Reklama

Z ziemi węgierskiej do Katynia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostatnio przeczytałam wspaniałą książkę pt. „Tyś opiekunem sieroty” autorstwa Ilony Korompay. Ta praca jest świadectwem życia węgiersko-polskiej rodziny, do której należała zmarła rok temu p. Ilona. Wartość publikacji jest tym większa, że okrutne koleje losu członków rodziny są ukazane przez pryzmat trudnej, ale głębokiej wiary; całkowitego zawierzenia Bogu i Matce Bożej, mimo katuszy podobnych do tych, których doświadczali „biblijni sprawiedliwi”. Zawierzyli jak śmierć potężnej miłosiernej miłości Boga (por. Pnp 8,6), która zwyciężyła w każdym z członków tej niezwykłej rodziny i przyniosła obfite owoce.
Gdy p. Ilona przybyła do Szczecina, historię jej życia Bóg splótł z historią naszego miasta i Kościoła. Przez dziesiątki lat była członkiem naszej społeczności. Jej osoba, życie i służba odcisnęły niezatarte ślady na naszej pomorskiej ziemi. Zwieńczeniem tego była budowa sanktuarium Matki Bożej Niepokalanego Serca - Pani Fatimskiej na os. Słonecznym. Świadectwo p. Korompay, spisane i opracowane przez Barbarę Agnes Pietrzak OV, jest dziękczynieniem składanym Opatrzności Bożej.

Z węgierskiej ziemi

Emanuel Aladár Korompay urodził się w Monarchii Austro-Węgierskiej, w starej, mieszczańskiej rodzinie. Studiował nauki humanistyczne na uniwersytecie w Budapeszcie. Należał do pokolenia młodych, które zetknęło się z późniejszym bp. Tihamérem Tóthem (wspaniałym duszpasterzem i kaznodzieją). Po studiach pracował jako nauczyciel gimnazjum. W 1914 r. został zmobilizowany do armii monarchii i służył w stopniu porucznika w okolicy twierdzy przemyskiej. W 1916 r. poznał Mieczysławę Grabas, tłumaczkę języka niemieckiego w sądzie polowym, którą poślubił. Po urodzeniu Ilony, najstarszej z trzech córek, państwo Korompay wyjechali na Węgry. Jednak przewrót komunistyczny 1918 r. i budowa państwowości węgierskiej na bazie komunizmu spowodowały ich powrót do Polski.
Porucznik Korompay przyjął obywatelstwo polskie i w 1919 r. wstąpił do Wojska Polskiego. Służył w garnizonie przemyskim, gdzie awansował do stopnia kapitana.
Tu urodziły się jeszcze dwie córki: Marta (1919) i Elżbieta (1921). Byli głęboko wierzącą i patriotyczną rodziną. Tradycją rodzinną była wspólna wieczorna modlitwa przed obrazem Matki Bożej Częstochowskiej. Uczestniczyli w życiu Kościoła diecezji przemyskiej, gdzie ordynariuszem był bp Józef Sebastian Pelczar (kanonizowany w 2003 r.). W 1930 r. kpt. Korompay odszedł z wojska. Rodzina przeprowadziła się do Warszawy. Został pierwszym lektorem języka węgierskiego na Uniwersytecie Warszawskim. W 1936 r. wydał pierwszy „Słownik polsko-węgierski”, zawierający 2800 haseł. Pełnił również funkcję referenta kulturalnego w Poselstwie Królestwa Węgier w Warszawie.
„Było to w roku 1938, Ojciec miał prowadzić uroczystą akademię. W tym dniu nagle zachorował. Na odwołanie uroczystości było za późno. Przerażony powiedział wówczas: «Jeśli dziś będę mógł tam mówić, to w podzięce wybuduję Matce Bożej małą kapliczkę». Akademia wypadła niespodziewanie dobrze. Ojciec zwrócił się do nas: «Czy pamiętacie, co ja przyrzekłem Matce Bożej? Jeśli nie będę mógł tego wypełnić, to wam, moim dzieciom, to przekazuję»”. W sierpniu 1939 r. wyjechał na Węgry z grupą uczestników kursu języka węgierskiego. Gdy w Rzeczypospolitej ogłoszono mobilizację wrócił (większość uczestników została) i zgłosił się do wojska (jako oficer w stanie spoczynku i pracownik placówki dyplomatycznej nie miał obowiązku). Polska była jego drugą Ojczyzną, więc nie mógł postąpić inaczej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

„Na nieludzkiej ziemi”

Oddział kpt. Korompaya został rozbrojony przez Armię Czerwoną tuż przy granicy rumuńskiej. Nie skorzystał z przywileju obywatelstwa węgierskiego (Węgry były sprzymierzone z Hitlerem). Świadomie wybrał los towarzyszy broni. Został przewieziony do obozu w Starobielsku. Jeszcze wtedy ci, którzy zerwali szlify oficerskie, mogli wrócić do domu. Kpt. Korompay nie uczynił tego. Do żony dotarła jedna kartka z niewoli. Uwolniony żołnierz z jego oddziału przywiózł zegarek, dzięki któremu wiedziały, że żyje i gdzie jest. Kpt. Emanuel Korompay został zamordowany przez NKWD w Charkowie w 1940 r. Nie skorzystał ze sposobności, aby: jako Węgier zostać na Węgrzech, gdy w Rzeczypospolitej ogłoszono mobilizację; odzyskać wolność w czasie zatrzymania jego oddziału na granicy z Rumunią; wyprzeć się honoru oficera Wojska Polskiego, zrywając szlify. Uniżył samego siebie i doszedł do końca w wierności sobie, Bogu i drugiej ojczyźnie - Polsce. Jego ślubowanie pozostało niewypełnione.

„Tyś opiekunem sieroty”

We wrześniu 1939 r. podczas oblężenia Warszawy, zginęła Marta. Pani Mieczysława i córki były łączniczkami kontrwywiadu AK. W styczniu 1943 r. została aresztowana Elżbieta. W 2 dni później gestapo aresztowało matkę. Obie były okrutnie bite i torturowane. Nikogo nie wydały. Nazwisko Elżbiety Korompay jest umieszczone na tablicy na budynku przy al. Szucha (obecnie MEN). Pani Mieczysława po 9-miesięcznym uwięzieniu na Pawiaku została wywieziona do Auschwitz, gdzie pod koniec stycznia 1944 r. zmarła na tyfus.
Z całej rodziny została tylko p. Ilona. Działała w AK i była poszukiwana przez gestapo. Musiała ukrywać się pod innym nazwiskiem. To, co przeżyła w czasie II wojny i Powstania Warszawskiego, było jednym pasmem Bożych interwencji i opieki Matki Bożej. Przed wojną rozpoczęła studia na stomatologii, a po wojnie studiowała w Instytucie Katolickim w Częstochowie. Przez kilka lat pracowała jako katechetka we Wrocławiu i Gietrzwałdzie.
W roku 1958 r., uciekając przed UB (jako córka „katyńska”), p. Ilona przyjechała do Szczecina. 3 lata pracowała w bibliotece miejskiej, a następnie w Bibliotece Głównej Politechniki Szczecińskiej aż do emerytury.
W 1974 r. ks. Jan Cichy był wikariuszem w parafii pw. Świętego Krzyża. Systematycznie posługiwał p. Ilonie w konfesjonale. „Tyle łask Ducha Świętego i czystości serca pielęgnuje Bóg w swoim miłosierdziu (…). Anioł chodzący wśród ludzi (…). Znając jej predyspozycje do oddziaływania na innych ludzi (…), Bóg może wiele zrobić przez nią i przysłał ją do pomocy, aby przeorać ugory ludzkich serc” - wspomina ks. Cichy. Za tydzień cd...

2011-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Jubileuszowy Dzień Wspólnoty w Czerwieńsku

2024-04-29 09:23

[ TEMATY ]

Ruch Światło‑Życie

Parafia Czerwieńsk

Jubileuszowy Dzień Wspólnoty

Waldemar Napora

Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła

Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła

Ruch Światło-Życie w ramach jubileuszu 50-lecia istnienia w diecezji zaprosił byłych oazowiczów na spotkanie w ramach Jubileuszowego Dnia Wspólnoty.

Jedno z kilku takich zaplanowanych spotkań odbyło się 27 kwietnia w parafii pw. św. Wojciecha w Czerwieńsku. Rozpoczęło się Mszą św. w kościele parafialnym pod przewodnictwem ks. Jana Pawlaka, wieloletniego uczestnika i moderatora Ruchu. Udział w spotkaniu wzięli ks. Dariusz Korolik, obecny moderator Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji, kapłani związani z Oazą w różnym czasie, animatorzy oraz pary Domowego Kościoła. Przybyły także rodziny zainteresowane formacją w grupach oazowych.

CZYTAJ DALEJ

O komiksach Juliusza Woźnego w szkole

2024-04-29 22:29

Marzena Cyfert

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Juliusz Woźny w SP nr 17 we Wrocławiu

Uczniowie starszych klas SP nr 17 we Wrocławiu gościli Juliusza Woźnego, wrocławskiego historyka i autora komiksów. Usłyszeli o Edycie Stein, wrocławskich miejscach z nią związanych, ale też o pracy nad komiksami.

To pierwsze z planowanych spotkań, które zorganizowały nauczycielki Barbara Glamowska i Marta Kondracka. – Dlaczego postanowiłem robić komiksy? Otóż z myślą o takich młodych ludziach, jak Wy – mówił Juliusz Woźny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję