Reklama

Kościół

Francja: Krypta przy katedrze Notre-Dame otwarta, ale świeci pustkami

W zamkniętej od pożaru katedry Notre Dame w 2019 r. krypcie archeologicznej Ile de la Cite od września zwiedzający mogą obejrzeć wystawę opowiadającą o skomplikowanej miłości paryżan do katedry oraz stałą ekspozycją o upadku starożytnych cywilizacji na tym terenie. Miejsce, przed pożarem katedry oblegane, dziś świeci pustkami.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Całą krypta dla mnie. Bez pośpiechu mogę tu posiedzieć i kontemplować to miejsce” – powiedziała PAP zwiedzająca kryptę turystka Maria, która przyjechała do swojej rodziny w Paryżu z północnej Francji. „To się normalnie nie zdarza. Pozytyw Covidu” – dodała.

Przed pożarem kryptę rocznie odwiedzało około 200 tys. turystów. Obecnie mało kto wie, że została ponownie otwarta i świeci pustkami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystawa „Notre-Dame de Paris, od Victora Hugo do Eugene’a Viollet-le-Duca” opowiada historię katedry i okoliczności uznania jej w XIX wieku za jeden z najważniejszych pomników historii i kultury Francji.

Zachwyceni budowlą paryżanie i obcokrajowcy w udostępnionych na wystawie nagraniach wideo opowiadają o swoich bardzo osobistych niekiedy uczuciach towarzyszących zwiedzaniu katedry jeszcze przed pożarem i jej rekonstrukcją.

Koordynator prac rekonstrukcyjnych gen. Jean-Louis Georgelin powtarza słowa prezydenta Emmanuela Macrona, że odbudowa katedry zajmie 5 lat. Jednak całkowite oczyszczenie dziedzińca katedry z ołowianego pyłu zajęło ponad rok. Niedawno, po trwającej kilka miesięcy kłótni polityków i architektów, zdecydowano o rekonstrukcji zniszczonej w pożarze iglicy Viollet-le-Duc w stylu identycznym z oryginałem.

Na trwającej obecnie wystawie w krypcie obejrzeć można kolekcję starych zdjęć z sygnowanych nazwiskami: Charlesa Negre’a, Charlesa Marville’a czy Auguste’a Mestrala, płótna, fragmenty filmów i grafiki nawiązujące do powieści „Katedra Marii Panny w Paryżu” z 1831 r.

Fragmenty niemego filmu Alberta Capellaniego z 1911 r. ukazują tragiczne losy Esmeraldy i garbusa Quasimodo, bohaterów powieści Hugo. Zaprezentowane zostały również współczesne plakaty i kreskówki z wizerunkami katedry.

Kluczową postacią wystawy jest jednak postać samego autora powieści, Victora Hugo, który przyczynił się do przywrócenia Notre Dame do kanonu francuskiej kultury. A wpływ, jaki powieść wywarła na prace architekta Eugene’a Viollet-le-Duca w latach 1844–1864 jest dobrze udokumentowany.

Reklama

Katedra stała się dla wielu ponownie pomnikiem dziedzictwa narodowego, duszą miasta, czymś więcej niż tylko pomnikiem kultury dzięki powieści Hugo – podkreśla kuratorka odpowiedzialna za zbiory fotograficzne i cyfrowe muzeum Carnavalet w Paryżu Anne de Mondenard.

W wiekach poprzednich gotyk nie był specjalnie ceniony we Francji i dopiero powieść Hugo na nowo zainteresowała Francuzów katedrą Notre Dame, co pozwoliło znaleźć fundusze na jej remont i przywrócić jej dawną świetność w XIX w.

Sama Notre-Dame przeszła w swojej niemal tysiącletniej historii wiele przekształceń, często mających na celu zatarcie jej gotyckiego charakteru. Iglica wzniesiona w 1250 r. została rozebrana w 1786 r. W czasie Rewolucji Francuskiej posągi francuskich królów zostały zniszczone, a katedra stała się świątynią Rozumu.

W 1831 r rozważano nawet zburzenie paryskiej Notre Dame. Zdjęcia z epoki pokazują, jak bardzo była wówczas zaniedbana. Hugo napisał w 1825 r.: „Być może obecnie nie ma we Francji ani jednego miasta, w którym niszczenia niektórych narodowych zabytków nie ma końca”.

W krypcie Ile de la Cite dla zwiedzających udostępniona jest stała ekspozycja pokazująca świetność, a potem upadek rzymskiej cywilizacji, rozwijającej się na wyspach Ile de la Cite oraz Ile Saint-Louis.

Pozostałości rzymskich budowli oraz zabudowy nabrzeża rzeki Sekwany zostały udostępnione zwiedzającym po raz pierwszy w latach 1965-1970.

"Odkrywając na wystawie kolejne budowle serca Paryża, od starożytności po XX w, zwiedzający „podróżują w czasie” - podkreśla w rozmowie z PAP przewodnik po wystawie.

Widzimy nabrzeże starożytnego portu - ośrodka celtyckiego Lutecji. Po opanowaniu Galii przez Rzymian w 52 r. p. n.e. na wyspie rozbudowano miasto w stylu rzymskim. Natomiast za czasów królestwa Franków była to siedziba dynastii Merowingów, którzy zapoczątkowali chrześcijaństwo na tych terenach.

Reklama

Dwudziestowieczne wykopaliska odkryły galijsko-rzymską łaźnię publiczną, mur otaczający miasto z początku IV w., piwnice starej kaplicy Hotel-Dieu, średniowieczne pozostałości rue Neuve Notre- Pani, fundamenty Hospice des Enfants-Trouves oraz ślady kanałów wielkiego budowniczego nowoczesnego Paryża – barona Haussmanna.

Ekspozycje krypty pokazują, że miasto od ponad dwóch tysięcy lat nieustannie się zmienia i odbudowuje tak, jak zmieniał się w czasie i odbudowywał jego niemal tysiącletni symbol - katedra Notre Dame de Paris – podkreśla nasz przewodnik po wystawie. (PAP)

Z Paryża Katarzyna Stańko (PAP)

ksta/ jar/

2020-10-09 07:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Lyon: oświadczenie kard. Barbarin

W związku z wyrokiem sądu w Lyonie, skazującego go na 6 miesięcy więzienia w zawieszeniu, tamtejszy arcybiskup, kard. Philippe Barbarin odczytał krótkie oświadczenie.

Oto słowa kard. Barbarin: "Przyjmuję do wiadomości decyzję trybunału. Niezależnie od mojej opinii osobistej pragnę przede wszystkim wyrazić współczucie dla ofiar i zapewnić o mojej modlitwie w intencji ich rodzin. Postanowiłem udać się do Ojca Świętego, aby złożyć jemu moją dymisję. Przyjmie mnie w najbliższych dniach".

CZYTAJ DALEJ

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.

CZYTAJ DALEJ

W TVP1 premiera filmu dokumentalnego „Wojtyłowie. Drogi do świętości”

2024-03-29 11:11

[ TEMATY ]

film

TVP

„Wojtyłowie. Drogi do świętości” to dokument opowiadający historię rodziny, z której wywodzi się Karol Wojtyła. Prezentując sylwetki członków rodziny Wojtyłów film ukazuje, jak ważna jest rodzina. W dokumencie autorstwa Piotra Kota i Mileny Kindziuk wystąpili m.in. kard. Stanisław Dziwisz, Ewa Czaicka, Jan Wojtyła. Premiera - 30 marca o 10:35 w TVP1.

Dokument opowiada historię rodziny, z której wywodzi się wyjątkowy człowiek, wielki Papież i późniejszy święty. Prezentując sylwetki członków rodziny Wojtyłów film ukazuje, jak ważna jest rodzina. Głęboka więź powstaje dzięki zaufaniu i prawdzie, a wszystko zanurzone i przesycone jest miłością. Rodzina Wojtyłów uczy, że pozytywne związki i relacje kształtują całe nasze życie.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję