Reklama

Kościół w powstaniu styczniowym

Powstanie styczniowe - twierdzą historycy - było nie do uniknięcia. Przegraliśmy militarnie, płacąc za zryw niepodległościowy ogromną cenę, ale - być może - przetrwaliśmy dzięki niemu jako naród. Duży wkład w to przetrwanie ma polski Kościół

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1960 r. w sposób zorganizowany obchodzono 30. rocznicę powstania listopadowego. A ponieważ jedynymi miejscami, gdzie można się było zgromadzić, były kościoły, warszawiacy spotykali się w nich także po to, by poczuć narodową wspólnotę.
Szczególną rolę odegrał kościół karmelitów na Lesznie, ponieważ sąsiadował z klasztorem, który przed trzydziestu laty służył jako polityczne więzienie. Przed 29 listopada kolportowano ulotki z zawiadomieniem o rocznicowych nabożeństwach. Wśród uczestników rocznicowej Mszy św. rozdawano odznaki patriotyczne, medaliki, orzełki i teksty pieśni patriotycznych. Ludzie głośno modlili się słowami: „Od powietrza, głodu, ognia, niewoli zachowaj nas, Panie”. Padali na kolana, nie zważając na jesienne błoto, ze łzami w oczach śpiewając: „Abyś nam Ojczyznę wrócić raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas, Panie”. Po raz pierwszy też zaintonowano publicznie nieznaną warszawiakom pieśń „Boże, coś Polskę”, śpiewaną dotąd tylko na spotkaniach kółek młodzieży. Wtedy również po raz pierwszy od trzydziestu lat zabrzmiały słowa „Jeszcze Polska nie zginęła”. Tłum zgromadzony przed oświetloną figurką Matki Bożej po prostu przestał się bać.
W grudniu 1860 r. nowe manifestacje patriotyczne odbywały się w kościołach: Świętego Krzyża na Krakowskim Przedmieściu i św. Aleksandra na pl. Trzech Krzyży. Warszawska ulica radykalizowała się.

Pierwsze ofiary

W lutym podczas karnawału w 1861 r. wydano nieformalny zakaz zaprzestania zabaw i wybijano szyby w salonach, w których odbywały się pląsy. Na 25 lutego, w 30. rocznicę bitwy w Olszynce Grochowskiej, zaplanowano manifestację, jakiej od dawna Warszawa nie widziała. Tego dnia doszło do pierwszego starcia z żandarmami. Dwa dni później powtórzono manifestację, żądając uwolnienia aresztowanych studentów. Procesja od karmelitów na Lesznie szła drogą w kierunku Starego Miasta i na pl. Zamkowy, kiedy liczny już pochód napotkał opór kozaków, którzy cwałem wjeżdżali w tłum, nahajkami rozpędzając ludzi. Starcie przerodziło się w bitwę: kozacy walili kolbami w manifestantów, a ci rzucali w nich kamieniami i cegłami. Wtedy rozległa się karabinowa salwa. Na pl. Zamkowym zginęło tego dnia pięć osób.
Nazajutrz ulica przywdziała żałobę. Na pogrzeb pięciu poległych 2 marca w kościele Świętego Krzyża przyszło morze ludzi. Kondukt szedł ulicami na Powązki. O licznym uczestnictwie świadczy fakt, że gdy trumny wynoszono z kościoła, początek orszaku żałobnego zbliżał się już do cmentarza. Miesiąc po pierwszym starciu margrabia Wielopolski wszedł do rządu po to, aby zjednać dla ugody z caratem polskie społeczeństwo. Ale - jak twierdzi znakomity historyk tego okresu Stefan Kieniewicz - powstanie było już wtedy nie do uniknięcia, bo Polacy zgody z carem na jego warunkach nie chcieli.
8 kwietnia w patriotyczną manifestację przerodził się pogrzeb dawnego sybiraka Ksawerego Stopnickiego, a wieczorem tłumy zaczęły się gromadzić przy figurce Matki Bożej Pacławskiej na Krakowskim Przedmieściu. Tuż obok na pl. Zamkowym doszło do starć z policją i wojskiem. Dokumenty rosyjskie mówią o 10 zabitych manifestantach. Polska lista poległych wylicza sto ofiar, ale historycy twierdzą, że liczba zabitych mogła być nawet dwa razy większa. Tyle tylko, że o nich nie miał się kto upomnieć.
Po krwawym 8 kwietnia ustały wystąpienia uliczne, ale bez przerwy odbywały się nabożeństwa w kościołach, którym towarzyszyły patriotyczne pieśni. Policja wysyłała na Msze św. licznych szpiegów, by wyłapać później co bardziej aktywnych ich uczestników. Aresztowała za kontusze i rogatywki, karała za biżuterię żałobną. Ale w kościele interweniować nie śmiała. Do czasu.
Od końca sierpnia do połowy października odbyło się w Warszawie około dwustu nabożeństw organizowanych przez grupy poszczególnych zawodów. Fala patriotyzmu przybierała na sile.

Szturm na świątynie

15 października, w rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki, zapowiedziano nabożeństwa w wielu warszawskich świątyniach. Ale kiedy wierni rozpoczęli śpiewy, drzwi blokowało już wojsko. Rozpoczęła się okupacja kościołów. Wojskowi szturmem wdarli się do kościoła Bernardynów i katedry warszawskiej, gdzie wyłamali kraty i wpadli z bagnetami. Oblężeni bronili się metalowymi lichtarzami. Około półtora tysiąca mężczyzn wyłapanych w kościołach odstawiono do więzienia w Cytadeli.
16 października zapadła decyzja o zamknięciu wszystkich kościołów warszawskich, by zapobiec podobnym incydentom. Ogłoszony został stan wojenny. Aresztowaniom nie było końca.
W lutym 1862 r. przyjechał do Warszawy z Petersburga nowo wyświęcony abp Zygmunt Szczęsny Feliński. Nakazał otwarcie kościołów, zaklinał, by nie zakłócać nabożeństw śpiewami i manifestacjami, które mają polityczny, a nie religijny charakter. Stopniowo doprowadził do tego, że nabożeństwa patriotyczne ustały, choć naród pozbawiony niepodległości wciąż upominał się o wolność. Przed konsekracją oznajmił carowi: „Jeśliby jednak naród w szale zapamiętania nie uwzględnił mych przedstawień i ściągnął na siebie groźne następstwa represji, ja przede wszystkim spełnię obowiązki pasterza i podzielę niedolę ludu mego, chociażbym sam stał się swych nieszczęść sprawcą”.
Gdy powstanie wybuchnie w nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r., arcybiskup napisze do cara: „Krew płynie wielkimi strumieniami, a represje zamiast uspokoić umysły, jeszcze bardziej je rozdrażniają. W imię miłosierdzia chrześcijańskiego i w imię interesów obu narodów błagam Waszą Cesarską Mość, abyś położył kres tej wyniszczającej wojnie. (…) Polska nie zadowoli się autonomią administracyjną, ona potrzebuje bytu niepodległego”. Za te słowa zapłaci 20-letnim zesłaniem w głąb Rosji, podzieli tragiczny los ogromnej rzeszy Polaków skazanych przez zaborcę na wygnanie i represje.
Warszawa tamtych dni poprowadziła Polaków do walki o niepodległość. Trzeba pamiętać o Cytadeli, ale i warszawskich kościołach, które odegrały w krzewieniu narodowej tożsamości tak ważną rolę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawdziwy cytat "GW"

2024-04-27 17:54

MW

15 kwietnia, a jeszcze wcześniej w wydaniu papierowym “Niedzieli Wrocławskiej” ukazał się artykuł krytykujący pomysły ustaw o liberalizacji aborcji. W artykule została zawarta wypowiedź wrocławskiego lekarza, która po decyzji naszej redakcji, została zacytowana anonimowo.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Msza św. w 10. rocznicę kanonizacji Jana Pawła II

2024-04-26 15:32

[ TEMATY ]

Watykan

rocznica

św. Jan Paweł II

Monika Książek/Niedziela

27 kwietnia, przypada 10. rocznica kanonizacji św. Jana Pawła II. Z tej okazji o godzinie 17.00 w bazylice św. Piotra w Watykanie zostanie odprawiona uroczysta Msza święta. Przewodniczyć jej będzie kard. Giovanni Battista Re, dziekan Kolegium Kardynalskiego. Homilię wygłosi wygłosi kard. Angelo Camastri, emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej. Wśród koncelebransów będzie kard. Stanisław Dziwisz, długoletni sekretarz kard. Karola Wojtyły-papieża Jana Pawła II.

O zbliżającej się rocznicy kanonizacji przypomniał kilka dni temu papież Franciszek. Podczas środowej audiencji ogólnej 24 kwietnia Ojciec Święty pozdrowił Polaków, mówiąc:

„W przyszłą sobotę przypada 10. rocznica kanonizacji św. Jana Pawła II. Patrząc na jego życie widzimy, do czego może dojść człowiek, kiedy przyjmie i rozwinie w sobie Boże dary: wiary, nadziei i miłości. Pozostańcie wierni jego dziedzictwu. Promujcie życie i nie dajcie się zwieść kulturze śmierci. Za jego wstawiennictwem prośmy Boga o dar pokoju, o który on jako papież tak bardzo zabiegał”.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Lublin. Wiosna organowa

2024-04-28 10:52

materiały prasowe

W archikatedrze lubelskiej rozpoczyna się kolejna edycja „Lubelskiej Wiosny Organowej”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję