Reklama

Niedziela w Warszawie

Muzeum z polską duszą

Będzie to jedno z najnowocześniejszych muzeów powstających obecnie w Polsce i Europie. Przewiduje się, że odwiedzane będzie przez co najmniej 500 tys. gości rocznie. W Cytadeli na warszawskim Żoliborzu odbyła się prezentacja nowo powstającej siedziby Muzeum Historii Polski.

W spotkaniu udział wziął prof. Piotr Gliński, wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu. - To jest muzeum, które ma pomieścić całą polską historię, ale także ma być wielofunkcyjne, ma dobrze służyć polskiemu społeczeństwu i Polsce – podkreślił prof. Gliński.

Muzeum stanie się miejscem wielowymiarowego kontaktu z historią Polski, refleksji, a także dyskusji, zdobywania wiedzy, kontaktu z kulturą i ośrodkiem życia społecznego. Oprócz przestrzeni wystawowych, w muzeum znajdą miejsce sale edukacyjne i warsztatowe, audytoryjne, projekcyjne, gastronomia, pracownie konserwatorskie, magazyny muzealiów.

Reklama

Jak podkreślił wicepremier Gliński, przyszłe Muzeum Historii Polski "to miejsce, które dla Warszawy będzie wielką wartością dodaną, a dla Polski będzie symbolem naszego dziedzictwa i naszej historii (...) przekazywanym w sposób nowoczesny i poznawczo na najwyższym poziomie".

Dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro przedstawił stan prac budowlanych. Zaznaczył, że budowa Muzeum Historii Polski jest mniej więcej na półmetku, konstrukcja jest prawie gotowa, obecnie trwa montaż dźwigarów dachowych. - Mamy już w środku największe wielkogabarytowe eksponaty, jak będziemy mieli gotowy dach to pozostają nam instalacje wewnętrzne, wykańczanie wnętrz oraz montaż wystawy stałej – podkreślił.

Sala Audytorium, w której odbywała się prezentacja została zbudowana w technologii "box in box". Bryła sali jest wewnętrznie wyodrębniona od pozostałej konstrukcji budynku. Środkowe "pudło" sali widowiskowej jest posadowione na wibroizolatorach elastomerowych, dzięki czemu będzie maksymalnie odizolowane akustycznie od pozostałych pomieszczeń Muzeum. Po otwarciu audytorium pomieści nawet 600 osób.

Reklama

W czasie prezentacji goście mieli możliwość przejścia przez najważniejsze pomieszczenia przyszłej siedziby Muzeum Historii Polski, takie jak: centrum konferencyjne, hol, sala wystaw czasowych, sale wystawy stałej.

Duże wrażenie robiły prace budowlane związane z montażem stalowych dźwigarów dachowych przy użyciu jednego z największych dźwigów samojezdnych - Terex DEMAG CC2800-1. Z uwagi na jego rozmiary został dostarczony na teren budowy w częściach na kilkudziesięciu TIR-ach, a jego montaż trwał kilka dni. Maksymalny udźwig maszyny to 600 ton. Na budowie jest wykorzystywany jest do przenoszenia ciężkich elementów dachu, w tym dźwigarów o długości 45 metrów i wysokości 4 metrów. Całkowity ciężar konstrukcji wyniesie tysiąc ton.

Wystawa stała Muzeum Historii Polski będzie jedną z największych przestrzeni wystawienniczych w Polsce, licząc 7 tys. m kw. Ekspozycję przygotowuje zespół historyków Muzeum Historii Polski przy współpracy z historykami, historykami sztuki i ekspertami z najlepszych polskich uczelni i PAN. Wystawa będzie miała charakter narracyjny. Będzie przybliżać ponad tysiąc lat dziejów Polski przy pomocy oryginalnych zabytków oraz scenografii i multimediów tworzących przestrzeń doświadczenia przeszłości.

Zwiedzający będą mogli podziwiać m.in. dawne obiekty pozyskane metodami archeologicznymi – na przykład tysiącletni dąb wydobyty z jeziora na Pomorzu, czy łódź z X wieku wydobytą z jeziora Lednica. Zobaczą także dzieła sztuki oraz obiekty rzemiosła artystycznego mówiące o dawnej kulturze i wyobrażeniach o świecie. Muzeum otrzymało w darze zestaw pamiątek po Kazimierzu Bartlu, polityku i premierze II RP, oraz skrytkę konspiracyjną wykorzystywaną przez Zofię i Zbigniewa Romaszewskich, działaczy Komitetu Obrony Robotników i podziemnej „Solidarności”.

Na wystawie prezentowane będą także starodruki, książki, prasa, rękopisy, dokumenty osobiste. W kolekcji Muzeum znajdują się m.in. nowożytne wydania przekładów Biblii na język polski, diariusze sejmowe, autografy i dokumenty z podpisami królów Polski. Są też grafiki poświęcone historii Polski i dawnym widokom miast i zabytków architektury, ulotki i plakaty dotyczące ważnych wydarzeń historycznych, takich jak powstania, walka o niepodległość, podziemne publikacje z okresu II wojny światowej, lat 70. i „Solidarności”.

Nie zabraknie również militariów, materiałów ikonograficznych i audiowizualnych, czy replik i rekonstrukcji. Będą m.in. repliki kluczowych dokumentów ustrojowych Rzeczypospolitej - aktu unii lubelskiej, konfederacji warszawskiej. Pojawi się także replika samolotu RWD-9.

Muzeum Historii Polski zostało powołane 2 maja 2006 roku. Od początku działalności zaczęło prowadzić zarówno prace związane z tworzeniem siedziby i wystawy stałej, jak i bieżącą działalność wystawienniczą, edukacyjną, naukową i związaną z promocją dziedzictwa historycznego za granicą − przedstawiając najważniejsze wątki polskiej historii.

Decyzja o finansowaniu budowy została wstrzymana w 2010 r., a MHP zostało usunięte z listy projektów priorytetowych, które miały być realizowane ze środków europejskich.

Wiosną 2015 roku rozpoczęły się rozmowy dotyczące nowej lokalizacji Muzeum na terenie Cytadeli Warszawskiej. W styczniu 2016 roku w obecności ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego podpisano umowę ws. wykonania projektu siedziby Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Gmach MHP będzie mieścił się na terenie Cytadeli Warszawskiej (tzw. Park Niepodległości). Znajdą się tam też istniejące już Muzeum X Pawilonu i Muzeum Katyńskie oraz nowa siedziba Muzeum Wojska Polskiego.

Budynek Muzeum będzie liczył 4 kondygnacje nadziemne i 2 podziemne. Na ponad 30 ha przestrzeni zaplanowano także miejsce rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców, a dla zmotoryzowanych zwiedzających dostępnych będzie ponad 300 podziemnych miejsc parkingowych.

2020-11-28 14:28

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Gorzów: Trumny z ciałami biskupów jadą do gorzowskiej katedry

2021-01-26 12:57

[ TEMATY ]

gorzów

bp Adam Dyczkowski

Karolina Krasowska

W kościele Pierwszych Męczenników Polski zakończyła się Msza św. pogrzebowa biskupów Antoniego Stankiewicza i Adama Dyczkowskiego. W tej chwili trumny z ciałami biskupów jadą w kondukcie w asyście policji ulicami miasta Gorzowa do gorzowskiej katedry, gdzie nastąpi złożenie ciał biskupów w krypcie katedralnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama w Tygodniku Katolickim „NIEDZIELA”

Karol Porwich/Niedziela

„Niedziela” to:

• ogólnopolski tygodnik katolicki, istniejący na rynku od 1926 roku

• informacje o życiu Kościoła w Polsce i na świecie, o sprawach społecznych, rodzinnych, gospodarczych i kulturalnych

• obecność w polskich parafiach w kraju i poza granicami (Włochy, USA, Kanada, Niemcy, Wielka Brytania), w sieciach kolporterskich i na Poczcie Polskiej

• szczególna obecność w 19 diecezjach w Polsce, w których ukazują się edycje diecezjalne: warszawska, krakowska, częstochowska, wrocławska, sosnowiecka, podlaska, bielska, świdnicka, szczecińska, toruńska, zamojska, przemyska, legnicka, zielonogórska, rzeszowska, sandomierska, łódzka, kielecka, lubelska

• 68 stron ogólnopolskich i 8 diecezjalnych

• portal www.niedziela.pl

• księgarnia (www.ksiegarnia.niedziela.pl) – ponad 350 publikacji książkowych

• studio radiowe Niedziela FM oraz telewizyjne Niedziela TV z możliwością przygotowania materiałów w jakości HD, własny kanał na YouTube, materiały na portalu www.niedziela.pl, zamówienia realizowane dla TV Trwam, TVP i lokalnej telewizji

• jest obecna w internecie, w rozgłośniach radiowych, w niektórych telewizjach regionalnych

Reklama w naszym Tygodniku jest potwierdzeniem wiarygodności firmy - do tego przyzwyczailiśmy naszych Czytelników.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na zlecenie "Niedzieli" przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego pozwoliły ustalić profil Czytelników "Niedzieli":

• wiek - 28 - 65 lat

• wykształcenie - wyższe i średnie

• kobiety i mężczyźni w proporcjach 48% do 52%

• mieszkańcy dużych i średnich miast oraz wsi
Kolportaż - 60% parafie, 40% Poczta Polska, KOLPORTER i inne firmy kolporterskie;

Nakład: zmienny od 85 tys. do 115 tys. w zależności od okoliczności

Kontakt
Zamówienie reklamy lub ogłoszenia można przesłać:

Reklama
   Krzysztof Walaszczyk
   Dział Marketingu Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   tel. (34) 369 43 49, 603 701 615
   marketing@niedziela.pl

Ogłoszenia
   Barbara Kozyra
   tel. (34) 369 43 65
   tel. na centralę: (34) 365 19 17 w. 365
   ogloszenia@niedziela.pl

drogą pocztową pod adresem:
   Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
   ul. 3 Maja 12, 42-200 Częstochowa


CZYTAJ DALEJ

Szansa dla młodych bezrobotnych

2021-01-26 15:50

Adobe Stock

Szansa dla młodych bezrobotnych

Z umów na dofinansowanie projektów wspierających zatrudnienie i rozwój zawodowy będą mogli skorzystać młodzi ludzie, którzy są zarejestrowani jako bezrobotni oraz bierni zawodowo. Łączna wartość umów podpisanych to 49 milionów złotych, ze wsparcia skorzysta co najmniej 2337 mieszkańców regionu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję