Reklama

Bądźmy świadkami Miłości

O wartości sakramentu małżeństwa, wdzięczności za dar miłości małżeńskiej oraz doświadczeniu Boga we wspólnym życiu Katarzynie Szkarpetowskiej opowiadają Anita i Paweł Skibińscy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Katarzyna Szkarpetowska: - Myślą przewodnią bieżącego roku liturgicznego jest hasło: „Bądźmy świadkami Miłości”. Czy trudno jest, Waszym zdaniem, być dziś świadkiem Miłości?

Anita Skibińska: - Nie jest to łatwe zadanie. Wymaga od człowieka w każdej chwili wielkiej wiary, mocnej nadziei i głębokiej miłości. Ale Jezus, czyniąc z nas swoich uczniów, przestrzegał przed tym, że nie będzie lekko. Za to nagroda jest wielka.

Paweł Skibiński: - Wszystko zależy od naszego zakorzenienia w tej Miłości. A bywa tak, że codzienny natłok spraw przysłania główny sens życia, przysłania nam Boga. Z drugiej strony, w dzisiejszych czasach, trzeba to wyraźnie podkreślić, niewygodnie jest rozmawiać o Jezusie, o miłości, czystości i cierpieniu w ich chrześcijańskim znaczeniu. Wszystko to jest sprowadzane na najniższy poziom. Tym bardziej jest wiele do zrobienia. Wpatrując się w przykład świętych, oczywiście również przez modlitwę, umacniamy się, aby móc odważnie głosić, że Bóg jest Miłością.

- Czy możecie powiedzieć, że miłość do Boga jest źródłem Waszej miłości małżeńskiej? Czy sakrament małżeństwa może być miejscem realizacji miłości do Stwórcy?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Anita: - Jesteśmy tego pewni na sto procent. To, że nasze drogi spotkały się w konkretnym momencie naszego życia, odczytujemy jako jasny akt woli Boga.

Paweł: - Od pierwszych chwil naszej miłości jesteśmy świadomi Źródła, z jakiego ta miłość płynie. Nasze życie małżeńskie realizuje się dzięki Bogu. Z tą świadomością przyrzekaliśmy sobie miłość, wierność i uczciwość małżeńską. Miłość Boga realizuje się w każdym dobrym uczynku człowieka, tym bardziej dokonuje się w tajemnicy związku kobiety i mężczyzny, którego owocem jest nowe życie.

- Czy czujecie, jak Boża miłość Was „obejmuje”, jak scala Wasze małżeństwo?

Anita: - Oczywiście, że tak. Miłość do Pana Boga pomaga nam pokonywać trudności dnia codziennego. Często to właśnie ze względu na naszą przynależność do Chrystusa staramy się pokonywać je w pokoju serca, patrząc z optymizmem w przyszłość; mając przed oczami wzór największej i najpełniejszej Miłości, od niej czerpiąc i ucząc się znosić cierpienie oraz pokonywać własne słabości.

Paweł: - To jest właśnie najpiękniejsze w małżeństwie, że w problemach codzienności potrafimy się wspomóc, pocieszyć, być zawsze obok i nie dać się zwyciężyć.

Reklama

- Kościół naucza, że małżeństwo jest przymierzem, wspólnotą serc. Jak rozumiecie te słowa?

Anita: - Słowa te mają ogromne znaczenie dla chrześcijańskich małżonków, gdyż odnoszą się do ich całego wspólnego życia. Ukazują pełnię i sens sakramentu małżeństwa, który nie polega na tym, aby małżonkowie żyli „z” sobą, ale „dla” siebie - dwie osoby zwrócone do siebie i otwarte na siebie. A co najważniejsze, zmierzające w tym samym kierunku i dążące do tego samego celu.

Paweł: - To prawda. Sensem każdej wspólnoty jest wspólny cel, do którego dążą jej członkowie. Podobnie i małżonkowie, tworząc wspólnotę życia i miłości, zmierzają ku wspólnemu celowi - ku życiu wiecznemu. Kroczą tam zespoleni niejako w jedną myśl, jedno serce. To właśnie jest dla mnie wspólnota serc. Serce dwojga bijące jednym rytmem.

- Czym osobiście jest dla Was przyjęty sakrament małżeństwa?

Anita: - Sakrament małżeństwa jest dla nas wielkim Bożym darem; jest pochyleniem się Boga ku nam, jest umocnieniem w naszej drodze, często bardzo trudnej, ku wspólnej świętości.

Paweł: - Dodałbym, że jest zapewnieniem o nieustannej Bożej obecności w naszym życiu. Jest błogosławieństwem każdej sekundy wspólnego życia.

- Wybaczcie, proszę, intymność pytania, ale ciekawi mnie, po czym poznaliście, że uczucie, które Was łączy, to prawdziwa miłość?

Anita: - Po pragnieniu serca…

Paweł: - Złoto swoją próbę przechodzi w ogniu, miłość zaś w trudach codzienności. Nasza miłość te trudy przezwyciężyła, a po każdej ciężkiej sytuacji jeszcze bardziej zbliżaliśmy się do siebie.

Anita: - Dla nas miłość to nieustanna obecność jednej osoby przy drugiej, wspólne przeżywanie każdej chwili w doli czy niedoli.

Paweł: - To bezinteresowne obdarowywanie sobą, swoją pomocą. To tęsknota po połowie dnia nieobecności. To wielka radość, że jest do kogo wracać.

- Co zrobić, by miłość była trwała?

Anita: - Jeśli Bóg jest na swoim miejscu, to wszystko inne również ma swoje miejsce.

Paweł: - Chcemy przez to powiedzieć, że najważniejsza w pielęgnowaniu miłości jest nasza nieustanna, żywa łączność z Panem Bogiem.

- Co do Waszego życia wnosi wspólna modlitwa?

Anita i Paweł: - Z nią zaczynaliśmy nasze spotykanie się. Na niej opieraliśmy nasze pragnienia. W niej zanurzaliśmy nasze radości i nasze troski. Dzisiaj modląc się wspólnie, odnajdujemy spokój, ukojenie i umocnienie na dalszą drogę.

- Mówi się, że miłość nie umiera, tylko odchodzi, gdy człowiek na nią nie zasługuje. Jak myślicie, kiedy miłość odchodzi, kiedy zaczyna unosić się pychą, przestaje być cierpliwa, łaskawa?...

Anita: - Myślę, że wtedy, gdy stajemy się samowystarczalni, gdy jesteśmy przekonani o własnych bezgranicznych możliwościach i stawiamy je ponad drugim człowiekiem.

Paweł: - Człowiek, dając miejsce egoizmowi, nienawiści, zazdrości, odbiera je miłości. Dla wielu jest to sposób na życie. Miłość odchodzi, bo nie jest kochana. Nie narzuca się, ale daje człowiekowi wolność.

- Czy znajdujecie słowa, by wyrazić Bogu wdzięczność za dar miłości małżeńskiej?

Anita i Paweł: - Słowa wdzięczności i chwały pisze nieustannie nasze życie. Rytm wdzięczności wybijają nasze serca, a szczególnie serduszko naszej kochanej córeczki Weroniki. Ona jest owocem miłującej współpracy z Bogiem. Przez nią chcemy wyrazić Stwórcy naszą wdzięczność.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Papieska intencja na maj: o dobrą formację sióstr zakonnych, zakonników i kleryków

2024-04-30 17:23

[ TEMATY ]

modlitwa

zakonnica

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

W maju Ojciec Święty poleca naszej modlitwie kleryków, zakonników i siostry zakonne odbywających formację. Jak podkreśla w filmowej prezentacji tej intencji, każde powołanie musi być kształtowane przez łaskę Pana.

Franciszek wraca nieraz do tematu integralnego kształcenia, zwłaszcza na spotkaniach ze wspólnotami seminaryjnymi. „Nie możemy zaoferować jednolitych i gotowych odpowiedzi na dzisiejszą złożoną rzeczywistość, ale musimy zainwestować naszą energię w głoszenie tego, co najważniejsze, czyli Bożego miłosierdzia, i ukazywać je poprzez bliskość, ojcostwo, łagodność, doskonaląc sztukę rozeznawania” - zwracał uwagę papież na jednej z takich audiencji. Jak dodawał, ruchliwość i otwartość charakteryzuje nie tylko formujących, ale całą wspólnotę wiernych, która zawsze pragnie podążać za natchnieniami Ducha Świętego.

CZYTAJ DALEJ

Ofiara za wiarę

2024-04-30 16:08

Mateusz Góra

    Kościół katolicki obchodzi 29 kwietnia Dzień Męczeństwa Duchowieństwa Polskiego podczas II wojny światowej.

    Adolf Hitler wydał 12 września 1939 r. rozkaz całkowitej eksterminacji duchowieństwa polskiego. To polecenie sprawiło, że wielu kapłanów, zakonników i sióstr zakonnych trafiło do niemieckich obozów koncentracyjnych, na skutek czego wielu z nich straciło życie. Najwięcej duchownych przebywało i zginęło w obozie koncentracyjnym w Dachau. Obóz wyzwolono 29 kwietnia i właśnie pod tą datą obchodzi się dzień pamięci kapłanów, zakonników i sióstr zakonnych, którzy zginęli podczas II wojny światowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję