Reklama

Duchowość

Siedemnasta Niedziela Zwykła w Roku C

Ewangelia wierszem opowiedziana: Modlitwa Pańska

[ TEMATY ]

duchowość

Biblia

modlitwa

Ewangelia

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W siedemnastą niedzielę zwykłą w roku C
stajemy razem z uczniami Chrystusa
w zadumie nad Jego modlitewną postawą,
zainteresowani Jego sposobem modlitwy.

Mimo trudów podróży i pracy misyjnej
Nauczyciela i Lekarza wielkich rzesz
znajduje czas i odpowiednie miejsce
na spotkanie i rozmowę ze swoim Ojcem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nie są to wcale krótkie chwile
poświęcone na westchnienie Jego imienia,
zdawkowe słowa wypowiedziane
w drodze, przy codziennych zajęciach.

Jest to modlitwa skupiona, uważna,
często na samotności, w ostępach górskich,
tam, gdzie może przebywać sam na sam
z Tym, który Go posłał na ten świat.

Sam szuka tych spotkań, o nie zabiega,
pośród zabiegania o zbawienie tego świata
i powierzonych sobie dusz tych,
którzy nie przestają Go szukać w drodze do Jerozolimy.

Nic więc dziwnego, że gdy tak „przebywał
w jakimś miejscu na modlitwie i skończył ją,
rzekł jeden z uczniów do Niego:
«Panie, naucz nas się modlić!»” Łk 11, 1)”.

Taki przykład nas zachwyca i pociąga
do naśladowania Jego rozmodlenia,
ale często stajemy w postawie tego anonimowego ucznia,
będącego w rozterce na widok rozmodlonego Mistrza.

Podziwia uczniów Jana Chrzciciela
za to, że posiedli zdolność modlitwy,
której nauczył ich podziwiany przez wszystkich
asceta z pustyni judzkiej.

Tymczasem Jezus nie karze długo czekać
na spełnienie prośby swego naśladowcy,
zwraca się jednak do wszystkich swoich uczniów,
by wszyscy modlili się tak samo.

Odtąd wszyscy wierzący w Chrystusa Jego wyznawcy
będą powtarzać te same słowa
z dzisiejszej Łukaszowej Ewangelii,
jako wyraz wspólnoty z Mistrzem i braćmi.

„Niech się święci Boże imię” we wspólnocie Kościoła
i w codziennym życiu Jego członków
dla większej chwały Bożej
i uświęcenia tych, którzy Go wyznają.

Reklama

By „nastało Boże królestwo”
– wiary, nadziei i miłości –
na tym świecie i pośród jego mieszkańców,
oraz w sercach tych, w których Bóg ma upodobanie.

„Chleba naszego powszedniego
dawaj nam na każdy dzień”,
jak mannę otrzymywał Izrael na pustyni,
tak chrześcijanin chleb eucharystyczny.

By stawał się on dla niego codziennym chlebem,
pokarmem na życie wieczne,
by dawał mu siły fizyczne i duchowe,
jak Eliaszowi w drodze na górę Horeb (1 Krl 19, 8).

„Przebacz nam nasze winy”,
byśmy sami dostąpiwszy Bożego miłosierdzia
mogli czynić miłosierdzie wobec tych,
co nam zawinili.

„I chroń nas od wszelkiego złego”,
tak w życiu doczesnym
pośród spraw tego świata,
jak też dla ocalenia wiecznego.

Skuteczność tej modlitwy jest taka,
jak opowiedziana dalej w przypowieściach
prawda o miłości do przyjaciół będących w potrzebie
i ojca do syna, proszącego go o pokarm.

Choć życzliwość przyjaciela proszonego o trzy chleby
może nie wynika z troski o dobro tego, który prosi,
bo spełnia jego prośbę nie przez wzgląd na przyjaźń,
lecz z powodu jego natręctwa.

To jednak czyni mu dobro i w ten sposób,
stanie się dowodem na wytrwałość tych,
którzy w modlitwie zanoszą do Boga swoje prośby,
gdyż „kto szuka, znajdzie, a kołaczącemu otworzą” (Łk 11, 9-10).

Podobnie jest z tymi, którzy – jak dzieci –
zdani wyłącznie na miłość rodzicielską
oczekują od swoich rodziców dobra
i miłości odpowiedzialnej za ich rozwój (por. Łk 11, 11-13).

Tym bardziej – my sami – w Roku Wiary z wytrwałością
prośmy naszego Ojca, który jest w niebie,
by dał nam Ducha Świętego w tym życiu
dla szerzenia Jego chwały i naszego zbawienia.

2013-07-26 12:39

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Odrośl sprawiedliwa

Odrośl w Biblii uchodzi często za jeden z tytułów Mesjasza. W znaczeniu dosłownym termin ten oznacza wegetację roślinną i dotyczy młodych pędów lub ziaren w kłosie: ich żywotność zapewnia dalszy wzrost organizmu. Ten sam termin ma również znaczenie przenośne, gdy dotyczy króla i akcentuje ciągłość dynastii. Wyrażenie „Odrośl sprawiedliwa” oznacza więc prawomocnego dziedzica tronu. Słyszany dziś w liturgii tekst Jeremiasza (por. 23, 5-6) zapowiada zatem ciągłość dynastii Dawidowej, która przetrwa mimo dramatu niewoli babilońskiej i zabicia następców tronu. Wyrocznia ta znajdzie uzupełnienie w Księdze Jeremiasza 33, 15-16: ciągłość obietnic mesjańskich jest tym razem gwarantowana w linii kapłańskiej (por. 33, 17-22). To samo zjawisko przesunięcia akcentów w mesjańskiej interpretacji proroctwa widoczne jest u proroka Zachariasza (por. 3, 8 i 6, 12). Zwrot „Odrośl sprawiedliwa” oznaczał tam pierwotnie księcia Zorobabela jako prawomocnego dziedzica tronu królewskiego; w aktualnym tekście jednak odnosi się do arcykapłana Jozuego.

CZYTAJ DALEJ

Czy rzeczywiście jestem z Chrystusowej owczarni?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 10, 1-10.

Poniedziałek, 22 kwietnia

CZYTAJ DALEJ

23 kwietnia świętujemy Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich

2024-04-23 07:38

[ TEMATY ]

książki

Fotolia.com

23 kwietnia obchodzony jest ustanowiony przez UNESCO Międzynarodowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W całym kraju w bibliotekach i księgarniach odbywać się będą spotkania z autorami, seanse głośnego czytania, wystawy i odczyty. W tym roku święto odbywa się pod hasłem "Czytaj po swojemu”.

Święto organizowane jest przez UNESCO od 1995 roku, jednak jego geneza sięga 1926 roku. Pomysł zrodził się w Katalonii, a inicjatorem tego wydarzenia był wydawca Vicente Clavel Andres. Kilka lat później w 1930 roku święto zaczęto oficjalnie obchodzić w Hiszpanii, a od 1964 roku także w pozostałych krajach hiszpańskojęzycznych. Data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej, gdyż w ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega. Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję