Reklama

Analiza globalizacji

Instytut Akcji Katolickiej Diecezji Sosnowieckiej we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie zorganizował 24 listopada br. w Domu św. Józefa w Będzinie międzynarodową konferencję naukową pod honorowym patronatem bp. Adama Śmigielskiego SDB zatytułowaną „Bezdroża globalnej wioski”.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W konferencji wzięli udział ks. prof. dr hab. Andrzej Zwoliński oraz ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna z Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze, a także prof. dr hab. Janusz Teczke, dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie i ks. dr Grzegorz Noszczyk z Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego.
- Konferencja miała na celu zaprezentowanie przeglądu istniejących stanowisk, przyjęcie klarownych kryteriów wartościujących związanych z nauczaniem społecznym Kościoła i w tym właśnie kontekście ukazanie - nie negując pozytywów - najdalej idących uchybień aksjologicznych związanych z procesem globalizacji - powiedział „Niedzieli” ks. dr Grzegorz Noszczyk, organizator sympozjum.
Rozważania otworzył wykład ks. prof. dr. hab. Andrzeja Zwolińskiego zatytułowany „Kultura globalnej wioski”. Autor, wychodząc od analizy pojęcia rozwoju zwrócił uwagę, że proponowane przez Kościół normy etyczno-moralne dotyczące rozwoju, sprowadzają się do dwóch głównych zasad, gwarantujących jego ludzki charakter. Powinien on być zarówno integralny, jak i solidarny. Tymczasem kultura globalna, która niesie ze sobą różnego rodzaju pułapki zmierzające do kryzysu cywilizacyjnego, nie gwarantuje rozwoju człowieka w najgłębszym, chrześcijańskim rozumieniu tego terminu. Mówiąc o rozwoju ludzkości nie można bowiem ograniczać się jedynie do sfery materialnej, do ekonomicznego i przemysłowego postępu w świecie. Praca przedsięwzięta na rzecz rozwoju integralnego jest w tym obszarze wymogiem nowej ewangelizacji, realizacją miłości, której uczy Jezus Chrystus. Autor przestrzegał, że podejmowane próby sekularyzacji życia społecznego są wymierzone przeciw prawidłowemu rozwojowi świata.
„Czy Kościół powinien obawiać się globalizacji?” - na to pytanie odpowiadał w swym wystąpieniu ks. prof. dr hab. Jan Orzeszyna. Zgodnie z nakazem Chrystusa - jak stwierdził autor: - Kościół nie ma żadnego powodu obawiać się globalizacji, chrześcijanie są bowiem posłani do świata. Co więcej, to właśnie Kościół jest kompetentny w dziedzinie „cywilizowania” globalizacji i oczyszczania jej z licznych nieprawidłowości. Dlatego wyraźnie powinien mówić, że nie można akceptować takiej globalizacji, która byłaby oparta wyłącznie na pieniądzu i zysku za wszelką cenę. Innymi słowy, musi zdecydowanie odrzucać model globalizacji w stylu wieży Babel i zabiegać o to, aby dokonywała się ona w duchu uniwersalizmu Zielonych Świąt.
Prof. dr hab. Janusz Teczke oraz dr Piotr Buła z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w swoich wykładach na temat „Biznes międzynarodowy w układach sieciowych” zaprezentowali egzemplifikację teoretycznych podstaw globalizacji w obszarze działalności gospodarczej. Tendencje globalizacyjne i regionalizacyjne rozwijające się równocześnie, determinują niestabilność otoczenia, w jakim funkcjonują współczesne przedsiębiorstwa. Rozwiązaniem problemu, co zasugerowali prelegenci, może okazać się organizacja sieciowa, będąca rodzajem formy pośredniej. Jeśli bowiem globalizacja ma przynieść efekty korzystne dla poszczególnych obszarów działania przedsiębiorstw, winna większą niż dotąd uwagę poświęcić istniejącym tendencjom regionalizacyjnym.
Prof. dr Ivan Strgaèić z Uniwersytetu w Zadarze w swoim wystąpieniu „Skutki globalizacji w Chorwacji” ukazał niezwykle interesującą diagnozę skutków globalizacji, cenną z punktu widzenia uczestników konferencji. Chorwacja to kraj, który zaledwie dwanaście lat temu zakończył wojnę i przeszedł od komunizmu do gospodarki wolnorynkowej. Profesor, choć zwracał uwagę na pewne pozytywne aspekty globalizacji, jednak stwierdził, że bezkrytyczne przejmowanie kulturowych wzorców Zachodu prowadzi do destrukcji kultury rodzimej. Również o prywatyzacji i gospodarce kapitalistycznej prof. Strgaèić wypowiedział się w sposób krytyczny. Z analizy procesu globalizacji na świecie i jego katastrofalnego wpływu na chorwacką gospodarkę wynika, że konieczne jest zaprowadzenie w tym kraju porządku gospodarczego opartego na nowych, nie tylko naukowych, ale i pomijanych dotąd moralnych podstawach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy Żydzi są winni śmierci Jezusa?

2025-04-14 20:45

[ TEMATY ]

Żydzi

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas modlitwy, postu i jałmużny. To wiemy, prawda? Jednak te 40 dni to również czas duchowej przemiany, pogłębienia swojej wiary, a może nawet… powrotu do jej podstaw? Dziś trudne pytanie, ale potrzebne.

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania

2025-04-15 10:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Grażyna Kołek

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania. On żyje niezależnie od tego, czy ja tego chcę czy nie, czy w to wierzę czy neguję. Kwestia zmartwychwstania nie jest problemem Jezusa, ale naszym problemem. To ja muszę podjąć decyzję, czy w to wierzę czy to odrzucam.

Pierwszego dnia po szabacie, wczesnym rankiem, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra oraz do drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono». Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna oraz chustę, która była na Jego głowie, leżącą nie razem z płótnami, ale oddzielnie zwiniętą w jednym miejscu. Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył. Dotąd bowiem nie rozumieli jeszcze Pisma, które mówi, że On ma powstać z martwych.
CZYTAJ DALEJ

Komunikat Stolicy Apostolskiej w sprawie Reformy Papieskiej Akademii Kościelnej

Komunikat Stolicy Apostolskiej - Reforma Papieskiej Akademii Kościelnej: utworzono akademicki Instytut Studiów Nauk Dyplomatycznych.

Ojciec Święty, poprzez Chirograf Posługa Piotrowa, z dnia 25 marca 2025 r., zaktualizował program kształcenia Papieskiej Akademii Kościelnej, instytucji, która od 1701 r. przygotowuje dyplomatów Stolicy Apostolskiej. Zgodnie z koncepcją reformy, promowaną przez Papieża Franciszka w odniesieniu do kościelnych instytucji akademickich, jak to zostało określone w Konstytucji Apostolskiej Veritatis gaudium, Papieska Akademia Kościelna została przekształcona w Instytut wyższych studiów akademickich w dziedzinie Nauk Dyplomatycznych. Decyzja ta jest częścią szerszej wizji aktualizacji i kwalifikacji studiów kościelnych według międzynarodowych standardów właściwych dla szkolnictwa wyższego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję