Reklama

Misja w wielkiej płycie

W nr 33/2007 „Niedzieli Małopolskiej” opisywałem kościółek św. Bartłomieja na os. Podwawelskim w Krakowie. W krótkim tekście wspominałem, że nie został on włączony w krakowską trasę turystyczno-pielgrzymkową „Ścieżkami Jana Pawła II”, mimo iż kard. Wojtyła, późniejszy papież Jan Paweł II, odprawił tam swoją ostatnią Rezurekcję w Polsce. Okazja do pogłębienia papieskiego wątku kościółka na Ludwinowie nadarzyła się wraz z odpowiedzią ks. Włodzimierza Łukowicza na artykułu w „Niedzieli”, która ukazała się w skawińskim piśmie parafialnym „Głos Miłosierdzia” nr 10 (62) 2007. Ks. Łukowicz - proboszcz parafii Miłosierdzia Bożego w Skawinie, który był wikariuszem na os. Podwawelskim w latach 1975-78, zgodził się podzielić z Czytelnikami „Niedzieli Małopolskiej” wspomnieniami z tamtego okresu.

Niedziela małopolska 48/2007

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Marcin Konik-Korn: - Dlaczego kard. Karol Wojtyła odprawiał Rezurekcję w 1978 r. właśnie w kościółku na os. Podwawelskim?

Ks. Włodzimierz Łukowicz: - Kard. Wojtyła miał zwyczaj, by Msze św. rezurekcyjne i Pasterki odprawiać w parafiach, które były tworzone, które jeszcze nie były formalnie uznane przez władzę PRL, lub które starały się o budowę kościoła. Chodziło o dodanie ducha parafianom w niesprzyjających czasach. Ludzie przychodzili na Msze św. z potrzeby wiary, ale też ujawniała się wtedy polska przekorna natura, która sprawiała, że jeżeli czegoś władza zabraniała, to chciało się to tym bardziej robić. Kard. Wojtyła wychodził więc do ludzi, by ich umocnić w wierze - po oficjalnych Rezurekcjach i Pasterkach w katedrze zawsze pojawiał się też w wybranych parafiach. Często mówi się o masowych Mszach św. w Nowej Hucie-Bieńczycach, Mistrzejowicach, czy na Wzgórzach Krzesławickich. Na os. Podwawelskim było podobnie. Na tych nabożeństwach wierni byli w stanie gromadzić się wokół kaplicy bez względu na mróz czy deszcz. Tak się zdarzyło, że Rezurekcja odprawiona na os. Podwawelskim była ostatnią, którą przyszły Papież odprawił w Polsce. Pamiętam nawet, że po tym nabożeństwie zjadł z nami (księżmi pracującymi na os. Podwawelskim - przyp. M. K.K.) śniadanie - zjedliśmy z Metropolitą jajecznicę na boczku!

- Wizyta ówczesnego Metropolity była zatem częścią większego planu dotyczącego duszpasterstwa na nowych krakowskich osiedlach...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tak. Karolowi Wojtyle zależało, by Kościół podążał za wiernymi w nowych krakowskich osiedlach. Kiedy zostałem wydelegowany do pracy na tym terenie w 1975 r., osiedle z wielkiej płyty było już wybudowane. Powstało na dotąd niezagospodarowanym terenie między Ludwinowem a Dębnikami. Wybudowana wtedy droga dwupasmowa (ul. Konopnickiej - przyp. M. K.K) oddzieliła historyczny Ludwinów od nowego os. Podwawelskiego. Formalnie teren ten należał do parafii św. Katarzyny. W latach 60. kard. Karol Wojtyła oddelegował wikariusza ze św. Katarzyny - ks. Adama Gacka - do pracy na powstającym osiedlu. Władze PRL nie pozwalały na utworzenie odrębnej parafii. Oficjalnie był to więc tylko rektorat św. Bartłomieja, ale prowadzono tam pełne księgi parafialne. W ten sposób powstała nieformalna parafia, której za świątynię służyła kapliczka z XVII wieku. Dzisiejszy kościół parafialny Matki Bożej Fatimskiej został wybudowany dopiero w latach 80., jako wotum dziękczynne za uratowanie życia Janowi Pawłowi II podczas zamachu w 1981 r.

- Jak wyglądała praca duszpasterska w parafii, która działała nieformalnie i nie miała odpowiedniej świątyni?

- Warunki pracy były trudne. Brakowało miejsca nie tylko dla wiernych podczas nabożeństw, ale także na prowadzenie katechez dla dzieci. Należało mimo to prowadzić naukę religii dla wszystkich klas z pobliskiej szkoły. Na os. Podwawelskim mieszkała w większości tzw. inteligencja pracująca. Mieszkania były przepełnione. Niekiedy żyły w nich rodziny wielopokoleniowe. Było to nowe osiedle z wieloma młodymi małżeństwami, więc i dzieci było wiele. Na czas lekcji religii zamykaliśmy część kaplicy z prezbiterium, a na cele katechetyczne zaadaptowano podziemną część świątyni.

- Czyli - podobnie jak pierwsi chrześcijanie spotykaliście się w katakumbach?

- Można tak powiedzieć. Panował tam niesamowity klimat. Mieszkaliśmy wtedy z drugim wikarym w prywatnych mieszkaniach wiernych. proboszcz w mieszkaniu zakupionym w bloku na cele parafialne. W tych trudnych czasach księża cieszyli się dużym szacunkiem. Kiedy szedłem przez osiedle w sutannie, ludzie często zaczepiali mnie, by o coś zapytać. Staraliśmy się też z innymi księżmi mieć przy sobie słodycze i obrazki, by obdarowywać nimi dzieci. Wiedziano, w której klatce schodowej mieszka ksiądz, więc wierni przychodzili, by porozmawiać. Bardzo miło wspominam te czasy.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozpoczął się proces beatyfikacyjny Sługi Bożej Heleny Kmieć

2024-05-10 14:00

[ TEMATY ]

Helena Kmieć

BP Archidiecezji Krakowskiej

Uroczystość w kaplicy Domu Arcybiskupów Krakowskich rozpoczęła się krótką modlitwą. Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski powołał trybunał do przeprowadzenia procesu beatyfikacyjnego Sługi Bożej Heleny Kmieć, wiernej świeckiej. W jego skład weszli: ks. dr Andrzej Scąber – delegat arcybiskupa, ks. mgr lic. Paweł Ochocki – promotor sprawiedliwości, ks. mgr lic. Michał Mroszczak – notariusz, ks. mgr lic. Krzysztof Korba – notariusz pomocniczy, ks. mgr Adam Ziółkowski SDS – notariusz pomocniczy.

Następnie postulator sprawy, ks. dr Paweł Wróbel SDS zwrócił się do arcybiskupa i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu oraz przedstawił zgromadzonym postać Sługi Bożej. – Wychowanie w głęboko wierzącej rodzinie skutkowało życiem w atmosferze stałego kontaktu z Bogiem – mówił postulator przywołując zaangażowanie Heleny w życie wspólnot religijnych od wczesnego dzieciństwa. Zwrócił uwagę na zdolności intelektualne i różnorodne talenty kandydatki na ołtarze. Studiowała inżynierię chemiczną na Politechnice Śląskiej w języku angielskim oraz uczyła się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gliwicach.

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Już za chwilę synod

2024-05-13 11:24

Magdalena Lewandowska/Niedziela

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

Do włączenia się w synod diecezjalny jest zaproszony każdy i każda z nas, świeccy i duchowni

W najbliższą niedzielę oficjalnie rozpocznie się II Synod Archidiecezji Wrocławskiej. Natomiast dziś w budynku Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej odbył się briefing prasowy, w których biskupi wrocławscy: bp Jacek Kiciński CMF i bp Maciej Małyga oraz Adriana Kwiatkowska z Sekretariatu Synodu opowiadali o tym, jak przebiegają przygotowania do synodu, co się będzie działo w najbliższym czasie, jakie są cele synodu, po co jest on zwoływany i jakie wnioski wypływają z dotychczasowego czasu presynodalnego.

O celach duchowych mówił bp Maciej Małyga: Duchowym celem synodu naszej archidiecezji jest przemiana naszego życia - nawrócenie. Odnowa duchowa, której bardzo potrzebujemy. Od września już się modlimy i myślimy na nad naszym życiem, jak ono ma wyglądać i co potrzebuje zmiany - zaznaczył hierarcha dodając: W synod zaangażowała się właściwie każda parafia, a mamy ich w diecezji prawie 300 Powstały tam tzw. zespoły, które modlą się, ale też szukają odpowiedzi na pytanie, jak być bardziej razem, jak pogłębić swoją wiarę i jak dzielić się wiarą z innymi ludźmi?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję