Wskazuje na to włoski teolog komentując słowa z najnowszej encykliki „Fratelli tutti” o tym, że bardzo trudno jest dziś utrzymać racjonalne kryteria, które wypracowano w poprzednich wiekach, by mówić o możliwości „wojny sprawiedliwej”.
Przede wszystkim zmieniły się technologie, które zwielokrotniły niszczycielską siłę broni. „Nauczanie o wojnie sprawiedliwej dało się jeszcze obronić do I wojny światowej. Kiedy jednak w użyciu znalazła się broń chemiczna, bomba atomowa i broń biologiczna niemożliwe stało się rozróżnienie między tymi, którzy walczą a ludnością cywilną, siła rażenia stała się też nieproporcjonalnie wysoka” – podkreśla ojciec Giulio Cesareo OFMConv, wykładowca teologii moralnej na Papieskim Uniwersytecie Urbanianum.
„Zmieniła się siła broni i ona obaliła dotychczasowe kryteria wojny sprawiedliwej bazujące głównie na zasadzie proporcjonalności.
Reklama
Papież przypomina, że dziś tak łatwo wybrać wojnę, posługując się wszelkiego rodzaju wymówkami, pozornie humanitarnymi, obronnymi lub prewencyjnymi, uciekając się także do manipulacji informacją.
Podziel się cytatem
Faktycznie, w ostatnich dekadach wszystkie wojny były rzekomo usprawiedliwione – mówi Radiu Watykańskiemu ojciec Giulio Cesareo. – Wiemy dobrze, że bomba atomowa niszczy wszystko, niszczy życie także na przyszłość, nic więc nie może usprawiedliwić stosowania tak potężnej broni.
Wielka nowość nauczania Franciszka na ten temat wybrzmiała w czasie podróży do Japonii, gdy już samo posiadanie broni nuklearnej określił jest niemoralne. Papież w swej encyklice jeszcze bardziej doprecyzowuje kryteria, które kiedyś pozwalały na usprawiedliwianie przemocy.“
Papież ukazuje w encyklice otwarte braterstwo, które w praktyce przekracza granice geograficzne i granice narodów, religii i wszystkich ras. To braterstwo bez granic, które nie należy tylko do naszego kręgu – powiedział przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki podczas polskiej prezentacji najnowszej encykliki papieża Franciszka „Fratelli tutti” o braterstwie i przyjaźni społecznej.
„Tutaj braterstwo nie jest odniesieniem do więzów religijnych, ale chodzi o uniwersalne braterstwo, które nie ma nic wspólnego ze wspólnotą krwi. To jest otwarte braterstwo, które w praktyce przekracza granice geograficzne i granice narodów, religii i wszystkich ras. To braterstwo jest najprościej zarysowane przez przypowieść o dobrym Samarytaninie” – powiedział przewodniczący Episkopatu.
Grób św. Katarzyny w rzymskiej bazylice Santa Maria Sopra Minerva, niedaleko Piazza Navona
25 marca 1347 r. Mona Lapa, energiczna żona farbiarza ze Sieny, urodziła swoje 23 i 24 dziecko, bliźniaczki Katarzynę i Joannę. Bł. Rajmund z Kapui napisał we wstępie do życiorysu Katarzyny: „Bo
czyż serce może nie zamilknąć wobec tylu i tak przedziwnych darów Najwyższego, kiedy patrzy się na tę dziewczynę, tak kruchą, niedojrzałą wiekiem, plebejskiego pochodzenia...”.
Rezolutność i wdzięk małej Benincasy od początku budziły zachwyt wśród tych, z którymi się stykała. Matka z trudnością potrafiła utrzymać ją w domu. „Każdy z sąsiadów i krewnych chciał ją mieć
u siebie, by słuchać jej rozumnych szczebiotów i cieszyć się jej dziecięcą wesołością”
Jego młodzieńcze ambicje? Zostać poetą. Jeszcze lepiej – rycerzem, który jest poetą. Jego styl życia? Zabawy z przyjaciółmi i kosztowne ubiory. Światowiec i trzpiot? Niekoniecznie, skoro świetnie radzi sobie w interesach prowadzonych przez ojca. Zapewne nie tylko przejmie rodzinny biznes, ale i rozwinie go, zapewniając sobie status jednej z ważniejszych osób w mieście.
KSIĄŻKA DOSTĘPNA W NASZEJ KSIĘGARNI: ksiegarnia.niedziela.pl.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.