Reklama

Egzamin z dojrzałości (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Życie człowieka ciągle poddawane jest różnym konfrontacjom. Już od początku małe dziecko „zdaje pierwszy egzamin”, wstępując w progi szkoły. Im więcej mamy lat, tym poprzeczka podnoszona jest coraz wyżej. Następnym etapem, z którym trzeba się zmierzyć jest sprawdzian na zakończenie nauki w szkole podstawowej. Na pierwszy rzut wydawać by się mogło, że zamysł całkiem dobry. Sprawdzana jest wiedza, jaką uczniowie zdobyli przez sześć lat i umiejętność wykorzystania jej w dalszym etapie kształcenia. Odpowiednia liczba punktów uzyskana na sprawdzianie jest „furtką” do gimnazjum. Niestety, nie wszyscy mają w czym wybierać. Trudno mówić o wyborze gimnazjum, jeżeli w okolicy jest tylko jedno. I tutaj zastanawiamy się nad zasadnością wspomnianego egzaminu, gdyż do gimnazjum muszą jeszcze uczęszczać wszyscy. W tym momencie jednak nasuwa się stwierdzenie, że sprawdzian ten służy głównie uczniom ze szkół miejskich. A ponoć reforma edukacji miała znieść różnice społeczne i podział między wsią i miastem… Wyszło jak zwykle.
Gdy już dostaniemy się do „wymarzonego” gimnazjum, pełni zapału zabieramy się do nauki, gdyż już od pierwszej klasy słyszymy o następnym egzaminie, któremu zostaniemy poddani. Kiedyś naszym rodzicom i nam wpajano wiedzę encyklopedyczną o bardzo szerokim zakresie. Dzisiaj omawiane są te same treści, co w szkole podstawowej, tylko nieco rozszerzone. Czemu to ma służyć? Skoro jednak zdobyliśmy ten „ogrom wiedzy”, wypada zdać kolejny egzamin.
Nauka w gimnazjum kończy się egzaminem, który składa się z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Prace uczniów oceniane są przez nauczycieli - egzaminatorów, wpisanych do rejestru Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Z obu części uczeń może uzyskać maksymalnie 100 punktów, po 50 za każdą z części. Choć kryteria oceniania są dość jasno określone przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i trudno mówić o stronniczości egzaminatorów, szczególnie że prace uczniów są kodowane, to jednak pojawia się nutka niepewności, czy wszyscy nauczyciele są obiektywni przy ocenianiu prac? Pytanie pozostawiam otwarte i poddaję pod dyskusję...
Ilość zdobytych punktów oraz świadectwo gimnazjalne upoważnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadgimnazjalnej. Wszystkie szkoły ponadpodstawowe, w zależności od prestiżu, typu i profilu, jaki uczeń chce wybrać, określają kryteria jakie uczeń powinien spełnić, ubiegając się o przyjęcie do wybranej przez siebie szkoły. Największą popularnością i zainteresowaniem ze strony uczniów, cieszą się szkoły z tradycjami i szeroką propozycją edukacyjną. Wiadomo, że właśnie te szkoły określają najwyższą punktację dla ubiegających się o przyjęcie. Jednak uczniowie specjalnie nie narzekają, gdyż każdy może się ubiegać o przyjęcie do trzech szkół. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że sporo jest szkół, które nie cieszą się większą popularnością i te szkoły tak naprawdę przyjmują wszystkich, którzy chcą do nich uczęszczać.
Coraz częściej słyszy się o tym, że niektórzy uczniowie swoją edukację kończą na szkole gimnazjalnej, i nie chodzi tutaj o małą ilość punktów na egzaminie gimnazjalnym, lecz zasób portfela rodziców. Ktoś powie, że kiedyś więcej było takich dzieci, które nie podejmowały nauki w szkole średniej. To fakt, ale jest wiek XXI i tak naprawdę takie sytuacje nie powinny się zdarzać, a jednak są i znowu niestety na wsi.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niechże ich słuchają

2025-09-23 13:58

Niedziela Ogólnopolska 39/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

pl.wikipedia.org

Przypowieść o Łazarzu

Przypowieść o Łazarzu
Ewangelia o Łazarzu i bogaczu zawiera ważne i aktualne przesłania. Uczy o wartości cierpienia, a jednocześnie przestrzega przed postawą obojętności i pogardy dla tego wymiaru ludzkiego życia. Ponadto wskazuje na przyczynę nieszczęść bogacza po śmierci. Został on potępiony nie dlatego, że miał wiele bogactwa, ale dlatego, że nie słuchał ani Mojżesza, ani proroków.
CZYTAJ DALEJ

Papież: całe narody żyją w nędzy przygniecione wojną i wyzyskiem

2025-09-28 11:13

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP

Około 35 tysięcy osób ze 115 krajów świata wzięło udział w niedzielnej papieskiej Mszy św. z okazji Jubileuszu Katechetów w ramach Roku Świętego. W homilii na placu Świętego Piotra Leon XIV przypomniał, że całe narody żyją w nędzy z powodu wojny i wyzysku.

Papież nawiązując do przypowieści o Łazarzu podkreślił: - U bram bogactwa znajduje się dziś nędza całych narodów, przygniecionych wojną i wyzyskiem. Zdaje się, że przez wieki nic się nie zmieniło: iluż Łazarzy umiera w obliczu zachłanności, która nie pamięta o sprawiedliwości; zysku, który depcze miłość; bogactwa ślepego na cierpienie ubogich.
CZYTAJ DALEJ

Papież: całe narody żyją w nędzy przygniecione wojną i wyzyskiem

2025-09-28 11:13

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP

Około 35 tysięcy osób ze 115 krajów świata wzięło udział w niedzielnej papieskiej Mszy św. z okazji Jubileuszu Katechetów w ramach Roku Świętego. W homilii na placu Świętego Piotra Leon XIV przypomniał, że całe narody żyją w nędzy z powodu wojny i wyzysku.

Papież nawiązując do przypowieści o Łazarzu podkreślił: - U bram bogactwa znajduje się dziś nędza całych narodów, przygniecionych wojną i wyzyskiem. Zdaje się, że przez wieki nic się nie zmieniło: iluż Łazarzy umiera w obliczu zachłanności, która nie pamięta o sprawiedliwości; zysku, który depcze miłość; bogactwa ślepego na cierpienie ubogich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję