Reklama

Polska

Bp Mendyk: do kwestii matury z religii strona rządowa kiedyś dojrzeje

[ TEMATY ]

katecheza

religia

katecheci

Archiwum bp. Marka Mendyka

Bp Marek Mendyk

Bp Marek Mendyk

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Młodzi ludzie chcą się podzielić wiedzą, którą zdobyli podczas zajęć nadobowiązkowych. Wybór religii na maturze jest do tego okazją” – odpowiedział dziś w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wyraził nadzieję, że kiedyś strona rządowa zmieni zdanie w tej kwestii.

Dziś rano w "Kontrwywiadzie RMF FM" minister administracji i cyfryzacji Michał Boni wyraził opinię, że religia - jego zdaniem - nie powinna być przedmiotem maturalnym. - My mówimy, że nie ma ku temu żadnych przesłanek prawnych. Religia to nie religioznawstwo i uważamy, iż nie powinno być na maturze religii, ale kolejne argumenty prawne będziemy przedstawiali na następnych posiedzeniach – powiedział szef MAiC.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O komentarz do słów min. Boniego KAI poprosiła bp. Marka Mendyka, przewodniczącego Komisji Episkopatu Polski ds. Wychowania Katolickiego.

„Nauczanie religii wpisuje się w program nauczania szkolnego, istnieje podstawa programowa tego nauczania. Od dwunastu lat uczniowie chodzą na religię: od przedszkola aż do matury. Dlaczego ucząc się, zdobywając pewnego rodzaju wiedzę, nie mogliby się tym podzielić?” – uważa bp Mendyk.

Zwłaszcza, że – jak argumentuje bp. Mendyk - są uczniowie, którzy wymagają od siebie więcej niż wymaga program nauczania religii. - Uczą się nowego języka, zdobywają nową wiedzę, rozwijają swoje zdolności w kierunku teologicznym. Dlaczego nie mogliby tego wykorzystać, wybierając religię na maturze? – pyta bp Mendyk.

Jak dodał, nie jest to żaden kaprys strony kościelnej. - Domagają się tego od dawna laureaci Olimpiady Teologii Katolickiej. Nie upominamy się o nic nadzwyczajnego ponad to, co nam gwarantuje konstytucja i co nam zapewnia konkordat – tłumaczy przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

Status nauczania religii w szkole publicznej regulują: Konstytucja RP, Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską, ustawa o systemie oświaty z 7 września 1991 r., rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji religii w publicznych przedszkolach i szkołach z 14 kwietnia 1992 r. wraz z nowelizacjami oraz porozumienie między ministrem edukacji narodowej i Konferencją Episkopatu Polski w sprawie kwalifikacji nauczycieli religii z 6 września 2000 r.

Reklama

Latem MEN zaskakująco poinformował, że religia nie może przedmiotem maturalnym, pomimo, że taka możliwość istnieje w wielu demokratycznych państwa Europy. Argumentowano, że nauczanie religii w szkołach odbywa się na podstawie programów nauczania opracowanych i zatwierdzonych przez Kościoły i związki wyznaniowe. Są one przedstawiane ministrowi edukacji narodowej do wiadomości, nie ma on wpływu na zawarte w nich treści. Natomiast egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie programu nauczania ustalonego przez ministra edukacji narodowej.

"Uważamy, że skoro religia jest przedmiotem szkolnym nauczanym przez dwanaście lat, to co stoi na przeszkodzie, by uczniom, którzy chcą zdawać religię jako przedmiot dodatkowy" - komentował stanowisko MEN ks. prof. Piotr Tomasik z Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.

MEN argumentowało, że uczelnia może przeprowadzić dodatkowy egzamin wstępny, jeżeli wynika to m.in. z potrzeby sprawdzenia szczególnych predyspozycji do podejmowania studiów na danym kierunku (egzaminy wstępne nie mogą dotyczyć przedmiotów objętych egzaminem maturalnym). Ten stan prawny obowiązuje od 1 października 2011.

„Tak, my to wiemy, ale nie chodzi tylko o to, by oni dostawali się na teologię na uczelniach wyższych. Taka możliwość istnieje. Młodzi ludzie chcą się podzielić wiedzą, którą zdobyli podczas zajęć dodatkowych, nadobowiązkowych. Wybór religii na maturze jest do tego okazją” – odpowiedział dziś w rozmowie z KAI bp Mendyk.

Reklama

I przypomniał, że kilka lat temu rozgorzała dyskusja na temat kwalifikacji wymaganych od nauczycieli religii. – Państwo miało swoje wymagania, my jako strona kościelna staraliśmy się je spełnić, i spełniliśmy je. Powstało porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski a Ministerstwem Edukacji Narodowej – powiedział. „Był taki czas, gdy wszystkie warunki były już spełnione. W 2010 r. można było wpisać religię jako przedmiot maturalny do wyboru. I nagle jedna decyzja i wszystko się rozsypało. Decyzja tylko polityczna” – dodał bp Mendyk.

Inną kwestią sporną było wliczanie oceny z religii do średniej ocen na świadectwie. – Były głosy za i przeciw. Były też rzeczowe argumenty, że skoro uczeń wykonuje jakąś pracę, to dlaczego nie zauważa się jego wysiłku? Nawet Trybunał Konstytucyjny wypowiedział się w tej kwestii, orzekając, że nie ma żadnych przeciwwskazań – przypomniał bp Mendyk. – Myślę, że tak samo jest teraz z maturą. Może na dzisiaj któraś ze stron nie jest gotowa na to - od strony mentalnej – by to wprowadzić – uważa.

„Mamy świadomość, że zmieniają się wymogi prawa oświatowego, Jesteśmy w stanie jako strona kościelna usiąść, rozmawiać i to, co możliwe – wypełnić” – stwierdził bp Mendyk. Jak dodał, za każdym razem od 2006 r., gdy pojawiały się wątpliwości w kwestii statusu religii w szkole, strona kościelna starała się takie problemy rozwiązywać. – A teraz pojawia się argumentacja „ja uważam, że nie” – dodał z ubolewaniem.

„Każdy resort rządowy jest w służbie wobec tych, którzy mają pewne oczekiwania. Jeśli młodzi ludzie chcą się wykazać wiedzą z religii, to dlaczego im się to uniemożliwia? To nie jest żaden przywilej. Gwarantuje im to konkordat” – podkreślił bp Mendyk.

Zdaniem bp. Mendyka, nie można jednak tracić nadziei, że strona rządowa kiedyś zmieni swoje nieprzejednane stanowisko w kwestii religii na maturze i – generalnie – co jej statusu w nauczaniu szkolnym. - Do pewnych decyzji strony dojrzewają – dodał przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego.

2013-11-18 14:13

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katechetyczny start

Niedziela bielsko-żywiecka 38/2021, str. II

[ TEMATY ]

katecheci

Rok Katechetyczny

MR

Modlitwa katechetów na inaugurację nowego roku pracy

Modlitwa katechetów na inaugurację nowego roku pracy

Wraz z bp. Piotrem Gregerem katecheci z całej diecezji Mszą św. zainaugurowali rok szkolny 2021/22.

W bielskim kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa obok hierarchy i nauczycieli religii na Eucharystii obecni byli również przedstawiciele władz samorządowych i oświatowych. – Katecheta ma być pasjonatem wiary wyrażającej się w codziennej trosce o dynamizm relacji z Bogiem – stwierdził bp Greger. I dodał: – Przyszłość Kościoła, owocność nauczania, zależy od tych, którzy każdego dnia otwierając się na Bożą łaskę, żyją pełnią wiary. Na koniec kazania podtrzymał swą obietnicę codziennego odmawiania jutrzni w intencji nauczycieli religii z Podbeskidzia.

CZYTAJ DALEJ

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny Kmieć

2024-05-10 14:00

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Uroczystość w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich rozpoczęła się krótką modlitwą. Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski powołał trybunał do przeprowadzenia procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Heleny Kmieć, wiernej świeckiej. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat arcybiskupa, ks. mgr lic. Paweł Ochocki – promotor sprawiedliwości, ks. mgr lic. Michał Mroszczak – notariusz, ks. mgr lic. Krzysztof Korba – notariusz pomocniczy, ks. mgr Adam Ziółkowski SDS – notariusz pomocniczy.

Następnie postulator sprawy, ks. dr Paweł Wróbel SDS zwrócił się do arcybiskupa i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu oraz przedstawił zgromadzonym postać Sługi Bożej. – Wychowanie w głęboko wierzącej rodzinie skutkowało życiem w atmosferze stałego kontaktu z Bogiem – mówił postulator przywołując zaangażowanie Heleny w życie wspólnot religijnych od wczesnego dzieciństwa. Zwrócił uwagę na zdolności intelektualne i różnorodne talenty kandydatki na ołtarze. Studiowała inżynierię chemiczną na Politechnice Śląskiej w języku angielskim oraz uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach.

CZYTAJ DALEJ

Kamper na sprzedaż – jak napisać dobre ogłoszenie?

2024-05-13 13:45

[ TEMATY ]

Materiał sponsorowany

materiał sponsora/unsplash

Obecnie coraz więcej osób interesuje się zakupem używanych pojazdów. Jest to zatem dobry moment, aby sprzedać kampera w dobrej cenie. Jeśli chcesz znaleźć nowego właściciela dla swojego pojazdu, musisz stworzyć atrakcyjne ogłoszenie, które zainteresuje potencjalnych kupców. Co powinno się w nim znaleźć?

Kamper nie jest zwykłym samochodem. Ten pojazd pełni wiele bardzo przydatnych funkcji, dlatego to ważne, aby był kompleksowo wyposażony i znajdował się w dobrym stanie technicznym. Poszukiwania nowego właściciela możesz rozpocząć od dodania darmowego ogłoszenia na portalu auto.bazos.pl. Jak to zrobić? Podpowiadamy!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję