Reklama

Katechezy o Psalmach i Hymnach (17)

Działanie łaski dla zbawienia ludu

Niedziela Ogólnopolska 43/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 48 [47], 1-6. 13. 15 - z Jutrzni na czwartek I tygodnia

1. Psalm, który został przed chwilą odczytany, jest pieśnią ku czci Syjonu, "miasta wielkiego Króla" (Ps 48 [47], 3), miejsca, gdzie znajdowała się świątynia Pana oraz miejsca Jego obecności pośród swego ludu. Wiara chrześcijańska odnosi go do "niebieskiego Jeruzalem", które jest "naszą matką" (Ga 4, 26). Wymowa liturgiczna tego hymnu, wspomnienie świątecznej procesji (por. Ps 48 [47], 13-14), pokojowa wizja Jeruzalem odzwierciedlającego Boże zbawienie, czynią Psalm 48 [47] modlitwą, która może rozpoczynać dzień, aby stać się pieśnią chwały, nawet jeśli jakaś chmura pojawi się na horyzoncie.
Aby zrozumieć sens Psalmu, mamy do dyspozycji trzy wezwania: na jego początku, w centrum i przy końcu, będące jakby duchowym kluczem do tego utworu i wprowadzeniem nas w duchowy klimat. Oto te trzy wezwania: "Wielki jest Pan i godzien wielkiej chwały w mieście naszego Boga" (Ps 48 [47], 2); "O Boże, rozważamy Twoją łaskawość we wnętrzu Twojej świątyni" (Ps 48 [47], 10); "Bóg jest naszym Bogiem na wieki wieków i On nas będzie prowadził" (Ps 48 [47], 15).
2. Te trzy wezwania, które wychwalają Pana oraz "miasto naszego Boga" (Ps 48 [47], 2) dzielą Psalm na dwie duże części. Pierwsza stanowi wyraz radosnej czci wobec świętego miasta, zwycięskiego Syjonu, odpierającego zwycięsko ataki nieprzyjaciół, spokojnego pod płaszczem Bożej opieki (Ps 48 [47], 3-8). Mamy tu jakby litanię określeń tego miasta: jest to cudowne wzniesienie, które jawi się jako światło, źródło radości dla wszystkich narodów ziemi, jedyny prawdziwy "Olimp", gdzie spotykają się niebo i ziemia. Jest to - używając wyrażenia proroka Ezechiela - miasto Emmanuela, gdyż On jest "Bogiem z nimi", obecnym w tym mieście (por. Ez 48, 35). Jednakże wokół Jeruzalem gromadzą się okupacyjne wojska, które są jakby symbolem zła grożącego blaskowi miasta Bożego. Walka jest już bliska i przesądzona.
3. Mocarze tej ziemi, atakując miasto święte, sprowokowali również Pana, jego Króla. Psalmista ukazuje rozwianie się pychy potężnego wojska przez sugestywny obraz bólu rodzenia: "Drżenie ich tam chwyciło jak bóle kobietę, gdy rodzi" (Ps 48 [47], 7). Arogancja przekształca się w słabość, moc w upadek i porażkę. Wyraża to również inny obraz: wojsko jest porównane do niezwyciężonej floty, w którą uderza tajfun, spowodowany przez straszliwy wiatr wschodni (por. Ps 48 [47], 8). Pozostaje zatem pewność człowieka, który kryje się w cieniu Bożej opieki; ostatnie słowo należy nie do zła, ale do dobra, gdyż Bóg tryumfuje nad wrogimi mocami, również wtedy, gdy wydają się potężne i niezwyciężone.
4. Wierzący dziękuje w świątyni Bogu, który go wyzwolił. Jest to jego hymn na cześć miłości miłosiernej Pana, wyrażonej hebrajskim terminem heMsed, typowym dla teologii przymierza.
Znajdujemy się w ten sposób w drugiej części Psalmu ( por. Ps 48 [47], 10-14). Po odśpiewaniu wielkiej pieśni uwielbienia Boga, który jest wierny, sprawiedliwy i zbawiający, dokonuje się swego rodzaju procesja wokół świątyni i świętego miasta. Liczy się jego wieże, znaki Bożej opieki, ogląda się umocnienia, które są wyrazem stabilności ofiarowanej Syjonowi przez swego Założyciela. Mury Jeruzalem przemawiają i ich kamienie pamiętają fakty, które mają być przekazane " przyszłym pokoleniom" przez opowiadanie o tym dzieciom przez ich ojców. (por. Ps 48 [47], 14). Syjon jest przestrzenią nieustannego, zbawczego działania Pana, o którym opowiada się w katechezach i które celebruje się w liturgii, aby podtrzymywana była w wierzących nadzieja wyzwoleńczego działania Boga.
5. Wspaniała jest końcowa antyfona, zawierająca jedną z najwspanialszych definicji Pana jako pasterza swego ludu: "Ten, który nas będzie prowadził" (Ps 48 [47], 15). Bóg Syjonu jest Bogiem z Księgi Wyjścia, Bogiem wolności oraz bliskości wobec ludu, który był niewolnikiem w Egipcie i pielgrzymował na pustyni. Teraz, gdy Izrael osiedlił się w ziemi obiecanej, wie, że Pan go nie opuści: Jeruzalem jest znakiem Jego bliskości, zaś świątynia jest miejscem Jego obecności.
Chrześcijanin, czytając te wyrażenia, wznosi się ku kontemplacji Chrystusa, nowej i żywej świątyni Boga (por. J 2, 21) i zwraca się ku niebieskiemu Jeruzalem, które nie potrzebuje już świątyni ani zewnętrznego światła, gdyż "jego świątynią jest Pan Bóg Wszechmogący oraz Baranek (...) bo chwała Boga je oświetliła, a jego lampą - Baranek" ( Ap 21, 22-23).
Do takiego "duchowego" odczytania zachęca nas św. Augustyn, przekonany, że w Księgach Biblii "nie ma nic, co dotyczyłoby tylko miasta ziemskiego, skoro wszystko to, co do niego się odnosi lub dla niego się dzieje, symbolizuje coś, co przez alegorię może być odniesione również do niebieskiego Jeruzalem" (Państwo Boże, XVII, 3, 2 ).
Podobnie myśli św. Paulin z Noli, gdy komentuje słowa naszego Psalmu i zachęca do modlitwy, "abyśmy mogli odnaleźć się jako żywe kamienie w murach wolnego, niebieskiego Jeruzalem" (List do Sewera, 28, 2). Patrząc na siłę tego miasta, tenże Ojciec Kościoła kontynuuje: "Ten, który mieszka w tym mieście, objawia się jako Jeden w trzech Osobach. (...) Chrystus został ustanowiony nie tylko jego fundamentem, ale również wieżą i bramą (...). Jeżeli na Nim opiera się dom naszej duszy i na Nim wznosi się budowla godna tak wielkiego fundamentu, wówczas bramą wejściową do Jego miasta będzie dla nas Ten, który będzie nas prowadził poprzez wieki i wprowadzi nas na swe pastwisko".

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kto jest winny aborcji w 9. miesiącu ciąży w Oleśnicy?

2025-04-14 07:37

[ TEMATY ]

komentarz

aborcja

Fot: Pro Prawo do Życia

Zły stan psychiczny, natarczywy adwokat proaborcyjnej FEDERY oraz uległość lekarzy wystarczą by zabić dziecko w 9. miesiącu ciąży bez zmiany ustawy. Chłopca zabito śmiertelnym zastrzykiem w szpitalu w Oleśnicy. Jak do tego doszło skoro lekarze w Łodzi twierdzili, że jego aborcja jest sprzeczna z prawem?

Chłopiec miał już 37 tygodni życia, a więc w świetle nomenklatury medycznej nie był nawet wcześniakiem. W ginekologicznym szpitalu w Łodzi nie chciano go zabić, choć adwokat fundacji FEDERA żądał „indukcji asystolii płodu”, czyli zabicia dziecka zdolnego do życia poprzez wbicie igły do jego serca z podaniem chlorku potasu. - Zaproponowaliśmy natychmiastowe rozwiązanie przez cięcie cesarskie (ze względu na zły stan psychiczny Pani Anity) w znieczuleniu ogólnym z objęciem dziecka wysokospecjalistycznym leczeniem pediatrycznym. Oznacza to, że zaproponowaliśmy Pani Anicie niezwłoczne zakończenie ciąży, co nie jest jednoznaczne z uśmierceniem płodu zdolnego do życia – napisał w oświadczeniu prof. Piotr Sieroszewski, kierownik ginekologii szpitala w Łodzi i prezesa Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników.
CZYTAJ DALEJ

Warszawa: Zatrzymany mężczyzna, podejrzany o podpalenie drewnianej dzwonnicy usłyszał zarzuty

2025-04-16 17:30

[ TEMATY ]

Warszawa

dzwon

Adobe Stock

Zatrzymany mężczyzna, który mógł we wtorek podpalić drewnianą dzwonnicę na Kamionku, usłyszał zarzuty - poinformowała nadkom. Joanna Węgrzyniak z praskiej policji. Mężczyznę wskazali świadkowie.

Policjantka przekazała, że 64-letni mężczyzna usłyszał zarzuty zniszczenia zabytku, a także spowodowania zagrożenia mienia poprzez spowodowanie pożaru oraz zniszczenia mienia znacznej wartości. "W zawiadomieniu oszacowano wartość obiektu na około milion złotych" - wyjaśniła Węgrzyniak.
CZYTAJ DALEJ

Zamach na polskość – zbyt mocne słowa?

2025-04-16 18:53

[ TEMATY ]

książka

Mat.prasowy

Wydawnictwo Biały Kruk po raz kolejny oddaje w ręce czytelników wybitne dzieło – jedną z najbardziej wyczekiwanych książek na polskim rynku pt. „Zamach na polskość”.

To niezwykle istotny głos protestu stanowiący owoc pracy wielu znanych i cenionych autorów, intelektualistów i patriotów – wybitnych umysłów współczesnej Polski zjednoczonych w walce o przyszłość narodu: Adama Bujaka, prof. Przemysława Czarnka, ks. prof. Janusza Królikowskiego, prof. Grzegorza Kucharczyka, Pawła Lisickiego, Jakuba Maciejewskiego, prof. Andrzeja Nowaka, Barbary Nowak, prof. Wojciecha Polaka, Wojciecha Reszczyńskiego, prof. Wojciecha Roszkowskiego, ks. prof. Roberta Skrzypczaka, Leszka Sosnowskiego, dr. hab. Krzysztofa Szczuckiego, prof. Artura Śliwińskiego oraz Rafała A. Ziemkiewicza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję