje niebo, piekło i czyściec, wprowadzając bohaterów cnotliwych i zbrodniarzy, uchodził we Włoszech za godnego pamięci i sławnego”. (źródło: dlugosz.polona.pl/pl/roczniki)
Boska komedia była i jest źródłem inspiracji dla wielu artystów. Do grona malarzy i grafików, którzy podjęli się trudu zilustrowania dzieła Dantego, należeli m.in. Sandro Botticelli, Federico Zuccari, Wil¬liam Blake, Gustaw Doré czy Salvatore Dali. Równie licznie polska scena artystyczna reprezentowana przez – Miłosza Kotarbińskiego, Konstantego Brandla, Jerzego Panka, Grzegorza Bednarskiego oraz Stefana Mrożewskiego – przedstawiała swoje interpretacje włoskiego poematu.
Reklama
Stefan Mrożewski, polski grafik, artysta zwany „Czarodziejem rylca”, tworzący w technice drzeworytu sztorcowego, zdecydował się na pełne zilustrowanie dzieła Dantego. Przyjął on zasadę ilustrowania każdej z pieśni jednym drzeworytem. Wybierał z tekstu tę scenę, która według niego była najbardziej wymowna czy też może interesująca i ją obrazował. Tak powstało 100 grafik (34 do Piekła oraz po 33 do Czyśćca i Raju). Ilustracje powstawały przez ponad trzydzieści lat, artysta pracował nad nim od 1938 roku do 1969 roku.
Oprac. AD