Reklama

Kościół

Ks. prof. Krzysztof Pawlina o przemianowaniu PWTW na Akademię Katolicką

"Uczelnia się rozwija, przybywa nam studentów. Chcemy poszerzyć ofertę programową i otworzyć nowe kierunki. Z tych właśnie przyczyn Stolica Apostolska wyraziła zgodę na przekształcenie Papieskiego Wydziału Teologicznego w Akademię Katolicką w Warszawie" - mówi w rozmowie z KAI ks. prof. Krzysztof Pawlina, rektor Akademii Katolickiej w Warszawie.

[ TEMATY ]

akademia

Stacja7

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dawid Gospodarek (KAI): Dlaczego Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie zmienił nazwę na Akademię Katolicką w Warszawie?

Ks. prof. Krzysztof Pawlina: Uczelnia się rozwija, przybywa nam studentów. Chcemy poszerzyć ofertę programową i otworzyć nowe kierunki. Z tych właśnie przyczyn Stolica Apostolska wyraziła zgodę na przekształcenie Papieskiego Wydziału Teologicznego w Akademię Katolicką w Warszawie. To dla nas wielki zaszczyt, stajemy się bardziej rozpoznawalni, ale jednocześnie mamy świadomość, że powinniśmy coraz lepiej służyć Kościołowi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

[zdjecie id="99426"][/zdjecie]

KAI: Co się zmieni na uczelni?

- Do tej pory posiadaliśmy jeden wydział, który kształcił teologów i katechetów. Teraz tworzymy dwa kolejne: wydział nauki społecznej Kościoła oraz wydział kultury, sztuki i muzyki sakralnej. Wydział nauk społecznych będzie umiejętnie łączył przesłanie teologiczne z potrzebami współczesnego społeczeństwa. Świat potrzebuje etyki i inspiracji, nie tylko mechanizmów ekonomicznych i technologicznych. Drugi wydział zostaje powołany z myślą o przygotowaniu ludzi do pracy w sferze dziedzictwa kulturalnego Kościoła, dialogu ze stygnącym światem, promocji sztuki chrześcijańskiej. Na bazie Instytutu szkolenia organistów pragniemy stworzyć możliwość przygotowania muzyków nie tylko do służby w parafiach, lecz także w innych instytucjach. Dzięki przygotowaniu pedagogicznemu będą oni mogli zdobyć drugi zawód i jako nauczyciele prowadzić zajęcia w szkołach podstawowych w zakresie muzyki i rytmiki.

KAI: Co ma Ksiądz na myśli, mówiąc o dialogu ze stygnącym światem?

- Na naszych oczach dokonuje się w społeczeństwie jakieś pęknięcie. Wielu ludzi odchodzi od Kościoła, od Boga. Dokąd oni idą? Na to zjawisko nie można przecież patrzeć obojętnie. Chciałbym posługiwać w takiej uczelni, która zaczepia ten odchodzący świat pozytywnymi propozycjami. Chciałbym stanąć na drodze odchodzących, słuchać ich wątpliwości i towarzyszyć im w szukaniu. Przy wdrażaniu reformy szkolnictwa wyższego skoncentrowaliśmy się na zbieraniu punktów. Z tego będą nas rozliczać, ale ewaluacja nie jest jedyną misją uczelni katolickiej. Mamy służyć ludziom w poszukiwaniu Boga i ukazywaniu im, jaki On jest. Chodzi też o to, aby teologowie odpowiadali również na pytania, które stawia dziś świat. Dotyczy to także świata nauki. My natomiast uprawiamy teologię dla wierzących. To jednak za mało. Potrzeba dziś teologii poza granicami teologii. Odnosi się to do relacji z innymi naukami. Trzeba sobie postawić pytanie, czego nauka potrzebuje od teologii? I czego teologia potrzebuje od innych nauk? Świat się komplikuje. Nie możemy być jedynie obserwatorami wydarzeń i ich recenzentami. Trzeba być w świecie ze światem nadprzyrodzonym. O taką akademię katolicką mi chodzi.

Reklama

KAI: Intrygujący jest wasz zamiar otwarcia się na kulturę i sztukę. Dlaczego uczelnia katolicka chce się tym zajmować?

- Ryszard Kapuściński pisał, że człowiek może być ubogi nie dlatego, że nic nie zjadł, lecz także dlatego, że jest nieszanowany, lekceważony i pogardzany. Ubóstwo to stan społeczny, ale i mentalny, na przykład kiedy człowiek nie widzi wyjścia z sytuacji, w której się znalazł. Ta refleksja Kapuścińskiego jest mi bliska. Bo kultura pozbawiona inspiracji duchowej, transcendentnej, nie karmi człowieka w pełni. Sztuka współczesna rozpięta jest dziś między klasycyzmem a skandalem. A ten ostatni oparty jest na tej samej zasadzie, co działanie narkotyku – ładować w człowieka coraz większą dawkę hałasu, światła, kolorów i ruchu. W człowieka nie trzeba ładować. Człowieka trzeba uskrzydlać, inspirować, budzić w nim tęsknoty i uśpione pokłady. Czy nie po to jest sztuka, a właściwie cała kultura? Ludzie pragną piękna, dobra, miłości. Ludzie są dobrzy, ale trzeba im pomóc się dźwigać. Dlatego marzymy, aby Akademia Katolicka w Warszawie odgrywała trochę taką rolę - wzmacniać dobro, piękno i szlachetność w człowieku. W pewien sposób już to robimy poprzez otwarte wykłady z cyklu „Duchowość dla Warszawy”. Ale to dopiero początek.

Reklama

KAI: Kim są wasi studenci? Kto przychodzi na waszą uczelnię? Przecież obok jest wielki Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

- Uczelnia kształci przyszłych kapłanów, ale ponad połowę naszych studentów stanowią osoby świeckie. Przychodzą do nas ludzie w różnym wieku, różnych zawodów, czy też studenci drugiego kierunku. Wszystkich łączy jedno – poszukiwanie Boga. Lubią naszą uczelnię, bo jest mniejsza, bo łatwiej nawiązać osobiste kontakty, bo czują się otoczeni serdeczną opieką ze strony wykładowców. Staramy się zachować tradycyjne i sprawdzone metody relacji mistrz–uczeń. Mamy wszystkie uprawnienia wyższych uczelni. Nadajemy tytuły magisterskie, doktoranckie i habilitacyjne.

Oprócz studiów wyższych proponujemy wiele projektów i kursów dokształcających w dziedzinach ważnych dla duszpasterstwa w Kościele i osobistego życia duchowego. Dużą popularnością cieszą się Akademia Dziennikarstwa, Teologia dla Zabieganych, Studium Małżeństwa i Rodziny. Nowością tego roku jest Szkoła Biblijna, na którą zapisało się ponad sto osób.

Niedługo wznowimy Duchowość dla Warszawy, o której już wspomniałem. Te otwarte wykłady transmitowane są również w Internecie.

KAI: Czy sądzi Ksiądz Rektor, że zmiana nazwy przyczyni się do większej popularności uczelni?

- Mam taką nadzieję. Nazwa będzie bardziej rozpoznawalna, a jakość uczelni będziemy starali się podnosić z miesiąca na miesiąc. Dlatego zapraszamy wszystkie osoby, które pragną studiować na przyjaznej i profesjonalnej uczelni.

2020-10-08 13:13

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Akademia zakończona

Adopcji nie należy się bać. Zdaję sobie sprawę, że wokół tego ważnego wydarzenia narosło wiele mitów, ale im więcej się o tym mówi, tym sprawa jest prostsza. Najlepiej po prostu udać się do naszego ośrodka, a tam nasi specjaliści wyjaśnią wszystkie kwestie prawno-psychologiczne – powiedział ks. Grzegorz Koss podczas ostatniego spotkania w ramach Diecezjalnej Akademii Rodziny.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Papież spotkał się ze 100 księżmi z diecezji rzymskiej

2024-05-03 20:01

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/ALESSANDRO DI MEO

Papież Franciszek udał się do historycznej bazyliki Świętego Krzyża Jerozolimskiego na spotkanie z księżmi posługującymi w centrum Rzymu. Księża z 38 parafii diecezji rzymskiej spotkali się z papieżem w historycznej bazylice, w której znajdują się relikwie Krzyża Świętego.

Papież przybył punktualnie o 16.00. Pozdrowiła go po drodze niewielka grupa wiernych, zgromadzonych już od godziny 15.00.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję