Reklama

Klasy integracyjne w Zespole Szkół nr 1

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako społeczeństwo wciąż niewiele wiemy o kształceniu w klasach integracyjnych. Rodzice zdrowych dzieci mają obawy, że jest tam niższy poziom nauczania. Również swoje przeróżne obawy mają rodzice dzieci z orzeczeniami wydanymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zalecającymi kształcenie dziecka w tej formie. Jak zwykle to bywa - strach ma wielkie oczy i im więcej na ten temat wiemy, tym szybciej pozbywamy się obaw.
Podstawą prawną funkcjonowania oddziałów integracyjnych w placówkach oświatowych jest art. 71 b ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami). Oddziały integracyjne funkcjonują obecnie w częstochowskich przedszkolach, szkołach podstawowych oraz w gimnazjach. Nie ma w naszym regionie takich klas w szkołach średnich. Według informacji Urzędu Miasta Częstochowy w naszym mieście takich placówek jest obecnie 9 - opisywany przeze mnie Zespół Szkół nr 1 przy ulicy Kukuczki 30, w skład którego wchodzi PSP nr 54 i Gimnazjum nr 10 oraz szkoły podstawowe: PSP nr 17, 48, 53 i Gimnazja nr 3, 12 i 18. Są też dwa przedszkola: nr 43 i 35.
Do Zespołu Szkół nr 1 wybrałem się nieprzypadkowo, wiele dobrego słyszałem o tym miejscu. Szkoła umiejscowiona jest w atrakcyjnej części osiedla Północ, w pobliżu Promenady Niemena. Jest niewielka, gdyż posiada tylko po 2 oddziały klasowe w każdym roczniku (w tym 1 integracyjna). Najważniejszym jednak jest chyba fakt uzyskiwania wspaniałych osiągnięć na wielu płaszczyznach przez jej wychowanków. Podam tylko taki nietypowy przykład - uczennica tej szkoły ustanowiła nowy rekord świata w zapamiętywaniu - na 1000 pokazanych jej liter zapamiętała 999.
W rozmowie z dyrektor Iwoną Surgą-Piątek dowiedziałem się, że szkoła prowadzi nauczanie integracyjne już od 10 lat. Jego prekursorem w szkole była ówczesna dyrektor Dorota Sobala (obecnie naczelnik Wydziału Oświaty UM). Ważnym aspektem w edukacji integracyjnej jest jej ciągłość, a w tej szkole po 6 klasach podstawowych możliwa jest kontynuacja nauki w gimnazjum, w gronie wcześniej poznanych i zaakceptowanych kolegów - to duży plus, zwłaszcza dla uczniów niepełnosprawnych. W oddziałach integracyjnych uczy się do 15 uczniów, w tym od trojga do pięciorga dzieci określanych mianem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W takiej klasie uczy dwóch nauczycieli - prowadzący i wspomagający, który w czasie lekcji pomaga uczniom niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudności. Dlatego też warunki do nauki są komfortowe i zawsze uczniowie z tych klas mają lepsze wyniki zarówno w nauce, jak i na egzaminach w porównaniu z uczniami z klas ogólnodostępnych. W obydwu typach szkół (podstawowej i gimnazjum), uczy się obecnie 324 uczniów, w tym 38 posiada orzeczenia psychologiczno-pedagogiczne. Są to dzieci niemal ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności: z niedowidzeniem, niedosłyszeniem, z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym, z niepełnosprawnością ruchową - w tym na wózkach inwalidzkich. Z myślą o nich szkoła wprowadziła pewne udogodnienia architektoniczne, podjazdy, uchwyty w toaletach dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych oraz specjalną windę dla wózków inwalidzkich.
Poza lekcjami prowadzone są zajęcia rewalidacyjne dla każdego dziecka z orzeczeniem. Prowadzone są także indywidualne zajęcia logopedyczne, surdopedagogiczne (dla uczniów z niedosłuchem), dogoterapia, hipoterapia oraz gimnastyka korekcyjna i rehabilitacja ruchowa. To jednak nie koniec propozycji zajęć pozalekcyjnych. Są zajęcia z tańca towarzyskiego prowadzone przez instruktorów Szkoły Tańca „Szyk”. Jest również grupa tańca nowoczesnego, szkółka tenisa stołowego, tenis ziemny, siatkówka, teatrzyk, zespół wokalny, chór, drużyna harcerska i zuchowa oraz przedmiotowe koła zainteresowań.
Korzyści z nauki w klasie integracyjnej jest wiele. Nie tylko uwzględniają one specjalne potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych i pozwalają im uczyć się razem ze zdrowymi rówieśnikami, ale dają im w ten sposób szansę na pełniejszy rozwój. Natomiast obecność dziecka z dysfunkcją w zespole klasowym wpływa uwrażliwiająco na inne dzieci: może stać się źródłem doceniania własnych zdolności, rezygnacji z postawy egoistycznej na korzyść dostrzegania potrzeb innego człowieka i wyzwalania w sobie chęci pomagania innym. Stwarza się więc całej grupie dzieci warunki rozwoju emocjonalnego i społecznego zgodne z pozytywnym systemem wartości. Pani Dyrektor w rozmowie ze mną wspomniała ucznia, który miał porażenie mózgowe wszystkich czterech kończyn i miał problemy z poruszaniem się. Podczas akademii z okazji 3 Maja zdecydował się zagrać rolę ułana i w pewnym momencie musiał przejść przez całą szerokość sceny. W ogromnej ciszy, kulejąc, pokonał tę odległość i po wypowiedzeniu swojej kwestii otrzymał od wszystkich ogromne brawa.
Takie szkoły jak ta pozwalają wierzyć, że dzieci nauczą się w nich właściwych relacji, otwartości, a przede wszystkim akceptacji „innych”. Świadomi i mądrzy rodzice z pewnością powinni poznać tę placówkę zanim dokonają wyboru szkoły dla swego dziecka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

Proroctwo św. Andrzeja Boboli. Czy wypełniły się słowa Patrona Polski?

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Episkoapt News

Święty Andrzej Bobola nie pozwolił o sobie zapomnieć – sam zaczął upominać się o swój kult. Po śmierci ukazał się w Pińsku, Wilnie aż wreszcie w Strachocinie. Joanna i Włodzimierz Operaczowie w swojej najnowszej książce – biografii św. Andrzeja Boboli „ Boży Wojownik” poszukują odpowiedzi dotyczących specjalnej misji świętego oraz opisują proroctwo, które wyjawił o. Alozjemu Korzeniewskiemu.

Dominikanin o. Alojzy Korzeniewski należał do ludzi twardo stąpających po ziemi. Był wcześniej nauczycielem fizyki w gimnazjum w Grodnie i przełożył na język polski holenderski podręcznik do tego przedmiotu. Interesował się między innymi nowatorską ideą lotów balonem. Gdy w Grodnie zamieszkał wywieziony przez Rosjan ostatni król Polski Stanisław August Poniatowski, odwiedzał o. Korzeniewskiego w jego laboratorium i rozmawiał z nim o balonach. Po wojnach napoleońskich dominikanin trafił do Wilna. Jako płomienny kaznodzieja często poruszający tematy patriotyczne naraził się władzom carskim, które zmusiły jego przełożonych do zakazania mu głoszenia kazań i słuchania spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Bydgoszcz: konkurs „W cieniu twych dłoni Matko Pięknej Miłości”

2024-05-16 21:06

[ TEMATY ]

konkurs

Akcja Katolicka

Bydgoszcz

Akcja Katolicka

„W cieniu twych dłoni Matko Pięknej Miłości” - to tytuł konkursu, jaki zorganizowała Akcja Katolicka Diecezji Bydgoskiej. Wydarzeniu patronowali - Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty oraz Centrum Edukacyjno-Formacyjne, gdzie odbył się jego finał.

Konkurs skierowany do uczniów szkół podstawowych, podzielony został na dwie grupy wiekowe. Ci, będący w klasach IV-VI nadesłali prace plastyczne. Starsi reprezentanci klas VII-VIII musieli zmierzyć się w kategorii plastycznej. W sumie rywalizowało 46 młodych ludzi. - Dziękuję, że dano możliwość odkrywania talentów - mówił bp Krzysztof Włodarczyk, nazywając wszystkich zwycięzcami.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję