Reklama

Z dalekiego Ekwadoru… (1)

Niedziela przemyska 42/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- W jaki sposób zrodziło się Księdza powołanie misyjne i dlaczego wybrał Ksiądz właśnie Ekwador?

Reklama

Ks. Andrzej Juszczęć: - Moje powołanie misyjne to na pewno sprawa Pana Boga, to On zadecydował kiedy i gdzie. To powołanie rodziło się dość długo. Już w seminarium myślałem o wyjeździe na misje, pisałem listy do misjonarzy. Potem to powołanie przycichło, aby później, może właśnie za sprawą pobytu tu w Pawłosiowi i spotkań z o. Grzegorzem - werbistą pracującym w Brazylii, na nowo zaczęło się odradzać, by po kilku latach stać się rzeczywistością. Początkowo miał być to Kazachstan, bo były trudności z wyjazdem do Ameryki Południowej, ale w tym momencie Pan Bóg wziął wszystko w „Swoje ręce” i zaczął kierować tą sprawą. Gdy po raz pierwszy zgłosiłem się do abp. Józefa Michalika, poprosił mnie, abym zaczekał jeszcze rok (wynikało to z bieżących potrzeb w diecezji). Czekałem cierpliwie. Aż przyszedł rok 2005 i śmierć Ojca Świętego Jana Pawła II i związany z nią wyjazd Księdza Arcybiskupa do Rzymu. Kiedy planowałem ponowić swoją prośbę, kilka dni wcześniej, w czasie uroczystości 25-lecia parafii na Kmieciach w Przemyślu (gdzie wtedy pracowałem) spotkałem się z bp. Adamem Szalem. Po Mszy św. zapytał, czy dalej myślę o wyjeździe na misje. Kiedy potwierdziłem, Ksiądz Biskup zaproponował zmianę kierunku, nie Kazachstan, ale właśnie Ekwador, gdzie potrzeby są o wiele większe, gdzie bardziej brakuje kapłanów.

- Jak wyglądało przygotowanie do pracy w tym tak odległym od Polski kraju?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Przygotowanie trwało ponad rok. Najpierw 9 miesięcy w Warszawie w Centrum Formacji Misyjnej. Przede wszystkim, by poznać język hiszpański, którym posługują się mieszkańcy Ekwadoru.Poznawałem również zagadnienia dotyczące kultury i zwyczajów tamtych ludzi. Trochę medycyny tropikalnej. Jest to strefa tropikalna, a więc inny klimat, inne choroby, przed którymi trzeba umieć się zabezpieczyć. Potem był wyjazd do Hiszpanii i tam kolejne 3 miesiące, aby doskonalić umiejętności językowe bardziej praktycznie. Pracowałem w Andaluzji. Tam też miałem okazję poznać zwyczaje Kościoła hiszpańskiego, te które Hiszpanie przenieśli do Ameryki Południowej. Był to etap pośredni. Potem już wyjazd.

- Proszę przybliżyć nam swoją parafię.

Reklama

- Pracuję w El Panagui. W języku Indian Pangua oznacza miejsce, gdzie żyją węże boa. Według tradycji w okolicach tego miasteczka, w zakolach rzeki Zamora, żył wąż olbrzymich rozmiarów. Indianie czcili tego węża składając mu ofiary, prawdopodobnie także z ludzi. Parafia obejmuje cały kanton czyli powiat, ok. 8 tys. mieszkańców. Jest to teren słabo zaludniony, więc obszarowo parafia jest bardzo rozległa. Do najdalszych dojazdów jest ok. 40 km. Dojeżdża się tam samochodem terenowym, czasem łódką, a czasem dociera po prostu pieszo. Stąd też bardzo ważnym narzędziem duszpasterskim są gumowce, zarówno ze względu na błoto, jak i na węże. Teren ten zamieszkują trzy grupy ludności: potomkowie kolonizatorów hiszpańskich, Indianie, którzy przybyli z terenów dzisiejszej Boliwii, a także Indianie - rodowici mieszkańcy tych terenów.

- Jak wygląda dzień misjonarza?

Reklama

- Nie jest łatwo odpowiedzieć na to pytanie, bo każdy dzień jest inny. Tak np. w niedzielę zaczynam dzień o godz. 5 rano, o 5.30 otwieram kościół i przygotowuję do odprawienia Mszy św. Pierwszą Mszę św. odprawiam o godz. 6, potem o 9.00 dla dzieci i młodzieży, o 11.00 uroczystą Sumę. Potem mam trochę wolnego czasu, aby przygotować obiad i odpocząć. O godz. 17 Msza św. w kościele dojazdowym, o 19.00 powrót do El Panagui i o godz. 20.30 Msza św. na kolejnym dojeździe, wracam o godz. 22. Tak więc niedziela jest dniem wzmożonej pracy. W inne dnie odwiedzam pozostałe kościoły, kaplice dojazdowe, wioski i odprawiam Msze św. - czasem w szkole lub innym budynku. Msze św. w niektórych wioskach odprawiane są raz w miesiącu, a czasem nawet rzadziej, bo parafia obejmuje ok. 40 wiosek. Stąd też w niektóre dni, np. w pierwszy piątek miesiąca odprawiam 5 Mszy św., więc kilka godzin spędzam w samochodzie, by dojechać. Czasem muszę wdrapać się dość wysoko, czasem przepłynąć rzekę. Na szczęście większość wiosek ma teraz łodzie metalowe z silnikiem. Chociaż miałem także okazję kilkakrotnie płynąć tzw. dłubanką, czyli łodzią wydrążoną w pniu drzewa, nie było to ani wygodne, ani bezpieczne.
Czasem wyjeżdżam do Zamory, by spotkać się z księdzem biskupem. Innym razem jadę do bardziej odległego miasta zrobić zakupy - niestety nie wszystko można kupić w El Panagui. Np. aby kupić chleb muszę jechać 160 km. W drodze po zakupy wyjeżdżam na wysokość ok. 2700 m n.p.m., a zakupy robię na wysokości naszych Rysów. Podróż zajmuje cały dzień, a trzeba wiedzieć, że drogi są dużo gorsze niż w Polsce.

- Z jakimi problemami musi na co dzień zmagać się misjonarz?

- Nie jest łatwo mówić o trudnościach. Właściwie każdy dzień przynosi nowe sytuacje, nowe wyzwania. Jest inny klimat, inna kultura, inny język, zwyczaje. Stąd każdy dzień to nowe wyzwanie. Jak wcześniej wspomniałem, sam muszę sobie gotować, to już jest wielkie wyzwanie, czasem jem w wioskach z Indianami - to kolejne wyzwanie. Jem nowe potrawy, coś co w Polsce nie jest znane, np. świnki morskie, które są przysmakiem Indian, czy mrówki, oczywiście, odpowiednio przyrządzone. Kolejne wyzwanie to pokonywanie dużych odległości, pokonywanie rzek i strumieni, gdzie często brakuje mostów. Gdy są większe ulewy jest to niemożliwe i często nie można dotrzeć do wioski. Do tego dochodzi tzw. rumbos, czyli osunięcia ziemi, co powoduje, że drogi są nieprzejezdne. Niebezpieczne są także występujące często trzęsienia ziemi. Czasem mocno dają się we znaki różne insekty.
Dużym wyzwaniem jest inna mentalność. Pracując tu trzeba się uzbroić w cierpliwość. Np. często zdarza się tak, że zapowiada się Mszę św. na godz. 10, przyjeżdżam, a tu jest jedna osoba, za jakiś czas przychodzą kolejne, później następne i trzeba czekać, czasem nawet godzinę, aby móc rozpocząć.

cdn.

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

„Pójdź za mną”!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 57-62.

Środa, 1 października. Wspomnienie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, dziewicy, doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję