Reklama

Kobieta i sacrum

Sześć artystek, zrzeszonych w lubelskim Związku Polskich Artystów Plastyków, podjęło próbę wyrażenia językiem plastycznym emocji i refleksji, towarzyszących przeżyciom transcendentnym; wyrażenia tego, co ze swojej natury jest niewyrażalne.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wystawie prezentowanej w Wieży Trynitarskiej wzięły udział: Blanka Gul-Olszewska, Joanna Barczyk, Alicja Kupiec, Joanna Polak, Krystyna Rudzka-Przychoda i Jolanta Słomianowska.
Artystki różni wiek, jak i spojrzenie na sztukę, ale łączy wspólna praca i przyjaźń. Każda z nich, sięgając po najbliższe jej środki wyrazu w sztuce, odkrywa drogę swoich indywidualnych poszukiwań transcendentnego sensu i fundamentalnych wartości. Ich twórczość, tak odmienna pod względem warsztatowym i stylistycznym, dotyka szeroko rozumianej sfery sacrum i problemów egzystencjalnych. Wystawa zatytułowana „Kobieta i sacrum” jest formą niezwykłego spotkania z absolutem; zmusza do zamyślenia nad sensem ludzkiego życia.
W Wieży Trynitarskiej swoje dzieła malarskie zaprezentowały cztery autorki. Możemy tu podziwiać najnowsze olejne obrazy Blanki Gul-Olszewskiej, wychowawczyni wielu pokoleń lubelskich artystów, które są malarskim zapisem refleksji. W niezwykle prostych na pozór formach, składających się z dziesiątków trójkątów, z jakich buduje swoje obrazy oraz w kolorze i świetle tkwi ogromna siła wyrazu. Z jej prac emanuje nie surowość układów geometrycznych, lecz metafizyka i duchowość. Vis ŕ vis został zawieszony cykl obrazów o charakterystycznym, wydłużonym formacie, autorstwa Joanny Polak, artystki niedawno debiutującej. Pełne wieloznacznych treści i głębokiej symboliki prace skłaniają widza do podejmowania własnej interpretacji. Natomiast Joanna Barczyk, by wyrazić istotę rzeczy i odkryć „duszę przedmiotu”, używa desek gruntowanych kredą i malowanych uwspółcześnioną techniką ikonową. Symboliczne znaczenie kolorów, używane ze świadomością ich energetyczno-duchowego działania, jak i stosowanie geometrycznych, abstrakcyjnych form, pozwalają malarce na przekazanie obecności Boga i Jego epifanii. W pracach Krystyny Rudzkiej-Przychody, absolwentki Wydziału Biologii UMCS, narzuca się ich organiczność. Niedookreślone kształty o mocno różnicowanych fakturach, z pogranicza istnienia, ukazują ciągłe metamorfozy materii.
Dla rzeźby przewidziana została przestrzeń w centralnej części sali ekspozycyjnej. W formie krzyża umieszczono gabloty z medalami i rzeźbami Jolanty Słomianowskiej, absolwentki rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, członka FIDEM - międzynarodowej federacji zrzeszającej medalierów. Tuż obok umieszczono zaś zaskakującą, wręcz unikatową formę ceramiczną, autorstwa Alicji Kupiec pod tytułem „Stół”. Praca, symbolicznie funkcjonalna, wykonana została w dużym formacie.
Wystawę „Kobieta i sacrum” w Muzeum Archidiecezjalnym Sztuki Religijnej w Lublinie można zobaczyć do końca sierpnia. Zapraszamy!

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pogrzeb bez Mszy św. w czasie Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

duszpasterstwo

pogrzeb

Eliza Bartkiewicz/episkopat.pl

Nie wolno celebrować żadnej Mszy świętej żałobnej w Wielki Czwartek - przypomina liturgista ks. Tomasz Herc. Każdego roku pojawiają się pytania i wątpliwości dotyczące sprawowania obrzędów pogrzebowych w czasie Triduum Paschalnego i oktawie Wielkanocy.

Ks. Tomasz Herc przypomniał, że w Wielki Czwartek pogrzeb odbywa się normalnie ze śpiewem. Nie wolno jednak tego dnia celebrować żadnej Mszy Świętej żałobnej. W kościele sprawuje się liturgię słowa i obrzęd ostatniego pożegnania. Nie udziela się też uczestnikom pogrzebu Komunii świętej.

CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Roman Kneblewski

2024-03-27 09:35

[ TEMATY ]

Roman Kneblewski

YouTube/zrzut

Ks. Roman Kneblewski

Ks. Roman Kneblewski

Zmarł ks. dr Roman Adam Kneblewski, emerytowany kapłan diecezji bydgoskiej. Prosimy o modlitwę w Jego intencji - informację podała Diecezja Bydgoska.

Wieczny odpoczynek racz Mu dać, Panie…

CZYTAJ DALEJ

Kongres Eucharystyczny zainaugurowany

2024-03-28 17:43

Biuro Prasowe AK

Mszą Świętą Krzyżma w sanktuarium św. Jana Pawła II na Białych Morzach został dziś zainaugurowany Kongres Eucharystyczny Archidiecezji Krakowskiej.

– Bardzo pragnąłem sprawować tę dzisiejszą Mszę Świętą Krzyżma razem z wami. Poprzez nią bowiem rozpoczynamy Kongres Eucharystyczny Archidiecezji Krakowskiej – mówił na początku homilii abp Marek Jędraszewski, nawiązując do słów Jezusa wypowiedzianych do Apostołów podczas Ostatniej Wieczerzy. Metropolita krakowski zwrócił uwagę, że wyjątkowy charakter tej Mszy św. podkreśliło poświęcenie kapłańskich stuł z symbolami kongresu. – Przez jednakowy kształt tych stuł pragniemy wyrazić naszą jedność – jedność prezbiterium Świętego Kościoła Krakowskiego – dodawał arcybiskup zaznaczając, że nie chodzi przede wszystkim o zewnętrzny i estetyczny, ale eklezjalny wymiar jedności.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję