Reklama

Wiadomości

"Le Figaro": budynki sakralne we Francji nie są zabezpieczone

Sobotni pożar w katedrze w Nantes stawia pytania o bezpieczeństwo zabytkowych budynków sakralnych we Francji, które są niszczone w pożarach i plądrowane przez złodziei – pisze w poniedziałek dziennik "Le Figaro". Według gazety budowle te nie są odpowiednio zabezpieczone.

[ TEMATY ]

Francja

bezpieczeństwo

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W pożarze katedry w Nantes zostały zniszczone nie tylko zabytkowe organy czy obraz Hipolita Flandrina, ten pożar to wydarzenie, które ukazuje tragiczną prawdę: miejsca kultu, będące również rodzajem muzeów, które wystawiają obrazy i dzieła sztuki, otwarte dla wszystkich, i do których każdy może wejść bez kontroli, nie są bezpieczne – stwierdza "Le Figaro".

Dziennik przypomina o splądrowaniu katedry Notre Dame w Oloron-Sainte-Marie w Nowej Akwitanii w listopadzie 2019 roku oraz Notre Dame w Ramatuelle w regionie Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże w maju br., jak również o zniszczeniu dzieł sztuki w katedrze w Angouleme w Nowej Akwitanii. Wspomina też tragiczny pożar Notre Dame w Paryżu w kwietniu 2019 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Katedry to budynki polityczne i religijne, które są celem ekstremistów. Państwo musi zagwarantować im bezpieczeństwo" – podkreśla na łamach dziennika historyk sztuki Mathieu Lours, który przypomniał, że komisja ds. dziedzictwa kulturowego w ministerstwie kultury przestała funkcjonować kilka lat temu, a na odnowę zabytków sakralnych wciąż brakuje środków.

Zdaniem Loursa dziedzictwo religijne jest jednym z elementów tożsamości Francji, a związek między kulturą i religią powinien być ponad podziałami i religiami.

Pożar w katedrze św. Piotra i Pawła w Nantes wybuchł w sobotę, przed godz. 8 rano i został opanowany po około dwóch godzinach. W akcji gaśniczej brało udział ok. 100 strażaków. W niedzielę wieczorem wypuszczono z aresztu przesłuchiwanego w związku z pożarem Rwandyjczyka. Prokuratura apeluje o wstrzemięźliwość w ferowaniu wyroków w sprawie pożaru, choć śledztwo jest prowadzone w sprawie podpalenia.

W pożarze całkowicie spłonęły 400-letnie barokowe organy, które uniknęły zniszczenia podczas rewolucji francuskiej i pożaru świątyni w styczniu 1972 roku, który strawił jej dach. Prace rekonstrukcyjne po tym wypadku trwały 13 lat.

W sobotę zniszczone zostały przez ogień również XVI-wieczne witraże oraz część fasady. Pożar nie naruszył ramy ani sklepień katedry. Nie ma zatem groźby jej zawalenia.

Reklama

W następstwie pożaru paryskiej Notre Dame ministerstwo kultury przeprowadziło badanie stanu bezpieczeństwa 87 katedr, za które jest odpowiedzialne i przeznaczyło 2 mln euro na poprawę systemów ich zabezpieczenia przed pożarem. W czerwcu 2019 roku katedra w Nantes otrzymała pozytywną opinię komisji bezpieczeństwa, która uznała, że jej sieć elektryczna spełnia normy.

Na renowację katedr resort kultury przeznacza rocznie ok. 40 mln euro. Nie oszacowano jeszcze szkód po pożarze w Nantes, ale minister kultury Roselyne Bachelot wstępnie mówiła o kilku milionach euro i pracach rekonstrukcyjnych trwających zapewne przynajmniej trzy lata. Zapowiedziała, że państwo znajdzie fundusze na odbudowę katedry.

Budynki sakralne zbudowane we Francji przed 1905 rokiem są własnością państwa.

2020-07-20 10:48

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przypadek Marii – ku przestrodze

Niedziela sosnowiecka 49/2020, str. VI

[ TEMATY ]

bezpieczeństwo

policja

Śląska Policja

Maria Mol z podinsp. Włodzimierzem Mogiłą promują bezpieczeństwo na drogach

Maria Mol z podinsp. Włodzimierzem Mogiłą promują bezpieczeństwo na drogach

W 3. niedzielę listopada przypada ustanowiony przez Jana Pawła II Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych. Historia Marii Mol z Mysłowic uczy, że sekundy nieuwagi mogą kosztować na drodze życie.

Pani Maria jest obecnie ambasadorką uważnego przechodzenia przez drogę i uczestniczy w wielu policyjnych akcjach promujących bezpieczne zachowania wśród pieszych. W ubiegłym roku sama stała się ofiarą wypadku na drodze.

CZYTAJ DALEJ

R. Czarnecki: Najbardziej ideologiczna kadencja europarlamentu od czasu wstąpienia Polski do UE

2024-04-24 09:01

[ TEMATY ]

polityka

Unia Europejska

parlament europejski

Łukasz Brodzik

Ryszard Czarnecki

Artur Stelmasiak

Ryszard Henryk Czarnecki

Ryszard Henryk Czarnecki

Zbliżają się wybory do europarlamentu. Nie ulega wątpliwości, że ostatnia kadencja była nadzwyczajna ze względu nie tylko na pandemię i wojnę na Ukrainie, ale także wielość spraw ideologicznych forsowanych przez Komisję Europejską.

Czym zajmowali się europosłowie przez ostatnie 5 lat? Czy nastąpią zmiany po wyborach? Czy prawicowe ugrupowania powiększą swój stan posiadania? I czy przyszły parlament wycofa się z tak krytykowanego Zielonego Ładu, czy paktu migracyjnego? O tym z Ryszardem Czarneckim, europosłem Prawa i Sprawiedliwości rozmawia Łukasz Brodzik.

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję